MTB rytter på landevejs togt


MTBforever
 Share

Recommended Posts

Nå men vi tager en periode med lidt logning igen og ser om det kan være med til at bevare motivationen.

Det har været en lang vinter hvor fokus udelukkende har lagt på spring gymnastik træning samt undervisning i samme så ca 4-5 måneder uden cardio hævner sig.

Motivationen til at cykle på MTB har virkeligt været på lavpunktet denne vinter og sneen har ikke just gjort det bedre. Tilgengæld har det virkeligt den sidste måneds tid kriblet i fingrene for at komme på landevejen igen og nu er det så besluttet at jeg skal lidt igang igen.

Så efter at være kommet hjem idag blev der slugt en banan og så var det ellers bare at styrte hele huset rundt efter de stumper der skulle til for at komme afsted, dvs slanger pumpe osv ...

Der var desværre ikke så meget tid at gøre godt med da jeg senere skulle køre den ene af ungerne ind ti lbowling med klassen så jeg forsøgte at lyn komponere en tur på 30 km ...

28,1 km blev det til på tiden 1t og 2min inklusive pumpning af cyklen .... Det blæste en del og den generelle følelse af formniveauet må siges at være med pil ned af. Det føltes ikke som om der var ret meget overskud og tempoet imod vinden var ikke just noget at prale med. Men den generelle følelse af endeligt at være kommet afsted må siges at være en fed og god følelse.

Link to comment
Share on other sites

Lysten til at komme på asfalten kom stille og roligt på vej hjem i toget fra Århus til Aalborg så så snart jeg var hjemme blev der lige spist lidt hvorefter cyklen blev gjort klar og jeg hoppede i cykel tøjet. Her begik jeg så den elementære fejl at overvurdere foråret og sprang i knickers. Det er nok lige en tand for tidligt på sæsonen så den sidste halvdel af turen var der ikke meget varme i stængerne. En anden ting jeg lærte idag var så osse hvor hurtigt det malker batteriet på mobilen når man bruger Endomondo mens man kører især når det er koldt. 30 km holdt det før mobilen gav op.

Men ellers en god tur i solskinsvejr og relativt lidt vind.

Havde lidt bedre tid den her gang men skulle stadig tænke på at være hjemme inden mørket faldt og det kom faktisk til at knibe lidt.

Kom afsted 17:22 og var først hjemme da kl var næsten 19:00 og da er det altså ved at være lygte tid.

dst: 42,4 km

avg: 29,1 km/t ike imponerende men træningstilstand taget i betragtning ok.

asc: 255 m

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Lidt bedre påklædt idag var planen der skulle køres en tur på ihvertfald et par timer. Jeg havde følge af Lasse der havde nogenlunde samme planer. Turen blev noget længere end jeg egentligt havde planlagt men min normale fornemmelse for hvor lang de enkelte ruter svigtede vist totalt :blush:

De første 2½ time gik det rigtigt godt med ok glidende tempo uden at være presset dvs ca 30 km/t i snit men derefter røg energireserverne totalt. Jeg kan se på min endomondo graf at tempoet derefter faldt til ca 21 km/t på de lige stykker. Det var en blanding af kulde i benene og mangel på mad der som sædvanligt gjorde udslaget. Dum fejl hvad maden angår for jeg burde efterhånden være klar over at jeg kun holder ca 2½ time uden noget at oplade batterierne med.

stats:

dst: 84 km

avg: 25,6 km/t

asc: 644 m

iøvrigt pragtfuldt vejr men lidt koldt der kl 8:30 om morgenen.

Link to comment
Share on other sites

Godt at du er tilbage med noget loggeri, og håber du kan holde den igang denne gang :smile:

Lyder som en god tur, men du må da virkelig være gået sukkerkold hvis du er gået fra at køre i nærheden af 30 km/t til 21 km/t. Håber du har fået ladet op efterfølgende :cool:

Link to comment
Share on other sites

Godt at du er tilbage med noget loggeri, og håber du kan holde den igang denne gang :smile:

Lyder som en god tur, men du må da virkelig være gået sukkerkold hvis du er gået fra at køre i nærheden af 30 km/t til 21 km/t. Håber du har fået ladet op efterfølgende :cool:

Det var fuldstændigt som om jeg blev slukket. Set i bakspejlet var det sandsynligvist en kombination af kulde og mangel på carbs der gjorde udfaldet.

