Allerup


allerup
 Share

Recommended Posts

Hermed vil jeg delagtiggøre de ærede MOLboere med mine anstrengelser for at komme i shape til cykelløb i begynderklassen...

Jeg er 24, og har kørt som motionist siden september 2001, og har som dreng også cyklet, men dette blev afbrudt af fem års kageform i Søvæsenet.

Fra nytår skal den sgu ha en skalle, og med vores alle sammens medvirken skal det nok komme til at gå. Jeg regner med at tegne licens til denne sæson, sidste år købte jeg et klippekort, men fandt hurtigt ud af, at jeg nok skulle øge min indsats hvis jeg skulle ha en chance for at komme med hjem....

Iøvrigt irriterende med al den is på vejene...korresponderer sgu ikke for godt med 700x23c... Så min indsats bliver nok lidt varieret i starten, men så må jeg vel suplere med lidt løb og hvad man nu kan hitte på..

Ses derude....

Edited by allerup
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 395
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Årets sidste dag... Skulle egentlig ikke ud at cykle i dag, men med sådan et strålende vejr må man bare afsted selvom termometret sagde -8 grader... Gad vide hvorfor eg egentlig tog væske med, i sådan et vejr er der bundfrostgaranti efter 10 min.

Nå, men ikke desto mindre blev det til 47 km, og heraf 15 km på tilsneede veje... Vejvæsenet prioriterer åbenbart ikke på samme måde som mig... Så farten på disse kunne ikke komme over tyve, hvis jeg skulle være sikker på ikke at ryge på røven... :tongue: Om ikke andet, så kan man da kalde det motoriktræning el. lignende :)

MR> Jeg har egentlig ikke de store videnskabelige overvejelser omkring min træning.. Her de første par måneder står den på primært udholdenhedstræning alt efter vejret, og så påregner jeg at starte med noget interval senere... Og forhåbentlig være klar til april/maj når det går løs... Skal iøvrigt til Toscana i uge 13, det ser jeg frem til.... Og forresten, så er der vist noget med ca. fem kilo, som kunne trænge til at blive læsset af... :chicken:

Ziggy> Jeg har det sidste år kørt med Nordjysk BC, der er desværre ikke så mange licensryttere heroppe, men der er lissom ingen alternativer. Til næste år er vi dog tre som skal køre begynder, så mon ikke vi kan få stablet noget på benene...

Iøvrigt ønskes alle et rigtig godt nytår...

:partycrowd:

Edited by allerup
Link to comment
Share on other sites

Så er den værste sprit ude af kroppen...Står op og et hastigt blik ud af vinduet...Koldt og gråt, men trods alt tørt.. Fint nok, så kan man da komme ud og cykle en tur.

Lige en omgang morgenmad og så i gang med påklædning:

1 stk hue

1 stk halsvarmer

4 stk vanter

1 svedundertrøje

2 lange trøjer

1 par korte cykelbukser

1 par lange skiunderbukser

1 par vintercykelbukser

1 cykeljakke

2 stk alm. strømper

2 stk uldsokker

2 stk cykelsko

2 stk gl. sokker til skoovertræk

2 stk neopren skoovertræk

1 stk hjelm

+ minidisc til motivation

Tramper ned af trappen og finder cyklen...

Ud i kulden.............

Og så ser man at sneen vælter ned.. :( . så dur 700x23c altså ikke til en skid... :angry:

Skal ha købt mig en trainer snart.. ærgerligt at F&F lukkede...de havde ellers nogle dejlige spinningcykler.... Er der nogen der ved hvad det koster at bo i Spanien??

Det er iøvrigt ikke sjovt at læse det her som cykelrytter: Link

Edited by allerup
Link to comment
Share on other sites

I dag måtte jeg også se mig slået af kong vinter...

