"Punkterfrie dæk" Vs. Dækindlæg


TCO
 Share

Recommended Posts

Jeg er en der bruger cyklen som mit stort set eneste transportmiddel, og er derfor glad for at have nogle dæk jeg kan stole på. Indtil nu har jeg på min cykel kørt i 2år+ på nogle punkterfrie dæk, lignende Schwalbe Marathon Plus

De er dog ved at være slidt godt ned, og derfor vil jeg have nogle nye. Da de også er så slidte at jeg ikke længere kunne se navnet på dem, valgte jeg at søge lidt info på nettet. Det mødte jeg bla denne tråd der istedet anbefalede dækindlæg. Jeg har egentlig været glad nok for de andre dæk, men kom til at tænke på at jeg har hørt at man generelt skal holde vægten nede på hjulet og kan se at de dæk vejer ca 3 gange så meget.

Mit spørgsmål er derfor om det kan betale sig at købe nogle lettere dæk og så købe et dækindlæg, eller om jeg er bedst tjent med at købe nogle lignende dæk igen.

Hjælp er meget værdsat, da jeg ikke har nogen som helst viden på dette område. :smile:

Link to comment
Share on other sites

På en hverdagscykel hvor en punktering virkelig er en pestilens og hvor man ikke lige kan rive hjulet af og skifte slangen på 5 min - da er de punkterfrie det rigtige. Jeg køre selv med dem. Dækindlæg er ikke lige så punktersikre - de kan væreet alternativ på en racer hvor vægt og rullemodstand virkelig er en faktor

Link to comment
Share on other sites

Jeg er superglad for mine 5 mm indlæg. Det giver SÅ meget mere køreglæde end punkterfri dæk, men det kommer selvfølgelig an på hvor meget man cykler og hvor lange strækningerne er. Jeg kører ofte 30+ km dagligt i 2 lange træk og der betyder det noget at komme lækkert hen over asfalten. Men triller du bare en tur til netto og tilbage igen eller kun kortere distancer er det mindre relevant.

Jeg har i øvrigt oplevet at punktere adskillige gange med punkterfri dæk, hvorimod jeg har været forskånet for punkteringer med dækindlæg. Så jeg er klar fortaler for indlæg!

Link to comment
Share on other sites

Kevlar dæk er noget lort, har oplevet de ofte punktere selvom de ikke skulle (særlig ofte altså)

Rigtig mange kevlardæk har meget lidt kevlar i hvilket ikke rigtigt gør dem punkterfrie. Jeg kører selv med schwalbe på bagdækken og jeg har ikke været punkteret mens jeg har haft dem på. De koster lidt ekstra men er også indvesteringen værd.

Jeg vil give samme råd som Arne. De vejer noget mere, men i flade DK er det altså af minmal betydning...

Link to comment
Share on other sites

Er massive dæk ikke hårde at køre på?

Jeg har lige fået massive dæk på min el-scooter, og det er jeg meget glad for. Dog tager de noget af affjedringen, så man skal holde lidt fastere ved styret, da køretøjet ellers vil `slå´ fra side til side med forgaflen. Dette kan selvfølgelig ikke overføres direkte til en cykel, men jeg kunne forestille mig, at massive dæk vil føre til, at man mærker lidt mere bumpen og slingren?

Link to comment
Share on other sites

Schwalbe Marathon Plus er virkelig gode dæk, og de er ikke bare kevlar dæk. De vejer vist også 500g stykket :bigsmile:

Jeg vil bestemt ikke anbefale dækindlæg i hverdagscyklen, da de fleste ikke har nok tryk i deres slange, og så æder dækindlægget dækvæggen meget hurtigt.

Link to comment
Share on other sites

For mig er punkterfri dæk (dvs. dæk, der har kevlar eller en eller anden for kunsttofindlæg, fx Vectran) nummer ét.

