Motion på recept!


panser
 Share

Recommended Posts

Artikel : Motion på recept

Fandt ovenstående artikel, som skrevet af Morten Z, hvorfor jeg lige ville vise den.

Er motion på recept en god ide, eller skal lægerne blot tage sig at det medicinske? Er motion ikke folks eget ansvar? Og helt ærligt, folk er vel godt selv klar over det, hvis de er for tykke eller ikke dyrker nok motion. Eller Hvad?

Link to comment
Share on other sites

Planen om motion på recept er kanongod, synes jeg.

Men som MZ også nævner i artiklen, er der en hel del hurdler, som man lige skal over inden det kan lade sig gøre.

Oprettelsen af "fysioteker" og de steder, hvor den typiske motionspatient føler sig veltilpas er én ting.

Compliance (patientens efterlevelse af ordinationen) afhænger meget af dette - hvis patienten ikke føler sig godt tilpas ved træningen (eller synes, effekten udebliver), falder interessen.

Jeg tror også, det ville være en god ide med en efteruddannelse af de praktiserende læger m.fl. omhandlende kost og motion. Lægers uddannelse er lettere konservativ, hvad angår andet end medicinsk eller kirurgisk behandling af sygdom :)

Link to comment
Share on other sites

Og helt ærligt, folk er vel godt selv klar over det, hvis de er for tykke eller ikke dyrker nok motion. Eller Hvad?

Ja, det er de godt klar over. Man vågner ikke pludselig op en dag, med en kropsvægt på 120kg og tænker "hovsa".

Alle tykke mennesker på eksempelvis 120kg har engang vejet 100kg og har derfor bevidst valgt at blive federe end 100kg

Link to comment
Share on other sites

Alle tykke mennesker på eksempelvis 120kg har engang vejet 100kg og har derfor bevidst valgt at blive federe end 100kg

Sådan en udtalelse vidner kun om et utroligt snævert menneskesyn :angry:

Jeg tror, det er en generel fordom blandt ikke overvægtige, der ej heller har (haft) kontakt med overvægtige. Fordommen bunder i uvidenhed ikke nødvendigvis i afsky eller manglende social forståelse.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Panser: Jeg tror det er fordi du selv er igang med motion... :) For dem som ikke dyrker, eller aldrig har dyrket, kan dette være det skub som de har brug for..

Og så er det langt billigere end meget medicin, som jo igen er behandling og for det meste ikke forebyggelse :rolleyes:

Jeg så, da hele recept-dillen blev lanceret, at de i Sverige har gode erfaringer med det, men de har også et meget udbygget system, der hjælper folk hele vejen.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, det er en generel fordom blandt ikke overvægtige, der ej heller har (haft) kontakt med overvægtige. Fordommen bunder i uvidenhed ikke nødvendigvis i afsky eller manglende social forståelse.

Ja, det er rigtigt.. Det er nemt at blive revet med når man ser sådan noget sludder :)

Link to comment
Share on other sites

For dem som ikke dyrker, eller aldrig har dyrket, kan dette være det skub som de har brug for..

Enig :)

Såvidtjeghusker, har lægen bag Netdoktor lavet en undersøgelse over patienters rygeophør efter de har fået diagnosen KOL (kronisk obstruktiv lungesygdom).

De patienter, hvor lægen kaldte KOL for "rygerlunger" (ligepå & hårdt), var mere tilbøjelige til at kvitte smøgerne end de patienter, som blot fik at vide, at rygning sandsynligvis er årsag til deres KOL og det kunne hindre yderligere udvikling i sygd. hvis de kvitt.... (den normale, let forsigtige akademiske formulering).

På samme måde tror jeg, at en motionsrecept (aka vinket med vognstangen) ville virke bedre end alm. råd og vejledning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stiller (som en af de få?) kritisk overfor konceptet. Jeg tror sgu, at vægttab som alt andet først og fremmest handler om motivation, og hvis man ikke har den, så kan alverdens motionsrecepter ikke hjælpe. Lets face it: grunden til at mange mennesker er overvægtige er ikke fordi der er dyrt at dyrke motion(det er det ikke), men pga. dårlig viden om sundhed og lav prioritering af ens fysiske velvære.

