De fede må svede


Ice eye
 Share

Recommended Posts

Hej Allesammen

Jeg er i gang med at tabe mig. Jeg vejer vel ca. 96,5 kg og jeg skal ned på min ideal-vægt, den har jeg estimeret til ca. 82 kg.

Jeg træner ikke for tiden og mit arbejde er stille-siddende.

Min fremgangsmåde er følgende :

Om morgenen og op til formiddag drikker jeg 2 Cocio light 33 CL eller 1stk 0,7 L Cocio light.

Til middag spiser jeg to stykker rugbrød (ikke halve) og lidt varmt mad ved siden af (ca. 1/3 tallerken uden top). På rugbrødet bruger jeg ikke smør og det er lidt forskelligt hvad jeg vælger af pålæg men ikke noget med for meget remoulade eller mayonnaise ;)

Om aftenen spiser jeg hvad jeg nu kan spise... Det er gerne kartofler og et eller andet fedtfattigt kød.

Mange kartofler og kun 1 stk. kød.

Hvis jeg bliver lækkersulten i løbet af dagen så spiser jeg sukkerfrit tyggegummi eller drikker noget cola-light.

Jeg regner med at tabe ca. 1/2 kg om ugen i gennemsnit, så ialt ville det tage cirka 25 uger (give and take).

Er der nogle der har nogle 'cowboy tricks' eller nogle gode forslag. Jeg laver måske en klassisk fejl eller der er noget som jeg ikke har tænkt på. F.eks skulle det være en god ide at fordele ens føde-indtag så meget ud over dagen som muligt, idet kroppen så ikke rigtigt har noget at lagre som fedt (en myte måske ?).

:) :) :)

Hilsen 'den fede der må svede'

Link to comment
Share on other sites

pkt. 1: Drik meget vand (tørst kan ligne sult)

pkt. 2: Spis mindst 5 måltider om dagen (For at forbrændingen ikke når at falde bl.a.)

pkt. 3: Sørg for at dine kulhydrater har et lavt glykæmisk index, så mætter de mere, og du mangler ikke så hurtigt sukker i blodet

pkt. 4: Følg først pkt. 1-3 ;)

Link to comment
Share on other sites

Drop cocio-light og cola-light. Se her hvorfor: Cola-light

Drik i stedet en masse vand, er meget vigtigt når man er på diæt!

Ligeledes er jeg enig i det Susanne siger, spis nogle flere grønsager. Spis dem både til måltiderne, men brug dem også til mellemmåltiderne. En gulerod f.eks. mætter godt, og indeholder ganske få kalorier.

Hvad man at begynde på lidt motion også? Da er det væsentlig nemmere at skabe det nødvendige kalorieunderskud.

Link to comment
Share on other sites

Panser > Jeg har perioder hvor jeg ikke gider træne af den ene eller anden grund. Ligenu er det fordi det center som jeg trænede i sutter for vidt røv og der er kun et squat-stativ som ofte bliver misbrugt til biceps, diverse. Ejeren er også en nød og jeg kan ikke udstå ham. Det andet center som der er, er for (min mening) snobbet og upersonligt, 'hospitalsagtigt' med bøder for diverse forglemmelser.

Men selvfølgeligt er det nemmere at tabe sig ved at lave motion ved siden af :) Jeg vidste godt det om light-produkter men som de selv nævner så har man gerne en plan når man er på kur. Man bliver måske mere sulten men så fylder man sig da bare med noget cola-ligt. Der er ingen der har sagt at man bliver sundere af at tabe sig ;)

Link to comment
Share on other sites

Jarvig > Kartofler er guld.... de feder ikke og så mætter de :)

Kartofler "feder" skam som alt andet, hvis man spiser for mange. Pointen er bare, at ingen kan spise så mange kartofler at de kommer i energioverskud bare pga. dem (du skal spise 3-4 kg kartofler for at ramme dit daglige normale energiforbrug :w00t: ).

Link to comment
Share on other sites

Eh, mange kartofler og et enkelt stykke kød? den holder da ik, er nærmere omvendt.

Ét måltid for mig plejer gerne at være 500g kyllingefilet eller 3-6% oksekød og så 100-200g kartofler, det mætter sygeligt og er kun 700kcal og 100g protein.

Det er kødet der skal mætte, og IKKE kartoflerne, specielt når du træner! protein mætter mere end kulhydrater.

Ellers ser det fornuftigt ud, jeg er selv igang med at tabe mig, dog er der en del mere der skal af, men har da tabt 30kg på det sidste 1½ år, så det går nedaf :)

//dementia

Link to comment
Share on other sites

Æhhhhh, øhhhhh dementia :unsure: Tror du misforstår.

Jeg skrev udtrykkeligt "spis nok proteiner", hvor NOK afhænger af træningstype/-intensitet samt individuelle stats.

Når man har spist NOK proteiner, bør resten af maden under en diæt består af komplekse kulhydrater (+ en lille smule nødvendigt fedt).

