CrossFit


STEYR
 Share

Recommended Posts

Forskellen er, at spydkastere ikke påstår du bliver bedre til BB af at træne spydkast, og BB'ere påstår ikke du bliver bedre til spydkast af at træne BB. Ikke nok med CrossFit mener du bliver bedre til de fleste sportsgrene af at dyrke CrossFit, de går også så vidt som til at sige det er bedre end den specifikke træning der dyrkes til visse sportsgrene (eks. BB).

Det er i det lys kritikken skal ses, såvidt jeg har forstået. :smile:

Udover det, så synes alle idrætsudøvere vel at netop deres sport er den "bedste." I modsat fald burde man nok overveje at finde noget andet at lave.

Jeg har kommenteret på den sammenligning af Crossfit vs BB i crossfit FAQ'en og jeg mener den er helt igennem tåbelig og unødvendig. Hvis man endelig mener at CrossFit protokollen er bedre end en eller anden random udefineret BB-protokol til at pakke masse på, så er CrossFit jo pr definition i lige så høj grad BB.

Det er nu også min oplevelse at CrossFit slet ikke er så tosset endda til at opbygge muskelmasse, men jeg har naturligvis ikke data til at lave en kvalitativ sammenligning.

Sådan har jeg forstået pointen du nævner sådan at mange vil blive bedre til deres sport ved at supplere med CrossFit-lignende træning. Hvis man skulle blive bedre til sportsgren X ved kun at træne CrossFit frem for at træne sportsgrenen specifikt, så er der jo noget grundlæggende galt ved den sportsspecifikke træning. Det er jo en dejlig ikke-testbar påstand, det her, men jeg er ret overbevist om at du nok vil kunne finde en sportsgren og en klub (forhåbentlig kun i de lavere rækker), hvor det dog rent faktisk ville være tilfældet. At sige det for en hel sportsgren over én kam er bare dumt.

Jeg ser det sådan her:

CrossFit er den konkrete træning vi laver og de principper og protokoller der ligger til grund for valg af øvelser, sammensætning osv.

Hvad der derudover skrives og påståes om effekterne af CrossFit tager jeg med et vognlæs salt (når det netop blot er påstande) og lader mine egne og andres erfaringer skille skidt fra kanel.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Sådan har jeg forstået pointen du nævner sådan at mange vil blive bedre til deres sport ved at supplere med CrossFit-lignende træning. Hvis man skulle blive bedre til sportsgren X ved kun at træne CrossFit frem for at træne sportsgrenen specifikt, så er der jo noget grundlæggende galt ved den sportsspecifikke træning. Det er jo en dejlig ikke-testbar påstand, det her, men jeg er ret overbevist om at du nok vil kunne finde en sportsgren og en klub (forhåbentlig kun i de lavere rækker), hvor det dog rent faktisk ville være tilfældet. At sige det for en hel sportsgren over én kam er bare dumt.

Et tragisk faktum er at OB ville opnå bedre resultater med CF end den fesne træning Phd. Tue Kvorning sætter dem til :crazy:

(det skal ikke opfattes som en blåstempling af CF som vidundertræning, men Kvornings "kompetencer")

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kommenteret på den sammenligning af Crossfit vs BB i crossfit FAQ'en og jeg mener den er helt igennem tåbelig og unødvendig. Hvis man endelig mener at CrossFit protokollen er bedre end en eller anden random udefineret BB-protokol til at pakke masse på, så er CrossFit jo pr definition i lige så høj grad BB.

Det er nu også min oplevelse at CrossFit slet ikke er så tosset endda til at opbygge muskelmasse, men jeg har naturligvis ikke data til at lave en kvalitativ sammenligning.

OL vægtløftning kan også sagtens opbygge muskelmasse, afhængig af udøverens udgangspunkt, det ændrer bare ikke på det faktum, at en mere specifik BB træning vil være bedre.

