Allerup


allerup
 Share

Recommended Posts

Ari knækkede sit styr 3 gange i den foregående sæson, bare fordi han kom til, at hive lidt for hårdt!

:D Han er altså utrolig den mand. Læste et interview med ham en gang, som bl.a. handlede om hans træning. Fuld skrue i (næsten) alle intervaller, ikke noget med at ligge og fedte rundt under tolerancetærsklen :retard: På billederne kunne man også se, at pulsuret på hans håndled var en af Polars aller billigste modeller, som stort set ikke kan andet end vise aktuel puls. Ikke så meget pis med ham, han træder bare igennem. Ari er cool, den bonderøv :D

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 395
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ari træner næsten altid ude i bakkerne i vrads! Og han træner ALDRIG under 80km... Selv ikke på rulledagene! :o

Dog tror jeg nok, at Kalle har lært ham et og andet ;)

Men han er virkelig en sympatisk mand; helt nede på jorden. Utroligt spild af talent, at Bjarne ikke vil have ham på holdet :angry:

Link to comment
Share on other sites

:D Han er altså utrolig den mand. Læste et interview med ham en gang, som bl.a. handlede om hans træning. Fuld skrue i (næsten) alle intervaller, ikke noget med at ligge og fedte rundt under tolerancetærsklen :retard: Ari er cool, den bonderøv :D

Han må da siges at være det fødte talent. Var det ikke noget med tretten måneder fra begynder til A :o ? Jeg læste et interview i Asphalt (godt blad, køb det), og ikke nok med at han cykler hele dagen. Han har også tid til at arbejde 30 timer om ugen som tømrer...Sgu i orden :lol: ...Var der nogen der sagde forbillede :huh:

Link to comment
Share on other sites

Ari ER det fødte talent!

Da han var 18 reppede han med 120kg i bænkpres! Han har også været på landsholdet inden for løbe-verdenen, før han startede på cyklen!

Det er rigtigt, at han kun brugte 13 månedertil at køre sig fra beg. til A, og det skal lige tilføjes, at han fik point i sit første A-løb, hvilket altså var afdeling af cuppen!

Det er også rigtigt, at han arbejder 30 timer om ugen, men ikke som tømrer. Ari er murer! :D

Det er dog Brian Vandborg, der, efter min mening, er DKs helt store talent! Han skulle kun bruge 11 måneder på at rykke fra beg. til A (var 19 da han rykkede i A), og han vandt Jylland/Fyn-2002-statestikken foran Ari, selvom han kun var 20 år!

Hold øje med ham i fremtiden!

Link to comment
Share on other sites

Det er også rigtigt, at han arbejder 30 timer om ugen, men ikke som tømrer. Ari er murer! :D

Nåeh ja... Men det er i hvert fald ikke stillesiddende kontorarbejde! :lol:

Dagens ret: 1 t 36 min udholdenheds/sjæletræning. Fuck det var en våd fornøjelse i dag! Det gør det ikke bedre at jeg kørte sammen med to på MountainB., uden skærme. Så valget var mellem at tage føringer eller drukne i vandsøjlerne. Så det blev til 44 km føring ( Dog måtte jeg engang imellem bide i det sure, og ned bagi og få sand i øjnene).

Der er da en fordel ved sådan et vejr: Cyklen bliver ikke klistret ind i salt. Til gengæld er det sand, så jeg ved ikke om det er bedre :retard: ?

I morgen skal jeg ikke afsted, for det er min arbejdsweekend, så jeg har ikke overdrevet meget tid til overs. Gad vide om det bliver et problem at jeg kun kan køre hver anden weekend til sommmer? MOn de andre kommer i for go form?

Link to comment
Share on other sites

Status uge 6

Som jeg skrev i går, blev det ikke til noget træning i dag, men derfor kan jeg jo godt lige poste status for den her uge:

Landevej: 11 timer og 290 km. Fortrinsvis udholdenhed, med lidt styrketræning på bakkerne. Det meste kørt alene :( , dog to ture i gruppe.