Link to comment
Share on other sites

Efter længere tids pause tog jeg mig sammen til at komme afsted til gymnastik. Ca 1 times indoor hockey gjorde det ud for cardio træningen efterfulgt af ca 3 kvarters banespring og ca 20 minutter på minitrampolin. Og så sluttede vi lige af med lidt mere Hockey .....

Jeg øvede stort set kun araber spring videre til flikflak så håndledene er godt smadrede idag. Det irriterer mig voldsomt at jeg ikke kan få afsættet til at forløbe ordentligt til flikflakken men at jeg konstant får sat for hurtigt af og derfor kommer for højt op og ikke afvikler armtrækket ordentligt. Det er dog blevet bedre for hver gang jeg har trænet det så mon ikke næste sæsons mål bliver araber flik til baglæns salto?

På trampolinen var det mest leg dvs for mit vedkommende salto samt strakt salto med ½ skrue.

Satser på en tur i eftermiddag på 35-40 km hvis ellers lysten er der når jeg kommer hjem.

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Lysten til en sen eftermiddags tur var lidt svær at finde efter jeg kom hjem men det lykkedes mig at mande mig op til en hurtig tur.

Blæsten var ret strid så den del af turen der gik vest på var absolut ikke nogen fornøjelse. Til gengæld var det en fed følelse med den del af turen der gik østover. Især fordi det er nogle relativt snoede små veje med en del små stigninger på.

Genemsnittet er stadig ikke noget der kan imponere nogen men det er osse længe siden jeg er startet på så ringe en træningsindsats vinteren over. Glæder mig til at temperaturen bliver lidt mere human og man kan køre en tur uden alt vinter outfittet.

dst: 33 km

avs: 28,1 km/t

asc: 164 m

Håndledet der er lidt slidt fra spring træningen drillede iøvrigt lidt under turen og lige pt føles det ikke just bedre.

Link to comment
Share on other sites

En trussel om at skulle stå for madlavningen gav mig en stor trang til pludseligt at komme afsted på en lille times cykeltur idag hvor jeg ellers var blevet enig med mig selv om at slappe af.

Det blev så årets første tur med et snit over 30 men det var så osse den mindst kuperede tur jeg næsten kan finde på.

Fra Klarup ud mod Storevorde og dernæst Mou med vinden direkte imod langs med fjorden od i Mou mod Kærsholm og derfra mod Gudumholm og hjem via Lillevorde. Stykket fra Mou og hjem med kombineret sidevind og modvind.

Tydeligt at se at alle motions cykelklubberne er kommet igang for jeg mødte ikke mindre end 4 store hold på den korte tur.

dst: 31 km

avg: 30,8 km/t ( års bedste - men med god plads til forbedring )

asc: 65 m - nærmest ikke værd at skrive ned :-)

Link to comment
Share on other sites

Så blev det endeligt fredag og det blev fejret med at holde en time tidligere fri.

Hjemme ca kl 15:45 så der var tid til lidt mere end bare en hurtig 30 km's tur. Intentionen i første omgang var en tur ud til Nørholm og hjem igen ( ca 45 km ) men da jeg nåede til Nørholm og så skiltet med 4 km til Klitgård var jeg næsten nød til at fortsætte.

