CrossFit


STEYR
 Share

Recommended Posts

:laugh: På siden du linker til står bl.a. flg. "Er du ikke vant til at selv tilrettelægge din træning, eller ønsker du inspiration kan man med fordel gå ind på en hjemmeside som www.motion-online.dk, hvor der også kan findes rådgivning om kost i forbindelse med træning."

Her er et link til Navy Seal's hjemmeside, der har en fast crossfit-sektion..

Det kunne da være, at du skulle tage en snak med Navy Seals, og fortælle dem at de spilder tiden :wink:

Jeg vidste ikke en henvisning til MOL var det samme som en anbefaling af crossfit, det ved jeg så nu, for det må jo være det du mener siden du synes det er sjovt?

Din henvisning giver anledning til endnu mere lol; a) det er ikke en officiel navy seal hjemmeside B) det er en navy seal WOD, der står intet om hvad der gør den særlig navy seal agtig, og der står heller intet om at seals udfører denne træning. Lol.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

--> Steyr

Jeg synes Crossfit er en rigtig cool måde at træne på og kan kun anbefale det til folk som ikke har forsøgt sig med det.

Du kommer til at træne i et miljø, hvor du skal være indstillet på at give den 110% procent hver gang.

Det er fedt, fordi der bliver tilføjet en større social del til træningen og en slags holdånd, som er med til at holde intensiteten og interessen oppe.

Jeg synes også at ideen med et Workout of the Day er cool, fordi man er pissespændt på vej til træning.

Plus du bliver tvunget til at prøve en masse øvelser, som du ellers aldrig ville have stiftet bekendtskab med.

--> CF hat0rz

I har sikkert læst artiklen på t-nation som Søren W linkede til tidligere i tråden.

Her konkluderer Chris Shugart jo også at Crossfit er cool, så længe det opfylder dine mål.

Hvad nu hvis ens mål ikke er en 100kg 8%fedt krop? Eller et 180kg bp? osv osv?

Hvad nu hvis man blot ønsker at dyrke en god gang motion, blive stærkere og sundere?

Selvfølgelig ville det være mere optimalt, hvis man med dedikation tog ned og løftede jern, dyrkede cardio og spiste sundt.

Det er der bare ikke særlig mange mennesker der har gejsten til, plus det heller ikke er det mest sindsoprivende.

Jeg synes Crossfit er et godt værktøj til at opnå ovenstående mål på et mere generelt plan samtidig med det er sjovt og varieret (kosten er selvfølgelig individuel).

PS

Det skal siges, at jeg selv benytter crossfit som et supplement til min vægttræning - og ikke omvendt.

Jeg ser det som en slags GPP.

Det fungerer supernice, fordi jeg giver mig selv FULDT UD hver gang til CF. Og det er 1000000 gange sjovere end at rende rundt om søerne el. lign.

Edited by Viggo
Link to comment
Share on other sites

Tusinde tak for de mange svar :smile: Det skal lige siges at mit mål er meget lige som Viggo Siger (at målet ikke er at veje 100kg med en fedtprocent på 8%, men at komme i bedere kondi og blive stærkere) syntes derfor det lyder helt perfekt at begynde til CF.

Det med at blive elitesoldat er mit endelige mål, men hvis CF så bliver for lidt som der jo også er nogen af jer der mener, ville jeg jo bare kunne skifte til noget mere passende. Men jeg syntes klart det ville være fedt at begynde med CF.

Link to comment
Share on other sites

Mærkeligt at crossfit blandt andet bliver brugt i jægerkorpset, hvis det er en urelevant træning!

Netop det som gør crossfit specielt, er at det træner motorik, styrke og udholdenhed. Derudover bliver der fokuseret på den samlede kropsstyrke, istedet for at være indkredset på få specielle musker! Alt i alt gør crossfit dig stærk, og giver dig nogle kvaliteter, som kan bruges i stort set alle idrætgrener!

Link to comment
Share on other sites

Mærkeligt at crossfit blandt andet bliver brugt i jægerkorpset, hvis det er en urelevant træning!

Netop det som gør crossfit specielt, er at det træner motorik, styrke og udholdenhed. Derudover bliver der fokuseret på den samlede kropsstyrke, istedet for at være indkredset på få specielle musker! Alt i alt gør crossfit dig stærk, og giver dig nogle kvaliteter, som kan bruges i stort set alle idrætgrener!

Ingen siger det er irrelevant, vi er bare en del, der nægter at falde på halen over konceptet, især fordi folkene bag ikke er bange for at udråbe CF som det mest effektive i hele verden, til stort set alt, hvilket jo er noget vrøvl.