Vægten er støt på vej nedad, med fedt% er stadig for høj til strabadserne i beg. så den skal fortsat arbejdes nedad. Efterhånden som dagene bliver længere skulle der osse være basis for at komme ud på nogen længere ture.

Når vi om en måneds tid skal i gang med intervaltræningen vil jeg hermed efterlyse nogen gode råd, da jeg ikke tidligere seriøst har trænet intervaller.

Hvor lang tid? Hvilke intervaller? Hvor tit osv. Især vil jeg gerne høre fra Ziggymund og andre hærdede væddeløbere! :sneaky:

Link to comment
Share on other sites

Når vi om en måneds tid skal i gang med intervaltræningen vil jeg hermed efterlyse nogen gode råd, da jeg ikke tidligere seriøst har trænet intervaller.

Hvor lang tid? Hvilke intervaller? Hvor tit osv. Især vil jeg gerne høre fra Ziggymund og andre hærdede væddeløbere! :sneaky:

Well, enhver form for intervaller vil gøre dig bedre. Længere behøver den sådan set ikke være.

Det næsten lige så nemme svar lyder, at du bare skal træne så hårdt du orker. Det betyder IKKE at du skal smadre dig selv hver gang du træner - tværtimod, når du er færdig, skal du altid have følelsen af, at du godt kunne have klaret lidt flere km eller et interval mere end du kørte. I modsat fald har du trænet for hårdt og har unødig lang restitutionstid, og det gør at du måske først kan træne effektivt igen 3 dage efter.

Det lange svar. Intervaller er mange ting. Tempointervaller er typisk længere intervaller (6-45 min) og køres med en intensitet fra 10 bpm under din tolerancetærskel og op til lige over tærsklen. Kører du dem alene kan du f.eks. starte med 3x8 min. eller 4x6 min. adskilt af 1-5 min. restitionskørsel, hvor pulsen skal ned omkring de 60-65% af MHR. Kadencen omkring 90-110 rpm.

Det er vigtigt at du kommer op på de der ca. 25-30 min. arbejde. Efterhånden som det går fremad øger du længden af intervallerne indtil du rammer 45 min. Om du kører 1, 2, 3 eller 4 intervaller er sådan set ligegyldigt, men det er vigtigt at du holder dampen oppe. Derfor kan det være en god idé at fordele tiden på 2-3 måske 4 intervaller. Blot skal du være opmærksom på, at de ikke bliver for korte. Personligt foretrækker jeg relativt lange intervaller, både når jeg kører solo og i gruppe, men det er en smagssag. Hvis man har disciplin (mandsmod :D) nok til det vil jeg anbefale de lange intervaller - de giver lige lidt det ekstra til psyken pga. det langstrakte tidsforløb.

Det mest effektive og letteste - synes jeg - er at køre intervallerne i 4-6 mandsgrupper, hvor man kører i rulleskift. Gruppen skal selvfølgelig være nogenlunde ligestillet mht. styrke, ellers går der hurtigt ged i den. Fordelen ved gruppen er, at man lettere holder intensiteten oppe og følelsen er mere race-agtig fordi man presser hinanden og fordi farten er højere. Det er altid en god idé at slutte et interval af med en skiltespurt el. lign.

Den anden type interval, som du bør køre er korte anaerobe intervaller, som varer fra 10 sek. til 5 min. De er gode til at øge din maksimale iltoptagelse men forbandet hårde at lave. Man lærer sig selv bedre at kende ved at lave den slags intervaller, og det er ikke ment som en joke. Man bliver bedre til at håndtere sig selv (sit hoved) og sin låge i de afgørende momenter i cykelløb. Restitutionstiden er noget længere end ved tempointervallerne; mindst 1:1. Dvs. 1 minuts arbejde og mindst 1 min. restitution.

Anaerobe intervaller op til 2 minutter synes jeg er bedst at lave alene, mens 2½-3 min. intervaller laves bedst 2 og 2. Kommer man over 3 minutter skal man helst være 3-4 mand. Det er svært at køre anaerobt i 5 minutter, typisk vil de 2 første minutter være aerobe og blive brugt til at få gang i systemet.

