TCO Posted May 21, 2009 Report Share Posted May 21, 2009 Jeg er en der bruger cyklen som mit stort set eneste transportmiddel, og er derfor glad for at have nogle dæk jeg kan stole på. Indtil nu har jeg på min cykel kørt i 2år+ på nogle punkterfrie dæk, lignende Schwalbe Marathon Plus De er dog ved at være slidt godt ned, og derfor vil jeg have nogle nye. Da de også er så slidte at jeg ikke længere kunne se navnet på dem, valgte jeg at søge lidt info på nettet. Det mødte jeg bla denne tråd der istedet anbefalede dækindlæg. Jeg har egentlig været glad nok for de andre dæk, men kom til at tænke på at jeg har hørt at man generelt skal holde vægten nede på hjulet og kan se at de dæk vejer ca 3 gange så meget.Mit spørgsmål er derfor om det kan betale sig at købe nogle lettere dæk og så købe et dækindlæg, eller om jeg er bedst tjent med at købe nogle lignende dæk igen.Hjælp er meget værdsat, da jeg ikke har nogen som helst viden på dette område. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne Posted May 21, 2009 Report Share Posted May 21, 2009 På en hverdagscykel hvor en punktering virkelig er en pestilens og hvor man ikke lige kan rive hjulet af og skifte slangen på 5 min - da er de punkterfrie det rigtige. Jeg køre selv med dem. Dækindlæg er ikke lige så punktersikre - de kan væreet alternativ på en racer hvor vægt og rullemodstand virkelig er en faktor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nips Posted May 21, 2009 Report Share Posted May 21, 2009 Jeg er superglad for mine 5 mm indlæg. Det giver SÅ meget mere køreglæde end punkterfri dæk, men det kommer selvfølgelig an på hvor meget man cykler og hvor lange strækningerne er. Jeg kører ofte 30+ km dagligt i 2 lange træk og der betyder det noget at komme lækkert hen over asfalten. Men triller du bare en tur til netto og tilbage igen eller kun kortere distancer er det mindre relevant.Jeg har i øvrigt oplevet at punktere adskillige gange med punkterfri dæk, hvorimod jeg har været forskånet for punkteringer med dækindlæg. Så jeg er klar fortaler for indlæg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaximusMaximus Posted May 21, 2009 Report Share Posted May 21, 2009 Kevlar dæk er noget lort, har oplevet de ofte punktere selvom de ikke skulle (særlig ofte altså) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apprenti Posted May 21, 2009 Report Share Posted May 21, 2009 Kevlar dæk er noget lort, har oplevet de ofte punktere selvom de ikke skulle (særlig ofte altså)Rigtig mange kevlardæk har meget lidt kevlar i hvilket ikke rigtigt gør dem punkterfrie. Jeg kører selv med schwalbe på bagdækken og jeg har ikke været punkteret mens jeg har haft dem på. De koster lidt ekstra men er også indvesteringen værd.Jeg vil give samme råd som Arne. De vejer noget mere, men i flade DK er det altså af minmal betydning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oksen fra Århus N Posted May 21, 2009 Report Share Posted May 21, 2009 Er massive dæk ikke hårde at køre på? Jeg har lige fået massive dæk på min el-scooter, og det er jeg meget glad for. Dog tager de noget af affjedringen, så man skal holde lidt fastere ved styret, da køretøjet ellers vil `slå´ fra side til side med forgaflen. Dette kan selvfølgelig ikke overføres direkte til en cykel, men jeg kunne forestille mig, at massive dæk vil føre til, at man mærker lidt mere bumpen og slingren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tann3r Posted May 21, 2009 Report Share Posted May 21, 2009 Schwalbe Marathon Plus er virkelig gode dæk, og de er ikke bare kevlar dæk. De vejer vist også 500g stykket Jeg vil bestemt ikke anbefale dækindlæg i hverdagscyklen, da de fleste ikke har nok tryk i deres slange, og så æder dækindlægget dækvæggen meget hurtigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polykrom Posted May 21, 2009 Report Share Posted May 21, 2009 For mig er punkterfri dæk (dvs. dæk, der har kevlar eller en eller anden for kunsttofindlæg, fx Vectran) nummer ét. Det er i øvrigt værd at lægge mærke til, at stort set alle dæk i dag er punkterfrie. Selv de dæk, jeg kører med på min racer (Continental GP 4000S, der vejer lige over 200 gram pr. styk) har Vectran i. Det samme er tilfældet for Continental EVO CX, både som dæk og lukket ring. Profferne kører altså også med punkterfri dæk ;-)Løse dækindlæg ville jeg til gengæld ikke køre med om sommeren. De giver mere rullemodstand, fordi dækket ikke så let kan tilpasse sig vejen (små bump osv) som et punkterfrit dæk.På en