Spock 2010


Spock
 Share

Recommended Posts

Min ryg var så dårlig i nat - havde virkeligt store smerter.

Heldigvis fixede min kære mor en cocktail bestående af 2 stk Voltaren, 600 mg Ipren samt 2 panodil.

Det gjorde det hele udholdeligt, og for første gang meget meget længe var det en fornøjelse at løbe.

:smile:

Fik dog ikke noget ud af svømningen synes jeg.

Selvfølgeligt gjorde du det. Blandt andet at man ikke skal svømme lige efter en kæmpe frokost :tongue:

Edited by christianspoer
Link to comment
Share on other sites

Haha det er så episk, det Michael Rasmussen billede. Så vildt!!!

Fredag d. 2. april 2010

Så er jeg på Als hos forældrene. Idag blev der trænet løb og svømning.

Kl 1030 på Nordals:

Program: Løb

- 19 km løb (1 time 30 minutter).

Min ryg var så dårlig i nat - havde virkeligt store smerter.

Heldigvis fixede min kære mor en cocktail bestående af 2 stk Voltaren, 600 mg Ipren samt 2 panodil.

Det gjorde det hele udholdeligt, og for første gang meget meget længe var det en fornøjelse at løbe.

Kl 1530, Nordals

Program: Svømning

- 1 time svømmelal i Nordals Svømmehal.

Jeg havde god plads men kroppen ville ikke rigtigt svømme.. vejrtrækningen var elendig pga en stor frokost lige inden. Timingen var dårlig, men svømmehallen lukkede kl 16 så jeg havde ikke noget valg. Fik dog ikke noget ud af svømningen synes jeg.

Næhh hvor hyggeligt at blive propfodret med påskemad og painkiller-cocktail. Har du selv boet i Nordborg? Gode løberuter dernede. Har gået på gym i Sønderborg, hvor jeg også løb min første tri. Ak ja det var tider :wub::smile:

I øvrigt respekt at du kan løbe 19 km med smerter i ryggen

Link to comment
Share on other sites

Stine>>

- ja jeg er opvokset på Nordals og har også gået på gymnasiet i Sønderborg (AGS).. er du fra Statsskolen da? :)

Jeg kunne jo netop løbe de 19 fordi medicinen virkede fortrinligt :)

Spøer>>

- ja dumt at svømme på sådan er stor frokost.. tænkte ikke videre over det. :tongue:

Derimod er det bekymrende så dårlig jeg IGEN er blevet i svømningen. Synes det går frem og tilbage - og jeg ender som regel med at være lige så ringe som altid. Mega frustrerende. Kan bare ikke lære at få nok ilt. Er massivt presset efter 2 baner, og derfra er det ren overlevelse. Øvøvøvvø hvor jeg glæder mig til at svømme med overskud - if that ever happens.

Link to comment
Share on other sites

Hviledagen var tiltrængt, men som sædvanlig følte jeg mig endnu mere smadret da jeg vågnede imorges.

Af een eller anden grund er jeg altid (om muligt) endnu mere smadret morgenen efter en hviledag. Kan være jeg skal prøve med 2 hviledage i træk en skønne dag :smile:

Så fandt jeg det, som jeg vidste, at jeg på et tidspunkt havde læst i din logbog. Fik bare aldrig kommenteret på det, men jeg synes, at det var interessant, fordi folk normalt føler sig friskere efter hviledage.

Jeg oplever præcis samme fænomen som dig. Holder jeg 1 hviledag føler jeg mig ret smadret, "tvinger" jeg mig for en sjælden gangs skyld til 2-3 hviledage i træk, føler jeg mig så smadret i kroppen, at jeg på cykelstierne bliver overhalet af gamle damer, som, set fra min sadel, hamrer derudaf på stor klinge i Cancellara tempo :w00t:

Muligvis er det fordi, at mit system igennem efterhånden mange år har vænnet sig til en meget stor træningsmængde og ugentligt er blevet udsat for et stort pres, måske uden tilstrækkelig restitution. Træningscykluser er rigtig gode i teorien, jeg er bare vanvittig dårlig til at bruge dem i praksis. Når jeg så i ny og næ ligger en hviledag ind, reagerer min krop med et chok istedet for at reagere positivt på pausen.

Konklusionen på denne teori må være, at 1-2-3 hviledage slet ikke er nok, men at det nok ville være super sundt for kroppen med en TOTAL pause på 3-4-5 uger for at opnå en fuld dekonditionering på både kredsløbs- og muskelniveau.

