MTB rytter på landevejs togt


MTBforever
 Share

Recommended Posts

Skulle egentligt ha været afsted onsdag men arbejdet trak lidt ud og da jeg først var kommet hjem så var energien der simpelthen ikke.

Så istedet blev det udsat til idag ( torsdag )og med det fine vejr var der tid til en skov tur. Husets frue skulle til Aalborg så jeg fik et lift til midtbyen og cyklede derfra optil Hammer bakker ( ca 12 km ).

Her kørte jeg det der tidligere var min gamle træningsruter og med et par nye sløjfer lagt ind på turen.

Efter ca 1½ times træning i skoven blev næsen vendt hjemefter mod klarup dvs godt 22 km oveni hatten.

Altså blev det til 34 transport kørt i jævnt tempo og lidt over 1½ times skov kørsel. ifht til sidst jeg var i skoven var der endeligt et helt andet overskud og det var idag langt nemmere lige at træde lidt igennem på bakkerne og føle lidt overskud. Selv på turen hjem var der overskud til at klare de sidste par stigninger i forceret tempo så det ser ud til at jeg trods alt får lidt ud af træningen.

Dagens stats:

dst 61,7 km

avs 21,1 km/t

asc 663 m

Der er kommet en del officielle MTB spor omkring Aalborg og jeg bør nok snart få prøvet nogle flere af dem af men en ulempe ved de officielle spor er at terrænnet ret hurtigt bliver slidt. Især nedkørslerne hvor mange har lidt tendens til at hænge i bremsen bliver ret hurtigt kørt i en tilstand der gør at de bliver knap så fornøjelige at køre på men det er jo så tilgengæld nemmere for nye at gå til sporten da de ikke skal have folk med der allerede kender skoven. Bare lidt trælst hvis de spor man selv har kørt meget indlemmes i de officielle spor bare i den anden retning.

Link to comment
Share on other sites

Efter et par overnatninger i sommerhus blev der endeligt tid til træning. ( Fælning af træer er måske nok god træning men er lidt svær at logføre )

Dog med gæster kl 13 lurende i baghovedet så jeg skulle enten ikke for sent afsted eller nøjes med en kort tur.

Jeg kom heldigvist afsted kl 9:30 så der var tid til ca 3 timer på cyklen. Da vejret var nærmest perfekt til cykling valgte jeg racercyklen. Turen gik sydover imod Rold/Rebild og jeg havde en ide om at få kørt lidt højdemeter dernede. Ruten derned gik over Lillevorde - Gudom - Håls over Håls bakken og videre ned mod Gerding. Fra Gerding gik det den lige vej via Fræer og Skørping før jeg var fremme ved turens mål.

Her i Rold ligger Hulvejen samt kridtbakken der er et par af de bedre bakker i området. Hvis man starter på toppen ved Hotel Scandic og kører ned af Hulvejen kan man holde mod venstre op forbi Rold storkro og derefter køre ned af hovedvejen og så dreje op forbi thingbæk kalkminer op af kridtbakken og så ellers vende i byen oppe for enden af vejen og så eller køre tilbage ad kridtbakken og direkte over mod hulvejen og op til Rebild. Dette er ca 10 km men med 2 heftige stigninger + 1 der vel ligger i medium kategorien for bakker. Lang men ikke særlig stejl. Denne tur tog jeg 2 gange og jeg var sådan set positivt overrasket over at jeg snuppede hulvejen i langt bedre stil end sidst jeg var dernede. Jeg faldt ret hurtigt ind i det rigtige gear og holdt nogenlunde samme hurtige kadence ret ubesværet til toppen.

Efter de 2 ture gik det hjemover via gl. skørping - skindbjerg - Gerding - Gunderup - torderup - skovstrup ud til Hadsundvej og så ned til Kock's vase og så hjem.

Der var så kun ca ½ time til at vi kunne forvente gæster så der var ikke tid til lige at få tanket lidt mad indenbords så jeg var nærmest ved at være svimmel og utilpas da der endeligt langt om længe var mulighed for at få lidt mad indenbods. jeg er ret overbevist om at havde jeg taget en øl sammen med gæsterne da de kom så havde den helt slået benene væk under mig. Det havde nok været en bilig brandert :wink:

Stats på turen blev:

dst: 84,3 km

avg: 29,2 km/t ( ikke pralende men der blev heller ikke kørt for at opnå et højt snit )

asc: 820 højdemeter.