Vinden gav ikke de store udfordringer og jeg tror osse den vendte engang i løbet af turen men ikke noget der havde nogen egentlig indflydelse. rart at der for en gangs skyld var bare nogenlunde varm så man kunne smide noget af tøjet og ikke køre i fuld vinter outfit.

dst: 58,9 km

avg: 30,9 km/t

asc: 265 m ( endnu engang en relativ flad tur )

Link to comment
Share on other sites

Eftersom der hele ugen er snakket om det gode vejr der skulle være idag så var man jo nød til som cykelrytter at komme lidt ud. Der var dog ikke meget sommer over temperaturen i formiddags hvor termometeret ikke sneg sig op over de 10 grader.

Efter de sidste par landevejs ture syntes jeg egentligt selv at de værste først på sæsonen ture var overstået og at nu kørte det ok igen med 2 solo ture i træk med over 30 i snit. Jeg havde besluttet mig for en skovtur idag dvs på MTB så cyklen røg i bilen og diverse udstyr fundet frem fra gemmerne hvor det nærmest ikke er blevet rørt det sidste halve års tid. Fuck hvor gik det skidt! Allerede efter kort tid kunne jeg mærke at jeg slet ikke kunne holde fart i cyklen og at intet føltes let og ubesværet. Bakkerne blev taget i snegle tempo og der var bare intet at presse på med. Der er simpelthen en verden til forskel på at køre landevej og MTB når man er ude af form. De tvungne intervaller i skoven afslører virkeligt hvor ringe ens form er. :crazy:

Det blev til ca 1 time og 20 min kørsel før jeg smed håndklædet i ringen og stoppede igen. Kun 22 km blev det til iflg endomondo.

Alt dette lyder nok ret negativt men faktisk var det en nydelse at komme ud på knopdækkene igen og få lidt mudder på tøjet. Men der er dog heller ingen tvivl om at jeg nok kommer til at opprioritere MTB kørsel lidt mere hvis formen igen skal rammes. Alt i alt har jeg nok bare været for optimistisk pga de sidste par ture på asfalten.

Link to comment
Share on other sites

Som sædvanligt om mandagen afsted til gymnastik hvor den idag udelukkende stod på hockey. 1½ times hockey kan faktisk godt mærkes dagen efter i kroppen.

Iøvrigt godt timet med en ren hockey omgang eftersom håndleddet stadig er plaget efter sidste mandag.n

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Vejret tegnede jo heller ikke for godt i dag men efter at have droppet træningen igår med vejret som undskyldning var der ingen vej uden om. Jeg kan dog ikke nænne at slæbe min Willier ud i så dårligt vejr mest fordi jeg ikke gider gøre den ren og kranken på min reserve låge har det desværre ikke så godt så den stod på MTB idag.

Blæsten mærker man ikke i skoven men tilgengæld kan der værre temmeligt mudret når det har regnet.

I modsætning til lørdagens tur ofrede jeg lige 5 minutter i dag på at få luft trykket justeret på baghjulet og en del af lørdagens følelse af af der ingen fremdrift var kan muligvist delvist tilskrives mangel på luft i baghjulet ( ret amatøragtigt ) . Cyklen virkede ihvertfald ikke så tung at træde idag. Mudderet gjorde det dog til en lidt blandet fornøjelse på opkørslerne hvor jeg ofte måtte opgive simpelthen fordi bag hjulet ikke kunne får bid. Ruten blev lagt i lundby krat hvor der siden jeg sidst har kørt der er kommet en officiel MTB rute. Da jeg stødte på den holdt jeg mig til den simpelthen for bare at prøve den. Ruten er primært single track hvilket jeg normalt ville sige var et plus men med dagens vejrforhold og den grad af opkørthed som stien var i var der temmeligt pløret og dermed gik lidt af det sjove af turen. Havde formen været bedre er det dog muligt jeg ikke ville have følt det som et problem på samme måde. Det blev til ca 1½ times kørsel ialt inkl. turen til og fra skoven ( ca 10 km ).

