8 dages doms


panser
 Share

Recommended Posts

Den 13/12 trænede jeg dødløft for første gang. Er rimelig sikker på at teknikken var ok, men her 8 dage efter har jeg stadig doms i lænden. Når jeg bøjer mig forover eller f.eks. står ud af sengen kan jeg mærke det.

Har i lignede erfaringer, eller har jeg gjort noget forkert?

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke uddybe det lidt?

Trænede du f.eks. igennem, eller var det bare stille og rolig træning.

Hvis du trænede igennem, var det nok ikke særlig smart hvis du vil undgå doms. Så er du nød til at træppe intensiteten stille og rolig op. Ligesom med al anden form for sport.

Man træner ekempelvis ikke op til et marton, ved at tro man kan løbe det på dag 1.

Vetö

Link to comment
Share on other sites

Trænede du f.eks. igennem, eller var det bare stille og rolig træning.

Her er hvordan jeg trænede (taget fra min logbog)

Dødløft:

Opvarmning – 8 x 70 – 5 x 92,5 – 5 x 92,5 – 3 x 92,5 – 8 x 72,5

Træk til bryst (smalt / ret ryg):

8 x 80 – 8 x 85 – 6 x 90 - 8 x 80 – 8 x 80

5 sæt dødløft er vel ikke for meget?

Link to comment
Share on other sites

Den 13/12 trænede jeg dødløft for første gang. Er rimelig sikker på at teknikken var ok, men her 8 dage efter har jeg stadig doms i lænden. Når jeg bøjer mig forover eller f.eks. står ud af sengen kan jeg mærke det.

Har i lignede erfaringer, eller har jeg gjort noget forkert?

Jeg synes godt jeg kender til noget lignende, specielt efter en ny øvelse for første gang.

Er du gået helt amok med de tunge vægte ?

På et tidspunkt var det nødvendigt for mig at lave hyperextensions før squat eller DL for at varme lænden op.

Når jeg har oplevet sådan noget, starter jeg op meget forsigtigt, måske med 1/3 vægt, eller med kun stangen, som afprøvning og opvarmning.

Så øger jeg gradvist, måske op til næsten den samme vægt som da det kom.

Når det lykkes, trøster jeg mig med at jeg ikke er gået helt i stykker.

F.eks havde jeg noget ømhed ved senerne inde i albueleddet, da jeg startede preachercurl sidst på sommeren, og jeg skal stadig starte preachercurl med 1 eller 2 sæt på ca 2/3 af det jeg normalt træner med.

:) henning

Link to comment
Share on other sites

jeg har det på nøjagtigt samme måde.. jeg er først rigtigt gået igang med dødløft for ~3md siden, og maxer omkring en 160 .. men det er gået _alt alt alt_ for hurtigt, min lænd er fuldstændig smadret efter tung dag, en harfield cyklus med cat på 60% og tung dag på ~85 er bare for meget/tungt .. for mig anyway, her næste gang skru'er jeg den ned til 50 og ~70%, ellers er jeg jo nærmest invalid...

Link to comment
Share on other sites

Havde det selv første gang panser! Måtte endda prøve at hive fat i de gamle dødløft folk som tj og xax for at høre hvad der kunne være sket - Men det er åbenbart ganske normalt, fordi jeg havde det selv i mange, mange dage efter og på samme måde som du selv beskriver det, hvor det gør ondt når man læner sig lidt frem osv.

Men det er noget som går over når du vænner dig til smerten :devil: hehe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share