Link to comment
Share on other sites

En mildest talt kaotisk start på dagen idag. Pendler hver dag til Århus fra Aalborg og dagen idag var dagen hvor togkortet skulle fornyes. Min søde kone havde lagt et buskort til mig så distræt som jeg er glemte jeg selvfølgelig min pung. Det opdager man selvfølgelig først når man skal til at købe månedskortet så .... Hjem igen med bus og finde pungen som lå i cykeltrøjen fra igår og så ellers tilbage til Aalborg hvor jeg lige præcist ikke når toget!! jeg nåede som følge deraf først frem kl ca 10:30 så det blev ikke lang tid jeg reelt tilbragte på kontor pinden idag.

Nå men det er træning det skal handle om her. Da jeg kom hjem var huset tomt så jeg kunne jo ligeså godt snuppe en hurtig træningstur. Lidt mad i hovedet mens mobilen lige ladede op og så ellers ud på cyklen. En hurtig 50 km rute blev lige stykket sammen som lillevorde - skovstrup - torderup - gunderup - ellidshøj - ærtebjerg - guldbæk - svenstrup - drastrup og hjem via indkildevej bagom gug til søndertranders - gistrup via hallen til klarup. jeg prøvede at give den fuld skrue hele vejen og det rakte til følgende stats:

Stats

dst: 54 km

avs: 31,9 km/t ( årets bedste indtil nu. Går den rigtige vej )

asc: 342 højdemetre

Føler mig stadig lidt tung på bakkerne men ellers begynder det at ligne noget. jeg kan godt træde igennem hele vejen og falder ikke fuldstændigt sammen når det går op af men heller ingen tvivl om at det bliver bedre når vægten lige bliver justeret lidt nedaf. Den skulle gerne ned og lande på en morgenvægt omkring de 72-73 kg men ligenu er der et styke vej derned. Prøver primært at justere det ved ikke at vold spise til frokost som jeg ellers har for vane og så ellers droppe al kontor kagen. Dette har i løbet af den sidste måneds tid allerede skåret ca 2 kg af vægten.

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Torsdag:

DSB glimrede idag ved at være ca 15 minnutter forsinket hvilket gjorde at jeg var en del senere hjemme end planlagt. Da vinden samtidigt var kraftig nok til at kunne mærkes og var i den "forkerte" retning ( øst ) besluttede jeg mig for en MTB tur. Så cyklen blev smid i bilen og så gik turen til Hammer Bakker.

Jeg kørte 25,6 km af min egen rute og tempoet var faktisk ok højt. Desværre er der en landmand der har besluttet sig for at opdyrke en mark der har ligget brak de sidste 10 - 20 år med græs så jeg måtte lige bruge lidt tid til at finde en alternativ rute nede ved Grindsted skole. Men ellers endte turen med følgende stats.

dst: 25,6 km

avs: 18,5 km/t

asc: 545 højdemetre

Link to comment
Share on other sites

Dagens tur præget af vind fra den forkerte retning ( nord øst ) der osse var noget kraftigere end hvad jeg ville have foretrukket. Det betød medvind på udturen og stiv modvind det meste af vejen hjem. Så kan man godt mærke at der er visse bagdele ved altid at køre solo.

Turen gik mod Rebild og hjem via støvring.

dst 79,5 km

avs 28,5 km/t

Link to comment
Share on other sites

Ugen er ikke lige forløbet optimalt rent trænings mæssigt. Dels har der været en del arbejde men vi har osse haft nogle forpligtelser i forbindelse med børnene der har gjort at tiden til træning var lidt trængt.

Så det blev til 4 dages pause og egentligt havde jeg osse besluttet mig for at droppe det idag da fruen ringede og truede med at jeg skulle sørge for noget mad !!! Så hellere træne selvom lysten og energien ikke lige var der cool.gif

Vinden var fra øst idag og og da jeg foretrækker modvinden på udturen så gik turen ud mod egense hvilket betyder at turen idag var stort set fuldstændigt uden bakker.