Link to comment
Share on other sites

Her er et link til Navy Seal's hjemmeside, der har en fast crossfit-sektion..

Det kunne da være, at du skulle tage en snak med Navy Seals, og fortælle dem at de spilder tiden :wink:

Min egen træner er forhenværende Navy Seal. Nu arbejder han tæt sammen med den amerikanske elitestyrke, Navy Seals, og vejleder omkring deres fysiske forberedelse. Derfor kan jeg også fortælle at deres træning intet har med crossfit at gøre.

Link to comment
Share on other sites

CF er selvfølgelig ikke en decideret kult, men man skal have de store skyklapper på for ikke at kunne se fællestrækkene. De snakker jo endda selv om "drinking the koolaid" mv., så de ved det da godt selv.

Jeg burde have vidst at jeg ville blive dømt inhabil. :laugh:

De har i øvrigt ikke fået koolaid-automat i kirken, så jeg tror ikke kulten er kommet over dammen endnu.

Som SW så er vi snarere ude i fællestræk.

Kunne du ikke bare give mig én eller to konkrete ting at forholde mig til?

Kunne du tage ned i morgen i "kirken", tage ordet, og fortælle at du synes det er komplet vanvid at køre til udmattelse i VL-øvelser? (correct me if im wrong: det er da noget der praktiseres i daily workouts, ikke?)

Jeg tror du mangler et par detaljer omkring hvordan tingene typisk køres.

Det ville være komplet vanvid at sætte nye til at køre mange af de WOD's postet på .com som de står skrevet. I virkelighedens verden starter de naturligvis mere moderat ud, når folk skal lære nye bevægelser (særligt VL og SL, men sådan set det meste) og når en WOD indeholder den form for "komplekst" arbejde med vægtstænger så er det typiske at nye starter med tom stang (de har både 5, 15 og 20kg) indtil de har vist et fornuftigt teknisk niveau.

Nu har jeg ikke talt efter, men det er mit indtryk at de fulde VL-øvelser bruges ret sjældent i CF-CPH, så for det meste når der laves noget VL-agtigt, så er det power clean, hang (power) clean, push press og push jerk. Snatch med stang tror jeg stort set aldrig er brugt på en normal WOD, så når snatch er med så vil det være med kb.

To af de klassiske WOD's med VL-øvelser er hhv 30 clean & jerk og 30 snatch på tid begge med 61kg Rx'd. Man er naturligvis komplet vanvittig hvis man giver sig i kast med den slags så snart man kan få de 61kg op over hovedet én gang. Der skal være et væsentligt styrkeoverskud før den vil give mening at køre med den foreskevne vægt og indtil da kan man naturligvis lave WOD'en med mindre vægt.

61kg C&J er omkring 60% af hvad jeg kan få op på strakte arme, så vil 30 reps på tid være udmattelse? Jeg kunne godt have lavet flere da jeg var færdig. :laugh:

De 30 snatch har jeg kun forsøgt med 40kg indtil nu og jeg tror godt jeg kan sige at ingen fra CF-CPH har lavet den Rx'd endnu. Fordi vi er ikke idioter. :wink:

Helt generelt, så er de WOD's der postes på .com designet til at udfordre og presse alle. Det medfører helt naturligt at de vil være overkill at udføre som foreskrevet for rigtig mange, så de der følger .com-WOD's må smide deres egen fornuft ind over og skalere efter evner.

Ingen siger det er irrelevant, vi er bare en del, der nægter at falde på halen over konceptet, især fordi folkene bag ikke er bange for at udråbe CF som det mest effektive i hele verden, til stort set alt, hvilket jo er noget vrøvl.

Så "vi" andre er altså faldet på halen og æder det råt eller hvad?

Er det helt urealistisk at tænke sig at vi rent faktisk har forholdt os kritisk til konceptet og i øvrigt ikke ophøjer det til andet end sjov og effektiv træning?

Og for lige at slå det sidste fast:

Jeg synes Pukey og Rhabdo the Clown er nogle virkelig ringe maskotter, og de har da heldigvis også cirka 0 fokus til dagligt. Det er ikke normen at folk knækker sig efter træning. :laugh:

Jeg synes Glassman lyder som lidt af en særling, men det meste af det han skriver/siger giver ganske god mening.

Jeg synes listen over crossfits effektivitet ift BB (med og uden steroider) på crossfit.com er komplet idiotisk, og det er jeg vist ikke den eneste der synes.

Kool-aid referencen synes jeg da egentlig heller ikke er specielt lækker - jeg kan kun se det som en lettere akavet form for humor/selvironi.

