Fastfood - nødsituations-guide


CKF1
 Share

Recommended Posts

Her vil jeg kort beskrive hvordan man klarer sig bedst igennem junkfoodrestaurantbesøgene, som noglegange er uundgåelige, hvis man bare er en lille smule social og har venner, der godt kan lide junkfood efter byturen f.eks.

Pizzariaet:

Mulighed 1. Bestil en pizza uden ost. Osten er den primære kilde til kæmpe kalorieindhold. En salatpizza med f.eks skinke eller kylling. Salatpizzaer er der ofte dressing på også- sig der kun skal lidt på. Dertil en dejlig stor Cola Zero.

Mulighed 2. Bestil en durum med skinke eller kylling - med kun lidt dressing i. Der er også en masse lækker salat i en durum og brødet skulle være lidt sundere end almindelig hvidt brød, da den (burde) være bagt på durumhvede. Dertil en dejlig stor Cola Zero.

McDonalds:

Køb 3-4 hamburgere. De består af dejligt brød, kød og en syltet agurk, en dejlig proteinkilde supplér med en stor dejlig Cola Zero. Jeg er klar over diskussionen om light sodavand, men hos mig har jeg aldrig oplevet en fedene effekt ved det. Måske hvis man ikke tænkte over hvad man spiste generelt ville det øge ens indtag.

Pølsevogn:

Intet på en pølsevogn er forsvarligt at spise. Måske en kradser. Brød med ketchup/sennep og rå løg - IKKE ristede. Hehe

Burgerbar / grill:

En burger med masser salat og ingen dressing. I stedet for dressing kan man bare hælde ketchup i. Det er lidt sundere fordi der ikke er fedt i, dog lidt rigeligt sukker.

På denne måde kan man, efter min overbevisning, manøvrere gennem disse uheldige besøg uden at blive bokset tilbage til stenalderen rent fedtmæssigt.

Kommenter endelig, hvis i er uenige i mine opfattelser!

Mvh. Claes

Edited by CKF1
Link to comment
Share on other sites

Mulighed 1. Bestil en pizza uden ost. Osten er den primære kilde til kæmpe kalorieindhold. En salatpizza med f.eks skinke eller kylling. Salatpizzaer er der ofte dressing på også- sig der kun skal lidt på. Dertil en dejlig stor Cola Zero.

Salt = 0 nærring

Pizza Bund = Hurtige kulhydrater

Så det eneste gode ved en pizza er den smule kød der er på den. Hvis det altså er kød, og ikke blot et affalds produkt, som man ofte der.

Mulighed 2. Bestil en durum med skinke eller kylling - med kun lidt dressing i. Der er også en masse lækker salat i en durum og brødet skulle være lidt sundere end almindelig hvidt brød, da den (burde) være bagt på durumhvede. Dertil en dejlig stor Cola Zero.

Brød = Hurtige kulhydrater

Salat = 0 nærring

Så igen, er det eneste gode ved den, den smule kød der er i. Men, jeg vil stadig vælge durum frem for Pizza. Alene af den grund, at der 1: ikke er ost i (og hvad er en pizza uden ost lige?) og 2: At der ikke er lige så meget brød. Hvis dressingen er lavet på CF, behøver de altså ikke at være vildt fedende. Men gå efter kylling. Kebab er meget fedt

Hvis man nu i stedet bestiller en bagt kartoffel, med kylling, og cremefraiche, så får du noget der giver lidt i maven. Jo , stivelsen i kartoflen er måske ikke ideelt, men IMO bedre end begge alternativer.

Ellers en stor salat med tun og æg feks, hvilket de typisk også har

Køb 3-4 hamburgere. De består af dejligt brød, kød og en syltet agurk, en dejlig proteinkilde supplér med en stor dejlig Cola Zero. Jeg er klar over diskussionen om light sodavand, men hos mig har jeg aldrig oplevet en fedene effekt ved det. Måske hvis man ikke tænkte over hvad man spiste generelt ville det øge ens indtag.