For de lokal kendte vil det sige Klarup - storvorde - mou - egense - sydpå mod dokkedal skovvejen ind mod mou - og så ind over Kærholm og gudumholm. Op over tiendemarken ( eneste bakke ) - lillevorde og hjem

Det blev til følgende stats:

Dst: 44,3 km

Avs: 32,8 km/t ( års bedste men lidt snyd på den flade rute )

Link to comment
Share on other sites

Ugen er ikke lige forløbet optimalt rent trænings mæssigt. Dels har der været en del arbejde men vi har osse haft nogle forpligtelser i forbindelse med børnene der har gjort at tiden til træning var lidt trængt.

Så det blev til 4 dages pause og egentligt havde jeg osse besluttet mig for at droppe det idag da fruen ringede og truede med at jeg skulle sørge for noget mad !!! Så hellere træne selvom lysten og energien ikke lige var der cool.gif

Vinden var fra øst idag og og da jeg foretrækker modvinden på udturen så gik turen ud mod egense hvilket betyder at turen idag var stort set fuldstændigt uden bakker.

For de lokal kendte vil det sige Klarup - storvorde - mou - egense - sydpå mod dokkedal skovvejen ind mod mou - og så ind over Kærholm og gudumholm. Op over tiendemarken ( eneste bakke ) - lillevorde og hjem

Det blev til følgende stats:

Dst: 44,3 km

Avs: 32,8 km/t ( års bedste men lidt snyd på den flade rute )

Er du sniller et genemsnit, for en tur kørt ud i modvinden, og dermed i længere tid i modvind end i medvind.

Skal vi to ud og rulle sammen, så skal det vist være på en af dine lette dage, eller så skal det først være om en måned eller to, når jeg forhåbentlig er ved at være i form igen.

Jeg er forøvrigt selv lidt af en "luksus-cykelrytter". Bl.a. finder jeg altid en rute som har primær retning på tværs af vinden, så jeg f.eks. kører syd-nord, når vinden er i vest. Jeg ved godt, at folk siger, at man skal elske ( mod- ) vinden som cykelrytter. At det er god "bjergtræning" osv.

Hmm.. jeg er vist bare ikke en "rigtig" cykelrytter :nonono:

Fyssen.

Edited by HB66
Link to comment
Share on other sites

Er du sniller et genemsnit, for en tur kørt ud i modvinden, og dermed i længere tid i modvind end i medvind.

Skal vi to ud og rulle sammen, så skal det vist være på en af dine lette dage, eller så skal det først være om en måned eller to, når jeg forhåbentlig er ved at være i form igen.

Jeg er forøvrigt selv lidt af en "luksus-cykelrytter". Bl.a. finder jeg altid en rute som har primær retning på tværs af vinden, så jeg f.eks. kører syd-nord, når vinden er i vest. Jeg ved godt, at folk siger, at man skal elske ( mod- ) vinden som cykelrytter. At det er god "bjergtræning" osv.

Hmm.. jeg er vist bare ikke en "rigtig" cykelrytter :nonono:

Fyssen.

Som sagt om tempoet skal ruten tages med i betragtning. Den er fuldstændigt flad på nær Tiende marken ( bakken mellem lillevorde og sejlflod ) der typisk i medvind kan tages med ret høj hastighed når man kommer fra sejlflod. Hvis du kan hænge på første holdet har du vist intet at frygte ved en tur med mig. Jeg tror ikke styrkeforholdet er så forskelligt. Vil iøvrigt rigtigt gerne se dit nye vidunder. Hvad med mandag eller tirsdag iøvrigt? Jeg skal selv ud på MTB i morgen og det er jo nok ikke noget du vil byde ind på på, men en restitutions rulletur inden din klubtræning var måske ok?

Jeg har nu igennem flere år ævlet om at jeg gerne vil have en kajak og da fruen idag skulle til midddelfart kunne jeg jo meget passende aflægge "havkajakken og friluftsliv" i Frederecia et besøg inden turen gik til tyskland efter forsyninger til den forestående konfimation.

Særdeles fremragende service og utroligt flinke at snakke med i butikken men det efterlod mig nu stadig i lidt af et dilemma.

De havde 3 kajakker de mener vil passe til en af min størrelse og med de ønsker/krav jeg har er det reelt kun de 2 der egentligt kommer på tale. Den 3 kommer mere i spil fordi jeg er komplet newbie på området. Den tror jeg dog hurtig jeg bliver træt af og den bliver lidt for stbil og kedelig.