Fatter ikke helt hvor du vil hen med indlæget. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i, at kødet nok skal have højere prioritet end kartoflerne. Men 500 g på en gang??? :huh: For det første kan kroppen ikke udnytte så meget protein på en gang (jeg mener at have læst, at maximum er omkring 30 g pr. måltid - og der er godt 100 g protein i 500 g kød). For det andet giver (for) meget protein metabolisk syreoverskud, så man på længere sigt er i risiko for, at knoglerne afkalker.

Link to comment
Share on other sites

Ok ;) ..........men der går jo sjældent røg af en brand, uden at der er ild i den. Et eller andet sted må de 30 g. protein jo komme fra. Og selv om det skulle være 50 g er det jo stadig kun halvdelen af de 100 g. Og det er da lidt surt at spilde sine penge (+ evt. helbred??) på for meget kød, hvis der alligevel ikke er nogen effekt af det :)

Link to comment
Share on other sites

Lige en tilføjelse med en hypotese ;)

Kunne man tænke sig, at udnyttelsen af protein er afhængig af stofskiftehastigheden? Altså, f.eks. umiddelbart efter hård træning, hvor protein turnover i musklerne er højere end under længerevarende hvile, kunne man jo forestille sig, at udnyttelsen af protein, eller dvs. aminosyrer, er forbedret?

Grænsen på et eller andet antal gram protein (30 eller 50...) kunne tænkes at afhænge af en tidsfaktor: når en stor mængde protein nedbrydes til aminosyrer eller korte peptider og absorberes over tarmen ryger de rundt med blodet og bliver optaget i det proteinholdige væv, hvor der så sker en proteinsyntese til primært muskelvæv. Der må være en grænse for, hvor mange aminosyrer, cellerne kan optages pr. tidsenhed. Har man et stort overskud af aminosyrer i blodet må den del, der ikke når at blive optaget i musklerne, blive transporteret til leveren, hvor det metaboliseres (dvs. de brændes af som energi) :confused2:

Har I andre nogen kommentarer?

Link to comment
Share on other sites

Da,mus

hvorfor spise 500g kød?

Det er fordi nogle af os går efter minimum 2-2,5gram protein pr.kg kropsvægt! Så 500g er ingenting for mit vedkommende jeg plejer at spise op imod 1kg kød + proteinpulver! Fordelt over dagen!

Til dig der vil tabe dig, vil jeg kun sige til dig....Lad værd med at erstatte dine normale måltider med mange grønsager!!! det kan godt ske der ikke er mange kcal, kulhydrat og fedt i!!

MEN når han holder op med at være på kur og han måske ønsker en lidt normalt kost igen så er det der det går galt for hvis kroppen har vænnet sig til en så mager kost som fx består af for mange grønsager fx!! så kommer han til at tage en del kilo på igen!! så hellere tabe dig langsommere og du skal ikke kæmpe med kosten og vægten så meget senere!

Men jeg kan da anbefale dig at få sundt fedt til kroppen ved hjælp af bl.a. udos choice!

Link to comment
Share on other sites

Brezexxx: det er ikke så meget det, at dementia spiser 500 g kød (selvom jeg stadig synes, det er meget :huh: ). Det er mere det, at det hele bliver indtaget på ET måltid!!! Jeg tror, man ville få mere ud af det, ved at sprede det ud over dagen (som du selv gør).

:)

Link to comment
Share on other sites

Udfra et sundhedsmæssigt synspunkt kan der godt være problemer med så stort indtag af kød.

De fleste typer kød som danskere kan lokke indenbords, indeholder bl. a. store mængder mættet fedt, - og det er vel kun de færreste, der magter at æde sig igennem 4-5 dåser tun om dagen.

Sunde olier som f.eks. UDO`s, Perfect Balance, fiskeolier, etc, kommer også først og fremmest til deres ret, når de ERSTATTER alt det dårlige fedt normaldanskeren fylder i sig, - blot at hælde det oveni er stærkt tvivlsomt.

Link to comment
Share on other sites

Drop cocio-light og cola-light. Se her hvorfor: Cola-light

Panser nu skal du passe på hvad du udtaler dig om... undersøgelsen siger kun at du kan risikere at føle mere sult fordi aspartamen (sødemiddel) kan sænke dit blodsukker... det du glemmer er at hvis man har en nøje tilrettelagt diæt der sørger for du taber dig langsomt over en given periode så gør det intet at du drikker en ligth i ny eller næ... så kan du måske hævde at man ville føle mere sult og det skal jeg ikke kunne udtale mig om på et videnskabeligt niveau men jeg har selv skiftet fra alm cola til light og har ikke mærket en forskel... da jeg begyndte at tabe mig var det rart at kunne drikke noget sødt en gang imellem uden at det havde indflydelse på mit kalorie-regnskab... det vigtige er at du kan fastholde en fornuftig kostplan du ikke kører sur i... det er alfa omega ellers kommer du ikke videre en til næste weekend for så mangler motivationen... en god sammensætning af protein, komplekse kulhydrater og sunde fedtsyre hvor kalorie-indtaget skal ligge lidt under dit vedligeholdelses-indtag er alt hvad der skal til... så drik I bare cola-light med god sammenvittighed ;) (skal ikke kunne udtale mig om at det er specielt sundt hvilket alm cola nok heller ikke er men hvis det virker som en gulerod for nogen så kan jeg ikke se problemet)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share