Jeg har personligt en målsætning om, at få lagt en sådan pause ind i det tidligere efterår.

Da jeg både kan læse mig til og forstå på tidligere indlæg, at du vist er lidt af en træningsnarkoman, tror jeg, at du vil få fysiologisk gavn af en lignende "ikke-trænings"-periode. Jeg ville dog ikke lægge den ind inden dit iron-man (det er ikke i den fase man eksperimentere med, hvad man ved der fungerer), men tilgengæld ville det jo være super oplagt at tage de fornødne mange ugers pause efterfølgende.

Just my 2 cents

Link to comment
Share on other sites

Jeg oplever præcis samme fænomen som dig. Holder jeg 1 hviledag føler jeg mig ret smadret, "tvinger" jeg mig for en sjælden gangs skyld til 2-3 hviledage i træk, føler jeg mig så smadret i kroppen, at jeg på cykelstierne bliver overhalet af gamle damer, som, set fra min sadel, hamrer derudaf på stor klinge i Cancellara tempo :w00t:

Mon ikke det er derfor der aldrig bliver hvilet 100 % på hviledagene i Tour de France?

Man kan jo stadig godt restituere, selvom man laver noget. Jeg har altid selv haft godt af aktiv restitution. Jeg synes fx det er meget udtalt for tiden, at en let svømmetur med meget fokus på teknik har en positiv virkning på min krop.

Konklusionen på denne teori må være, at 1-2-3 hviledage slet ikke er nok, men at det nok ville være super sundt for kroppen med en TOTAL pause på 3-4-5 uger for at opnå en fuld dekonditionering på både kredsløbs- og muskelniveau.

Jeg synes flere uger lyder lidt voldsomt, specielt hvis man bare er "almindeligt" udmattet uden at have en skade eller andre skavanker. En uge med fuldstændig pause vil jeg tro er rigeligt, så kan man evt. have nogle dage inden og efter med meget lette træningspas.

Link to comment
Share on other sites

Just my 2 cents

Incoqnito skrev nogle guldkorn om det på det tidspunkt. Kan desværre ikke huske hvor. Det var i forbindelse med deload fra BB/styrketræning. Kan bl.a. huske, at en af grundene kan være, at muskelarbejde virker antiinflamatorisk - mindre arbejde medfører derfor mere smerte.

Er ikke sikker på at en lang pause vil være så gavnligt. Tror små perioder med let træning er vejen frem. At I føler jer brugte og trætte efter en hviledag betyder jo ikke nødvendigvis, at I er det - og restitutionen kommer jer til gavn efter et par dage. Flere ugers pause medfører en reel dekonditionering og det kan jeg ikke forestille mig er gavnligt for noget som helst.

Link to comment
Share on other sites

Incoqnito skrev nogle guldkorn om det på det tidspunkt. Kan desværre ikke huske hvor. Det var i forbindelse med deload fra BB/styrketræning. Kan bl.a. huske, at en af grundene kan være, at muskelarbejde virker antiinflamatorisk - mindre arbejde medfører derfor mere smerte.

Er ikke sikker på at en lang pause vil være så gavnligt. Tror små perioder med let træning er vejen frem. At I føler jer brugte og trætte efter en hviledag betyder jo ikke nødvendigvis, at I er det - og restitutionen kommer jer til gavn efter et par dage. Flere ugers pause medfører en reel dekonditionering og det kan jeg ikke forestille mig er gavnligt for noget som helst.

Rigtig interessant! De guldkorn vil jeg gerne læse, hvis nogen på et tidspunkt graver dem frem.

Hmm bum bum... Både enig og så alligevel ikke helt. Let træning er rigtig godt som en slags aktiv restitution og det kan helt sikkert være vejen frem, hvis man formår at indlægge det regelmassægt enten på uge- eller cyklus basis.