Priserne på dem ligger dog noget højere end hvad jeg egentligt havde forestillet mig men pengene er måske godt givet ud. De dyrere kajakker holder simpelthen brugt prisen langt bedre og der er da osse tydelig forskel på kvaliteten. Jeg skal derned igen om en 3 uger og så må jeg ud og prøve at sidde i dem i vandet så jeg kan få en mere reel fornemmelse af bådene. Pt sværger jeg mest til den dyreste og hurtigste af de 3 men jeg overvurderer måske mine egne evner til at holde den på ret køl. Det er ikke en begynder kajak mens den anden trods alt er lidt bredere og mere stabil. Det er så på bekostning af af farten. Der skal tænkes og overvejs godt de næste 14 dage smile.gif

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Vil iøvrigt rigtigt gerne se dit nye vidunder. Hvad med mandag eller tirsdag iøvrigt? Jeg skal selv ud på MTB i morgen og det er jo nok ikke noget du vil byde ind på på, men en restitutions rulletur inden din klubtræning var måske ok?

Som jeg har skrevet i min log, er det vigtigt for mig, at næste uge bliver let, så jeg går ind til træningslejren med et stort overskud.

Hvis alle træningspas gennemføres dernede, skal jeg regne med en fire-dobling af min normale trængsmængde ( km )og en seks-dobling af min normale træningstid ( timer ) på en uge, hvilket jeg umiddelbart synes lyder helt vanvittigt. Specielt med tanke på mit højre knæ, der både er lidt hævet endnu, og har en "springerknæs-skade" liggende latent.

Men jo, vi kan godt rulle en stille tur sammen. Jeg er nok helt smadret imorgen efter 170 km. her i weekenden, så tirsdag er nok bedst.

Jeg forestiller mig, at vi mødes i Nøvling, det er sådan nogenlunde lige langt fra Klarup og Kærby ( Aalborg ), og samtidigt et godt udgangspunkt for en fin tur sydpå.

Hvad siger du til det og, hvornår kan/vil du køre ( jeg har først fri 16.30 )?

Vh.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har skrevet i min log, er det vigtigt for mig, at næste uge bliver let, så jeg går ind til træningslejren med et stort overskud.

Hvis alle træningspas gennemføres dernede, skal jeg regne med en fire-dobling af min normale trængsmængde ( km )og en seks-dobling af min normale træningstid ( timer ) på en uge, hvilket jeg umiddelbart synes lyder helt vanvittigt. Specielt med tanke på mit højre knæ, der både er lidt hævet endnu, og har en "springerknæs-skade" liggende latent.

Men jo, vi kan godt rulle en stille tur sammen. Jeg er nok helt smadret imorgen efter 170 km. her i weekenden, så tirsdag er nok bedst.

Jeg forestiller mig, at vi mødes i Nøvling, det er sådan nogenlunde lige langt fra Klarup og Kærby ( Aalborg ), og samtidigt et godt udgangspunkt for en fin tur sydpå.

Hvad siger du til det og, hvornår kan/vil du køre ( jeg har først fri 16.30 )?

Vh.

Fyssen

Vi kan sige Tirsdag kl 18 ved forsamlingshuset i Nøvling så har vi begge tid ti llige at vende hjemmet inden vi kører. Jeg har svært ved at være der tidligere ....

Så ser vi hvad vi kan finde på inden for restitutions grænsen?

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Siiken en dag! Høj sol, frisk vind og så er der god dødemig nogen der har fundet på noget der hedder skovens dag.

Hvad laver alle de folk med langrends stave og løse hunde i min skov?? De kan da bare rufle hjem i deres sofa og se noget reality tv kan de !! devil.gif

Nå men bortset fra det mylder af folk med cowboy hatteblink.gif som rendte rundt oppe i skoven var det faktisk en rigtig god tur. Der blæste en del men inde i skoven var der dejligt læ og vejret var bare perfekt. Jeg fik lagt et par ekstra sløjfer på min rute der virkede rigtigt godt og fik dermed osse lagt et par gode stigninger og en fed nedkørsel mere med i programmet.

