Spock 2010


Spock
 Share

Recommended Posts

Mandag d. 24. maj 2010

- svømning ved Amager Strand!!

Første svømning i havvand, var rigtigt hyggeligt. Fik testet min nye dragt og den virkede fint. Vandet var ikke så koldt som frygtet, det gik helt dejligt.

Hvordan gik det med opdriften fra dragten?

Jeg vil næsten vædde på din knæskade er et resultat er alle dine problemer med ryg, hofte og lysken/hoftebøjer. Man kommer med det samme til at kompensere uhensigtsmæssigt og få skader andre steder.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan gik det med opdriften fra dragten?

Jeg vil næsten vædde på din knæskade er et resultat er alle dine problemer med ryg, hofte og lysken/hoftebøjer. Man kommer med det samme til at kompensere uhensigtsmæssigt og få skader andre steder.

Lyder meget plausibelt. Specielt når jeg løber, kompenserer jeg præcist som du skriver, benstillingen bliver lidt akavet for at skåne hoften mest muligt. Har ellers aldrig i mit liv haft knæproblemer så forventer helt klart dette går over hurtigt.

Dragten var fænomenal! Fed opdrift, nu er jeg ikke nervøs for svømningen. Hvis man bliver træt, vender man sig jo bare om :laugh: .. man kan jo ikke synke i det lort. Hvis man sparker meget med benene, skal man passe på fødderne ikke ryger over vandet. Fantastisk :)

Bliver "hårdt" at komme tilbage i poolen uden dragt imorgen, hvor man igen kommer til at synke som en sten :blush:

Idag holder jeg iøvrigt totalt pause - laver kun nogle coreøvelser.

Edited by Spock
Link to comment
Share on other sites

Dragten var fænomenal! Fed opdrift, nu er jeg ikke nervøs for svømningen. Hvis man bliver træt, vender man sig jo bare om :laugh: .. man kan jo ikke synke i det lort. Hvis man sparker meget med benene, skal man passe på fødderne ikke ryger over vandet. Fantastisk :)

Bliver "hårdt" at komme tilbage i poolen uden dragt imorgen, hvor man igen kommer til at synke som en sten :blush:

Jeg synes godt du kan drosle ned på svømningen når dragten hjælper så meget. Det vil hjælpe din restitution i den rigtige retning.

Link to comment
Share on other sites

Tak Christian,

- jeg vil svømme ca 3. gange ugentligt fra nu af, faktisk var det rigtigt skægt at komme i havet, så det vil jeg klart gøre så ofte det er muligt fra nu af. Ellers har du ret.

Træningen igår:

Onsdag d. 26. maj 2010

- 1 time spinning alene

- 1 time spinning Øvet v. ego

- Svømning med KVIK

- 10 km let løb

Desværre bliver min lyskeskade værre og værre, og jeg måtte faktisk stoppe med at løbe pga smerterne. Jeg bliver - desværre - nødt til at stoppe al løbetræning fra nu af. Det er så frustrerende at jeg kunne tude, hvis ikke jeg allerede havde gjort det.

Det betyder naturligvis at jeg ikke kommer til at nå at komme i marathon-form, hvilket er katastrofalt. Så fucked up. Hvis jeg kan cykle, må jeg nøjes med det - samt naturligvis svømme.

Øv øv og 3 gange øv.

Link to comment
Share on other sites

Det betyder naturligvis at jeg ikke kommer til at nå at komme i marathon-form, hvilket er katastrofalt. Så fucked up. Hvis jeg kan cykle, må jeg nøjes med det - samt naturligvis svømme.

Øv øv og 3 gange øv.

POWER WALKING!!! :w00t::tongue: (mener forøvrigt at der ikke stå noget om man ikke må bruge stave, så du kunne også overveje stavgang :laugh::tongue::bigsmile:)

Link to comment
Share on other sites

POWER WALKING!!! :w00t::tongue: (mener forøvrigt at der ikke stå noget om man ikke må bruge stave, så du kunne også overveje stavgang :laugh::tongue::bigsmile:)

Haha, som det ser ud lige nu, står jeg til en marathontid på 8 timer (= halte-gang).

Det vil sige at det optimale resultat ville være:

Svømning: 1,20 timer

Cykling: 6,00 timer

Løb: 8 timer

T1: 10 mins og T2: 10 mins

Ialt 15 timer og 40 minutter som optimalt mulig sluttid. Not nice.

Er det ikke uden for tidsgrænsen? :unhappy::innocent:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke der er noget du kan gøre for at forbedre din situation lige pt. Det lyder rigtigt meget som om der er noget fundamentalt galt med den måde du bevæger dig og bruger musklerne på. Nu hvor du belaster kroppen mere frem mod CC er det blevet mere udtalt end det har været før.