Sådan har jeg forstået pointen du nævner sådan at mange vil blive bedre til deres sport ved at supplere med CrossFit-lignende træning. Hvis man skulle blive bedre til sportsgren X ved kun at træne CrossFit frem for at træne sportsgrenen specifikt, så er der jo noget grundlæggende galt ved den sportsspecifikke træning. Det er jo en dejlig ikke-testbar påstand, det her, men jeg er ret overbevist om at du nok vil kunne finde en sportsgren og en klub (forhåbentlig kun i de lavere rækker), hvor det dog rent faktisk ville være tilfældet. At sige det for en hel sportsgren over én kam er bare dumt.

I det øjeblik det bliver "CrossFit-lignende" er det jo bare ikke CrossFit længere. Uden TradeMark, WOD og hele svineriet, står man tilbage med cirkeltræning, groft sagt. Intet nyt under solen der.

Jeg ser det sådan her:

CrossFit er den konkrete træning vi laver og de principper og protokoller der ligger til grund for valg af øvelser, sammensætning osv.

Hvad der derudover skrives og påståes om effekterne af CrossFit tager jeg med et vognlæs salt (når det netop blot er påstande) og lader mine egne og andres erfaringer skille skidt fra kanel.

Fair nok.

Link to comment
Share on other sites

OL vægtløftning kan også sagtens opbygge muskelmasse, afhængig af udøverens udgangspunkt, det ændrer bare ikke på det faktum, at en mere specifik BB træning vil være bedre.

Påstår jeg andet?

I det øjeblik det bliver "CrossFit-lignende" er det jo bare ikke CrossFit længere. Uden TradeMark, WOD og hele svineriet, står man tilbage med cirkeltræning, groft sagt. Intet nyt under solen der.

1. Jeg var sløset i min formulering.

2. CrossFit er principper for træning med et bestemt formål ("increased work capacity across broad time and modal domains") og ikke begrænset til at være .com-WOD'en, CF-CPH's WOD eller alle WOD's nogen der kalder sig crossfitter nogensinde har lavet. Præcis på samme måde som HST er principper maksimal muskelvækst, der så også er forsøgt omsat til at konkret program af skaberen. WOD'en på .com er deres bedste bud på et konkret program der tjener det formål.

3. Det er jo noget vrøvl. Det svarer til at præsentere bodybuilding program Z og påstå at du kun får resultaterne hvis det udføres fuldstændig og eksakt som beskrevet. Hvis det ligner CrossFit, så må resultaterne nødvendigvis også ligne de resultater CrossFit giver. At du så ender ret tæt på hvad vi kunne kalde gammel vin på nye flasker ændrer ikke meget på effekten af skidtet.

Fair nok.

Tak. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Påstår jeg andet?

Nej, men hvad er relevansen af dit udsagn så?

1. Jeg var sløset i min formulering.

Det synes jeg faktisk ikke, for hvis man rent faktisk følger CrossFit som supplement til en specifik sport, så bliver det ihvertfald aldrig optimalt!

2. CrossFit er principper for træning med et bestemt formål ("increased work capacity across broad time and modal domains") og ikke begrænset til at være .com-WOD'en, CF-CPH's WOD eller alle WOD's nogen der kalder sig crossfitter nogensinde har lavet. Præcis på samme måde som HST er principper maksimal muskelvækst, der så også er forsøgt omsat til at konkret program af skaberen. WOD'en på .com er deres bedste bud på et konkret program der tjener det formål.

Jamen det har du da ret i, men igen; Det betyder netop, at CrossFit er rettet mod at blive bedre til de parametre CrossFit selv har opstillet. Hvis man skal bruge det meningsfuldt til f. eks. boksning, så er det ikke længere CrossFit, men en form for cirkeltræning med bokserens mål for øje. Det er to forskellige ting, og CrossFit fortjener ingen anerkendelse for GPP træning til en specifik sport.