Det blev til 31 km i skoven hvoraf rigtigt meget er singletrack. Der blev ialt kørt 1:46:27 timer med ca 700 højde metre. Siden det ikke er så tit mere at jeg kommer i skoven er det rart at jeg for hver gang det sker kan mærke fremgang. Jeg kan osse tydeligt mærke forskel på kørestilen da skov kørslen er langt mere dynamisk og med flere skift i tempo og intensitet end hvad jeg gør på landevejen.

iflg endomondo var min trænings fordeling ca 1/3 mtb og 2/3 landevej og en total på ca 21 timer. Ser man på kilometer fordelingen var det ca 20 % på MTB og resten på landevej. hvids man gør det op i kilometre kan man vel næsten sige at MTB km skal ganges med en faktor 1,6-7 stykker. Men uanset omregning så blev det til ialt 548 km eller knap 700 hvis vi omregner mtb kilometer. mere end jeg ville have regnet med da April startede. Målet for Maj er selvfølgelig at komme højere op. bedste sammenlignings nøgle for mit vedkommende bliver nok antal timer pga den store forskel på MTB og landevej rent kilometer mæssigt.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan sige Tirsdag kl 18 ved forsamlingshuset i Nøvling så har vi begge tid ti llige at vende hjemmet inden vi kører. Jeg har svært ved at være der tidligere ....

Så ser vi hvad vi kan finde på inden for restitutions grænsen?

Hej igen!

Kl. 18.00 imorgen er en aftale - ses :smile:

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest så tak for godt selskab på turen til Fyssen.

Det blev godt nok lidt over hvad jeg normalt vil betegne som min restitutions grænse men på den anden side heller ikke hurtigere end at vi kunne sludre hele turen.

Min optakt til turen blev lidt mere stresset end ønsket da DSB var så venlige at aflyse min normale togafgang hvilken betød at jeg skulle hjem med bumle toget så da jeg kom hjem havde jeg kun en halv time inden jeg skulle være i Nøvling. superman.gif Hurtigt tøjskifte og en hurtig bolle fortæret og gang i pulver blanderiet til energi drikken og så elers ud og få pumpet cyklen og så afsted. Så jeg ankom præcist 18:01 faktisk samtidigt med at Fyssen kom rullende på hans nye fart maskine. Super flot låge du har fået der Henrik.

Vi aftalte hurtigt at køre et par timer eller ca 60 km og at vi ikke behøvede at holde os til en restitutions tur. Vi udnytede faktisk aldrig at vi var 2 og egentligt kunne skifte lidt men lå side om side og trænede kæbemusklen hele turen blahblah.gifblahblah.gifblahblah.gifinnocent.gif Dog ikke fordi der ikke blev kørt ok til men der er jo ikke meget hygge ved bare at ligge og trække vind for hinanden. Det kan vi gøre en anden gang når vi løber tør for historier.

Turen gik fra nøvling mod gunderup og derefter sydpå til Skørping. Fra skørping hjem over støvring volsted ferslev visse og så lige til slut op af gug alper.

Iberegnet ud og hjem tur blev det for mig til 68 km med ca 30 km/t ( fik ikke stoppet tiden i nøvling så jeg har ikke nogen præcis måling ) i pænt kuperet terræn.

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Fik idag anbefalet at se nærmere på det program der beskrives her ti len måde over relativ kort tid at øge VO2 max . http://www.training4cyclists.com/how-to-increase-your-vo2-max-in-14-days-vo2-max-test/

Det skal helt sikkert prøves af men lige i øjeblikket kan jeg bare ikke se hvordan jeg lige får 14 dages i træk med mulighed for træning. Det må blive så snart den forestående konfirmation af den yngste er overstået. Programmet er opbygget af 1 times træning hver dag i 14 dage i træk med meget høj intense interval dele.

Det har været lidt sløjt med træningen siden tirsdag, faktisk er det kun blevet til en gang leg og pjat i svømmehallen men hvis nu jeg bare kalder det restitution og kommer ud i morgen så er det vist osse ok blush.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ret lang tid siden jeg har fået logget noget træning her kan jeg se. Desværre skyldtes det osse at der faktisk ikke har været noget træning at logge unhappy.gif

Det sidste styke tid har været præget af travlhed med andre projekter og den smule træning der rent faktisk har funde sted har ikke fundet vej til loggen

En kort opsummering af det jeg kan huske:

Fredag 20/5:

45 km landevej sammen med min chef og ifht til sidst vi slog følge er det tydeligt at min form er rykket en del. snit 31.8 km/t

mandag 23/5:

2 timers hockey med kun 5 minutters pause.