De skader du beskriver (ryg, hofte, hoftebøjer og knæ) er alt noget, der har relation til hinanden. Og mit bud er, at alle problemerne har udspring et sted fra - formentligt hoften eller ryggen. Når du så bare har trænet igennem de problemer er der begyndt at opstå kompensationsskader i resten af understellet - det er jo det, du belaster klart mest.

Jeg vil tro, at den eneste måde du kan komme ud over de problemer er ved at stoppe op og starte forfra med en hel del konsultationer ved fysioterapeuter og kiropraktorer. Et godt sted, synes jeg, er Klinikken Gl. Torv, men har også hørt meget godt om Team Danmarks fys'er.

En anden ide er at få fat i en fyr som ptpoul, der har en grotesk stor viden omkring muskulaturen og aktivering af den, udbedring af skader og aktiv behandling af disse. Han har altid en håndfuld øvelser man kan lave for at få styr på den slags ting.

Link to comment
Share on other sites

Hej Christian,

- det lyder helt rigtigt, det du siger.

Jeg er også startet hos Klinikken Gl.Torv, har været der 3 gange og skal igen tirsdag.

Jeg har checket en del omkring lyskeskader på nettet, og det ser ikke ud til jeg kan gøre noget som helst andet end give det pause, og ikke gøre noget der giver smerter. Desuden bunker af Ipren og diverse strækøvelser (ikke overdrevent, dog).

Massivt frustrerende, hvis ikke det var fordi højre skulder er fucked, kunne det være jeg skulle begynde at BB'e den istedet for :laugh: :laugh: :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har checket en del omkring lyskeskader på nettet, og det ser ikke ud til jeg kan gøre noget som helst andet end give det pause, og ikke gøre noget der giver smerter. Desuden bunker af Ipren og diverse strækøvelser (ikke overdrevent, dog).

Massivt frustrerende, hvis ikke det var fordi højre skulder er fucked, kunne det være jeg skulle begynde at BB'e den istedet for :laugh: :laugh: :laugh:

Men min pointe er jo netop, at det sagtens kan være, at det slet ikke er din lyske, der er problemet. Og at smerterne i den kommer et andet sted fra. Det var jo fx det, der var mit problem. Hele min holdning og den måde jeg bevægede mig på og aktiverede mune muskler var helt i skoven og derfor fik jeg smerter i ryg, hofte, lysken og knæ.

Hvis du bare giver det pause og smertestillende er du smertefri på et eller andet tidspunkt og kan så rejse dig fra sengen eller sofaen og begynde i PRÆCIST samme ødelæggende bevægemønster som du tidligere har gjort. Endda svagere end før, fordi du ikke har bevæget dig imens. Det er netop det du skal ændre.

Link to comment
Share on other sites

Hold kæft jeg har ondt af dig Spock! Kan lige forestille mig hvor deprimerende det må være at skulle stoppe med en del af træningen når der ikke er noget man heller vil end at træne! Håber virkelig det ordner sig i en fart - ingen fortjener det du er igennem.

Al held og lykke frem mod CC og rigtig god bedring!

Link to comment
Share on other sites

Tak Gregers, jeg ved du forstår. Det er så frustrerende at jeg kunne tude.

Har mega lyst til at løbe, sidder og kigger ud og det er perfekt løbevejr og jeg har lyst til at løbe til det bliver mørkt.

Christian, du kan sagtens have en pointe. Ham Niklas virker altså rimeligt dygtig så jeg håber han kan udrede mig - eller ihvertfald hjælpe med at finde ud af hvad jeg så skal gøre. Jeg sætter min lid til ham lige nu og gør hvad han anbefaler jeg skal gøre.

Han har sagt han synes jeg skal prøve at løbe let, men det er ikke gået så godt så nu stopper jeg som sagt. Har også lette smerter ved cykling nu, men det tror jeg går over ret hurtigt. Det har det gjort tidligere.

I bare desperation tog jeg op at styrketræne idag. Nu tager jeg ud og havsvømmer ved Amager Strandpark, det er det eneste jeg kan lave. Hvis lysten er der, kører jeg lidt på traineren bagefter i aften, men i meget roligt tempo og kun så længe der ikke er smerter i lysken/hoften/knæet/whatever

Tak for de gode tanker

Link to comment
Share on other sites

Er stadig knotten over skaden, men fik da trænet:

Torsdag d. 27. maj 2010

- 1½ time full body styrketræning i FitnessDK

- havsvømning i dragt ved Amager Strandpark

- 1 time intensiv cykling på home trainer

Ville jo helst have løbet en tur, men jeg var så sur over det hele at jeg tog i FitnessDK og styrketrænede efter jobbet. Derefter tog jeg hjem, fandt dragt og udstyr frem, og tog ud til Amager Strand for at svømme med Signe.