Og der er sikkert mange andre ting jeg synes er mindre snedigt eller måske decideret dumt af hvad der skrives om CrossFit - heldigvis tager det meget lidt fra selve træningen. :bigsmile:

Men det kan vel være ligemeget, for jeg var jo inhabil. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er sgu nu engang utroligt hvor barnlige og latterlige disse MOL-tråde kan udvikle sig... STEYR, der startede tråden har besluttet sig at prøve CF og så er den skid ligesom slået. Det korte af det lange er at der er nogle, der dyrker og elsker crossfit og der er en del, der ikke dyrker det, som synes det er noget hokus pokus. END OF STORY!

Link to comment
Share on other sites

Ingen siger det er irrelevant, vi er bare en del, der nægter at falde på halen over konceptet, især fordi folkene bag ikke er bange for at udråbe CF som det mest effektive i hele verden, til stort set alt, hvilket jo er noget vrøvl.

Hvor har du det fra for det har jeg personligt aldrigt set. Det de siger er at Crossfit er det bedste fitness program og de er ret villig til at teste det op mod alt andet (de gange hvor det er blevet gjort har CF vundet på stort set alle punkter). Jeg har aldrig set nogen sige at CF vil gøre dig til verdens bedste styrkeløfter - faktisk har Greg Glassman sagt at hvis du kommer til ham med et 900 pound squat vil du nok kun have et 750 pound squat efter nogle måneder men du vil være meget mere fit.

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du det fra for det har jeg personligt aldrigt set. Det de siger er at Crossfit er det bedste fitness program og de er ret villig til at teste det op mod alt andet (de gange hvor det er blevet gjort har CF vundet på stort set alle punkter). Jeg har aldrig set nogen sige at CF vil gøre dig til verdens bedste styrkeløfter - faktisk har Greg Glassman sagt at hvis du kommer til ham med et 900 pound squat vil du nok kun have et 750 pound squat efter nogle måneder men du vil være meget mere fit.

"Fit"? "Fit" til hvad? Det er ligesom at snakke funktionel træning uden at definere hvad funktionen er.

Link to comment
Share on other sites

Det er sgu nu engang utroligt hvor barnlige og latterlige disse MOL-tråde kan udvikle sig... STEYR, der startede tråden har besluttet sig at prøve CF og så er den skid ligesom slået. Det korte af det lange er at der er nogle, der dyrker og elsker crossfit og der er en del, der ikke dyrker det, som synes det er noget hokus pokus. END OF STORY!

Det jeg synes er irriterende og skærer i øjnene og det jeg gætter på de andre også opponnerer imod er den forheligelse af CF der foregår fra folk der dyrker det. Crossfittere har det med at "se lyset" og tro det er den bedste motionsform i hele verden - hvilket jo er langt fra sandheden. Det er enerverende at høre på frelste folk og crossfit-frelste folk er mindst ligeså enerverende.

Link to comment
Share on other sites

Så kan jeg jo også definere "fit" som at løfte x og y antal kilo under betingelser A og B.

Ja man kan selvfølgelig diskutere hvad man synes er "fit", men jeg synes da CF giver et godt bredt bud på det. Man kan i hvert fald sige, at CF ikke tager højde for bodybuilding-delen, men den funktionelle og helbredsmæssige side. Er det éns mål synes jeg CF er et rigtig godt bud til trådstarter.

Link to comment
Share on other sites

Ja man kan selvfølgelig diskutere hvad man synes er "fit", men jeg synes da CF giver et godt bredt bud på det. Man kan i hvert fald sige, at CF ikke tager højde for bodybuilding-delen, men den funktionelle og helbredsmæssige side. Er det éns mål synes jeg CF er et rigtig godt bud til trådstarter.

Ja, det er essensen, man kan netop selvfølgelig diskutere hvad man synes er "fit" hvilket gør CrossShits over-the-top selvpromovering komisk. "Vi gør det rigtigt, I gør det forkert". H.I.T. om igen. Mener du alle de forskellige former for/skoler indenfor træning selvpromoverer sig på samme måde som CrossShit?

Link to comment
Share on other sites

Det jeg synes er irriterende og skærer i øjnene og det jeg gætter på de andre også opponnerer imod er den forheligelse af CF der foregår fra folk der dyrker det. Crossfittere har det med at "se lyset" og tro det er den bedste motionsform i hele verden - hvilket jo er langt fra sandheden. Det er enerverende at høre på frelste folk og crossfit-frelste folk er mindst ligeså enerverende.