Derfor fandt jeg med møje og besvær mine gamle svømmebukser fra min tid med konkurrencesvømning frem, og bortviste de værste mængder møl... :chicken:

Afsted til svømmehallen, og det blev da osse til omkring 1000 m inden jeg gav op overfor kedsomheden... Iøvrigt tider omkring 1min 25 pr. 100 m, hvilket gav et kvarter i vandet.... Jeg kom pludselig i tanke om hvorfor jeg stopppede med svømning... Jeg har altså talt fliserne på bunden én gang for meget... :blink:

Derfor ser jeg frem til i morgen, for i vores cykelklub står der vistnok nogen spinningcykler, og dem smutter jeg altså ud og kigger på... Der kan man da i det mindste tæske pulsen op til noget musik... :treadmill:

Link to comment
Share on other sites

Så lykkedes det... Endelig kom pulsen lidt op.

90 min cykling i 25 graders varme. Startede med opvarming, derefter 3x15 min stående styrketræning afbrudt af rulning og et enkelt pas med 2x2 min 10 sek stående/ 10 sek siddende interval, med 1 min pause... Måske ikke overdrevet meget interval, men dog nok til at pumpen måtte lave lidt.

Er iøvrigt herligt træt som dette skrives. Der gik iøvrigt meget tid med at glæde os til træningsferien i uge tretten i Toscana, så for mit indre blik kunne jeg sagtens se mig selv på en solbeskinnet bjergside, selvom man er omgivet af betonvægge og vinterblege cykelryttere...

Er der øvrigt nogen der har gode ideer som jeg kan bruge i forbindelse med træning på spinningcykel, så er forslag velkomne, da det jo ikke ser ud til at vi kan komme udenfor de næste par dage...

Link to comment
Share on other sites

I dag var det næsten samme program som i går, dog en enkelt 15 min. ståtur mindre, hvilket gav 75 min træning.

I den afsluttende intervalsession undrede jeg mig lidt over min puls <_< ... Lige meget hvad jeg gør kan den ikke klemmes over 175 bpm, men måske er det fordi jeg ikke har trænet så meget interval, så en eller anden dag må jeg altså tage mig sammen og få lavet en maxpulstest... For det kan da blive et problem i forbindelse med løb hvis min maxpuls er så lav som jeg er bange for den er...eller hva???

Link to comment
Share on other sites

For det kan da blive et problem i forbindelse med løb hvis min maxpuls er så lav som jeg er bange for den er...eller hva???

Overhovedet ikke. Maxpuls er individuelt og genetisk bestemt og svagt faldende med alderen. Regn med at din maxpuls er 5-10 slag højere end du selv kan klemme den op ifm. træning.

Selv om spinning inviterer til højintens træning, så gør du nok klogt i ikke at skrue for højt op for blusset de næste 2 måneder. Sats i stedet på udholdenheds-, styrke- og kadencetræning (lidt muskel-udholdenhedstræning - kombinationen af udholdenheds- og styrketræning - skader heller ikke, hvis det ikke overdrives).

Ziggy :wave:

Link to comment
Share on other sites

De sidste par dage stod den på arbejde efter skole, så der var desværre ingen tid til træning, men i dag kom jeg da på ciklen igen. Det blev til den sædvanlige omgang kombineret udholdenheds/styrketræning. 75 min. :rolleyes:

Jeg gider faktisk ikke bekymre mig så meget om at få lavet noget systematiseret træning på bodybiken, da der iflg. DMI er udsigt til tøvejr sidst på ugen. B)

Glæder mig godtnok til at komme ud i kulden igen, for udsigten i sådan et lokale er sgu ikke for sjov... :(

Ziggy> Tja, nu må vi jo se til foråret hvordan det er med den puls...viser sig jo nok når vi alle sammen skal til at køre om kap... :sneaky:

Link to comment
Share on other sites

Så var jeg på den kedelige jernhest igen. :retard:

Samme program som sædvanligt, ca 75 min. I dag var jeg ikke helt på toppen, så det blev vist mest restitutionstræning (selvom jeg ikke har nogen grund til at restituere). I morgen skulle gerne være sidste dag me indendørs træning, da frosten vist er taget hjem for den her gang. B)

På mandag skulle jeg ger4ne en tur ud og kigge på tilstanden på de nordjyske landeveje, med mindre der er alt for meget vand alle vegne, hvilket der jo nok er. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Så skete det endelig... Første gang på landevejen i år... Det blev til 100 minutter med en kadence mellem 90-110, og et par pas med pulsen godt i vejret... B)

For et par dage siden satte jeg min sadel 20 mm ned, og det skal jeg love for at jeg kunne mærke i dag... Sjældent har det da svidet og brændt så meget i lårmusklerne, men mon ikke det er godt for et eller andet. :unsure:

Iøvrigt fandens som det kan blæse i den her del af verden, men på den anden side, så går det jo nemmere hjemover :)

Link to comment
Share on other sites

Det var da fandens...Hva helvede er det for et blæsevejr der skal være hele tiden...

