God og fast røv?


Insaniac
 Share

Recommended Posts

Hey!

Hvilke øvelser ville være gode at lave, hvis man ønsker en god og fast røv? I kan nok gætte jeg ikke er en pige på mit nick, men synes alligevel det kunne være ret med fast røv osv ;)

Jeg træner hjemme, så det skal helst være øvelser der egner sig.

Jeg har vægtstange osv, men squat kan nok ikke lade sig gøre, da jeg ikke har noget stativ osv.

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Med lidt opfindsomhed tror jeg godt at du kan finde på en måde at squatte på uden stativ. Som dette indikerer er det squat som er kongeøvelsen hvad angår en god fast gluteus maximus. Men hvis det drejer sig om i første omgang at sænke fedtprocenten, således at numsen føles fast er det nok ikke squatten som skal være det første redskab.

Link to comment
Share on other sites

Hey!

Hvilke øvelser ville være gode at lave, hvis man ønsker en god og fast røv? I kan nok gætte jeg ikke er en pige på mit nick, men synes alligevel det kunne være ret med fast røv osv ;)

Jeg træner hjemme, så det skal helst være øvelser der egner sig.

Jeg har vægtstange osv, men squat kan nok ikke lade sig gøre, da jeg ikke har noget stativ osv.

På forhånd tak.

DU MÅ IKKE BEGYNDE AT STRÆKKE GLUTEUS MAXIMUS!!!

Røv musklen høre til den gruppe muskler som bliver slappe med alderen, med andre Hængerøv!!!

Så hvis man høre til de mennesker der strækker røv, så kan man opnå seriøs hængerøv med alderen.

Så lad endelig hver med det!

Af øvelser vil jeg anbefale Lunges eller en god gang squat!

Link to comment
Share on other sites

Sludder er det skam ikke, musklerne er delt op i 2 grupper. Dem man bør strække ud og så dem man kan forblive som de er, deriblandt Gluteus maximus.
Når du siger 2 grupper, så går jeg udfra at du tænker på at visse muskler har en større tendens til at forkorte end andre. F.eks er der en udpræget tendens til at hasemusklerne forkorter fordi mange mennesker sidder ned en store del af dagen.

Men det er jo intet argument for at det skulle give hængerøv, fordi man strækker sin gluteus maximus ud. Faktisk er der patienter som lider af ITB syndromet, som mærker en bedring ved udstrækning af glutes maximus. Så generelt er det vist en grov generalisering at sige at man ALDRIG må udstrække sin glutes maximus muskel.

Det jeg fisker efter er en forklaring på hvorfor det skulle give hængerøv at udstrække sin glutes maximus. Så vidt jeg ved har udstrækning ikke en forringende effekt på musklens hviletension.

jeg er kun uddannet personlig træner

Ja, udfra dine seneste indlæg her til aften, så er det vist ikke vanvittigt god reklame for de kurser du har været på ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

jeg er kun uddannet personlig træner

Ja, udfra dine seneste indlæg her til aften, så er det vist ikke vanvittigt god reklame for de kurser du har været på ;)

Thomas

Eller også er du bare for naiv til at tro at der ikke findes mennesker der ved lidt mere end dig på forskellige områder.

Men der er dit problem ...ikke mit

Gluteus Maximus falder gennemsnitlig 5cm. i løbet af livet. Vil der så være nogen ide i at strække den yderlig, ikke hvis du spørger mig. Slevfølgelig kan man da godt komme ud for mennesker der har en lidt for stram røv, som går ud over deres bevægelighed, men det må da skyldes at de alvorligt syge og sengelagt og derved ikke nogen mulighed for at bevæge sige....

Link to comment
Share on other sites

Eller også er du bare for naiv til at tro at der ikke findes mennesker der ved lidt mere end dig på forskellige områder.
Jeg godtager at jeg kan tage fejl på mange områder, HVIS og det er et stort HVIS, at personen kan modbevise det med dokumentation.
Gluteus Maximus falder gennemsnitlig 5cm. i løbet af livet.

Jo, men det er vel pga. et fald i hviletensionen. Sjovt nok bliver man mindre smidig med alderen (med mindre den holdes ved lige med strækøvelser), og alligevel kommer gluteus maximus til at hænge mere.

Slevfølgelig kan man da godt komme ud for mennesker der har en lidt for stram røv, som går ud over deres bevægelighed, men det må da skyldes at de alvorligt syge og sengelagt og derved ikke nogen mulighed for at bevæge sige....

Nej, det behøver bestemt ikke at være årsagen. Og du har stadigvæk ikke begrundet hvorfor en større smidighed skulle betyde at musklen hænger mere. Det er jo et spørgsmål om hviletensionen i musklen. Hvad er din forklaring ???

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Posturale muskler er de muskler som holder os oppe imod tyngdekraften.

Men det virker som om at du har misforstået en vigtig komponent. For musklen bliver måske længere ved ustrækning, men det er jo ikke den primære årsag til forøget smidighed. Den forøgede smidighed sker jo i respons på neurofysiologiske adaptioner. Der findes i musklerne noget som kaldes strækrefleksen. Den har en hæmmende virkning på musklens udstrækningsevne. Når refleksaktiviteten reduceres, nedsættes musklens modstand mod udspænding, som derved bliver mere effektiv med henblik på at øge ledbevægeligheden.