3. Det er jo noget vrøvl. Det svarer til at præsentere bodybuilding program Z og påstå at du kun får resultaterne hvis det udføres fuldstændig og eksakt som beskrevet. Hvis det ligner CrossFit, så må resultaterne nødvendigvis også ligne de resultater CrossFit giver. At du så ender ret tæt på hvad vi kunne kalde gammel vin på nye flasker ændrer ikke meget på effekten af skidtet.

Tjaeh, min påstand er jo så stadig, at CrossFit ikke skal have kredit for GPP træning til sport, bare fordi det kan minde derom. Læg mærke til jeg vender den: CrossFit minder om GPP træning, ikke omvendt. :wink:

Tak. :smile:

Werrcome! (sagt med mr. Miyagi-stemme) :smile:

Link to comment
Share on other sites

Over-analyze alert!

Du burde have været her længe nok til at vide, at det er sådan vi gør tingene her. :devil:

Overanalysér alt og få kastet noget mudder, når vi nu er godt igang.

pugilist -> Rimelige pointer. Jeg vil ikke forfølge det yderligere af samme grund som Viggo har påpeget. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

MaxP -->

Beklager mit meget sene svar.

Du udebad eksempler på referencen til en kult, nu tager jeg bare et par stykker.

1. Dekomplicer livet: det anbefales at følge "the zone diæt".

2. En ukritisk tone, hvor ting er hellige: hvis dette ikke var gældende så var "the zone diæt" vel blevet bullshittet ihjel i miljøet.

Kunne du gå ned i kirken og fortælle at du synes argumenterne bag "the zone diæt" er komplet uvidenskabelige? Er tonen således at man stadigvæk kan være en rigtig crossfitter selvom man ÅBENT er meget kritisk, eller vil man da blive set skævt til/frosset ud? :)

Mao: vil i være fit eller Crossfit.. :p

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror opfattelsen af CrossFit som en kult, skyldes deres til tider aggressive og provokerende fremfærd. Ses der kun på Crossfit.com og dets karismatiske leder, vil jeg også mene det måske er temmelig kult-lignende. Jeg synes også at mange af de udtalelser som kommer fra Crossfit.com og deres nedgørelser af andre sportsgrene er alt for meget. Kort sagt er de måske lige lovlige selvglade. Det skal siges jeg selv træner i kirken og er meget glad for den afvekslene træning, samt de sociale aspekter. Men derfor kan jeg sagtens være kritisk alligevel og jeg vil da mene at det er de færreste hos os, som følger Zone Dieten til punkt og prikke. Personligt følger jeg den slet ikke, men jeg er dog blevet lidt inspireret til at spise flere grøntsager. Der er skam heller ingen der kigger skævt til en, hvis man står med en prot. shake i hånden efter træning.

I starten var de fleste medlemmer i CrossFit Copenhagen sportsudøvere med rimelig forstand på træning som ville prøve noget nyt, men dette har ændret sig en del i de sidste måneder. Nu kommer der mange hr. og fru. danmark direkte fra de monotone fitness centre eller fra sofaen. De bliver tiltrukket af den mere faste struktur, hvor der altid er en træner tilstede og hvor hver træning er forskellig. De ønsker ikke at ligne en bodybuilder eller kunne løbe et marathon på under 3 timer, men vægter netop den sociale men samtidig intensive træning højere. Måske kan disse også være nemme ofre for noget af den propaganda som kommer fra .com's side, men det virker dog ikke sådan. Jeg tror ærlig talt ikke der er så mange som sætter sig yderligere ind i CrossFit og hvorfra det stammer, så længe de selv føler en fremgang. Personligt synes jeg det er dejligt at så mange bliver introduceret til ting som dødløft, squat osv. under kyndig vejledning. I øvrigt er det lidt en misforståelse at der trænes til udmattelse i de store vægtøvelser, folk bliver altid bedt om at skalere arbejdsmængden så de ikke overanstrenger sig. Der er mange som bare træner med stangen uden vægt på i det første stykke tid.

Edited by Rytlig
Link to comment
Share on other sites

MaxP -->

Beklager mit meget sene svar.

Du er tilgivet.