Vandet var en hel del koldere end forleden, så det var vanskeligt at trække vejret roligt og afslappet. Men vejret var fint.

Da jeg kom hjem, gjorde jeg cyklen klar og kørte så hårdt jeg kunne i præcis en time, i bare raseri og surhed. Måtte op at sidde nogle gange når lysken begyndte at gøre ondt, men jeg kom igennem uden at det blev værre, det er helt sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Er stadig knotten over skaden

Det må da også være megafrustrerende :crazy:

Nuomstunder ser jeg jo mest mig selv som motionist, men da jeg kørte cykelløb og efterfølgende løb konkurrencer i de unge år fik jeg nærmest en klinisk depression, hvis jeg blev forhindret i at træne eller måtte lade være på grund af sygdom eller skade. Jeg gik fuldstændig i sort og var frygtelig at være sammen med for de stakkels mennesker, der var tvunget til det. Det kan lyde meget morsomt nu, men da jeg stod i det, var der intet morsomt ved det. Så jo, jeg forstår godt, at du må være desperat over situationen. Ikke at du kan bruge det til ret meget, men jeg krydser i hvert fald fingre for, at du kan holde dig i gang, til du får det bedre.

Kom i tanker om, at jeg ville give et tip videre om en behandlingsform, jeg prøvede engang. Lige nu famler du formodentlig efter alle muligheder, og man skal naturligvis være varsom med at kaste sig ud i hvad som helst. Men inspireret af Ole Kåre Følis bog bookede jeg engang en body session i hans klinik i Pilestræde. Jeg fejlede intet, så det var ren nysgerrighed, men for f....., hvor var det fedt. En blanding af massage, healing kiropraktik og voodoo … Jeg havde det fabelagtigt bagefter og aftalte med mig selv, at jeg klart ville bruge det, hvis jeg en dag blev skadet eller fik bøvl med vejrtrækning o.lign. Læs mere om det her: http://body-sds.dk/

Link to comment
Share on other sites

Cykologen>> tak, det lyder spændende. Kan jo aldrig skade og har heldigvis en rigtig god sundhedsforsikring.

Ja, man bliver totalt desperat.

Hvis man kan overføre en smule funktionalitet til løb, vil jeg måske forsøge at træne på en Crosstrainer, men hvis ikke det overhovedet kan bruges til at vedligeholde løbet, gider jeg ikke "spilde tiden" i den maskine.

Nogen der ved noget om det? Altså i hvor høj grad man overhovedet kan bruge ellipsetrænere/crosstrainere som hjælp til løbetræningen...

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen
Hvis man kan overføre en smule funktionalitet til løb, vil jeg måske forsøge at træne på en Crosstrainer, men hvis ikke det overhovedet kan bruges til at vedligeholde løbet, gider jeg ikke "spilde tiden" i den maskine.

Den har været oppe at vende i et eller andet forum herinde, så vidt jeg husker …

Link to comment
Share on other sites

Den har været oppe at vende i et eller andet forum herinde, så vidt jeg husker …

Ja, så vidt jeg husker kan man vist ikke overføre ret meget... suk.. løb er løb... nå, så må jeg give den gas på cykel og svøm og så kap-gange mig på marathon'en :laugh: ..

Link to comment
Share on other sites

Aqua Jogging!!! (jep man ligner en idiot, men det er noget der virkelig giver noget) ((nogle elite o-løber anvender aqua jogging pas af op til 3 timer varighed, som en del af grundtræningen))

Giver gerne en instruktion i det, efter DM sprint er overstået. (DGI-byen er at fortrække, specialt når man har medarbejder kort...)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man kan overføre en smule funktionalitet til løb, vil jeg måske forsøge at træne på en Crosstrainer, men hvis ikke det overhovedet kan bruges til at vedligeholde løbet, gider jeg ikke "spilde tiden" i den maskine.

Nogen der ved noget om det? Altså i hvor høj grad man overhovedet kan bruge ellipsetrænere/crosstrainere som hjælp til løbetræningen...

Øv øv med skaden, der findes ikke noget værre, når nu man så gerne vil :devil: .

Mht. crosstrainer skal jeg ikke kunne sige, hvor stor overførsel der er ift. løb. Som du sikkert ved er al træning jo specifik, men det er vel en ok måde at få stimuleret dit kredsløb og din iltoptagelse på. Dit hjerte er i princippet ligeglad med træningstypen, så hvis du kan crosstraine uden smerter, er det en god løsning til at holde formen ved lige.