Det er altså fuldstændig surrealistisk at man kun kan klemme den op på 25 km/t ud af fuldstændig flad vej, vel at mærke stående... <_< Det er godtnok demoraliserende, når man ikke engang kan høre musikken øresneglen... :retard:

Nå, nok brok... I dag blev det kun til 75 min., men til gengæld var den første halve time nærmest et langt interval (med 25 i timen), men nu er licensen jo betalt, så jeg skal da ha skruet noget op for træningsmængden... :( Men fordelen ved at være stud. er, at man har mulighed for at træne som en prof., at man så ikke gør det er en anden sag. :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Hej Allerup,

Hvad studerer du, har også selv været stats-professionel. Det er en god måde at få tid til at træne :lol:

Hørte en gang om et forsøg hvor det blev vist at de forsøgspersoner der lavede matematik opgaver efter hårdt arbejde hurtigere fik en lavere mælkesyre koncentration i blodet.

Jeg kan ikke huske om forsøgsresultatet blev brugt til at konkludere at hjernen kan optage og omdanne laktat eller om det var formålstjentligt at kaste sig over Fourrier-transformationer efter træning istedet for udstrækning

Saarndaars

Link to comment
Share on other sites

Det var da fandens...Hva helvede er det for et blæsevejr der skal være hele tiden...

Det er altså fuldstændig surrealistisk at man kun kan klemme den op på 25 km/t ud af fuldstændig flad vej, vel at mærke stående... <_< Det er godtnok demoraliserende, når man ikke engang kan høre musikken øresneglen... :retard:

Hey Allerup

Smid dog den computer ad h...... til og brug et stopur i stedet. Det eneste der tæller lige nu er antallet af timer i sadlen (ja, ja og så lidt styrke- og kadencetræning). Du skal jo ikke køre stærkt før 5. eller 6. april, så skru bare ned for blusset og nyd det så længe som muligt :)

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

Ja, idag blev det til 2 timer i den dejlige friske vind. Jeg fulgte Ziggymunds råd om at tage den med ro, og skruede ned for intensiteten...Underligt at køre ud ad en fuldstændig flad vej med en gearing på 39-17...man føler godtnok man står stille... <_<

Men de har da lovet inde på DMI at vinden skulle aftage lidt løbet af weekenden, så kan det være der bliver acceptable forhold heroppe... B)

Saarndaars> Jeg læser til maskinmester...Så der er jo rig mulighed til at lave noget matematik efter træning :retard: , men det er lissom motivationen mangler lige efter en go cykeltur...Så hellere restituere lidt langsommere... :chicken:

Link to comment
Share on other sites

men det er lissom motivationen mangler lige efter en go cykeltur...Så hellere restituere lidt langsommere

Lige mine ord. Det bedste er at komme hjem fra træning og være så smadret at man efter lidt mad og en kop kaffe til at få varmen på bliver nødt at krybe under tæppet og tage minimum 3 kvarter på sofaen....

:lol:

Saarndaars

Link to comment
Share on other sites

Lige mine ord. Det bedste er at komme hjem fra træning og være så smadret at man efter lidt mad og en kop kaffe til at få varmen på bliver nødt at krybe under tæppet og tage minimum 3 kvarter på sofaen....