Nu kan jeg jo kun tale for mig selv og jeg har ikke været så dygtig til dette. Min træning har igennem rigtig lang tid været, hvad man nok vil betegne som intensiv enten i form af intensitet i det enkeltepas, varighed i det enkelte pas eller den totale træningsmængde på en uge. Dette har stået på i lang tid og jeg kan ikke huske hvornår jeg sifdt har haft fx. 2 uger uden træning - det må være flere år siden. Derfor tror jeg i mit tilfælde en længere periode kun med det, som vi kan kalde hverdags motion vil være gavnligt både fysiologisk og mentalt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen
Jeg oplever præcis samme fænomen som dig. Holder jeg 1 hviledag føler jeg mig ret smadret, "tvinger" jeg mig for en sjælden gangs skyld til 2-3 hviledage i træk, føler jeg mig så smadret i kroppen, at jeg på cykelstierne bliver overhalet af gamle damer, som, set fra min sadel, hamrer derudaf på stor klinge i Cancellara tempo

Kan godt genkende fænomenet. Men tror måske, at man skal skelne mellem elisteidrætsudøvre inkl. "motionister", der træner lige så meget – og så motionister. Rendyrkede motionister har godt af at holde deciderede hviledage, men hvis man træner rigtig meget og med mange intensive pas, så holder jeg også på, at man helst skal holde sig moderat i gang på restitutionsdagene. Så maskinen ikke ruster til.

Jeg havde et aktivt cykelår 2008 med mange motionsløb. Sæsonen skulle afsluttes med en coast-to-coast tur medio september. 12 dage før forvrider jeg mit knæ. Det gør seriøst ondt, og jeg kunne kun med nød og næppe trille lidt på en spinningcykel. Det gav næsten 10 hviledage, og jeg troede ikke, jeg ville kunne gennemføre. Men jeg havde super veludhvilede ben, og det gik over al forventning.

Det var med andre ord en lang række hviledage, som Sheriffen foreslår det. Og det forsvandt formen altså ikke af. Men musklerne var hvilet helt ud og klar til strabadserne. Hvis jeg nu havde været eliteidrætsudøver, ville jeg dog have haft det problem, at den sidste skarphed ville have været væk.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Spørgsmålet er bare, om ikke det samme havde været tilfældet med kun 5-7 hviledage...

Jo, det har du sikkert ret i. Min pointe er bare, at formen ikke forsvinder på super kort tid.

Da jeg kørte cykelløb i mine unge år, trænede vi hver dag i sæsonen. Der var løb lørdag/søndag, tempotræning tirsdag/torsdag, en lang tur onsdag, og så rulleture mandag/fredag. Det var i høj grad et spørgsmål om at holde maskinen i gang. Da kunne man selvfølgelig ikke have revet 7-10 dage ud af kalenderen og stadig bevare hurtigheden.

I de år, hvor jeg løb konkurrencer, var jeg også i gang hver dag. Da brugte jeg så nogle konkurrencer som en del af træningen – det vil sige ikke med fuld indsats. Når der skulle satses på placeringer og gode tider, løb man så, som om der ikke var nogen i morgen. All in og helt uden at tænke på, hvad man skulle træne de kommende dage.

Den prioritering er vigtig at kunne mestre, hvis man ikke vil gå ned. Nogle konkurrencer er "bare" et led i opbygningen af formen, mens andre er dem, hvor man løber sig helt ud til kanten og så lige lidt længere.

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet er bare, om ikke det samme havde været tilfældet med kun 5-7 hviledage...

Mit forslag om 3-4 ugers fuld pause fra decideret træning skal naturligvis ikke ses som den optimale måde at peake formen på op til konkurrence. Her bør man vel bare i de sidste par uger skære drastisk i den totale volumen og istedet bibevare intensiteten for på den måde at lave den optimale tapering. Bare lige så vi er enige om hvad vi snakker om - det tror jeg nu også vi er :wink:

Mine tanker gik mere i retning af, at lægge en sådan periode ind på et tidspunkt af året (efter en konkurrence, i offseason eller hvad vi nu skal kalde det på motionistniveau), hvor man op til "konkurrencen" eller bare i rigtig lang tid har belastet sit system meget, og måske ikke fået den tilstrækkelige restitution. Og jeg mener selvfølgelig ikke, at man skal være totalt sengeliggende i de par uger, hvor man holder "fri" :tongue: , men blot holde sig fra decideret træning. Transportcykling, gåture osv. er sikkert kun fint.

Det er helt sikkert kun nødvendigt, at lægge en sådan periode ind, hvis træningsmængden har været rigtig stor (dvs. i min verden ml. 10-25 timer ugentligt) over mange måneder.

