Biceps eller triceps til sprint!


Dennis1992
 Share

Recommended Posts

Klogt svaret.

Man bruger jo også armene til fremdrift. Men ved bare ikke hvilke muskelgrupper i armene man bruger mest ?

Hvad vil du bruge det svar til?

Hvis du tror du ville kunne lave en masse curls eller extension og så blive bedre til sprint så tager du fejl :wink:

Hvis man endeligt lavede en EMG måling ville jeg tro at der var større aktivering af Biceps. Specielt Caput longum da bla. er med til at fremadfører armen, samt at biceps trodsalt arbejder imod tyngdekraften. Men ret så ligegyldig viden IMO.

Link to comment
Share on other sites

og så skal man vist også lige skelne imellem accelerations eller løbe fasen for at sige noget om det.

edit. altså mest aktiv i henholdvis:

- Triceps i accelerationsfasen

- biceps i løbefasen

Armene bruges indirekte til at skabe fremdrift ved at kompensere for udadrotation af hoften det er mest tydelig i accelerationsfasen, og derfor er armtrækket også mest kraftfuldt her.

men enig med troels, du bliver ikke en bedre sprint af at lave masse armtræning.

et typisk program:

Power Clean - 3x2, 4x1 @90%

lunges - 5x5

DB incline bench - 5x4

eller.

Hang snatch - 7x2

Deep squats - 2x2 @60,70% fast

eccentric squats - 3x1 @120% of squat max + 8 stiff legged jumps

Incline bench - 5x4 (speed)

eller

Clean pull - 3x1 (last @ 105%)

Power Clean - 3x1 @92.5%

Box squats - 5x2 (last 2 @85%)

Box jumps - 5x3 (Sit on low box, jump upto high box)

Bench press - 5x3

Shot throws - OHB x8

taget fra forskellige logs

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at man bruger bryst (Pectoralis major), og Ryg (Latissimus Dorsi), og skulder (Deltoideus anterior) og biceps/triceps er minimalt.

Da ekstensionen og fleksion sker i skulderledet og ikke i albueledet.

Så øvelser der ville styrke den form for bevægelse ville være:

Pull over

Widegrip Pull Down in front

Front Raise

Arnold shoulder press

Link to comment
Share on other sites

bla bla bla, man bruger armene til at holde balancen, det er givet, men jeg kan umuligt forestille mig en situation, hvor ens armstyrke er en begrænsende faktor i løb :laugh:

Jeg har set en idræts-phd-afhandling om netop armenes funktion i sprint. De har sandsynligvis større betydning end du lige regner med

Link to comment
Share on other sites

ja... de har en stor betydning. Prøve at løbe uden arme... det går langsomt.

I forhold til armene skal man skelne imellem:

1. Om de har en betydning

2. Om det kan betale sig at træne dem nævnværdigt og hvordan...

1. Ja de har stor betydning i forhold sprint, men det er nok første og fremmest den kraft der udvikles i skulderledet der af betydne faktor.

2. Det vil vil kunne betale sig at træne skulderledet og armenes muskler i forhold til at forbedre en acceleration fasen, fordi de skal udvikle en stor kraft for at modvirke rotation som tidligere nævnt, samt skab ventrikalt moment for at hjælpe med at man ikke falder på næsen. Kan man lave et kraftig armtræk vil man derfor indirekte kunne tillade sig en accelerationsfase med større hældning.

I det oprejst løbe har den kraft man udvikler i armtrækket lille betydning udover at hjælpe med at kompenser for rotationen der skabes i afsættet. Den rotation burde dog optimalt set ikke forekomme i særlig stor grad. Man vil ofte se sprint der sætter af og ender i anterior pelvic tilt, samt udadroteret hofte og kompenser for dette ved et kraftigere armtræk samt rotere overkroppen i langt højere grad.

Antroprometri mæssigt burde:

- Tunge lange arme, bredeskulder, brede torso men ellers forholdvis let overkrop være optimalt for en god accelerations fase. Tag et kig på Bolt, så kan i se hvad jeg mener.

- I løbefasen kort og let overkrop samt forholdvis bred torso være at foretrække.

Jeg ville træne som stortset alle sprinter gør:

tunge press øvelser (bænk)

tunge træk øvelser (power clean, pull ups)

samt ekslopsiv kaste øvelser med medicin bold hvor man udforde ens rotational stability.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Med ventrikalt må du mener vertikalt, men man kan ikke sige et moment er vertikalt, det giver ingen mening. Vertikalt momentum kan jeg gå med til, men det kan du ikke skabe med armene jf. Newtons love.

Er der nogen af jer, der plæderer for, at armstyrke skulle have signifikant indflydelse på sprint, der kan prale af nogen form for resultater af den ene eller anden art?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver ventrikalt moment, men mener selvfølgelig vertikalt momentum...flueknepperi

Jeg kan godt se du har ret i forhold til at armene ikke kan skabe vertikalt momentum jvf. newtons low...

Giver det så mening at sige:

- armene er strakt efter afsættet således at modstanden mod angular rotation på den tranversal akse øges (falde på næsen)

- armene er pladseret væk fra kroppen således at modstanden mod angular rotation på den longitudinal + frontal akse øges (vælte til siden)

og det kunne selvfølgelig siges kort: for at holde balancen

og da der ikke kan skabes noget vertikalt momentum fra armene er det kunne massen der er af betydning. Hastighed af bevægelsen vil kun være en begræsning hvis man ikke kan bevæge armene hurtigt nok, hvilket ikke skulle være noget, ik?

og så vil jeg lige fastholde at jeg tidligere skrev

"du bliver ikke en bedre sprint af at lave masse armtræning".

og kan løbe fra dig :D

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver ventrikalt moment, men mener selvfølgelig vertikalt momentum...flueknepperi

Jeg kan godt se du har ret i forhold til at armene ikke kan skabe vertikalt momentum jvf. newtons low...

Giver det så mening at sige:

- armene er strakt efter afsættet således at modstanden mod angular rotation på den tranversal akse øges (falde på næsen)

- armene er pladseret væk fra kroppen således at modstanden mod angular rotation på den longitudinal + frontal akse øges (vælte til siden)

og det kunne selvfølgelig siges kort: for at holde balancen

og da der ikke kan skabes noget vertikalt momentum fra armene er det kunne massen der er af betydning. Hastighed af bevægelsen vil kun være en begræsning hvis man ikke kan bevæge armene hurtigt nok, hvilket ikke skulle være noget, ik?

Hvad er din definition af longitudinal akse Rune?

Håber du nyder ferien btw :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen af jer, der plæderer for, at armstyrke skulle have signifikant indflydelse på sprint, der kan prale af nogen form for resultater af den ene eller anden art?

Det kan måske være relevant for verdenseliten top 20, men for alle os andre dødelige ville det være komplet spil af tid at træne arme hvis man vil øge sin sprint hastighed.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har set en idræts-phd-afhandling om netop armenes funktion i sprint. De har sandsynligvis større betydning end du lige regner med

Den vil jeg gerne se... Jeg kan simpelthen ikke forstille mig, at et PhD-projekt med det fokus er blevet finanseret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share