Bruger iøvrigt normalt endomondo når jeg er ude at træne udover mit polar pulsur men på MTB cyklen har jeg pt ingen hastigheds sensor så der har jeg kun endomondo på telefonen at regne med. De rare dame stemme fra programmet var dog ved at drive mig til vanvid ved konstant at fortælle at hun satte tiden i stå "Time paused" for umiddelbart efter at fortælle mig "time resumed" .. Jeg tror det var hvergang gps forbindelsen røg eller simpelthen fordi jeg kørte for langsomt. Skal vist have tjekket hvad grænse værdien er. Den er justeret efter landevej så det kan godt værre at den er ssat lidt lavt. hastigheden op af de helt stjle stigninger i skoven er nok nede omkring 3-5 km/t så det er muligt det er det der trigger den til at stoppe tiden konstant.

Fedt program Endomondo iøvrigt hvis man har en gps telefon. Har brugt det både til langrend cykling og MTB og det fungerer eller godt med næsten alle de data jeg kan ønske mig. Overveje ihvertfald at få købt et puls bælte der fungerer med det istedet for polars pulsbæltet. Det der især tiltaler mig er den nemhed hvormed data bliver uploadet så de kan "analyseres".

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Solskin, svag vind og weekend der starter med F1 træning og kvalifikation! kan man forlange mere?

Efter at have nydt F1 kvalifikationen hvor Vettel lige demonstrede hvem der pt er kongen var det tid for omklædning til dagens cykel tur. Siden kl var ved at være hen af middags tid havde vaarmen osse fået fat så i dag var det tid for en tur i korte bukser men dog med løse knæ. FEDT

Efter sølle 7 km opdagede jeg imidlertid at jeg havde været så torske dum at jeg var kommet afsted uden flaske ... Så tilbage igen efter flasken og så ellers afsted igen. Turen gik via Gistrup - nøvling -Visse Over bakken til Poulstrup og derfra ud mod Ferslev. Rigtigt fedt stykke med lange stigninger Fra Ferslev ud til Volsted hvor der igen er en del gode stigninger inden den lange jævne nedkørsel mod Vokslev. Her var det egentligt min mening bare at dreje af og køre mod Flamsted men jeg besluttede mig for lige at ligge en sløjfe på turen og snuppe Volsted skolebakke der som altid er en fornøjelse at køre. Herefter mod Fjellerad - Vårst Torderup og så eller hjemefter ..

Det blev til

dst 65,3 km

avs: 30,4 km/t

asc: 425 m

Link to comment
Share on other sites

Skal vi ikke have et billede af dyret?

Nej :cool:

En af de egenskaber jeg faktisk sætter rigtigt højt ved Rivetten er faktisk at den ikke ser specielt godt ud. De første par årgange kunne ikke rigtigt holde på den hvide maling der er brugt til mærket så idag er stellet faktisk bare mat sort uden mærker. Det sammen med den indvendig kabelføring gør at den ser ret kedelig ud men på den anden side ret rå .... Men det er stadig den bedste hardtail jeg har haft. Der er dog sket en del på cykel fronten siden H6 modellen var ny så mon ikke der er dukket andre fede cykler op siden.

Kører du selv eller kryds fedter du "bare"?

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Nej :cool:

En af de egenskaber jeg faktisk sætter rigtigt højt ved Rivetten er faktisk at den ikke ser specielt godt ud. De første par årgange kunne ikke rigtigt holde på den hvide maling der er brugt til mærket så idag er stellet faktisk bare mat sort uden mærker. Det sammen med den indvendig kabelføring gør at den ser ret kedelig ud men på den anden side ret rå .... Men det er stadig den bedste hardtail jeg har haft. Der er dog sket en del på cykel fronten siden H6 modellen var ny så mon ikke der er dukket andre fede cykler op siden.

Kører du selv eller kryds fedter du "bare"?

At kalde min træning CrossFit er et "dis" til min træning, så nej det gør jeg ikke :wink:

Planen var da godtnok, at jeg skal til at kører noget MTB nu her vejret er til det.

Link to comment
Share on other sites

At kalde min træning CrossFit er et "dis" til min træning, så nej det gør jeg ikke :wink:

Planen var da godtnok, at jeg skal til at kører noget MTB nu her vejret er til det.

