Benpres hvor meget?


lolller
 Share

Recommended Posts

Lige benpres er desværre en meget vanskelig øvelse at standardisere. Bedre valg af øvelse ville gøre det nemmere, men der findes ikke statestik på den slags. Sammenlign dig med andre mennesker der bruger den samme maskine på samme måde og udgå fra det! Der er i øvrigt helt normalt for folk at fordoble deres styrke i den slags øvelser inden for det første halve år de træner! (ca 60% fremgang er snittet for publikationer på det område). Så bare klø på! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Generelt betragtet synes jeg, at du bør fokusere mere på at lave øvelsen korrekt (langt nok udsving, korrekt fodstilling osv.) end på, hvor tunge vægte, du kører med.

Og ja, der er himmelvid forskel på den ene og den anden lige benpres, og på lige og skrå benpres.

Hvis det er en nyere TechnoGym (lige) benpres, og du tager over 150 kg, MED ORDENTLIG ROM!, så vil jeg sige, at det går nogenlunde for dig. Men igen, det er så absolut individuelt.

Link to comment
Share on other sites

TechnoGym (lige) benpres... lortemaskine... Jeg tager max vægt som er 175,5 kg og har rygget sædet så langt frem at mine lår er presset ind mod brystkassen for at få så meget ROM som muligt og aligevel er det ik nok. Har 60 cm lår.

Kører 150 kg squat i stedet nu....

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har nu i lidt over en måned trænet benpres (ca. 2-3 gange om ugen) som del af et styrkeprogram for hele kroppen. I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at vide hvad gennemsnittet ligger på for folk i min alder: Er 21 år, dreng, vejer ca. 80 kg og er 1,80 høj?

Sjovt spørgsmål: Hvad er gennemsnitsbelastningen for 21-årige drenge på 80 kg og 180 cm høj i en benpresmaskine. Du har store forventninger til brugerne på MOL, når du tror, nogen herinde har et kvalificeret bud på det.

Hvis du vil gøre dig selv en tjeneste, så smid maskinen af h... til og skift til squat og lær det fra bunden. Det vil du ikke fortryde.

Link to comment
Share on other sites

Som persh siger, så smid maskinen af helvede til og begynd på noget squat. Start med lav vægt, og efterhånden som teknikken kommer, så smid noget mere vægt på. Den lækre udmattende følelse squat giver mig, det er der ingen maskiner der kan konkurrere med. Når man har svært ved at klare trapperne på vej ud af centeret, så har den ramt helt rigtigt :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

[..] Når man har svært ved at klare trapperne på vej ud af centeret, så har den ramt helt rigtigt :4thumbup:

Er så enig! Kan du gå efter at have trænet ben, så kan du passende gå ind og gøre det om igen, for det er ikke gjort godt nok :wink:

Link to comment
Share on other sites

TechnoGym (lige) benpres... lortemaskine... Jeg tager max vægt som er 175,5 kg og har rygget sædet så langt frem at mine lår er presset ind mod brystkassen for at få så meget ROM som muligt og aligevel er det ik nok. Har 60 cm lår.

Kører 150 kg squat i stedet nu....

Har du overvejet at køre full squats og ikke quarter squats?

Link to comment
Share on other sites

Hej der er mål for det.

Joe Friel er en guru i USA ift. cykel- og Triatlontræning. Har fx skrevet 'The triathletes training bible'. Max mål i hans styrkeprogram for cykelryttere hedder 2.7 x kropsvægt i serier af 6. Jeg har selv været oppe på de sidste 3 serier ud af 5-6 serier med dette vægtmål. Jet vejer 70-72 kilo. For dig vil målet være 2.7 x 80 = 216 kilo. Bemærk dog, at det tager tid at træne sig op til dette, så vær forsigtig. Har selv fået problemer ved maxvægt emd senehæftning under knæet på det 'korte' ben...

Jeg træner selv benpres i maskine pga. skæv ryg (forskellig benlængde), som gør at jeg ikke tør binde an med squat. Dyrker trialon på motionsbasis, uden at der er tale om prangende indsatsa i ift. hvekren træning eller præstation, :-)

Vh Claus

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

glemte at pointere at 2.7 x vægt målet gælder for benpresmaskiner, maxmål for squat er selvfølgelig ganske meget mindre. Husker det ikke præcist(mener dog det er 1.8), men kan slå det op, hvis det har interesse.

Vh Claus

Forstår jeg ikk man kan sætte tal på, da der er så mange faktorer der spiller ind. F.eks maskinen, som kan varierer meget. Så er der stillingen og dybden af benpres, som også varierer.

Link to comment
Share on other sites

Hej, du har selvfølgelig ret i, at målet for squat er mere præcist, da maskinens type ikke spiller ind. jeg har dig rigtig gode erfaringer med 'slædepresset' i maskine. Benstilling: 90 grader bøjning, for cykelryttere placeres fødderne med afstand som på cyklen, pas på ikke at strække helt ud pga. knæet osv.

vh claus

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har nu i lidt over en måned trænet benpres (ca. 2-3 gange om ugen) som del af et styrkeprogram for hele kroppen. I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at vide hvad gennemsnittet ligger på for folk i min alder: Er 21 år, dreng, vejer ca. 80 kg og er 1,80 høj?

er 17 åe men vejer 80kg. og er 180cm. høj

benpres 285 kg.

squat 180 kg.