Jeg havde idag sat mig for at komme over og prøve kræfter med MTB ruten ovre i hvorup og det gik hen og blev en ret positiv overraskelse.

ruten er ret kort og egentligt ikke særligt svær men tilgengæld er den sjov. 5 km meget snoet singletrack op og ned af små snævre bakker. Jeg må desværre med skam meddele at der var en af dem som det ikke lykkedes at komme op af sidende på cyklen men den skal jeg nok få has på senere. Første forsøg kiksede da jeg sad i helt forkert gear og anden forsøg fordi der stod nogen i vejen lige ved det skarpe sving inden bakken starter. Bakken er svær fordi den ligger umiddelbart efter et ca 120 graders sving og underlaget er løst sand i bunden. Kommer man forbi den første meter tror jeg ikke resten er et problem.

Jeg tog 2 omgange hver af 5 km og derefter hjem. Ialt 44 km hvoraf de 10 var i skov. tiden for hele turen var ca 2 timer og 8 minutter ekslusive en punktering efter sølle 1 km.

Link to comment
Share on other sites

Vejret har drillet min træning i den forløbne uge og vejrudsigten for idag så heller ikke lovende ud. Jeg gider bare ikke køre i regnvejr .. hverken på landevej eller MTB - lidt pivet måske men jeg orker bare ikke den rengøring der følger med.

Så umiddelbart efter morgenmaden dvs ca 9:30 var det ellers afsted på hvad der skulle være en kort hurtig tur inden det med stor garanti ville begynde at regne. På vej ud af byen var det tydeligt at folk var påvej ind ti karneval og rent tidsmæssigt passede det da osse med at jeg lige kunne nå derind inden karnevalsoptoget startede så bare for at se lidt på de udklædte og hvad der ellers sker af løjer inden starten på optoget sker så kørte jeg ind til Aalborg centrum. masser af fede udklædninger og en del havde det vist allerede lidt for festligt da jeg en del steder skulle køre siksak imellem opkast. Lidt tidligt at gå kold må man sige laugh.gif

Any ho blev det kun til ca 1 times kørsel hvor det ikke helt lykkedes at undgå byger men det var trods alt i småtteri afdelingen.

Link to comment
Share on other sites

endnu engang gik turen til militær terrænnet ved hvorup. 34 km transport og oveni 3 omgange i sporet. Døjer stadig med den forbandede sandbakke sneaky2.gif hvor jeg går i stå i bunden fordi jeg ikke kommer ordentligt igennem svinget. Det skal nu nok lykkes på et tidspunkt men det var bare ikke idag at det skulle ske. Er iøvrigt stadig væk ret begejstret for turen. Den er virkeligt underholdende pga de mange sving og småbaker der er på den.

Var rimeligt heldig med vejret for nærmest samtigdigt med at jeg var hjemme begyndte det at stå ned i stænger.

ialt 2 timer og 30 minutters kørsel ialt!

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Kun 9 der mødte op til gymnastik idag så det var pænt hårdt at spille hockey da det kræver lidt mere løberi end ellers. Vi kapitulerede osse efter ca 1time og 40. kan ligenu godt mærke i "benern" at det har været hårdere end normalt så ligenu er mine læg muskler ret spændte og kan slet ikke slappe af.

Savner lidt at springe men det er jo normalt ikke det vi prioriterer i den del her af sæsonen.

Link to comment
Share on other sites

Efter en trænings fattig uge blev det tid til lidt MTB kørsel og jeg havde lavet en aftale om et par ture nede i Rold.

Vi prøvede først ruten til det kommende 12 timers løb omkring Privat hospitalet og til trods for et par gange vi kørte forkert fik jeg alligevel indtryk af ruten som var ret snoet og stort set kun singletrack med masser af små bakker og skarpe sving. Ruten var vist ca 7 km. Jeg var i bil ned til skoven mens min makker der bor tættere på Rold var cyklet så eftersom han dels var ham der kendte ruten og dels var varmet op fik jeg virkeligt min sag for med at hænge på de første par kilometre. Jeg må nok osse indrømme at han pt bare er hurtigere i skoven end jeg er. Jeg har ikke lige overskuddet til de mange hurtige ryk i skoven.