Jeg er til dels enig med dig. Jeg synes man skal se Crossfit som hvad det er: En samling vejledninger til hvordan kroppen skal udfordres træningsmæssigt og med en hvis intensitet osv. Lærer man dette kan man jo sådan set kalde sin træning hvad man vil. Mange atleter har uforvarende "crossfitted" hele deres liv og klaret det fint uden at vide nogle ville kalde det CF en dag.

Men ikke alle der dyrker CF er "fanatiske". Man har fra brandets side været gode til at køre et image igennem, som man jo ikke behøver tage med selv om man godt kan lide træningsformen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er essensen, man kan netop selvfølgelig diskutere hvad man synes er "fit" hvilket gør CrossShits over-the-top selvpromovering komisk. "Vi gør det rigtigt, I gør det forkert". H.I.T. om igen. Mener du alle de forskellige former for/skoler indenfor træning selvpromoverer sig på samme måde som CrossShit?

Nej, CF er meget bevidst om at det også skal fungere som en franchise-forretning, som det jo i bund og grund er. Afdelingerne betaler for mærket og atleterne betaler for "certificeringerne". Der bliver helt klart tjent penge, og det skyldes den smarte og agressive markedsføring.

Hvis det ødelægger det for én, kan man jo stjæle alle idéerne og træne derhjemme istedet. Det meste af den viden man træner omkring er jo sådan set gratis tilgængeligt på crossfit.com. Jeg vil ikke kalde CF for hverken "kult" eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg synes er irriterende og skærer i øjnene og det jeg gætter på de andre også opponnerer imod er den forheligelse af CF der foregår fra folk der dyrker det. Crossfittere har det med at "se lyset" og tro det er den bedste motionsform i hele verden - hvilket jo er langt fra sandheden. Det er enerverende at høre på frelste folk og crossfit-frelste folk er mindst ligeså enerverende.

Og hvis en vægtløfter, en bb'er, en spydkaster eller whatever har "set lyset" og mener de dyrker den bedste træningsform i verden, så lad dem om at mene det.

Tager det noget som helst fra selve sporten at visse af dens udøvere går i selvsving?

Det kan selvfølgelig skade sportens ry og i dette tilfælde gøre CrossFit til et godt hater-offer mere eller mindre berettiget, men det kan aldrig påvirke de grundprincipper som den pågældende sport nu engang er bygget på.

Link to comment
Share on other sites

Og hvis en vægtløfter, en bb'er, en spydkaster eller whatever har "set lyset" og mener de dyrker den bedste træningsform i verden, så lad dem om at mene det.

Tager det noget som helst fra selve sporten at visse af dens udøvere går i selvsving?

Det kan selvfølgelig skade sportens ry og i dette tilfælde gøre CrossFit til et godt hater-offer mere eller mindre berettiget, men det kan aldrig påvirke de grundprincipper som den pågældende sport nu engang er bygget på.

Forskellen er, at spydkastere ikke påstår du bliver bedre til BB af at træne spydkast, og BB'ere påstår ikke du bliver bedre til spydkast af at træne BB. Ikke nok med CrossFit mener du bliver bedre til de fleste sportsgrene af at dyrke CrossFit, de går også så vidt som til at sige det er bedre end den specifikke træning der dyrkes til visse sportsgrene (eks. BB).

Det er i det lys kritikken skal ses, såvidt jeg har forstået. :smile:

Udover det, så synes alle idrætsudøvere vel at netop deres sport er den "bedste." I modsat fald burde man nok overveje at finde noget andet at lave.

Edited by pugilist
Link to comment
Share on other sites

Nej, CF er meget bevidst om at det også skal fungere som en franchise-forretning, som det jo i bund og grund er. Afdelingerne betaler for mærket og atleterne betaler for "certificeringerne". Der bliver helt klart tjent penge, og det skyldes den smarte og agressive markedsføring.

Hvis det ødelægger det for én, kan man jo stjæle alle idéerne og træne derhjemme istedet. Det meste af den viden man træner omkring er jo sådan set gratis tilgængeligt på crossfit.com. Jeg vil ikke kalde CF for hverken "kult" eller lignende.

Det er nu en affliate model de bruger hvilket ikke er det samme som et franchise. Desunden er det trænerne der betaler for certificeringerne og ikke udøverner.

Link to comment
Share on other sites

Det er nu en affliate model de bruger hvilket ikke er det samme som et franchise. Desunden er det trænerne der betaler for certificeringerne og ikke udøverner.

Tak for rettelsen. Affiliate ja, men stadig årlig betaling for brug af et brand. For mig er det det samme. Trænere _skal_ have cert og udøver opfordres til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share