Jeres (Gun og Spoer) argumenter om, at perioden med fordel skal være langt kortere og istedet suppleres med flere lette træninger, er jeg åben overfor. Jeg er bare selv tilbøjelig til at falde i den fælde, at træningen aldrig bliver helt så let, som den i virkeligheden burde være og derfor tror jeg, som sagt, at jeg vil prøve at holde 3-4 ugers fri engang til efteråret. Nu må vi se om jeg kan holde det :smile: Ellers må jeg jo bare sørge for at rende ind i en skade, så er jeg lovligt undskyldt :4oops:

Jeg beklager til Spock, at din logbog lige bliver brugt til meningsudvekslinger. Jeg synes bare det var et interessant fænomen, som du beskrev.

Link to comment
Share on other sites

Ingen grund til at undskylde meningsudvekslinger - vi er her jo for at lære og udveksle erfaringer og forhåbentlig derigennem blive en smule klogere (og bedre).

Rigtig gode pointer af jer allesammen. Jeg tror efterhånden også at det rigtige (ihvertfald for mig) er enten at tage "aktive hviledage", eller også tage konsekvensen og tage flere dages hvil.

Problemet er at det er svært at vide hvad der er det rigtige, når man har et konkret mål (f.eks. Challenge til august). Vi er sikkert også alle forskellige, og har forskellige restitutionsniveauer.

Endelig spiller alderen vel også ind :dry:

Jeg er ikke meget for at erkende det, men er ER forskel på nu og for 15 år siden. Kroppen gør bare mere ondt - og sådan er det vistnok når man begynder at komme lidt op i alderen, hehe.

God blog af Martin Jensen - den tror jeg at jeg vil følge. Om ikke andet så fordi han også deltager i Challenge og derfor skal opbygge formen til denne. Han har så andre konkurrencer også, så man skal nok ikke skele for konkret til hvad han træner.

Jeg tror jeg skal forsøge at hoppe på vores udmærkede tri-program i klubben (der er timet til Challenge), men omvendt er jeg seriøst i tvivl om hvorvidt det er klogt at følge et decideret program hver eneste dag. Jeg kan bedre li' at træne lystbetonet, og frygter at et decideret program vil ødelægge lidt af træningsglæden.

Omvendt er det nok klogt at få lidt struktur på intensiteten og træningsmængden. Igen, vi er alle forskellige så jeg er lidt skeptisk mht. at følge et program lagt til alle mennesker.

Kort træningsupdate:

Lørdag d. 3. april 2010

Stadig på Als. Løb og Svøm.

- 10 km let jog (var lidt øm i stængerne efter fredagens løbetur).

- 1 times let svømning (gik af helvede til som altid)

Søndag d. 4. april 2010

Rejsedag, hjem til København.

Efter den lange biltur fik jeg lyst til at røre kroppen lidt, så susede over i Amager Fælled ved hjemkosten:

- 12 km løb (lidt træthed i benene, undlader løb i næste 2-3 dage).

Mandag d. 5. april 2010

Cykling og Styrke

Spinning:

- 1 time spinning Elite v. ego

- 1 time spinning Øvet v. ego

- 1 time spinning Basis v. ego

Styrketræning:

- Bænkpres

- Siddende DB Skulderpres

- BB Row

- DB lateral raise

- Incline DB Pres

- Maskine Row

- Hyper extension

- Cable Flyes

- DB Biceps Curl

- 1 arm DB Triceps extensions

- Maveøvelse 1

- Maveøvelse 2

- Maveøvelse 3

Fik (desværre) ikke nok at spise til cyklingen. Havde ingen morgenmad så endte med desperat at æde 8 stykker pasta jeg fandt på tallerkenen fra igår, haha.

Efter spinningen fik jeg en chokolade proteinbar.

Alligevel synes jeg at styrketræningen gik overraskende godt - havde en halv times transport mellem spinningen og styrketræningen. Det er klart at styrke efterhånden ikke er værd at skrive om, men det var rart at få rørt overkroppens muskler lidt.

Faldt i søvn på sofaen efter det obligatoriske festmåltid bestående af pasta og tun og er lige vågnet op nu hehe.

Lige i skrivende stund har jeg ingen anelse om hvad morgendagen vil bringe af træning. Lang arbejdsdag og Champions League imorgen aften. Burde svømme og cykle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved af erfaring at løbeklubber (atletik), holde en 3-4 uges "pause" når sæsonen er over. Det vil sige man kommer stadig til fælles træning, men program stå på let jog, og noget alternativt træning f.eks høje- og længdespring (dette er meget unormalt for mellem/lang distance løbere) + let core træning.

