Sumo dødløft. Hvornår/hvorfor


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Jeg har efterhånden dødløftet konventionelt i en hel del år.

Jeg oplever dog, at det er svært at skabe samme fremgang som tidligere (af naturlige årsager), og jeg føler ikke at potientalet er voldsomt stort med nuværende stil.

Jeg er 183cm høj, og jeg ved at de fleste i konkurrence dødløfter sumo stil.

Så min tanke er, hvornår er det en fordel at dødløfte sumo frem for konventionelt? Jeg træner sammen med en gut der er relativt høj (lidt over 190cm) og han dødløfter konventionelt, og har dødløftet 310kg.

Omvendt ved jeg også at dette er ret usædvanligt.

Jeg selv har eksperimenteret med sumo flere gange, men har aldrig lavet mere end 170-180kg sumo.

Så hvornår giver det mening, og for hvem. Og hvis man går i gang er der så nogle gode råd?

Link to comment
Share on other sites

Sumo belaster ben mere og ryg mindre end almindelig. Sumo løft giver desuden mulighed for en reduceret ROM. Nogle mennesker er bedre til det ene end det andet, men der er helt sikkert mange der kan opnå højere max i sumo fremfor traditionel stil! Teoretisk set vil jeg vurdere at sumostilen generelt giver den største fordel til lavstammede løftere med relativt korte ben!

Hvis du i forvejen er trænet i almindelig stil og er tæt på din øvre grænse, vil det sikkert kræve lang tids træning i sumo før du kan peake i den. Skulle du gide at lave den prioritering er det langt fra sikkert at det vil resultere i tungere løft, men variationen er sikkert tiltrængt og du tager næppe skade af det!

Vh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hvis man vil løfte i dragt har sumo også en fordel frem for konventionel.

Men uden dragt tror jeg de fleste har potentiale til at kunne løfte mest konventionel.

Noteret. Jeg har ikke nogen ambitioner om at løfte i dragt. Mit udstyrs træning er forbeholdt bænk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share