Det var så nødvendigt i dag.. Er egentlig ved at drukne i afleveringer, og havde afsat eftermiddagen til det.... :rolleyes:

Så var jeg lige ude og cykle her i formiddags med to kammerater, og efter den tur er der ikke sket en skid... Først her 4 timer senere kunne jeg slæbe mig hen til PC'en for at involvere jer i mine genvordigheder...:wacko:

Dagens træning: 2t. 20 min. Det er altså lidt noget andet at køre flere sammen. Man skal jo helst ikke vise for mange svaghedstegn, så der bliver gået lidt ekstra til den. Turen i dag var også med særdeles mange "dejlige" bakker, men desværre havde designeren valgt at lægge alle sammen mod vinden...Træls... :angry:

I morgen er der atter en dag...og den byder også på cykling.... :)

Link to comment
Share on other sites

dagens træning blev 1t34min. De første tyve km. var helt fladt med vinden i ryggen, så der kunne man da komme ud over stepperne B) . Derefter en tur gennem Tolne Storskov med tilhørende bakker, og let regn. Men det var nu alligevel herligt at komme afsted uden at blive blæst til England. <_< Benene var lidt tunge på bakkerne, men jeg regner med at det går over til i morgen. :)

Der er også lidt ekstra pres på, når jeg først har fri klokken 15.30, og så skal nå ud og cyklen inden der bliver mørkt. Men nu bliver dagen jo 2 min længere hver dag, så det er blot et spørgsmål om tid før jeg kan få nogen lidt længere hverdagsture.

Link to comment
Share on other sites

Men nu bliver dagen jo 2 min længere hver dag, så det er blot et spørgsmål om tid før jeg kan få nogen lidt længere hverdagsture

Lyder fint om bare 13 dage er du oppe på 2 timer :lol:

Hvordan skal det så ikke gå når nætterne bliver lyse :rolleyes:

Nå sorry, kunne ikke dy mig. Har siddet og læst noget af det de tunge fyre roder rundt med på MOL, så er da om at få de 'rigtige' motionister frem i køen

Saarndaars

Link to comment
Share on other sites

Lyder fint om bare 13 dage er du oppe på 2 timer :lol:

Hvordan skal det så ikke gå når nætterne bliver lyse :rolleyes:

Ups, nu har jeg vist rodet mig ud i noget jeg ikke kan styre... :blink:

Idag blev det til 90 min i dejligt bakket terræn. Jeg startede Pikkerbakken, som er indledningen på NBC's cykelløb, bare lige hvis der er nogen der kender den. Men man kan vist ikke nå at blive varm på 200m, så den var lidt sej at hive mig op ad (1500m med stigning på...tjah, stejl) Ellers gik det godt. Benene var med, vejret var ikke, sådan er det. <_<

Skal altså holde mig lidt i skindet, det er fristende at kørte stærkt, men det må jeg ikke for Ziggymund :lol: ...

Link to comment
Share on other sites

Kender I det: Man tager hjemmefra i en blid modvind og netop som man kommer til vendepunktet drejer vinden og tiltager :chicken: ....Det var lige hvad der skete i dag...Og en punktering oven i hatten :chicken: ...Så er der ikke noget som helst ved at køre på cykel :chicken: . Takket være punkteringen og lidt længere rute nåede det at blive mørkt inden jeg var hjemme, så er det fandme surt... :chicken:

Hvor fanden kommer alle de kyllinger fra??? :blink:

Nå, dagens træning blev på 1 t 45 min (ekskl. slangeskift). Det var faktisk kun de sidste 10 kilometer der var totalt nedtur :chicken: , men de kan sagtens overskygge 40 km dejlig cykling... :blink:

Forresten, jeg overvejer at udskifte mine "støbejernstræningshjul" <_< med et par Mavic Open Pro med Duraace nav og Sapim eger...Mon ikke det kan bruges? Andre forslag i prislejet 2000-2500 kr? :huh:

Edited by allerup
Link to comment
Share on other sites

DuraAce/Open Pro er et kanon godt valg - fås ikke bedre til prisen.

Vil du lidt længere ned i pris, så skal du kigge på Mavic Cosmos. De er fremragende til både løb og træning. Vægt 1.800 gram, 24/28 eger, radialopspændte, dejlig stive og ruller let. Jeg mener de fås for 1.600-1.800 kr.

Vær ikke så ked af lidt modvind - det giver lidt styrketræning oveni. Og det hærder sjælen og får :chicken::chicken::chicken: væk!

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share