Ud fra et sundheds mæssigt synspunkt er disse ting lige så dårlige som de andre

Burger bolle = Hurtige kulhydrater

Bøf = Du har ingen anelse om fedt procenten i denne, men du skal ikke regne med at det er høj kvalitets mageret oksekød der er brugt.

Hvis man i stedet bestiller en af deres salater med kylling, får du igen, stort set ingen dårlig fedt eller kulhydrat.

Jeg er klar over diskussionen om light sodavand, men hos mig har jeg aldrig oplevet en fedene effekt ved det. Måske hvis man ikke tænkte over hvad man spiste generelt ville det øge ens indtag.

Det er nok fordi der ikke er en "fedene" effekt ved cola zero, og andre light sodavand. Da der ikke er kalorier i, kan du naturligvis ikke tage på. Og nej, det påvirker heller ikke dit blodsukker.

Intet på en pølsevogn er forsvarligt at spise. Måske en kradser. Brød med ketchup/sennep og rå løg - IKKE ristede. Hehe

Det du kan få på en pølsevogn er præcis lige så godt /dårligt som dit forslag med en hamburger. Et brød, og en stor børge, vil jeg vurdere indeholder samme mængde gode/dårlige ting som en hamburger feks. Hurtige kulhydrater, og en tvivlsom kvalitet af kød.

Tilgengæld kan du få cocio hos pølsemanden, som indeholder godt med protein, men meget sukker.

Burgerbar / grill:

En burger med masser salat og ingen dressing. I stedet for dressing kan man bare hælde ketchup i. Det er lidt sundere fordi der ikke er fedt i, dog lidt rigeligt sukker.

Jeg kender ingen burger barer i DK der kun har burgere. De fleste steder kan du få det samme som hos pizzamanden.

Dvs du burde kunne få en bøf med kartofler, og salat. Eller en salat med kylling, eller tun. Eller en bagt kartofel med tun eller kylling.

Men helt generelt er det svært at finde "perfekt" mad hvis man spiser ude. Hvis du gerne vil have godt indtag af protein, langsomme kulhydrater, vitaminer. Uden for meget fedt, og for mange hurtige carbs, så er det noget nær umuligt.

Edited by BLACKICE
Link to comment
Share on other sites

Haha - i er nu sjove. Lovpriser... Hehe

Jeg skriver jo netop i yderste nødstilfælde..

Det er selvklart en forudsætning at pizzariaet fører rigtig kød og ikke bov f.eks. og ja, selvfølgelig er det hvide brød tomme kalorier - men det indeholder FÆRRE af dem end hvis du vælger næsten alt andet fra menukortet. Det er ikke en storstilet flashing af viden jeg er ude på, blot et lille hyggeligt indslag ;-)

Jeg taler mest om ikke at få dækket sixpacken af fedt, pga en aften ude med vennerne sidst på natten, ikke så meget den ultimative perfekte kost. Det er jo det man spiser alle de andre dage, hvor man ikke er social med vennerne.

Det er helt klart at de produkter jeg fremhæver er de MINDST SKADELIGE mht. at blive lasket og fedladen.

Mht. den fantastiske salat du omtaler fra McDonalds så er den bestemt ikke bedre da den er blevet beriget med både olie og sukker for at få det til at være spiseligt for en jævn McDonalds besøgende.

Der er ingen tvivl om at hamburgeren er den MINDST skadelige ting på en McDonalds. ;-)

Det er jo ikke atomfysik, som når man spiser til daglig. det er en ganske enkel nødmanøvre uden om det allerværste fastfood. Intet andet.

Edited by CKF1
Link to comment
Share on other sites

Det er helt klart at de produkter jeg fremhæver er de MINDST SKADELIGE mht. at blive lasket og fedladen.

Nej

Mht. den fantastiske salat du omtaler fra McDonalds så er den bestemt ikke bedre da den er blevet beriget med både olie og sukker for at få det til at være spiseligt for en jævn McDonalds besøgende

Nej

En Hambruger vejer 106 gram. Af disse er der

255 kalorier , 9 gram fedt og 30 gram kulhydrat.

