2i1 øvelse


Nymand
 Share

Recommended Posts

Efter at jeg de sidste 2 mdr. har trænet med denne her (se fil), er Dødløft og Squat blevet nogle uinterssante og ligegyldige – ja, nærmest latterlige isolationsøvelser. Det er helt vildt hvad man kan læsse på af kg på denne stang.

Da jeg så den første gang syntes jeg at det var noget værre pis, men jeg kunne dog godt se det smarte i at træne de 2 øvelser på en gang, så jeg måtte lige prøve.

Jeg var ellers vildt ”bidt” af Squat og Dødløtf, men det har godt nok ændret sig, min krop er nærmest eksploderet – især mine ben og nedre ryg, siden jeg begyndte på denne øvelse.

Er der andre der har prøvet/bruger denne super øvelse?.

Dok1.doc

Link to comment
Share on other sites

Jeg så den første gang i et center i Spanien, hvor stort set alle træner med denne stang i stedet for alm. DL og SQ, men har købt min egen nu hvor jeg er i Danmark.

Jeg kan garanterer dig for at den erstatter DL og SQ (og mere til ) – hvis man da ikke lige skal stå med en stang på nakken.

Link to comment
Share on other sites

XAX:

Det er en trapbar ;)

Den skulle være glimrende til en variation mellem dødløft og squat - specielt med henblik på hypertrofi og skadesminimering skulle den være særdeles effektiv. Jeg har endnu ikke selv haft mulighed for at prøve den, men ligeså snart muligheden opstår, så er jeg i midten af svinet... har kun hørt gode ting om den på andre seriøse boards.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt forestille mig hvordan du vil dødløfte med en trap bar, men umiddelbart et det ikke anderledes end at dødløfte med håndvægte (hvis man da har dem i den vægtklasse :)) ....men hvordan vil du squatte med den?

Link to comment
Share on other sites

Tjaaaa... gæt ;) hvorfor gøre det på andre måder end du dødløfter?

Hehe, det var nu ogå det eneste jeg kunne komme frem til, men nu skrev Nymand:

....før du har prøvet SQ og DL med denne stang...
:) ...men jeg har nu stadig svært ved at se hvordan den skal komme op på nakken :D
Link to comment
Share on other sites

Eftersom du nu har postet i styrke foraet, kunne jeg godt tænke mig om du (Nymand) kunne fortælle lidt om overførligheden til dødløft og squat. Har du øget din vægt i de to løft efterfølgende? isåfald hvor meget

....nu skal dette ikke forståes somom at styrkeløftere har forret i dette forum, men da det var styrkeforummet du postede i, må det vel være styrken der er det interessante, og "normalt" sammenlignes styrke, folk imellem, i de tre store løft.

Link to comment
Share on other sites

En trap-bar er et udemærket supplement til alm. squat og dødløft. Men det er direkte latterligt og ignorant at kalde squat og dødløft for isolationsøvelser, fordi man har prøvet en trap-bar. Den aktiverer IKKE flere muskler en squat og dødløft gør, og den erstatter dem IKKE på nogen måde. Faktisk smider den vægten mere ind i dit tyngdefelt, og det giver større tilpasningsmuligheder i benene, men IKKE i ryggen. Uanset hvordan du vender og drejer det, så er det ikke en erstatning for squat og dødløft. Det er og bliver et supplement. Specielt hvis man er styrkeløfter. Så er der ikke nogen vej uden om de 2 kongeøvelser.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jast>

Eftersom du nu har postet i styrke foraet, kunne jeg godt tænke mig om du (Nymand) kunne fortælle lidt om overførligheden til dødløft og squat. Har du øget din vægt i de to løft efterfølgende? isåfald hvor meget

Du har ret, forkert fora. Men nu er det jo altid morsomt at se styrkebøfferne fare frem og råbe SQUAT, ligemeget om man har spurgt om en god øvelse til Biceps, et middel mod hårtab :rolleyes: , eller kommer til at sige noget "ondt" om SQ/DL. Nu har jeg ikke prøvet min 1RM men 5RM i DL og SQ. I DL var det + 15 kg. Og i SQ +10 kg på 8 uger. Så nogen overførlighed er der.

Thomas J>

En trap-bar er et udemærket supplement til alm. squat og dødløft. Men det er direkte latterligt og ignorant at kalde squat og dødløft for isolationsøvelser

Der skulle nok have været en :D i denne linje.

Den aktiverer IKKE flere muskler en squat og dødløft gør, og den erstatter dem IKKE på nogen måde. Faktisk smider den vægten mere ind i dit tyngdefelt, og det giver større tilpasningsmuligheder i benene, men IKKE i ryggen.

Faktisk er man ikke i tvivl om at man har fået trænet både ben og ryg med denne øvelse – en hel del mere end jeg nogensinde har oplevet ved alm. DL og SQ. Nu kan man jo også flytte stangen lidt frem eller tilbage, alt efter vor meget man ønsker at ramme ryggen.

Uanset hvordan du vender og drejer det, så er det ikke en erstatning for squat og dødløft. Det er og bliver et supplement. Specielt hvis man er styrkeløfter. Så er der ikke nogen vej uden om de 2 kongeøvelser.

Jo, der er :) - men nok ikke hvis man er SL, hvor man jo SKAL rende rundt mad en stang på nakken. Øvelsen henvender sig ganske rigtigt nok mest til dem der træner for hypertrofi – men jeg kan da lige nævne at i Spanien holdes der konkurrencer hvor dette løft indgår. Så hvem ved, måske står du selv :tongue: en dag og træner med sådan en powerbar, som de kalder den i Spanien.

Link to comment
Share on other sites

Men nu er det jo altid morsomt at se styrkebøfferne fare frem og råbe SQUAT, ligemeget om man har spurgt om en god øvelse til Biceps, et middel mod hårtab :rolleyes: , eller kommer til at sige noget "ondt" om SQ/DL.

Jepper :D Men nu er der heller ikke nogen der skal komme og snakke nedsættende om VORES øvelser, endsige forsøge at rokke ved vores fordomme :lol: :D :rolleyes:

Nu har jeg ikke prøvet min 1RM men 5RM i DL og SQ. I DL var det + 15 kg. Og i SQ +10 kg på 8 uger. Så nogen overførlighed er der.
Så kommer det næste spørgsmål: hvor lang tid har du trænet og hvad er er dit maks i de to løft?
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share