Er min squat dyb nok ?


skovtrolden
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg ikke skrevet, at han gør noget forkert som sådan.

Men I mine øjne er sammespillet i bevægelse over hofte og ryg ikke særlig godt afstemt..

Du snakker vist som du har forstand til :)

Jeg vil gerne se en video af et pænere squat.

Edited by Søren W
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 133
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja, der er skidt..., og forskellen mellem et frit squat og et smith squat er, at du i et frit squat kan gøre noget galt, mens man med sikkerhed gør noget galt i et smith squat. (lidt grovkornet, men ikke desto mindre sandt.)

Der er indtil videre ingen der har formået at forklare hvorfor et smith squat egentlig er dårligere, udover at "sådan er det bare" ;). Jeg kan ikke se logikken i, at bare fordi stangen er fikseret så er det dårligt for kroppen - din bevægelse op og ned vil da være den samme om stangen er fri eller fikseret?

Link to comment
Share on other sites

Der er indtil videre ingen der har formået at forklare hvorfor et smith squat egentlig er dårligere, udover at "sådan er det bare" ;). Jeg kan ikke se logikken i, at bare fordi stangen er fikseret så er det dårligt for kroppen - din bevægelse op og ned vil da være den samme om stangen er fri eller fikseret?

Det har du kun ret i såfremt stangen bevæger sig i en perfekt lodret bane, det er ikke tilfældet.

Link to comment
Share on other sites

Der er indtil videre ingen der har formået at forklare hvorfor et smith squat egentlig er dårligere, udover at "sådan er det bare" ;). Jeg kan ikke se logikken i, at bare fordi stangen er fikseret så er det dårligt for kroppen - din bevægelse op og ned vil da være den samme om stangen er fri eller fikseret?

Nej, bevægelsen er netop ikke bare op og ned, medmindre den er fastlåst som i smith. Den naturlige bane bruger mere end bare 2 dimensioner.

Link to comment
Share on other sites

Nej, bevægelsen er netop ikke bare op og ned, medmindre den er fastlåst som i smith. Den naturlige bane bruger mere end bare 2 dimensioner.

Lige op og ned er faktisk kun 1 dimension, og man skal korrigere noget, hvis man begynder at bevæge sig i 3D :tongue:

Jeg synes du skal holde dig til juraen, der lader du til at have fundet en niche, ja og så også i dødløft :smile:

Link to comment
Share on other sites

Du snakker vist som du har forstand til :)

Jah netop! og det fremgår tydeligt, at det er rigeligt i denne situation :tongue:

Hvis mine øjne ikke snyder mig helt, så løfter han i to faser (hvis man skal være lidt krakilsk)

I:Løft over hofte/knæ

II: løft over ryggen

Det er dog en svær vinkel at spotte fra, da man ikke kan se hverken hoftens placering eller ryggens vinkling på hoften.. Desuden er fyren der en del mere mobil og veltrænet end den generelle MOL-bruger..., så han er taknemmeligt stillet ifht. en speciel teknik.

Jeg vil gerne se en video af et pænere squat.

Så må du ud og lede, kammerat ;)

Edited by JKLind
Link to comment
Share on other sites

Lol nej, det der er nok det flotteste tunge squat, jeg nogensinde har set.

Altså du kommer ikke så meget ud eller hva?

Tilbage til sagen ;)

Du er altså ikke enig i, at hans løft er specielt? - ifht. stangens bane (meget løft over knæ/hofte fra starten, hvorefter ryggen nærmest afslutter løftet). Jeg vil tro, at det giver en uoptimal rotation af hofteskålen og dermed mere belastning af ryggen, men det er svært at vurdere fra den vinkel...

Edited by JKLind
Link to comment
Share on other sites

Altså du kommer ikke så meget ud eller hva?

Tilbage til sagen ;)

Du er altså ikke enig i, at hans løft er specielt? - ifht. stangens bane (meget løft over knæ/hofte fra starten, hvorefter ryggen nærmest afslutter løftet). Jeg vil tro, at det giver en uoptimal rotation af hofteskålen og dermed mere belastning af ryggen, men det er svært at vurdere fra den vinkel...

Jeg tror det er dig, der skal se at komme noget mere ud og læse lidt færre bøger :laugh:

Det er et maxløft, hvis man løfter med perfekt teknik i den slags har man for lidt på stangen. Enhver, der ved lidt om squats, vil give mig ret i, at løftet er ret flot, især med vægten taget i betragtning. Jeg ser intet specielt i hans teknik, blot at han lige skal grinde den en smule gennem sit sticking point.

Edited by Søren W
Link to comment
Share on other sites

Altså du kommer ikke så meget ud eller hva?

Tilbage til sagen ;)

Du er altså ikke enig i, at hans løft er specielt? - ifht. stangens bane (meget løft over knæ/hofte fra starten, hvorefter ryggen nærmest afslutter løftet). Jeg vil tro, at det giver en uoptimal rotation af hofteskålen og dermed mere belastning af ryggen, men det er svært at vurdere fra den vinkel...

Der er altid plads til en kok til, så må give Søren ret her, jeg har meget svært ved at se noget specielt

ved hans stil, tværtimod ser det nu ret habilt ud, kg'erne taget i betragtning.

Link to comment
Share on other sites

Lige op og ned er faktisk kun 1 dimension, og man skal korrigere noget, hvis man begynder at bevæge sig i 3D :tongue:

Jeg synes du skal holde dig til juraen, der lader du til at have fundet en niche, ja og så også i dødløft :smile:

NU SKAL DU IKKE SPILLE SMART !!!!1!!!!!11!!