Du udebad eksempler på referencen til en kult, nu tager jeg bare et par stykker.

1. Dekomplicer livet: det anbefales at følge "the zone diæt".

2. En ukritisk tone, hvor ting er hellige: hvis dette ikke var gældende så var "the zone diæt" vel blevet bullshittet ihjel i miljøet.

Kunne du gå ned i kirken og fortælle at du synes argumenterne bag "the zone diæt" er komplet uvidenskabelige? Er tonen således at man stadigvæk kan være en rigtig crossfitter selvom man ÅBENT er meget kritisk, eller vil man da blive set skævt til/frosset ud? :)

Mao: vil i være fit eller Crossfit.. :p

Jeg læser en god del af det der publiceres af artikler og video på Crossfit Journal og ser deres WODs, men derudover er min kontakt med CrossFit jo igennem personerne i CrossFit Copenhagen. Og helt generelt, så er de bare en utrolig afslappede attitude omkring hvor seriøs man "bør" være med sin kost og træning.

Derfor er det også primært ud fra CrossFit Copenhagen jeg kan gøre rede for deres metoder og budskaber.

1. "Dekomplicer livet" - den har jeg ikke lige stødt på før. :smile: Har også svært ved at se det kult-lignende i sådan en sætning. Mit indtryk er at The Zone anbefales (i kirken) primært på baggrund af positive personlige erfaringer, og det er i øvrigt ikke noget der sker i den daglige træning. Jeg skal ikke kunne sige om trænerne er startet på The Zone fordi "det skulle man jo som CrossFitter", men hvis man opdager en diæt der virker godt synes jeg det er mindre vigtigt hvordan man har opdaget den. Det er vel ikke meget ulig de mange som prøver et fastdefineret træningsprogram, f.eks. Sheiko og efterfølgende anbefaler det til andre, fordi de havde gode resultater.

2. Generelt synes jeg der argumenteres rimelig solidt for det træningsmæssige, og at der egentlig ikke er ting som er hellige. I den daglige træning bliver der naturligvis ikke brugt voldsomt meget tid på at argumentere for CrossFits metoder - det har folk ligesom accepteret ved at møde op, så tiden bruges på konkret øvelsesindstruktion og WOD'en naturligvis. Der er uden tvivl folk som er mere eller mindre fanatiske med CrossFit som benytter forummet, men det gør ikke at jeg tillægger CrossFit.com deres holdninger.

Jeg har kun et overfladisk kendskab til the zone principperne, så jeg kan ikke udtale mig om hvor meget bullshit der skulle være i det. De grundregler jeg har taget ud af det er:

- Hav et rimelig højt proteinindtag

- Undgå så vidt muligt højt processerede kulhydratkilder

- Spis mange grøntsager

- Sørg for sundt fedt i kosten fra gode olier, nødder, mandler, fisk mm.

Noget tilsvarende kunne sikkert tages fra de fleste fornuftige kostvejledninger og er ikke særlig zone-specifikt.

En gang imellem har de holdt en oplæg om ernæring i kirken, som tager udgangspunkt i The Zone Diet, og jeg har været til det en enkelt gang. Klaus forsøgte efter bedste evne at forklare the basics i baggrunden for The Zone og så gennemgik de ellers til forskellige tilgange man kunne have til det (seriøs og mindre seriøs). :wink:

Der bliver bestemt ikke set skævt på én hvis man "bare" kommer for træningen. Jeg spiser sgu heller ikke særlig zonesk, når det kommer til stykket, men prøver så vidt muligt at spise ud fra ovenstående grundregler (+ lidt sødt af og til).

Derudover kan jeg kun være enig med Rytlig i hans beskrivelse af CrossFit.com og kirken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil kun forholde mig til det oprindelige spørgsmål: hvad synes du om at træne crossfit?

Jeg er personligt meget glad for at træne det, men hvor meget der skyldes crossfit og hvor meget der skyldes Crossfit Copenhagen er sværere at svare på.