Det er i øvrigt værd at lægge mærke til, at stort set alle dæk i dag er punkterfrie. Selv de dæk, jeg kører med på min racer (Continental GP 4000S, der vejer lige over 200 gram pr. styk) har Vectran i. Det samme er tilfældet for Continental EVO CX, både som dæk og lukket ring. Profferne kører altså også med punkterfri dæk ;-)

Løse dækindlæg ville jeg til gengæld ikke køre med om sommeren. De giver mere rullemodstand, fordi dækket ikke så let kan tilpasse sig vejen (små bump osv) som et punkterfrit dæk.

På en hverdagscykel kører man selvfølgelig ikke med racerdæk. Hvis jeg var dig ville jeg overveje Continental Gatorskin eller et lignende dæk fra en af de andre fabrikater. Du vil opleve at det kører MEGET bedre end det du er vant til (dæk er stærkt undervurderet i en cykels køreegenskaber), det er overkommeligt at betale og man punkterer sjældent. Aldrig er et stærkt ord, men meget sjældent - selv med alle glasskårene i København.

Bedste hilsner

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Så mulighederne er enten

UltraGatorSkin-Duraskin.jpg

Continental Ultra GatorSkin

Vægt ca. 280 gram

Kr 178

marthonplus.jpg

Schwalbe Marathon Plus

Vægt 890 g

Kr 299

Eller et normalt dæk, med indlæg

Hvis pengene ikke er det vigtigste, hvad bør jeg så tage? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du - som jeg - bare ALDRIG vil punktere på din dagligcykel - så tager du det tunge dæk. Gatorskin punktere ikke ofte - men dog punktere de undertiden. Ingen tvivl om at de er hurtigere - kun du kan vælge der.

Indlæg er KUN en option på en cykel der får kontroleret dæktryk flere gange ugentligt. Jeg var tidligere fan - men bruger dem ikke mere.

Du kan iøvrigt ikke sammenligne vægt direkte på de to dæk der - med mindre det er samme dækbredde...

Link to comment
Share on other sites

Begge er vel gode dæk...enig i, at det er et trade-off.

Check i øvrigt Continental 4 Season, der så vidt jeg husker har 2 lag punkterfrit materiale i (dobbelt af Gatorskin).

...og så skyldes de fleste punkteringer i øvrigt dæk, der på grund af alder og forkert dæktryk har udviklet revner i gummiet. Nogle fabrikanter (fx Panaracer) er slemme til at udvikle disse revner, og kommer der en sten ind i en revne er man punkteret med det samme. Men uanset dækket er dæktrykket vigtigt; både for køreegenskaber og for at undgå punkteringer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 6 months later...

Er massive dæk ikke hårde at køre på?

Jeg har lige fået massive dæk på min el-scooter, og det er jeg meget glad for. Dog tager de noget af affjedringen, så man skal holde lidt fastere ved styret, da køretøjet ellers vil `slå´ fra side til side med forgaflen. Dette kan selvfølgelig ikke overføres direkte til en cykel, men jeg kunne forestille mig, at massive dæk vil føre til, at man mærker lidt mere bumpen og slingren?

:w00t::smile: AAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHH - der tales ikke om massive dæk i tråden. Der tales om luftfyldte dæk med enten kevlar-indlæg i selve dækket eller et løst dækindlæg af et kevlar-materiale :smile:

Sall

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg kan selv godt lide Armadillo dæk. Dem brugte jeg i langt den meste af min tid som fuldtidscykelbud i København, og vi var en lille håndfuld, der brugte dem.

Der var dog flere, der ville have en lettere udgave, som jeg ikke lige kan huske, hvad hedder, men indlæg brugte vi ikke rigtig. Ikke hvad jeg vidste af i hvert fald.

Og bare for orientering så kørte jeg mellem 90-110 km hver dag i snit. Jeg havde et Armadillo sæt på i cirka 9-10 måneder og havde vist nok 2-3 punkteringer på det par alene.

De vejer dog lidt kan jeg huske. Hæng mig ikke på det, men de vejer 600+ gram.

Jeg køre ikke racer (har dog planer om en enkeltstart cykel snart), så jeg ved ikke, hvad man skal gå efter til det formål.

Håber det kunne bruges.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share