Sorry - Det var ikke intentionen. Fik bare det indtryk efter at have læst den sidste side i din log. ( Og set din Crossfit t-shirt på youtube klippene ) :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Så viste vejret sig endelig fra sin bedste side igen. Moderat vind og sol så det kan vel næsten ikke blive bedre efter en lang arbejdsdag.

Turen gik over lillevorde til sejlflod og herfra stik syd mod gudomlund og herefter gudom. Fra gudom mod vårst hvor vårst bakken idag blev klaret på den store klinge ( compact - så det er lidt snyd ). I det hele ytaget føltes det som om der var lidt mere at køre med på bakkerne idag hvor det ellers har været der jeg har følt den dårlige form mest. Efter vårst blev der kørt den normal rute over flamsted - flamsted bakken og via rævedalsvej mod nøvling og herfra over lundby mod skovstrup og via hadsund landevej over kock's vase hjem.

Ialt blev det til

dst: 51,4 km

avg: 30,4 km/t

asc: 340 m

Men tendensen mod at jeg føler at formen bliver bedre og bedre for hver tur fortsætter hvilket er ret motiverende.

Træningen kunne nok godt struktureres lidt bedre med intervaller ol men lige pt satser jeg mest på bare at finde glæden ved at cykle igen. Samtidigt skal ale de grimme begynder skavanker lige gå i sig selv da jeg godt kan mærke at jeg simpelthen mangler saddel træning med ømhed over lænden og den slags til følge. Men alt i alt går det den rigtige vej.

Link to comment
Share on other sites

Så var der dømt hyggetur.

Ville egentligt have været afsted om formiddagen men da jeg stod op så der ret vådt ud udenfor så jeg besluttede mig til at udsætte turen til om eftermiddagen. Efterhånden som den kom nærmere var lysten til en tur egentligt væk men jeg fik overtalt mig selv til aligevel at komme afsted.

Vejret var almindeligt gråt og der blæste en del mere end det havde gjort om formiddagen så jeg blev enig med mig selv om bare at tage en stile og rolig tur og så ellers at prøve at nyde den. Det afspejles osse en del i stats på turen der ike just er imponerende.

Jeg glæder mig i den grad til at temperaturen stiger med 5-6 grader så man kan komme helt af med vinter tøjet og de løse knæ og ærmer.

dst: 47 km

avg: 28 km/t

asc: 346 m

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Mandag plejer egentligt at være hockey/spring dag men det gode vejr var jo simpelthen ikke til at modstå.

Så 1 time tidligere hjem fra arbejde ( hvilket ikke hjalp meget iøvrigt - Tak DSB ) og straks efter jeg kom hjem blev der kastet lidt mad i gabet. Det skulle lige have lov at blive fornuftigt fordelt i maven inden turen og mobilen kunne osse godt bruge lidt ekstra strøm hvis endomondo skulle køre under hele turen. Så jeg kom alligevel ikke afsted før efter kl ca 17:15.. Turen gik over gistrup til nøvling. Videre over Visse til Dall og videre igennem city syd. Herfra af gammel nibe vej ud til Nibe og videre til Klitgård. Herfra hjem via Nørholm og Skalborg ( Møllen ) ud forbi gigantium og via stierne hjemover til Klarup.

Vinden var stort set ikke eksisterende men lige nok til at kune mærkes en smule.

Turen blev kørt som normalt dvs uden de store udsving i intensitet. Der hvor jeg især mærker at formen ikke er på plads pt er på bakkerne hvor farten bare falder for meget. Jeg kan godt rejse mig og rykke igennem men jeg plejer egentligt at kunne holde et ret hårdt jævnt tempo på de fleste bakker og dermed neutralisere de værste sprintkonger ( puncheurs kalder Kermit dem vist )men den taktik er formen afgjort ikke til iøjeblikket. Der skal vist satses anderledes hvis jeg snart skal ud med klubben.

dagens stats

dst 61,2 km

avg: 30,4 km/t

asc 316 m

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share