Min ven Jernmanden, som også skal lave CC har haft skinnebensbetændelse i ca. 6 uger og har ikke kunnet løbe en eneste meter. Han kan dog sagtens cykle og svømme, men jeg ved, at han bruger crosstraineren rimelig flittigt, bl.a. som en kompensation for den manglende løbetræning. Han er en rigtig god løber (maraton pr. 2.48), og han siger selv, at den fungerer som et godt alternativ. Han laver meget intervaltræning på den.

Hvorom alting er synes jeg da, at du skal forsøge dig, hvis fysikken tillader det. Pendatlets forslag om aqua-jogging kan jeg også kun støtte op om. Brugte det selv ifm. genoptræning efter knæoperation. Det er sgu hårdt nok :smile:

God bedring med alle skaderne.

Edited by sheriffen
Link to comment
Share on other sites

Tak for ideerne.

Jonas/Pentatlet: umiddelbart forestiller jeg mig at man bruger lysken i lige så høj grad ved Acquajogging som ved løb?

Man løfter vel benet? Men jeg er villig til at prøve hvadsomehelst så du må gerne vise mig det efter DM hvis og når du får tid.

Indtil da vil jeg prøve mig på Crosstraineren, suk...

Jeg forestiller mig, at jeg måske, hvis jeg engang kommer til at kunne løbe langsomt igen, starter op med at løbe hver anden gang, og crosstraine hver anden.. eller eventuelt løbe X minutter, og slutte med et crosstraine Y minutter for at undgå overbelastning af lysken, men stadig få X+Y minutters samlet kontinuerligt arbejde ud af det.

Link to comment
Share on other sites

Jonas/Pentatlet: umiddelbart forestiller jeg mig at man bruger lysken i lige så høj grad ved Acquajogging som ved løb?

Man løfter vel benet?

Jeg har ikke selv prøvet aquajogging, men tror man bruger benet mere ligesom ved cykling end ved løb, fordi du netop ikke løber fremad i vandet, men forbliver på (ca.) samme sted. Så du trækker benet op i stedet for at træde frem.

Link to comment
Share on other sites

Tak for videoerne, ser faktisk ret interessant ud!

Dagens træning bestod af cykling:

Lørdag d. 29. maj 2010

- 1 time Spinning Elite v. ego

- 1 time Spinning Øvet v. ego

- 1 time Spinning Basis v. ego

Kørte godt igennem, højintensive pas.

Hjem, hurtig mad og så ud på cyklen.

- 60 km "Amager Rundt", snit 33 km/t

Rart at komme ud at cykle i det relativt gode vejr.

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars

Jeg tænke på, om jeg muligvis kunne låne dit zipp 1080 baghjul næste søndag (DM sprint vil jo gerne køre RIGTIG stærkt), da det ville klæde min ny (brugt) anskaffede cervelo p3. hvis nej forstår jeg det sagtens, da det jo er ret unormal at låne så noget ud... (giv selvfølelig en gratis tur i DGI-byen ((aqua jogning) som tak))

ps. du køre jo vanvittig godt, det er de færrest der kan holde 33 i snit, efter 3 timer hård spinning. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej Jonas,

- naturligvis må du låne hjulet.

Men hvad med kassetten? Skal det ikke passe? Min er til Shimano geargruppe.

Jeg kan ikke finde ud af at skifte den, det er vist ret svært.

Som sagt du er velkommen til at låne baghjulet. JEg vil ikke anbefale forhjulet, det er meget ustabilt hvis det blæser. Idag var det f.eks. umuligt så jeg kører bare med mine alm. hjul.

Jeg kan tage hjulet med til svøm mandag eller onsdag hvis du kommer med, men har du mulighed for at transportere det uden at det bliver alt for ridset? :)

Alternativt finder vi ud af noget andet - jeg kan komme forbi med det.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jonas,

- naturligvis må du låne hjulet.

Men hvad med kassetten? Skal det ikke passe? Min er til Shimano geargruppe.

Jeg kan ikke finde ud af at skifte den, det er vist ret svært.

Som sagt du er velkommen til at låne baghjulet. JEg vil ikke anbefale forhjulet, det er meget ustabilt hvis det blæser. Idag var det f.eks. umuligt så jeg kører bare med mine alm. hjul.

Jeg kan tage hjulet med til svøm mandag eller onsdag hvis du kommer med, men har du mulighed for at transportere det uden at det bliver alt for ridset? :)

Alternativt finder vi ud af noget andet - jeg kan komme forbi med det.

Der sider shimano dura ace på cykel, så det bliver ikke noget problem.

Med hensyn til at hente hjulet, kan jeg så ikke bare komme forbi på lørdag og hente det?

Transport der op ved jeg ikke i nu, men jeg har aldrig været ude for at der er ske noget. (selvfølelig tager jeg et erstatningsansvar, hvis der sker noget)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share