Efter at have kørt 12 timers ruten rykkede vi over på den anden side af vejen og kørte 24 timers ruten der var knapt så snoet men tilgengæld ikke en rute der favoriserede hardtails. Ruten var dog ganske god med masser af opkørsler og set som en gang interval træning var det slet ikke så tosset en rute.

Min cykel driller lidt og har fået en irriterende mani med at smide kæden ned på næste tandhjul henne foran så snar tder er lidt ujævnt. Skal vist have taget mig sammen til at give den en ordentlig overhaling snart. hvis jeg vil ud og køre med MTB klubben så skal cyklen ihvertfald bringes i orden for ellers har jeg ikke en cjhance for at hænge på.

Stats er sølle 19,99 km på 1:30 men det afspejler mere ruten end indsatsen.

Imorgen må jeg hellere komme en tur på landevejen og slugt nogle kilometre.

Link to comment
Share on other sites

Med det vejr som meteologerne havde sørget for idag skulle man jo nærmest være et svin hvis ikke man kom udenfor og fik lidt motion.

Jeg havde planlagt at køre ca 90 km dvs ca 3 timer da jeg stak hjemmefra uden en egentlig plan men efterhånden som jeg kørte komponerede jeg en rute i hovedet.

Først fra Klarup ud mod vårst og derfra over skomager bakken og så videre ned mod fjellerad. Ned af bakken fra Fjellerad og videre med kurs ud mod Volsted. Herfra Volsted skolevej videre mod støvring og så bagom ned mod Vokslev/ kridtbaken. Ned af kridt bakken og så op forbi Rold storkro og herefter ned af landevejen og igen op til Rold storkro. Denne korte sløjfe kørte jeg 3 gange hvorefter jeg tog Hul vejen op til Rebild. Fra Rebild gik det den normale hjemtur Skørping Fræer Håls Fjellerad Vårst og så eler direkte ud til Hadsund vej og herfra via Kock vase hjem til Klarup.

Turlængde 90,2 km og tiden 3:01 Hermed osse sagt at hastigheden ikke var specielt imponerende men benene var lidt tunge idag.

En anden knap så god ting er at jeg fortsat døjer med mit ene håndled som jeg har overbelastet ved at lave for mage araber spring på Teamtrack til gymnastik. Ømheden dukker op hvergang jeg har været ude på MTB hvis der er meget ujævnt ala rødder og huller. I dag på raceren generede det mig en del hvergang der skulle skiftes gear.

En anden ting der driller lidt pt er at jeg nærmest kan få noget der minder om kramper henover lænden, igen især når der køres MTB på meget ujævne stier. Dette er osse en skade fra gymnastik er jeg bange for da jeg ved sæson start lavede en lidt træls landing og starks kunne mærke det i ryggen. Den slags går normalt væk af sig selv men den hergang har jeg kunnet blive ved med at mærke at der ligesom er noget der låser helt nede for nede på ryggen i den ene side. Min privat fys ( konen ) har ordineret lidt mobiliserende øvelser jeg skal prøve og så må vi se om det hjælper.

Link to comment
Share on other sites

Egentligt skulle dagen idag have været brugt til en restitutions tur sammen med Fyssen men da han måtte melde afbud pga sit knæ udnyttede jeg at jeg egentligt ikke havde brug for restitutionen da dagen igår ikke blev brugt på træning grundet arbejde.

En kollega som jeg ind imellem kører lidt MTB med kører nede i Rold Skov MTB lokkede med træning sammen med Roldskov MTB så jeg takkede ja og sørgede for at være på pletten kl 18:30. Deres træning idag var på deres 12 timers rute som der skal køres 12 timers løb på den 25/6 vist mest for at prøve den af men osse for ast få den kørt til så den er bedre markeret og mere lidt nemmere at køre på de steder hvor der er tale om helt nye spor.