En Grilled chicken cesaer uden dressing og crutoner vejer 266 gram, af disse er der

190 kalorier, 7 gram fedt, og 4 gram kulhydrat. Så selv om menuen er dobbelt så stor, er indholdet af de dårlige ting mindre.

Hvis du skal have 2 hamburgere, får du 510 kalorier, 18 gram fedt, og 60 gram kulhydrat. Du får samlet 212 gram mad, dvs stadig 54gram mindre, end i en salat. Men 320 kalorier færre, 12 gram fedt mindre, og 56gram kulhydrat mindre.

Så dit postulat er intet mindre en skrub forkert

Link to comment
Share on other sites

Nej

Nej

En Hambruger vejer 106 gram. Af disse er der

255 kalorier , 9 gram fedt og 30 gram kulhydrat.

En Grilled chicken cesaer uden dressing og crutoner vejer 266 gram, af disse er der

190 kalorier, 7 gram fedt, og 4 gram kulhydrat. Så selv om menuen er dobbelt så stor, er indholdet af de dårlige ting mindre.

Hvis du skal have 2 hamburgere, får du 510 kalorier, 18 gram fedt, og 60 gram kulhydrat. Du får samlet 212 gram mad, dvs stadig 54gram mindre, end i en salat. Men 320 kalorier færre, 12 gram fedt mindre, og 56gram kulhydrat mindre.

Så dit postulat er intet mindre en skrub forkert

Undlod du bevidst protein indholdet?

Link to comment
Share on other sites

Undlod du bevidst protein indholdet?

LOL

Du er altså en knaldhætte nu.

En Hambruger indeholder 13gram protein. Dvs to indeholder 26 gram

En salat indeholder 27gram. Altså 1 gram mere, end 2 burgere, og har stadig LANGT mindre fedt, og kulhydrat.

Hvordan kan der være nogen diskussion om hvad der sundshedsmæssigt er at foretrækker?

Link to comment
Share on other sites

Du taler pænt. Smukt og dannet virker du. :4thumbup:

Jeg må indrømme at sidst jeg har været på McDonalds var der ikke opfundet disse salater, så jeg beklager at jeg ikke har overvejet dem så kraftigt. Jeg har dog hørt at der er lavet analyser af dem, der viser at de er blevet smurt ind i olie og sukkerstoffer for at få dem til at glide bedre ned.

Link to comment
Share on other sites

Du taler pænt. Smukt og dannet virker du. :4thumbup:

Er vi enige om at det er pænt dumt at angribe mig med et argument som " Undlod du bevidst protein indholdet?" uden overhovedet at ane hvad protein indholdet er i nogen af delene?

Ville det være et klogere træk at erkende at man tog fejl, frem for at frembruse med argumenter som man ikke engang selv har undersøgt forinden?

Jeg må indrømme at sidst jeg har været på McDonalds var der ikke opfundet disse salater, så jeg beklager at jeg ikke har overvejet dem så kraftigt. Jeg har dog hørt at der er lavet analyser af dem, der viser at de er blevet smurt ind i olie og sukkerstoffer for at få dem til at glide bedre ned.

De har heller ikke været der så længe. Det er nok kun 3-4-5år siden de begyndte på det :tongue:

Jeg har hørt at mennesket aldrig har været på månen. Det er en setup det hele. Med andre ord, giv nu op. Faktum er, at en Hamburger er et dårligt valg. Der er massere af kulhydrater og fedt, og meget lidt mad. Hvis du mener at de opgivelser der er på indholdet af nærringsstoffer i salaten er forkerte, kan angivelserne på Hamburgeren lige så vel være forkerte. Altså er det et komplet ubrugeligt argument, med mindre du har noget konkret at komme frem med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er forvirret nu.

Først skriver du:

Kommenter endelig, hvis i er uenige i mine opfattelser!