Og når ja så begynder de seriøs atleter, også at dikker sig fulde for en pariode der maks varer til og med nytårs aften. :4drunk:

Edited by pentatlet
Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Jeg ved af erfaring at løbeklubber (atletik), holde en 3-4 uges "pause" når sæsonen er over.

Ja, det er rigtigt. Og jeg tror, det har både fysiologiske og mentale grunde. Hvis man som løber har haft en sæson fra det tidligere forår til det sene efterår, så skal man simpelthen koble af oppe i hovedet. Kroppen kan selvfølgelig have behov for at holde lidt mere fri, men jeg tror ikke mindst, det er den mentale lettelse ved at mærke, at "pyh, nu er det overstået, nu er det okay at slappe uden dårlig samvittighed", man har brug for.

Mine cykelsportserfaringer daterer sig helt tilbage fra 1970'erne, og dengang stillede man altså cyklen i stald, når sæsonens sidste løb var kørt. Man kunne selvfølgelig godt trille en søndagstur eller måske løbe idt, men ellers startede træningen først op igen ultimo november/primo december. Så vidt jeg kan følge med i det, så har det i hvert fald ændret sig. Nu man tager man højst en – langt kortere – "aktiv pause" efter sæsonen.

En anden forskel er, at man i dag brger langt flere elementer i sin træning. For årtier tilbage trænede man på cykel, hvis man ville være cykelrytter. Ville du løbe en 10 km, ja, så løbetrænede du. Det har jo også ændret sig meget, fordi mange i dag også spplerer med styrketræning, fitness og alternative træningsformer, som måske ikke er lige på ens egen disciplin, men alligevel styrker en bestemt del af ens forberedelser.

Det vil sige, at man i en hvileperiode – eller aktiv pause – lettere vil kunne switche over til lige at lave noget andet i en periode. En løber lægger måske nogle spinningtimer ind. En cykelrytter skruer måske op for vægttræningen et stykke tid etc. Det kan også have den mentale "afledningseffekt", som pausen havde tidligere.

Og undskyld til Spock for hijack af tråden. Der kan man se, hvad der sker, når man lader sin logbog være alene hjemme nogle dage :smile:

PS: I øvrigt virker det ikke som om, at emnet hviledage er overdebatteret her eller andre steder. Kunne da være interessant at vide, hvad ekspertisen siger. Mange ambitiøse motionister kæmper jo lidt med den dårlige samvittighed over at holde fri fra træningen ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror efterhånden også at det rigtige (ihvertfald for mig) er enten at tage "aktive hviledage", eller også tage konsekvensen og tage flere dages hvil.

Jeg synes det i dit tilfælde kunne være RIGTIGT godt at tage 1-2 aktive hviledage hver uge. Jeg er bare bange for, at du ikke kan styre hvor aktiv du er når du kommer i gang :wink:

Men fx ved svømning kunne du hoppe i vandet med pullbouy på og plaske rundt i ca. 30min. og så fokusere på at slappe af i vandet. Gerne i flere svømmearter. Og ved cykling kan du bare tage ud og trille lidt i en times tid.

Problemet er at det er svært at vide hvad der er det rigtige, når man har et konkret mål (f.eks. Challenge til august). Vi er sikkert også alle forskellige, og har forskellige restitutionsniveauer.

Endelig spiller alderen vel også ind :dry:

Jeg er ikke meget for at erkende det, men er ER forskel på nu og for 15 år siden. Kroppen gør bare mere ondt - og sådan er det vistnok når man begynder at komme lidt op i alderen, hehe.

Netop fordi du har et mål, hvor du er presset på svømningen synes jeg det ville være dumt at tage helt træningsfri i en periode. Og derfor syne sjeg også det giver god mening allerede nu at skære kraftigt ned på det du ikke har 100 % brug for - fx styrketræningen. Det vil, ud over lidt aktive hviledage, forbedre din restitution kraftigt.

Jeg tror jeg skal forsøge at hoppe på vores udmærkede tri-program i klubben (der er timet til Challenge), men omvendt er jeg seriøst i tvivl om hvorvidt det er klogt at følge et decideret program hver eneste dag. Jeg kan bedre li' at træne lystbetonet, og frygter at et decideret program vil ødelægge lidt af træningsglæden.

Omvendt er det nok klogt at få lidt struktur på intensiteten og træningsmængden. Igen, vi er alle forskellige så jeg er lidt skeptisk mht. at følge et program lagt til alle mennesker.