Der er et hav af mulige intervalkompositioner. Jeg holder meget af at køre dette 10 min. pas solo: 10x15/45 sek. eller 10x30/30 sek. En anden mulighed er at køre 20 min. som 10x1/1 minut. Jeg synes det er svært at sige hvor lang tid du skal satse på at køre anaerobt ad gangen. Men 10 min. er max for et træningspas og lad der gerne gå 48 timer mellem hvert anaerobt træningspas.

Et eksempel på en træningsdag, der både indeholder aerobe og anaerobe intervaller kunne være at starte med de anaerobe intervaller efter en grundig opvarmning, f.eks. den 10/45 sek. øvelse jeg nævnte ovenfor. Bagefter ruller du ½-1 time og så laver du f.eks. 4x6 min. tempointervaller med 1-2 minutters restitution. Er du træt efter det 3. interval skal du springe det sidste over.

Mulighederne er mange, det bedste er næsten at køre sammen med nogle, der har prøvet det før og så i øvrigt prøve dig frem.

I vores klub bruger vi en rundstrækning på 5 km til en del af intervallerne, men det sker også at vi f.eks. først laver måske et 5 min. anaerobt interval efterfulgt af et 10 min. aerobt interval og derefter kører videre til den næste udvalgte intervalstrækning, som måske ligger 30 min. væk. Så det er ikke sådan at vi først laver alle de anaerobe intervaller og derefter alle de aerobe intervaller. Vi laver dem indimellem i den rækkefølge ruten indbyder til det. Så der er rig plads til improvisationer.

Og så til sidst: Der er jo andet en tempo- og anaerobe intervaller. Kadenceintervaller f.eks.. F.eks. 3x2/1 minut eller 1x5 min. i gearing 39/16 eller 42/17. Fantastisk øvelse når den laves som rulleskift. Man kan faktisk godt køre 50 km/t i den gearing :retard: Og så er der spurtintervaller enten på flad vej eller opad. Intervallerne kan med fordel varieres mellem fladt og kuperet terræn, det sidste er selvfølgelig småmodbydeligt men rigtig effektivt :D Et godt råd er at starte med at køre intervaller på flad vej. Når man får lidt mere øvelse i det kan man forsøge sig i bakkerne.

Ziggymund :wave:

PS. Ingen grund til at vente en måned med at køre tempointervaller. Hvis du har 1.000 i stængerne siden nytår skal du bare se at komme i gang :chicken:

:D

Link to comment
Share on other sites

Det ziggymund skriver lyder fornuftigt! Det kan jeg godt tilslutte mig.

Men som begynder har man svært ved at vurderer, hvad kroppen kan klare. Begynder-ryttere mangler den grundform, som de mere rutinerede har. Begynder-ryttere får simpelthen for meget peak på formen ved for mange og for hårde og for tidlige intervaller. Jeg har set dette fænomen ufatteligt mange gange.

Meeen... Da der kun er mindre end 2 måneder til sæsonen, og du ikke har kørt intervaller denne vinter overhovedet, så kan du godt så småt begynde, at lægge interval pas ind i din daglige træning. :)

Link to comment
Share on other sites

Ziggymund-> Jeg takker bukker nikker og nejer for hjælpen :) :) ...

Men som fistandantilus siger, skal jeg nok passe lidt på ikke at toppe for tidligt, for lige for tiden er jeg helt tosset med at cykle, så der er måske en fare for at overreagere? :blink:

I dag blev det til 2t 13 min, 63 km og et snit på 29. :sneaky:

Inspireret af Ziggymunds lange intervalopskrift kørte jeg et par intervaller i dag. Jeg vil starte lidt blidt op, så det blev til 4x3 min, med 1 min imellem. Det kørte faktisk udmærket, så nu vil jeg forsøge at få det planlagt lidt i forvejen, så jeg ikke skal hitte på når jeg sidder på cyklen. :blink:

Noget helt andet er: Jeg er altså nødt til at få taget min makspuls, for den er altså ret essentiel i forbindelse med intervaller. Jeg har en fornemmelse af hvor den ligger, men har aldrig testet den, blot ved jeg hvad der er det højeste jeg har haft i puls sidste år...Den ligger iøvrigt lidt lavt, omkring 183, men til gengæld er min hvilepuls på 43, selvom min form ikke er oppe at ringe. Kan det mon hænge sammen?