Det lyder som om at du tror at musklen bliver længere og længere, jo mere udstrækning man laver. Men faktum er at en stor del af forklaringen skal findes i nervesystemets hæmning af muskelvævet. Så din forklaring holder ikke helt vand.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Posturale muskler er de muskler som holder os oppe imod tyngdekraften.

Men det virker som om at du har misforstået en vigtig komponent. For musklen bliver måske længere ved ustrækning, men det er jo ikke den primære årsag til forøget smidighed. Den forøgede smidighed sker jo i respons på neurofysiologiske adaptioner. Der findes i musklerne noget som kaldes strækrefleksen. Den har en hæmmende virkning på musklens udstrækningsevne. Når refleksaktiviteten reduceres, nedsættes musklens modstand mod udspænding, som derved bliver mere effektiv med henblik på at øge ledbevægeligheden.

Det lyder som om at du tror at musklen bliver længere og længere, jo mere udstrækning man laver. Men faktum er at en stor del af forklaringen skal findes i nervesystemets hæmning af muskelvævet. Så din forklaring holder ikke helt vand.

Thomas

Godt, forget it! jeg gider ikke at diskutere mere, jeg er træt og er blevet trampet ned fordi jeg kommer med et godt råd <_<

Link to comment
Share on other sites

Godt, forget it! jeg gider ikke at diskutere mere, jeg er træt og er blevet trampet ned fordi jeg kommer med et godt råd

Du bliver bestemt ikke trampet ned. Du bliver opfordret til at underbygge dine indlæg med argumentation. Jeg påstår ikke at du tager fejl. Jeg siger bare at jeg ikke har hørt om det før, og at forekommer mig ret usansyneligt. Så hvis du vil overbevise mig om at du har ret, så kom med nogen facts, gerne underbygget af noget litteratur.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil starte med at understrege at jeg ikke kender det korrekte svar - og jeg er ret overbevist om at der ikke er eksperimentielt baseret viden der kan konkludere entydigt på dette spørgsmål (hængerøvs delen af denne tråd :lol: ).

Men man kan også se at I heller ikke kender det endegyldige svar (hvilket jo er fair nok), for I modsiger efter min mening Jer selv lidt.

En fast røv er afhængigt af hviletensionen - Allright (måske)... og hvad skaber hviletensionen: den fyrring der er i de nerver der går til musklen. Ved udstrækning vil man påvirke div. reflektoriske mekanismer - effekten ligger altså i nervesystemet. Så teoretisk ville det kunne give en lavere fyrring i hvile!???!

Jeg tror ikke på at udstrækning giver hængerøv - eller mindsker effekten af den forudgående træning!!! Den faste røv (hvilket jo også gælder for alle andre muskler), skal nok ses i lyset af de strukturelle ændringer der sker i musklen med træning - tæthed af kontraktile proteiner, øget bindevæv etc.

Læger der er vante til at tage biopsier ved fra praksis, at en trænet muskel er langt sværere at tage biopsier fra pga. interfibulare facikler... det tror jeg er med til at give det faste look og følelse.

Og tilbage til det oprindelige spørgsmål: Squat, Lounges og løb må give en god røv (og tjek lige fedt procenten ;) ). Squat må nu engang være kongeøvelsen!!!

Link to comment
Share on other sites

Nej jeg kender ikke svaret, og det er ikke utænkeligt at Chronus har fat i noget der.

Den svenske professor Thorbjørn Åkerfelt(ham med ABC-diæten), gør meget ud af at forklare, at hvis man skal være stor, er det af største vigtighed at man udvider muskelsækken, altså den hinde der omgiver hver enkelt muskel.

Han pointerer, at en muskel kan ligesom bliver "klemt inde" i muskelsækken hvis man ikke strækker denne godt igemme, og helst imens muskelen er pumpet, således at muskelsækken bliver så udvidet som muligt.

En sådan "indeklemt" muskel vil så føles fast/hård.

Se hvis denne muskel er gluteus, er det jo en kosmetisk gave.

Mange kender fornemmelsen af at underarmene kan gøre ond i en periode hvor man vokser, fornemmelsen af at de er ved at sprænges. Dette skyldes at muskelbugen er ved at være for lille til selve muskelmassen, og da der så yderligere kommer "pump" i muskelen, kniber det med pladsen.

Fenomenet er især kendt fra roere.

Åkerfelt mener at muskelsækkens størrelse/elasticitet er med til at bestemme hvor stor en muskel kan blive.

Han mener at svaret på det såkaldte "muskelminde" skal findes her. (muskelminde bliver brugt som forklaringen på at en muskel der har været stor engang, meget nemt vokser sig stor igen). Han mener, at grunden til at en muskel der har været stor, har så nemt med at vokse, er at den ikke bliver forhindret i dette af en stram muskelbug.

Hvis vi nu antager, at en del af hviletensionen afhænger af, hvorvidt muskelbugen er stram eller ej, ja så har Chronus en pointe.

Strækker man muskelbugen unødvendig, er der "mere plads" til muskelen at hænge.

Ja ja jeg ved, spekulationer.......men :confused2:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share