Fordi du har et mål synes jeg det ville være smart at følge et program. Du behøver jo ikke følge det 100 % slavisk, men det er godt have noget at støtte sig til. Man må samtidigt gå ud fra at de har en hvis erfaring i at lave programmer til den slags konkurrencer, så det er nok heller ikke helt dumt det de skriver.

Det vil i forløbet gøre det lettere for dig at se tilbage og finde ud af hvad der virker og hvad der ikke virker. Med tiden har man det med at glemme detaljer.

Link to comment
Share on other sites

Fordi du har et mål synes jeg det ville være smart at følge et program. Du behøver jo ikke følge det 100 % slavisk, men det er godt have noget at støtte sig til. Man må samtidigt gå ud fra at de har en hvis erfaring i at lave programmer til den slags konkurrencer, så det er nok heller ikke helt dumt det de skriver.

Det vil i forløbet gøre det lettere for dig at se tilbage og finde ud af hvad der virker og hvad der ikke virker. Med tiden har man det med at glemme detaljer.

Helt enig. Med dit store mål, som rykker nærmere, er et program din gode ven, som hjælper dig både når du skal træne hårdt, men måske specielt, når målet er en stille og rolig træning. Min erfaring er i hvertfald, at lige så snart det står på et papir, tager jeg tingene til efterretning og gør hvad der bliver sagt :smile: Så snart jeg bare overlader det til mig selv bliver jeg vild og uregerlig, og udskyder altid restitutionstræningen til næste gang.

Og som Spoer påpeger er man jo aldrig mere slave af et program, end at man løbende kan justere lidt.

Link to comment
Share on other sites

I har ret - jeg har derfor taget konsekvensen og springer ind på vores "Challenge-program" som i skrivende stund er igang med "uge 14". Jeg bliver dog nødt til at justere en del - bl.a. svømme oftere - og desuden bliver jeg nødt til at tage min spinning og styrketræning oveni.. men... tror det bliver rart at se træningsmængden.

Jeg kan se at mængden i denne uge er betragtelig, mens den drosler lidt ned i næste uge - så det er egentlig ok.

Christian, gode pointer omkring restitutions-svømning. Som du ved er jeg monster presset ved svømning, så rolig svømning med en pullbuoy ville være en ok løsning til restitution. Det vil jeg tage til mig.

Træningen igår i tal:

Tirsdag d. 6. april 2010

Svømning og Cykling

Kl 0700, Frankrigsgade

- Svømning

Den mest katastrofale og ringe svømning jeg nogensinde har gjort. Var dårligere end allerførste gang. Er begyndt at miste modet lidt mht hvad der kan lade sig gøre at lære. Nogle mennesker kan bare ikke svømme. No oxygen whatsoever.

Kl 17, Hjemme

- 2 timer turbotræner

Også her begynder jeg at gå lidt i panik. Var gennemtræt efter de to timer som føltes virkelig seje at komme igennem.

Noget møg. I eftermiddag skal jeg køre 2 spiningtimer og løbe 1 time (krydspas) og jeg er spændt på om kroppen holder. Er forkølet og nyser hele tiden men er ellers ok.

Ikke mere bitching fra min side for now. Life goes on.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm

Det lyder da ikke alt for godt med din stakkels krop. Måske du skulle tage dens signaler lidt alvorligt og give den lidt blidere træning et par dage. Så skulle den da gerne være oppe i gear igen. Lige nu lyder det som om den er ved at blive mere nedbrudt end opbygget. (Ok du har jo hørt denne sang før, men denne gang MENER jeg det :tongue: )

Har du prøvet at svømme med våddragt? Kan være du skal begynde at snyde lidt og træne med dragt? Den kan jo give en del opdrift. Synes selv det virker super godt. Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Hej Stine,

- tak for gode råd - og nej, jeg leder lige nu efter en dragt, så forslag modtages med kyshånd. Skal være the best of the best, jeg har brug for så meget hjælp som muligt :laugh:

Træningen igår i korte træk:

Onsdag d. 7. april 2010

Cykling & Løb (krydspas)

- 2 timer spinning v. ego

- 1 times løb (12km)

Første større krydspas - var godtnok brugt i kroppen inden, men fik givet den god gas på cyklen på de to spinningtimer. Derefter direkte op at løbe en time. Egentlig var benene overraskende gode, ryggen voldte problemer den første halve time men så gik det bedre.