Link to comment
Share on other sites

Det er måske ret væsentligt at få med, i sær da trådstarter vil have noget at sammenligne med.

det her du måske ret i men normalt regner man jo med 90 grader da jeg jo ikke er bb, :)

men mine benpres er i en rigtig 45 graders maskine med vægtskiver, så der er ikke noget af belastningen der forsivnder i kabelvændingerne.

Link to comment
Share on other sites

det her du måske ret i men normalt regner man jo med 90 grader da jeg jo ikke er bb, :)

men mine benpres er i en rigtig 45 graders maskine med vægtskiver, så der er ikke noget af belastningen der forsivnder i kabelvændingerne.

Regner man normalt med 90 grader? Jeg afviser ikke at du har ret, men jeg forstår ikke hvorfor. Det vel overordnet en fordel at træne musklen i hele sin længde? Så hvorfor kun til 90 grader?Så vidt jeg ved er der mindre belastning på knæleddet når det er fuldt flekteret, end der er når vinklen mellem lår ogunderben er 90 grader!

Link to comment
Share on other sites

Regner man normalt med 90 grader? Jeg afviser ikke at du har ret, men jeg forstår ikke hvorfor. Det vel overordnet en fordel at træne musklen i hele sin længde? Så hvorfor kun til 90 grader?Så vidt jeg ved er der mindre belastning på knæleddet når det er fuldt flekteret, end der er når vinklen mellem lår ogunderben er 90 grader!

ja nemlig der er ille ligeså meget belastning på patella hvis du kun går ned til 90 grader, og ja det giver nok bedre at lave dybe squat men det andet giver helt fint hvis man bare kører det rigtigt. men vil lige rette mmig selv jeg kan jo ikke sige at man normalt regner med 90 grader men jeg vil sige det er mest hensigtsmæssigt.

Link to comment
Share on other sites

ja nemlig der er ille ligeså meget belastning på patella hvis du kun går ned til 90 grader, og ja det giver nok bedre at lave dybe squat men det andet giver helt fint hvis man bare kører det rigtigt. men vil lige rette mmig selv jeg kan jo ikke sige at man normalt regner med 90 grader men jeg vil sige det er mest hensigtsmæssigt.

Det er sjovt du siger det, men det viser sig at du får langt den største belastning på patella hvis du vender lige omkring 90 grader.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej

Har nu i lidt over en måned trænet benpres (ca. 2-3 gange om ugen) som del af et styrkeprogram for hele kroppen. I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at vide hvad gennemsnittet ligger på for folk i min alder: Er 21 år, dreng, vejer ca. 80 kg og er 1,80 høj?

Selv har jeg trænet i 2 måneder, dog kun med benpres i lidt over en uge

Er ligeledes 21 år, 1,81 (tæt på dig jo) men så lige med ca. tyve kg mere på.

Kan da sige at jeg så sent som idag var oppe at hilse på de 160 kg - og der sidder sikkert nogle hardcore og siger "Tsk", men er virkelig en begynder i dét game og er glad for fremskridtet..

Så hos mig ligger det på 160 kg, som så skal køres igennem nogle ekstra gange over de næste uger og så evt. øge derfra..

Spiller selv Volleyball, så har noget at bruge det til (Og ja, Jump Squat eller bare alm. squat ville være mere effektivt - men er en klap til det og har ikke spurgt nogen om det endnu)

Link to comment
Share on other sites

Er 18 år, vejer 64kg og er ca. 180cm høj.

Tager 160kg på benpres. Nogle gange er jeg oppe på 170-180kg.

Det er dog efter 80kg squat og 110kg dødløft.

Kører stille og roligt på squat også fuldt på dødløft. Derefter stille og roligt benpres.

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg trænet i 2 måneder, dog kun med benpres i lidt over en uge

Er ligeledes 21 år, 1,81 (tæt på dig jo) men så lige med ca. tyve kg mere på.

Kan da sige at jeg så sent som idag var oppe at hilse på de 160 kg - og der sidder sikkert nogle hardcore og siger "Tsk", men er virkelig en begynder i dét game og er glad for fremskridtet..

Så hos mig ligger det på 160 kg, som så skal køres igennem nogle ekstra gange over de næste uger og så evt. øge derfra..

Spiller selv Volleyball, så har noget at bruge det til (Og ja, Jump Squat eller bare alm. squat ville være mere effektivt - men er en klap til det og har ikke spurgt nogen om det endnu)

Er 18 år, vejer 64kg og er ca. 180cm høj.

Tager 160kg på benpres. Nogle gange er jeg oppe på 170-180kg.

Det er dog efter 80kg squat og 110kg dødløft.

Kører stille og roligt på squat også fuldt på dødløft. Derefter stille og roligt benpres.

Hvorfor bliver i ved med at skrive hvad i kan tage i benpres? Der er kæmpe forskel på hvor meget modstand der i de forskellige benpresmaskiner. For ikke at tale om den forskellige ROM hver enkelt bruger. Det som at sammenligne æbler og appelsiner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share