hverdagscykel kører man selvfølgelig ikke med racerdæk. Hvis jeg var dig ville jeg overveje Continental Gatorskin eller et lignende dæk fra en af de andre fabrikater. Du vil opleve at det kører MEGET bedre end det du er vant til (dæk er stærkt undervurderet i en cykels køreegenskaber), det er overkommeligt at betale og man punkterer sjældent. Aldrig er et stærkt ord, men meget sjældent - selv med alle glasskårene i København.Bedste hilsnerHenrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TCO Posted May 22, 2009 Author Report Share Posted May 22, 2009 Så mulighederne er entenContinental Ultra GatorSkinVægt ca. 280 gramKr 178Schwalbe Marathon Plus Vægt 890 gKr 299Eller et normalt dæk, med indlægHvis pengene ikke er det vigtigste, hvad bør jeg så tage? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne Posted May 22, 2009 Report Share Posted May 22, 2009 Hvis du - som jeg - bare ALDRIG vil punktere på din dagligcykel - så tager du det tunge dæk. Gatorskin punktere ikke ofte - men dog punktere de undertiden. Ingen tvivl om at de er hurtigere - kun du kan vælge der.Indlæg er KUN en option på en cykel der får kontroleret dæktryk flere gange ugentligt. Jeg var tidligere fan - men bruger dem ikke mere.Du kan iøvrigt ikke sammenligne vægt direkte på de to dæk der - med mindre det er samme dækbredde... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polykrom Posted May 22, 2009 Report Share Posted May 22, 2009 Begge er vel gode dæk...enig i, at det er et trade-off.Check i øvrigt Continental 4 Season, der så vidt jeg husker har 2 lag punkterfrit materiale i (dobbelt af Gatorskin)....og så skyldes de fleste punkteringer i øvrigt dæk, der på grund af alder og forkert dæktryk har udviklet revner i gummiet. Nogle fabrikanter (fx Panaracer) er slemme til at udvikle disse revner, og kommer der en sten ind i en revne er man punkteret med det samme. Men uanset dækket er dæktrykket vigtigt; både for køreegenskaber og for at undgå punkteringer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TurbanOlsen Posted July 1, 2009 Report Share Posted July 1, 2009 Syntes det er svært at finde et godt dæk i 700*32C, kan jeg bare sætte et 28C på ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pip Posted July 6, 2009 Report Share Posted July 6, 2009 det tror jeg godt at du kan..... men du kan jo bare spørge cykelsmeden..... p.s. vil jeg ikke anbefale dækindlæg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plan2fan Posted January 8, 2010 Report Share Posted January 8, 2010 Der fåes nogle dæk, som ikke kan punktere. Punkterfri dækFlere punkterfri dækGiver ikke mange basseøre for kevler dæk men jeg har brugt mange af Schwalbe's dæk og de er altså særdeles udemærket.Et dæk indlæg i dem ødelægger selvfølgelig lidt af den gode rulle fornemmelse men når man aldrig punkter så er det en fornøjelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KåreS Posted January 8, 2010 Report Share Posted January 8, 2010 Er massive dæk ikke hårde at køre på? Jeg har lige fået massive dæk på min el-scooter, og det er jeg meget glad for. Dog tager de noget af affjedringen, så man skal holde lidt fastere ved styret, da køretøjet ellers vil `slå´ fra side til side med forgaflen. Dette kan selvfølgelig ikke overføres direkte til en cykel, men jeg kunne forestille mig, at massive dæk vil føre til, at man mærker lidt mere bumpen og slingren? AAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHH - der tales ikke om massive dæk i tråden. Der tales om luftfyldte dæk med enten kevlar-indlæg i selve dækket eller et løst dækindlæg af et kevlar-materiale Sall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P. T. Wulff Posted January 26, 2010 Report Share Posted January 26, 2010 Jeg kan selv godt lide Armadillo dæk. Dem brugte jeg i langt den meste af min tid som fuldtidscykelbud i København, og vi var en lille håndfuld, der brugte dem. Der var dog flere, der ville have en lettere udgave, som jeg ikke lige kan huske, hvad hedder, men indlæg brugte vi ikke rigtig. Ikke hvad jeg vidste af i hvert fald.Og bare for orientering så kørte jeg mellem 90-110 km hver dag i snit. Jeg havde et Armadillo sæt på i cirka 9-10 måneder og havde vist nok 2-3 punkteringer på det par alene.De vejer dog lidt kan jeg huske. Hæng mig ikke på det, men de vejer 600+ gram.Jeg køre ikke racer (har dog planer om en enkeltstart cykel snart), så jeg ved ikke, hvad man skal gå efter til det formål.Håber det kunne bruges. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.