Så fortæller jeg dig at du tager fejl. Så anfægter du argumentet med det faktum at jeg ikke medtog protein informationer (uden du undersøger hvordan det forholder sig).

Så fortæller jeg dig at du er en knaldhætte når du kommer med sådan et argument, og forklarer hvordan indholdet er.

Og nu er problemet at jeg tager tingene seriøst. Det godt nok ikke nemt at finde ud af hvad vi skal med denne debat så :wink::tongue:

Ja, jeg kommer ikke tit på McDonalds - sorry.

Så er vi to.

Men jeg tror nu nok jeg stadig vil foretrække en hamburger fremfor en salat uden dressing - men det er jo en anden sag :smile:

Det ville jeg muligvis også. Men i en guide over de bedste valg, ud fra et sundhedsmæssigt synspunkt, er salaten altså det bedste valg. Om man så gider æde det eller ej, er en anden sag. Jeg har gjort det, men en større fornøjelse var det nu ikke

Link to comment
Share on other sites

Ja, du har ret.

Jeg synes faktisk det var rigtig interessant med den salat dér. Jeg må indrømme jeg havde overset den komplet. Og ja. Det er da selvfølgelig den der skal på min nødslisten i stedet for burgeren. Hehe..

Jeg er ked af hvis du synes jeg tog det ilde op. Jeg følte lidt det var en irritabel 100% negativ respons du gav.

Det er jo ikke bundvidenskabeligt - men mere lidt for sjov med min lille liste. Jeg tror du tog den lidt for seriøst. Og jeg er sikker på mine små søde hamburgere er bedre end en kæmpe dressingfyldt burger med megafries og pommes-frites dressing. Mon ikke hamburgeren kommer ind på en 2. plads efter din salaten. :tongue:

Har lige set at hamburgen er den mindst giftige her i hvertfald -med fedt energiprocent på 30%. Er det ikke faktisk det der anbefales i almindelig dagskost?

http://www.bioweb.dk/bioemner/kost/kost_burger.html

Edited by CKF1
Link to comment
Share on other sites

Angående det fede kød hos Mcdonalds.

Igen har jeg "hørt noget om" stegt kød tilnærmelsesvis indeholder det samme fedt ligegyldigt om det til at starte med er på 5,10 eller 20 % fedt. Når det steges smelter fedtet af, så den endelige stegte bøf vil omtrent have samme fedtindhold. Selvfølgelig har det en betydning i en sammenkogt ret eller lignende hvor man bruger det fedt som kødet steges i i retten.

Så kan i tænke lidt over den, mens jeg tænker lidt over månelandingen, som med meget stor sandsynlighed, og efter min store overbevisning, var og er optaget i et studie, for at vinde månekapløbet med USSR.

Er det ikke nærmest indrømmet efterhånden? Det var vist Stanley Kubrick, der optog det. ;-)

Edited by CKF1
Link to comment
Share on other sites

Er det ikke nærmest indrømmet efterhånden? Det var vist Stanley Kubrick, der optog det. ;-)

Hehe, altså den gode Sidney har jo sagt det i en youtube-video, så på den måde er det blevet FACT, men derudover er det vist stadig en hel del mennesker som vil mene det var reelt nok. Og nu var jeg lige ved at gå i selvsving, men må hellere lade være. :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Du taler pænt. Smukt og dannet virker du. :4thumbup:

Jeg må indrømme at sidst jeg har været på McDonalds var der ikke opfundet disse salater, så jeg beklager at jeg ikke har overvejet dem så kraftigt. Jeg har dog hørt at der er lavet analyser af dem, der viser at de er blevet smurt ind i olie og sukkerstoffer for at få dem til at glide bedre ned.

Manden prøver jo bare at hjælpe dig ift. det du spørger om i dit topic...

