Dødløftteknik


Chris27
 Share

Recommended Posts

Jeg har flere gange fået af vide, at jeg bruger benene for lidt i dødløft, og når jeg læser dødløftbeskrivelser, kan jeg se, at de deler denne opfattelse.

Jeg har dødløftet 170kg, men hvis jeg gik "passende" ned i benene, så kunne jeg nok tage omkring 30kg mindre, så jeg er ikke meget for at rette min stil, da den i øvrigt virker sikker nok.

Et argument for at gå ned i benene er selvfølgelig, at det vil styrke benene, hvis de bliver mere involveret.

Men vil det i længden betyde noget styrkemæssigt eller på anden måde. Jeg kan feks se på KJ's videofilm at Onkel Troels, som er en af MOL's bedste dødløftere, stort set heller ikke bruger benene, så vil det være en hindring for noget, eller ser det bare "forkert" ud. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Sjovt nok du kan se han er en af MOL's bedste dl'ere, jeg synes satme han bøjer ryggen sygeligt meget, ved ikke hva du mener med "en af de bedste" antal kg, jow, så er han nok, i stil ligger han nederst i dyngen, vil jeg gerne satse penge på :)

Dit problem, gå da hellere op i en god stil istedet for at tage 30kg mere? nu gad man risikere ens ryg er smadret som 40 årig :)

//dementia

Link to comment
Share on other sites

Dementia> Ja jeg mente kilomæssigt. Min stil ligner nok hans en del med hensyn til (manglende) brug af ben. Men de par stykker, som har kommenteret min dødløftteknik (og som virker ret kompetente), har bekræftet min egen opfattelse om at jeg holder mit svaj ordentligt, så det rygmæssigt skulle være sikkert nok.

Jeg må jo indrømme, at det er fedt at kunne dødløfte meget, så jeg er ikke så meget for at gå ned i kilo, bare fordi det ser bedre ud (nu er det også en gang ca hver anden måned, at jeg max'er).

Men jeg vil nok prøve at bruge lidt mere ben, når jeg skal træne eksplosive singler i morgen ;)

Link to comment
Share on other sites

Har du et link til KJ's videofilm med Onkel Troels, så er det lidt nemmere at vurdere.

Selv bruger jeg også benene forholdsvis lidt, hvilke jeg er sikker på er en naturlig reaktion hvis man har svage ben. Det er åbenbart mest naturligt at bruge de stærkeste muskler.

Link to comment
Share on other sites

Når du ikke bruger så meget ben, så bliver løftet vel nærmest til et rumænsk dødløft (RDL), hvor ryggen er stort set vandret (selvfølgeligt strakt) og man bøjer kun en lille smule i knæene.

I den forbindelse har lige lige et tillægsspørgsmål ang. dødløft generelt.

Når man kører et sæt i dødløft, skal stangen så ned og hvile mellem hver rep, eller hvordan skal man gøre?

Når jeg laver RDL kører jeg kun lige stangen ned så den rører gulvet, og så op igen med svinet :D.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Panser> Jeg prøvede at finde linket til det klip, som jeg tænkte på, men KJ den snøbel har vist taget den af sin server igen <_< (den er godt nok 5mdr gammel ;) ). Men jeg har umiddelbat samme tanke som dig: lad den stærkeste muskel lave mest, men det er vel også en flydende overgang med hvormaget man bruger hvad.

Max Power> TJ plejer at sige, at det hedder dødløft fordi stangen skal ligge død :) , så det må være et ja.

Link to comment
Share on other sites

Der er masser af gode dødløftere som ikke bruger særligt meget ben. Det er muligt at nogen får noget ud af at lave dødløft om til endnu et squat-løft. Men for de fleste kan man løfte mest, ved at holde hoften relativt højt. Jouko Ahola bruger næsten ikke ben. Hans dødløft er næsten et rent hase- og rygmuskelløft. Og han løfter ikke mindre end 402,5 kg i dødløft. Så jeg kan ikke se noget i vejen for at man ikke involverer benene så meget. Det hele afhænger af kropsstruktur. Hvis man har kroppen til at trække meget, uden at gå langt ned i knæ, så er det sådan man bør træne. For det er immervæk antallet af kg som er afgørende. Og så at man holder ryggen ret. Dog betyder en lille runding i den øverste del af ryggen ingenting. Folk som er hysteriske med at gøre dødløft til et Jane Fonda løft, hvor man skal tænke på form, rygholdning, kontrolleret udførsel osv. er ofte dem som ikke løfter særligt meget. Dødløft er og bliver et "grunt-lift" hvor der bare skal løftes igennem.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu heller ikke anbefale at man kopierer Onkel T´s stil. Han laver adskellige fejl. Han kigger f.eks ned i gulvet når han starter løftet. Det er normalt ikke noget man vil anbefale. Men det virker jo for ham. Han dødløfter jo en pæn portion vægt kan man sige :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hvis stangen er nede og røre gulvet har den ligget død og derfor er der ikke noget "snyd" ved at reppe i dødløft på denne måde. Ved at reppe på den måde får man også en bedre fornemmelse af ens spænd i kroppen og det spænd som man netop "kunstigt" skal lave ved den 1. rep (forspændet).

Link to comment
Share on other sites

hehe! Jeg kan jo se at min dødløft stil (Eller mangel på samme ;) ) bliver livligt diskuteret!

Jeg vil heller ikke anbefale at man kopiere mit dødløft, men når det så er sagt vil jeg lige sige at min lænd stort set altid er ret, og det er denne del af ryggen der er vigtigst at holde ret, da det er der der er størst chance for Discuprolaps!

Jeg vil også lige sige at min form først bliver halvskidt, når jeg kommer op på omkring 85% af min max og meget af min dødløft træning er lagt an på eksplosive singels og dubbelt på omkring 70%.

Link to comment
Share on other sites

Men de par stykker, som har kommenteret min dødløftteknik (og som virker ret kompetente), har bekræftet min egen opfattelse om at jeg holder mit svaj ordentligt, så det rygmæssigt skulle være sikkert nok.

Hmmm… Den dag jeg rettede på dig var det nu pga du rundede i lænden… <_<

Du hvade på INTET tidspunkt svaj i ryggen, men du holdt den RET på nogen af dine løft.

Jeg foreslog at du brugte benene noget mere, men det var kun for at undgå at du rundede i lænden, eller rettere jeg gjorde opmærksom på at du skyder hoften for hurtig op før du løfter vægten fra gulvet, dine ben er jo nærmest strakt før vægten bevæger sig. De sidste pat løft var helt perfekte, men de første var som jeg har beskrevet.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm… Den dag jeg rettede på dig var det nu pga du rundede i lænden…  

Du hvade på INTET tidspunkt svaj i ryggen, men du holdt den RET på nogen af dine løft.

Æv, jeg troede, at jeg var nået forbi det punkt <_<
De sidste pat løft var helt perfekte, men de første var som jeg har beskrevet.

Og de var godt nok tunge :retard: De 135kg føltes som 160kg.

Jeg prøvede lige at simulere dødløft på stuegulvet, og jeg kan se at jeg nemmere låser, når jeg går ned i benene, men det tænkte jeg faktisk ikke over dernede <_<

Jeg må nok hellere kigge lidt på teknikken i morgen ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share