Det var nogenlunde samme tur vi lagde ud med i lørdags men med den ændring at idag var der folk med der kunne ruten langt bedre. Alle kørte sammen så på 1. runde blev der plads til nogle gode intervaller på bakkerne hvorefter der blev samlet op. Der var en der fik lidt problemer på turen med gear skiftet og istedet for at vi stod og ventede blev der kørt intervaller op af en kort stejl bakke og så ned af en anden sti. denne "ring" var vel ikke mere end ca 100-150 meter og var virkeligt noget der kunne få pulsen op.

efter første omgang gik diskussionen på om ruten var ti at overhale på da mange af stierne er ret smalle og til et 12 timers løb er det ret væsentligt da der vil være rigtig mange overhalinger for de hurtige efterhånden som de 'lap'per de langsommere hold. Så vi prøve de at køre afsted i 3 hold på en sådan måde at den bagerste i gruppen hele tiden skulle prøve at over hale gruppen. Det var muligt på udvalgte steder at overhale men der er osse mange steder hvor der var god plads til at komme forbi og osse på en del af bakkerne var der god plads. Men det skulle helst ske i ryk. jeg kørte på mellem holdet og da vi blev indhentet af de hurtige der blev sendt afsted sidst gik der lidt ræs i den og resten af omgangen kæmpede jeg for at følge med de 4-5 hurtigste. Det lykkedes ikke helt til mål og jeg måtte slippe dem men blev dog ved med hele tiden at have dem inden for synsvidde.

Fed træning der var lidt mere underholdende end min normale solo træning.

det blev til ca 1½ times kørsel. Min telefon var næsten flad så jeg har desværre ingen rute data så som kørte kilometre hastighed ol.

Link to comment
Share on other sites

dagens ret blev en tur ned til sommerhuset på raceren i fremragende vejr med overvejende sidevind men osse nogle stykker med medvind.

Kørte via Sejlflod til kongerslev - over bælum til Solbjerg og derfra videre ud mod Als via nogle meget små landeveje der er dejligt bilfri og snoede så der virkeligt kan gives gas. Der er lidt bakker på turen men ikke noget der kvalificerer den som kuperet. Turen var en fornøjelse og jeg følte virkeligt at benene havde overskud idag.

stats:

dst 45,1

avs: 33,6 km/t (da der ikke er tale om en rundtur accepteres tiden ikke som sæson rekord )

Link to comment
Share on other sites

Det blev til en kort tur i sommerhus for mit vedkommende da der jo er noget leMans der skal stenes til i sofaen her lørdag efter middag.

Snuppede den korte tur hjem hvilket vil sige op langs østkysten og så ellers parallelt med limfjorden efter Dokkedal. Turens højde metre blev til 40m hvilket i praksis vil sige det er fuldstændigt fladt ....

39,6 km med 34,6 km/t hvilket ligesom igår ikke kan godkendes som sæson rekord da der ikke er tale om en rundstrækning. Vinden opførte sig dog lidt sjovt da der var sidevind på stykket op langs kysten og medvind langs limfjorden indtil ca 7 km før jeg var hjemme hvor vinden vender næsten 180 grader og bliver ti llet side modvind. Det er dog ikke første gang jeg har været ude for de lidt sjove vindforhold langs kysten.

Link to comment
Share on other sites

Ikke så meget at logge om. Kørte over til Nøvling for at finde Henrik der efter egen plan ville cirkulere på Nøvlingt runden små 26 gange og vi ramte sammen med det samme ved Nøvling forsamlingshus. Lige et kort ophold mens Henrik fik styr på elektronikken før vi kørte videre på hans togt. I fht at han skulle ud på 26 omgange kan man ikke sige at han sparede sig selv og især på første nedkørsel skulle jeg da lige hanke op i mig selv for at følge med. Første omgang gik helt problemfrit men allerede på anden omgang ryger Henriks kæde af. jeg er ikke helt med på hvorfor og hvad der forårsager det men det tvinger ham ihvertfald til at stoppe midt på bakken. Da kæden kommer på igen kan man så høre at noget ikke er som det skal være og kæden ryger af igen denne gang på det nederste pulley hjul.

Kæden var bøjet og det kunne der ikke køres videre med. Desværre var der ingen af os der havde værktøj med til at fikse en kæde og jeg er heller ikke sikker på om man overhovedet kan klare de nye 11 speed kæder med almindeligt kædeværktøj.

Surt for henrk der måtte opgive hans Mini Marmotte.

Efter 5-10 minutter stilstand blev jeg beordret videre af henrik der godt kunne vente på transporten selv og ikke mente der var nogen grund til at jeg stod og blev kold af den grund. Vejret var nu osse ved at virke ekstra truende med hensyn til regn så min oprindelige plan blev droppet og jeg kørte en tur på ca 30 km hjem derfra.

Ialt blev det til 49 km med et snit på ca 30

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share