Link to comment
Share on other sites

RuneB, fint nok. Jeg synes personligt ikke, at min anbefaling adskiller sig så fantastisk meget fra Rippetoes intro-video, som du selv linker til. Glimrende og interessant videoserie, i øvrigt. Jeg lærte dog selv mere eller mindre at squatte ved hjælp af en forklaring i stil med den, jeg har stillet op, og et par tips i træningscentret. I dag kan du vække mig midt i min nattesøvn, sætte mig under en stang med 100 kg, og jeg vil være i stand til at udføre et antal teknisk upåklagelige gentagelser og smide stangen i stativet igen.

Uanset hvor god en forklaring man giver eller hvor mange videoer man ser, tror jeg ikke, at man kan undgå en at have et par småfejl ved sin teknik, hvilket kun kan afhjælpes ved eventuelt at spørge andre i træningscentret, der må tænkes at have styr på teknikken, om at bruge et par minutters tid på at kigge på og coache en i teknikken, eller ved at træne sammen med nogen, der kan lære en det.

Så mindre og snak, mere squat :smile: Jeg tror ikke, at nogen lærer at squatte rigtigt ved at vi diskuterer pétiteser på et onlineforum, og jeg prøvede blot at give nogle mere eller mindre overordnede retningslinjer til udførelsen, som ville forbedre trådstartersteknik væsentligt, hvis de altså blev fulgt. Hvis min fodstilling ville være uoptimal for ham, ville han nok selv finde ud af det og finde noget, der mere eller mindre passer til ham :wink: Det var heller ikke alle af de råd, jeg fik, som jeg kunne følge.

Jeg er ikke særlig pædagogisk anlagt, måske mere tværtimod, men jeg prøver heller ikke at spille smart (og jeg giver heller ikke nogle fuldstændig urimelige eller latterlige råd), så jeg forstår ikke, hvorfor du bruger så megen tid på at kritisere min upædagogiske tilgang og rette nogle (ret så individuelle) småting, specielt taget i betragtning at jeg fremhæver, at jeg blot beskriver min egen tilgang til hvordan man squatter, og det, der fungerer bedst for mig.

De fleste af dine råd er fine nok, men den der med at føderne skal pege lige fremad er altså et meget dårligt råd.. Man bliver aldrig godt til at squatte uanset hvor meget man træner, hvis man tror føderne skal pege lige frem..

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er dig, der skal se at komme noget mere ud og læse lidt færre bøger :laugh:

Eller du skulle læse nogle flere bøger, så du kan komme lidt væk fra magnesium-tågerne... ;)

Det er et maxløft, hvis man løfter med perfekt teknik i den slags har man for lidt på stangen. Enhver, der ved lidt om squats, vil give mig ret i, at løftet er ret flot, især med vægten taget i betragtning. Jeg ser intet specielt i hans teknik, blot at han lige skal grinde den en smule gennem sit sticking point.

Jeg er helt enig!! Alt, jeg har sagt, er, at teknikken er speciel...

Det sagt, så med al respekt bør man ikke anbefale en squat teknik til den almene bruger af dette board, når det er et max løft af en prof/semi prof, hvor han sandsynligvis bevidst kompenserer gennem et sticking point!

Jeg forsøger bare at nuancere dit statement.., da det var meget absolut. Jeg kender et par stykker, der ville få 6-7 diskus prolaps, hvis de forsøger et sådant løft med samme intensitet.

Men det passer vist ikke herre, at jeg ikke er enig?

Edited by JKLind
Link to comment
Share on other sites

JKLind:

Jeg synes Guadamud er flot og det er hans squat også :)

Kan du ikke finde en video, der viser hvad du synes er 'rigtig' eller normal (altså modsat speciel) squat-teknik? Jeg har nemlig lidt svært ved at forstå hvad du mener.

Link to comment
Share on other sites

Eller du skulle læse nogle flere bøger, så du kan komme lidt væk fra magnesium-tågerne... ;)

Jeg er helt enig!! Alt, jeg har sagt, er, at teknikken er speciel...

Det sagt, så med al respekt bør man ikke anbefale en squat teknik til den almene bruger af dette board, når det er et max løft af en prof/semi prof, hvor han sandsynligvis bevidst kompenserer gennem et sticking point!

Jeg forsøger bare at nuancere dit statement.., da det var meget absolut. Jeg kender et par stykker, der ville få 6-7 diskus prolaps, hvis de forsøger et sådant løft med samme intensitet.

Men det passer vist ikke herre, at jeg ikke er enig?

Du tager fejl teknikken er meget tæt på perfekt.

Hvor mange forskellige skal sige det til dig, før du forstår det?

Link to comment
Share on other sites

Er det en joke? Hans stil er da meget speciel - han dødløfter jo nærmest stangen op til sidst... :blink:

En squat kan inddeles i 2 dele:

1. Knæ ekstension

2. Hofte ekstension

overgang er glidende og vil altid være timet således at stangen forbliver parallele med anden tåen.

Man kan dog rette overkroppen og derefter strækket benet. Dette bevirker dog at knæene bevæger sig frem og baglårene forkortes hvorved belastning på knæet ledet stiger meget. Guadumadu teknik er både effektiv og sikker fordi den fastholder spænding i baglårene og udnytter de postural muskler til at aflaste knæene. Guadumadu dødløft af vægten i den øverste del at squatten er således korrekt teknik. Det afgørende er at stangen forbliver parallele med anden tåen.

Det der imidlertidigt er kendetegnet ved Guamadu løfte teknik, både i squat og OL løft er at han løfter med bent back (flexion af nedre ryg). Dette fjerne spænding fra baglårene og øger istedet glut aktiveringen. Man kan se shotput lave nogen lignende squats i hans log.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share