Ellers var det jo herligt vejr til en cykeltur, selvom det blev til ca. 40 km i modvind, men det skulle jo være godt for både sjælen, mandsmod og hårene på brystet :sneaky: . Havde solbriller på for første gang i år B) ...I fem minutter men lidt har vel også ret.

Link to comment
Share on other sites

Ziggymund-> Jeg takker bukker nikker og nejer for hjælpen :)  :) ...
:)
Noget helt andet er: Jeg er altså nødt til at få taget min makspuls, for den er altså ret essentiel i forbindelse med intervaller.

Nixen bixen :) det behøver du slet ikke. Derimod skal du have en fornemmelse af i hvilket leje din tolerancetærskel/AT ligger. Udfra den kan du fastlægge dine pulszoner bedre end udfra maxpulsen. Det skyldes at man ikke nødvendigvis kan sige, at alle har samme udbytte af at træne ved. f.eks. 85% af MHR. Nogle vil ligge under tærsklen og dermed træne aerobt, mens andre vil ligge over og så træne anaerobt. AT/tolerencetærsklen (kald den hvad du vil) et bedre udgangspunkt, der stiller alle lige. Med udgangspunkt i din AT/tolerencetærskel kan du fastlægge pulszonerne således:

RETTELSE d. 11/2

Nedenstående tal relaterer til effekten; altså de i zone 1 træder man max. 40% af effekten ved ens tærskel. For at kunne bruge det til noget, kræver det at man har fået foretaget en maxtest på prof. udstyr. De "rigtige" pulszoner udregnet efter puls ved AT/tolerencetærskel postes i nyt indlæg. Sorry

Zone 1: max. 40% af tærsklen

Zone 2: 40-79%

Zone 3: 80-87%

Zone 4: 88-99%

Zone 5:+100%

Du kan finde din tærskel ved at køre en 5 eller 10 km enkeltstart og tage gennemsnitspulsen. Har du kørt 5 km så stærkt du kan er gennemsnitspulsen lig 104% af din tærskel. Har du kørt 10 km er gennemsnitspulsen 102% fa din AT. Den metode anbefales af Joe Friel.

Alternativt kan du fornemme dig frem til din tærskel. Hvis du studerer den Borg'ske skala - RPE, ratin of percieved exertion Scale - så ligger din tærskel ved 17. Du kan også holde øje med hvordan du ligger pulsmæssigt, når du kører tempokørsel - altså stærkt over længere tid uden at mere end minimal blodsmag i munden :)

Ziggymund :wave:

Edited by ziggymund
Link to comment
Share on other sites

"Jeg er altså nødt til at få taget min makspuls, for den er altså ret essentiel i forbindelse med intervaller. Jeg har en fornemmelse af hvor den ligger, men har aldrig testet den, blot ved jeg hvad der er det højeste jeg har haft i puls sidste år...Den ligger iøvrigt lidt lavt, omkring 183, men til gengæld er min hvilepuls på 43, selvom min form ikke er oppe at ringe. Kan det mon hænge sammen?"

Ja det hænger i aller højeste gra sammen! Min egen maxpuls er 189, og min hvilepuls lå på cirka 38 (laveste jeg har målt er 36). Men jeg har trænet med en A-rytter, hvis maxpuls lå på 223, og hans hvilepuls lå på 55.

Så vidt jeg husker lå Indurain inde med en maxpuls på 175 og en hvilepuls på 27!!! :retard:

Angående din maxpuls: Hvis det højeste du har haft den oppe på er 183, kan du nok regne med den er cirka 185. Når man har kørt på et højere niveau i flere år, har man lidt lettere ved at presst pulsen helt op.