Vil skattebetalt motion give en motiveret overvægtig større vægttab? Næ, hvis man er motiveret og velinformeret, så skal vægttabet nok komme. Vil skattebetalt motion give en ikkemotiveret overvægtig større(eller noget?) vægttab? Næ, en overvægtig som ikke VIL svede, kommer hellere ikke til det. Det vil altid være eget valg om man vil bevæge kroppen, og den største pris ved vægttab er langt fra form&fitness medlemskortet, men hellere de litrer af sved man skal af med for at nå sit mål.

Hvis man vil forbedre borgernes sundhedstilstand, så kan pengene altså bruges en hel del bedre end på 'motion på recept', IMO.

Link to comment
Share on other sites

Hør lige her. Vi foretager alle nogle valg her i livet.

I får det til at lyde som om man vil en tilfældighed vågner op med en massiv flæskevom.

Det er fanme en sørgelig undskyldning. Det sker kun hvis man ladet det ske.

Om man så har den viden der skal til for at opnå et succesfuldt vægttab er en anden ting, men man vågner som sagt ikke pludselig op med 50kg for meget og tænker "hovsa, jeg er vist fed........"

det er muligvis en ufølsom måde at se det på, og man kan begynde at pølsesnakke om psykiske nederlag og blabla, men ligemeget hvordan man vender og drejer det, har tykke mennesker gjort et BEVIDST valg om IKKE at gøre noget ved problemet.

Link to comment
Share on other sites

-> Anders, hvis det er et bevidst valg -> egen fri vilje: så skulle der ikke være noget problem. Så var der ingen tykke mennesker, som ville have det dårligt med deres fedtlag (for de har selv valgt at få det), der ville ikke være noget vægttabsforum på MOL, Klaus Styker ville være arbejdsløs (måske burde han være det uanset hvad :) ) osv osv.

På et eller andet plan kan det ikke være et 100% bevidst valg. Der er blandet nogle finere psykologiske detaljer ind i det som benægtelse, substitution m.m.

Hvorfor skulle folk vælge at være i en tilstand, som de er trætte af og er usund??

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, det er en generel fordom blandt ikke overvægtige, der ej heller har (haft) kontakt med overvægtige. Fordommen bunder i uvidenhed ikke nødvendigvis i afsky eller manglende social forståelse.

Jeg kender tilfældigvis -Anders- ude i det virkelige liv, og jeg er overvægtig, vejede førhen 180kg, begyndte så og styrketræne og er nu på 150, hvor jeg har lagt en god del muskler på også :D

//dementia

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle folk vælge at være i en tilstand, som de er trætte af og er usund??

Dr Phil ville vel sige at grunden til at de er fede, er at det i en eller anden form fungerer for dem <_< Der er jo ingen der tvinger dem til at blive overvægtige?

Der er nok nogle af dem, som har psykiske problemer, men det må alt andet lige, være en lille andel. Hvis 1/3 af befolkningen er i nærheden af at være overvægtige/svært overvægtige, så er jeg ret svær at overbevise om at den stigning, over de sidste 10år, er opstået fordi folk har fået flere psykiske problemer.

Om staten skal betale for at folk er blevet overvægtige er både en god og dårlig ide. God fordi den måske kan afhjælpe problemet, og dårlig fordi man betaler folk for at gøre noget, som de selv burde betale for.

Lægen kan vel godt pålægge folk at motionere, selvom det ikke foregår per recept?

Hvis det handler om ikke at pakke folk ind i vat, så er det vel noget lægerne burde kunne gøre allerede idag?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nu heller ikke de allesammen har psykiske problemer - der findes jo også overvægtige, der er glade og tilfredse (siger de selv).

Jeg tror heller ikke, det er blevet ret meget mere udbredt med psykiske problemer, men disse kan jo vise sig på mange forskellige måder, og man kunne sagtens forestille sig, at produktet af problemerne kunne være overvægt hos flere og flere - simpelthen fordi overspisning er nemt i vores samfund. I Somaliland er det næppe overvægt, der er hovedsymptomet på psykiske problemer ;)

Link to comment
Share on other sites

Problemet er selvfølgelig også, at vi udover let adgang til billige kalorier, også har opnået muligheden for et rekordlavt fysisk aktivitetsniveau!

Da det moderne menneske, - og IKKE mindst den moderne dansker -, samtidigt er konditioneret til at føle, at enhver form for fornuftsbaserede fravalg eller intelligensstyret modificering af egen adfærd, udgør en helt uspiselig form for åndstyrani, forstår man bedre, hvorfor flere og flere bliver federe og federe! :devil::devil::devil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share