Er min squat dyb nok ?


skovtrolden
 Share

Recommended Posts

  • Replies 133
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

du skal allermindst 20 cm dybere. Lad være med at bekymre dig om du lige netop er dybt nok, bare kør den helt i bund

Det er ikke et synderligt godt generelt råd, dels pga. de forbehold Incog. nævner (ikke alle er i stand til at køre ordentlige squats i bund), dels pga. han specifikt taler om styrkeløft, hvor det er en fordel kun lige at være under.

Link to comment
Share on other sites

Fra Rippetoes Starting strength:

sstolow.JPG

Og jeg er helt enig, hvis man går for dybt i squatten, pga af antropometri, og ved at slappe af i haserne, så kan det godt blive problematisk! - Til Lars forsvar, bliver det næppe noget problem her...

Rippetoes video er iøvrigt ude, jeg har faktisk invisteret i den, det kan anbefales, trådstarteren, faktisk er det PRÆCIST hvad han har brug for ..

Samtidig er jeg enig i at det sku knapt er et partiel squat det der :S

Mvh

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

med forbehold om den unge man kan holde ryggen ret og vægten på hælene

Pointen var: ellers kommer han i praksis aldrig dybt nok til at det kan blive godkendt. Men ganske rigtigt, det må ikke ske på kompromis af teknikken.

Helio, fed ref til Rippetoe, det er bestemt noget både trådstarter og alle os andre kan bruge

Link to comment
Share on other sites

du skal allermindst 20 cm dybere. Lad være med at bekymre dig om du lige netop er dybt nok, bare kør den helt i bund

Synes at have hørt man overbelaster knæene når man kører dybere end når lårene er vandret...

Den her ser fornuftig mht. til dybte.

Eller er jeg helt forkert på den?

Trådstarter: Men hvertfald bøj knænene i samme retning som fødderne står.

Link to comment
Share on other sites

Er det en joke? Hans stil er da meget speciel - han dødløfter jo nærmest stangen op til sidst... :blink:

Øhm, 100% picture perfect er det ikke, der er jo 310kg på stangen, men han squatter meget pænt, ligesom de fleste andre vægtløftere. Hvad er det lige præcis du mener han gør forkert?

Edited by Søren W
Link to comment
Share on other sites

Ulleonfire<< I princippet har du ret. Større bøjning af knæet og større knævandring betyder større stress på knæet, så for for at præcisere Teddys noget smarte bemærkning så menes der bare at normale sunde knæ sagtens kan holde til den belastning et Ol squat udsætter knæene for. Desuden er mange af dem der bruger denne undskyldning nogle der står og laver alt for tunge partiel squat i et par løbersko med pronations såle, hvilket jeg ville mene er klart mere stressende for knæene.

Så rådet må være at kører så langt ned som god form og løfterens smidighed tillader det. Om det er over eller under godtkendt er i princippet ligegyldigt hvis man ikke er styrkeløfter. Jeg har eksempelvis set masser af vægtløftere kører deres squat til over vandret, da deres større knævandring gør at røven skal endnu længere ned, men det er jo ret ligegyldigt. Bare de kan bruge det til at kunne vende nogle massive vægte :smile:

Link to comment
Share on other sites

Troels

Grunden til jeg egentlig ikk gad uddybe det, var at jeg syntes det er debateret så mange gange, så et uddybende svar burde kunne findes. Var såmænd ikke for at være smart.

Fair nok. Jeg forfalder beklageligvis ofte selv til den slags svar :smile:

Desværre sænker det lidt niveauet herinde da nye brugere ofte ikke lærer noget ved det.

Link to comment
Share on other sites

Er meget enig med Søren W og Teddy.

Vægten på hælene og pres knæene ud.

Se den video Søren W har lagt op fra fitcast til dig og lege med goblin squats og de andre forslag han har i videon.

er også en gode video med lidt mere leg drive.

http://www.youtube.com/watch?v=AjfEnUT2A-g

Søren. Jeg tror Jklind mener at han har meget hip drive efter hans bounce... kan det ikke passe at han runder en lille smule i ryggen på vej op for at øge hip drive uden at stangen flytter sig væk fra midten af foden? Bækkenet ændre ihvertfald position...

HVAD tænker i om indad rotation i knæene her?

nogen der har fundet en video af ham overhead squat 240kg?

Skovtrolde du kunne evt tag et billed forfra og fra siden næste gang.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share