Men det er sjældent, at pulsen når helt der op. Min gjorde det kun få gange: Til træning, til tests og i løb...

Har du overvejet en test? Jeg blev testet flere gange på Odense-universitets-center, og man får virkelig nogle data, man kan bruge til noget! :)

Vores klub betalte godt nok for os, men jeg tror det kostede 500kr...

Men er helt sikkert pengene værd!

Link to comment
Share on other sites

Har du overvejet en test? Jeg blev testet flere gange på Odense-universitets-center, og man får virkelig nogle data, man kan bruge til noget! :)

Ja jeg har tænkt på det, men tror ikke der er nogen steder her i nærheden...Det må jo nærmest ligge ved et universitet, og det tætteste her er Aalborg, men aner ikke hvor jeg kan få det gjort.. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Vedr. pulszoner udregnet efter puls ved AT/tolerencetærskel

Sorry, men jeg var lige hurtig nok med de tal. De var forkerte, de handlede om relativ effekt i stedet for puls :sneaky: Her kommer de rigtige oplysninger

Pulszone 1: 65-81% af pulsen ved AT/tolerencetærskel

Pulszone 2: 82-88%

Pulszone 3: 89-93%

Pulszone 4: 94-100 %

Pulszone 5: +100%

Zone 5 kan opdeles i a, b og c hvis man orker :)

Zone 5a (super-tærskel træning): 100-102% :angry:

Zone 5b (aerob kapacitet): 103-105% :(

Zone 5c (anaerob kapacitet): +106% :retard:

Denne metode anbefales af Joe Friel og jeg kan sige god for den. Jeg synes den virker meget præcis.

Ziggymund :wave:

Edited by ziggymund
Link to comment
Share on other sites

Zone 5 kan opdeles i a, b og c hvis man orker :)

Da jeg læste det løb der sådan en her: :chicken: forbi skærmen... :w00t:

I dag ville jeg egentlig ha kørt en ti km enkeltstart og fundet min AT/tolerancetærskel, men jeg har været totalt træt hele dagen, tror jeg gik for hårdt til den i går...Eller jeg mener gik hårdt til den..ikke FOR... :tongue: så jeg tog bare en lille trilletur.

"Desværre" har tingene med at udvikle sig, så inden jeg var hjemme igen, var det blevet til 1t 46 min, og 51 km. Det meste kørt som udholdenhed, men med lidt styrketræning på knoldene... :sneaky:

I morgen står den på job efter skole, så på torsdag skulle der gerne være power i stængerne til at få hittet den der tærskel... :elephant:

Link to comment
Share on other sites

Allerup, hvis det overhovedet er muligt for dig, så synes jeg du skulle lave testen indendørs. Det er for koldt til at køre anaerobt udenfor. Jeg forestiller mig noget med en trainer plus hastighedssensor på baghjulet eller hvis der er en i din klub, der har en lidt mere avanceret trainer, der kan måle distance. Har du ikke mulighed for at lave testen indendørs, så vent i det mindste til det ikke længere er frostvejr.

God fornøjelse med testen.

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

"Ja jeg har tænkt på det, men tror ikke der er nogen steder her i nærheden...Det må jo nærmest ligge ved et universitet, og det tætteste her er Aalborg, men aner ikke hvor jeg kan få det gjort.."

Jeg synes at kunne huske, at der var nogle C-ryttere fra min klub, der blev testet i det nordlige Jylland, men jeg kan ikke huske hvor! Det er jo lang tid siden, og jeg snakker ikke så meget med alle de gamle gutter mere, desværre!

Men snak med nogen fra din klub... Vi plejede at tage afsted 4 mand i en bil (man skal have egen cykel med), så blev det godt nok en heldags udflugt, men man har det jo sjovt sammen! ... Ik´ :lol:

Link to comment
Share on other sites

Allerup, hvis det overhovedet er muligt for dig, så synes jeg du skulle lave testen indendørs. Det er for koldt til at køre anaerobt udenfor. Har du ikke mulighed for at lave testen indendørs, så vent i det mindste til det ikke længere er frostvejr.