Link to comment
Share on other sites

Der er ting jeg aldrig spiser(friture eksempelvis), pizza er dog ikke en af dem (men det er uhyre sjældent jeg ikke bager dem selv), hvis det sker (lidt ala det ptpoul snakker om), så prøver jeg at gøre følgende:

Et psykologisk (lad være med at købe alle faste myterne) trick, der virker godt på NOGLE klienter, er at sætte dem til at faste et LILLE døgn, inden de sluger pizzaen (timet så den bliver indtaget om aftenen, så det ikke ender i bink hele natten), godt med grønt på og til, et par få tunge løft før indtaget(er de færeste der kan fyre en ordentlig træning af efter et døgns faste), og lidt cardio dagen efter, så oplever jeg faktisk at det ikke påvirker deres cut overhovedet - men det betyder ikke det er noget der skal ske flere gange om ugen. - Selv for en fyr som undertegnede der uden problemer kan sluge 6000 kcal, kan over et døgn ende med at føle sig fuldstændigt udspilet på 'sølle' 1800? kcal over 24 timer - man kunne godt forestille sig, at det ville øge appetitten gange sygt dagen efter, men hvis det ikke sker for hyppigt, er det faktisk ikke noget jeg oplever (det er selvfølgelig helt essencielt at man kommer back om track dagen efter) (hvis der er alkohol involveret, er det muligvis ikke nogen god ide, selv om det kan blive en billig bytur :D )

Ellers kan man jo planlægge det så det passer med refeed (eller i det mindste post exersice), hvis man er på cut (selv om en hel pizza ekstra er et lidt voldsomt reefeed for de fleste)..

Af de løsninger du skitsere, ville jeg klart foretrække durumen med kylling, ofte kan man få dem til at proppe godt med grøntsager i - hvis det foreksempel er oven på en bytur - hvis du er ude og spise, så kan man som regl finde et godt stykke lyst kød med grøntsager eller en god salat bar de fleste steder. (der er ingen grund til at dræbe sit social liv, blot fordi man er på diæt)

Hvis jeg ikke cutter kan jeg i almdelighed godt leve med der ryger en pizza og en kebab ned om måneden, men det betyder ikke det sker ...

/Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

I tilfælde af, at man vælger at tilsidesætte sin kostplan for fastfood, så kan jeg da slet ikke se logikken i at fravælge muligheder, fordi man er overbevist om, at noget andet er et sundere alternativ.

Enten æder man da fastfood til man brækker sig, fordi man har lyst, eller også lader man være. At gå ind i en fastfood-forretning med sundhed i tankerne, er imo at gå op i detaljer, som er unødvendige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville til en hver tid gå efter størst mængde protein med mindst mængde kulhydrater, for ikke at få insulin stigning, med efterfølgende fedtlagring til følge. Protein dæmper jo kulhydraternes insulinfremmende effekt. Så 2 burgere frem for 1 med pomfritter, durumrulle frem for pizza, 1/2 grillkylling ville også være et godt bud.

Her er i øvrigt en god rapport:

DTU Fødevareinstitut - Næringsstoffer i fastfood

Der er sammendrag på side 107

Jeg har forresten engang bestilt McD's snack gulerødder istedet for pomfritter. Ekspedienten vidste ikke hvad det var og måtte spørge sin manager, hvorefter de to stod bagerst i køkkenet og kiggede mærkeligt på mig. Jeg fik dog en pose med nogle ynkelige, små, bløde gulerødder, men de var simpelthen ikke de sparede kJ værd!

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke? :s

Så må du da godt nok få fixet din logiske sans lidt ... :tongue:

Det kan jeg BESTEMT godt!

:laugh:

Helio

I tilfælde af, at man vælger at tilsidesætte sin kostplan for fastfood, så kan jeg da slet ikke se logikken i at fravælge muligheder, fordi man er overbevist om, at noget andet er et sundere alternativ.

Enten æder man da fastfood til man brækker sig, fordi man har lyst, eller også lader man være. At gå ind i en fastfood-forretning med sundhed i tankerne, er imo at gå op i detaljer, som er unødvendige.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share