Følter intet ubehag ved at skifte fra cykling til løb, det er trods alt positivt.

Til gengæld begyndte jeg at få smerter i hoftebøjerne og de sidste 10 minutter må jeg erkende var rigtigt slemme at slide sig igennem.

Idag har jeg virkelig ondt i hofterne men regner med det blot er ømhed efter igår.

Fik spist 2 bananer i løbet af de 3 timers cardio, og det var egentlig ok tror jeg.

Idag torsdag tager jeg en pausedag - hoftebøjerne er simpelthen for ømme. Til gengæld vil jeg tage Spøers råd op, og tage i svømmehallen for at svømme med pullbuoy (så hofterne spares) og se hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

- tak for gode råd - og nej, jeg leder lige nu efter en dragt, så forslag modtages med kyshånd. Skal være the best of the best, jeg har brug for så meget hjælp som muligt :laugh:

Idag torsdag tager jeg en pausedag - hoftebøjerne er simpelthen for ømme. Til gengæld vil jeg tage Spøers råd op, og tage i svømmehallen for at svømme med pullbuoy (så hofterne spares) og se hvordan det går.

Du kan jo tage din våddragt du bruger til wakeboard med i svømmehallen bare for at begynde at mærke effekten af en våddragt. Det er trods alt bedre end ingenting. Og så længe du ikke laver nogen længere træningspas i den undgår du sagtens gnavesår.

Og husk at få varmet hoftebøjerne helt igennem og strukket ud i løbet af dagen - de kan sagtens være grunden til du har problemer med ryggen!

Link to comment
Share on other sites

wiggle.co.uk har fine og ikke for dyre våddragter. Jeg har selv en Quintana Roo, og den er vildt lækker :4thumbup:

http://www.wiggle.co.uk/m/swim/9/Quintana_Roo/

Prøv ellers Byman Sport, hvor du kan prøve dragten. Tri-klubben har sikkert også en samarbejdspartner, der giver rabat på dragter.

Synes selv våddragten gør en kæmpe forskel - løfter benene og holder dig flydende, så du kan fokusere på teknikken uden at skulle kæmpe alt for meget med vandet.

kender selv problemet med vejrtrækningen. Det bliver værre for mig, når jeg bliver anspændt og kæmper imod vandet. Og det bliver bedre, når jeg fokuserer på god rytme i mine rotationer og brugen af hoften som 'motor' i mine bevægelser.

Jeg har selv rimeligt store problemer med mine hofter af og til. Har springhofter i begge sider, hvor den store hoftesene glider hen over hoftekammen, så der af og til opstår inflammationer i senen. Det giver mange spændinger i hele hofteområdet, og det går i ryggen med det samme (mit korsben bliver helt f...).

Oplever du mærkelige lyde i hoften/lænden når du løfter benet højt op med bøjet knæ?

Link to comment
Share on other sites

Tak for link, Stine - lyder godt med dragten! I'll need it.

Jeg tror ikke jeg har de problemer du nævner med hoften - jeg tror bare det drejer sig om træningssmadrethed.

Spøer - jeg har normalt ingen problemer med hoften, og er også meget meget smidig (split, spagat osv).

Mht dragt: hvad med denne her?

http://www.wiggle.co.uk/p/triathlon/10/Aqua_Sphere_Ironman_Icon_Elite_Series_Wetsuit/5360047892/#more

alternativt denne:

http://www.wiggle.co.uk/p/triathlon/10/2XU_E2_Wetsuit/5360047513/#more

Edited by Spock
Link to comment
Share on other sites

Spøer - jeg har normalt ingen problemer med hoften, og er også meget meget smidig (split, spagat osv).

OK - det kunne tyde på, at det ikke er smidigheden i hoftebøjeren, der er problemet :bigsmile:

Det er meget svært at rådgive specifikt om hvad du skal vælge, men der er jo garanteret nogen dragter, der er bedre end andre. Sørg for at prøve før du køber! Da jeg valgte dragt til wakeboard var jeg ude og prøve 8-10 forskellige inden jeg besluttede mig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvede slet ikke min inden jeg bestilte - størrelsesangivelserne er rimelig præcise og man kan jo altid bytte.

Men, det ser ikke ud til, at det er prisen, der afgør dit valg, så det er selvfølgelig optimalt at kunne prøve dragten inden du køber den... husk: powerword buoyancy :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share