Tror sgu jeg venter! :)

I går aftes drak jeg lidt for meget kaffe, så jeg var blevet lidt dehydreret, og det hævnede sig i dag...

Træning: 2t 21 min... Takket være en ihærdig indsats med drikkedunken lykkedes det at komme nogenlunde på benene, og få dæmpet den irriterende hovedpine. Det var jo ellers forrygende vejr, med solskin og ingen vind, så til sidst blev det en helt ok tur. Nåede da osse at få en enkelt "spurt", da der var en køter, som syntes den gik og kedede sig, og hvad er så sjovere end at løbe efter en cykelrytter? <_<

Hvorfor bosætter folk med den slags hunde sig altid op ad bakker? :(

Link to comment
Share on other sites

Det er stadig pissekoldt, så jeg fortsætter med lavintensitet udholdenhedstræning, til lungerne kan få noget luft de kan arbejde i...

I dag blev det til 2 t 27 min, 70 km. ad pandekageflad vej... 35 km modvind, og 35 km medvind...That's it. Stængerne er fanme trætte, måske skulle jeg overveje at holde en dags pause, det vil jeg se på efter køreturen i morgen...

Link to comment
Share on other sites

Allerup's staldtips vol. 1

Hvis man har trætte stænger er her kuren:

Man tager en restaurant, 3 retter og en halv flaske vin. Dette indtages hvorefter man finder et listigt sted og køber 5 øl. Disse nedsvælges, hvorefter man går i seng ikke tidligere end kl. 2. Næste dag står man op, og vupti, så er benene klar til en ny uge :) ...

Dagens træning:

2 t 20 min i gruppe...Mest udholdenhedstræning, men der var da osse lidt følen på tænder :sneaky: , hvor pulsen lige kom op at ringe. 62 km.

Link to comment
Share on other sites

Uden omsvøb: årets bedste vejr til dato B)

Dagens træning: 2t 21 min og 63 km. i gruppe. Lavintensitet snakketur/ misse med øjnene mod solen træning B) (lidt overset i mange træningsprogrammer)...

Status uge 7

Ialt blev det til 13.5 timer og 370 km. Alt sammen stort set kørt på lavintensitet, dog med en enkelt dag med lidt interval for lige at snuse til det. Der er også blevet kørt styrketræning på bakkerne. I næste uge er der vinterferie, så der skulle gerne være mulighed for at køre lisså mange km, hvis benene altså vil...Ellers må jeg jo bare tage kuren, som jeg nævnte i forrige indlæg!

Link to comment
Share on other sites

Pas på det ikke tager overhånd, man kan - tro det eller lad være - godt træne for meget. Træning er jo både hvile og øh... træning i mere traditionel forstand :)

Ziggymund :wave:

Det fik jeg osse tudet ørerne fulde med i dag på turen. Jeg er klar over at man hurtigt kan komme i en overtræningssituation, men lige for tiden cykler jeg fordi det er skægt, og jeg har et overskud...

Jeg synes ikke selv jeg forcerer noget, men det er da med at være vågen og lytte til kroppen.

Link to comment
Share on other sites

En ny uge truer!

I dag fik jeg kørt 1 t 59 min, 52 km. Det blev stort set kørt som "aktiv hvile", og i morgen holder jeg altså fri, for nu er det ved at være mange dage i træk...

Men hvis vejret er lisså godt i morgen bliver det vist svært at holde mig inde, men jeg tror jeg smutter en tur i svømmehallen istedet.

Link to comment
Share on other sites

Men hvis vejret er lisså godt i morgen bliver det vist svært at holde mig inde, men jeg tror jeg smutter en tur i svømmehallen istedet.

God idé - husk en tur i dampbad (alternativt sauna). Det er godt for lunger der udsættes for meget kulde og mullerne kan også lide det ;) En lille lur bagefter vil også gavne, OK det er måske lidt for meget wanna-live-like-a-pro, men hvis du alligevel har ferie og ikke er bagud med opgaver etc.... :)

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share