Jeg er så uinteresseret i sport at det grænser sig til det pinlige, hvorfor jeg ikke kan holde ud at dyrke noget på et seriøst plan (hvor seriøst betyder: nok til at holde sig i form). Til gengæld synes jeg det er fantastisk underholdende at klatre i tove, løfte vægte, løbe osv., så længe det er det hele, og ikke det enkelte element. Samtidig er jeg møg doven af natur, så det tiltaler mig at andre sammensætter min workout for mig, og holder mig til ilden så jeg ikke dovner den når jeg er i gang. Derfor har jeg rent faktisk gået kontinuerligt i kirken på Nørrebro igennem noget der ligner 6 måneder, og har gainet i omegnen af 6 kg., uden at blive noget særligt federe. Jeg løfter mere end jeg nogensinde har gjort, og jeg er mere smidig end jeg nogensinde har været. Der er andre måder at nå de resultater på, nogen sikkert hurtigere/bedre/whatever, men jeg har endnu ikke mødt nogen som tiltaler mig.

Som skrevet er det svært for mig at skelne mellem konceptet og stedet, ift. hvad som gør at jeg holder af at gå dernede. For det er helt sikkert også af stor betydning at man føler sig velkommen, at man kender nogen, som spørger til en hvis ikke man har været til træning en dag. Og så ligger det 2 min fra hvor jeg bor. Spørgsmålet er om jeg ville træne så meget, hvis der kun lå den i Kødbyen?

Mine 5 cent....

Link to comment
Share on other sites

Maxpower -- > Men hvis nu du synes de "magiske" ting man kan opnå gennem The Zone Diet var noget BS, ville du så kunne fortælle om det i kirken, uden at blive set skævt på eller frosset ud?

Altså, ville du kunne sige at du var glad for diæten, MEN at noget som dette:

"The Zone" is Sears' term for proper hormone balance. When insulin levels are neither too high nor too low, and glucagon levels are not too high, then specific anti-inflammatory chemicals (types of eicosanoids) are released, which have similar effects to aspirin, but without downsides such as gastric bleeding. Sears claims that a 30:40 ratio of protein to carbohydrates triggers this effect, and this is called 'The Zone.' Sears claims that these natural anti-inflammatories are heart- and health-friendly. There is no evidence that eating in this way affects hormone levels.

er uden evidens og derfor BS at påstå direkte??

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Maxpower -- > Men hvis nu du synes de "magiske" ting man kan opnå gennem The Zone Diet var noget BS, ville du så kunne fortælle om det i kirken, uden at blive set skævt på eller frosset ud?

Altså, ville du kunne sige at du var glad for diæten, MEN at noget som dette:

er uden evidens og derfor BS at påstå direkte??

Jeg ved godt spørgsmålet ikke er henvendt til mig, så ignorer mig hvis det er. Men selvfølgelig kan man det. Tror, som det vist også er nævnt i diskussionen her et par steder, at der er langt fra de fanatiske til dem på nørrebro. Det er et stille og roligt træningscenter, med voksne, fornuftige mennesker. Der er rig plads til uenighed.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt spørgsmålet ikke er henvendt til mig, så ignorer mig hvis det er. Men selvfølgelig kan man det. Tror, som det vist også er nævnt i diskussionen her et par steder, at der er langt fra de fanatiske til dem på nørrebro. Det er et stille og roligt træningscenter, med voksne, fornuftige mennesker. Der er rig plads til uenighed.

Ok, tak for det. Og rart med et direkte svar. Så tyder meget på at jeg har set skævt.

Beklager.

Link to comment
Share on other sites

@STEYR

Nu har jeg ikke selv nogen erfaringer med crossfit, arnold film eller brækkende klovne eller meget andet af de yderst "saglige" kommentare men hvis du synes crossfit ser lækkert ud så prøv da kræfter med det og spring ud i det man kan vel få 1 gratis prøve time, det hjælper til en rigtig god fysik og hvis det nogenlunde ligner det du stiler efter så go 4 it :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share