Change of plans -> It´s all about the BIKES!


Elkjærmark
 Share

Recommended Posts

Ikke meget - i squat (og benpres ved små reps og høj vægt) der suger ilt napper jeg gerne en ekstra vejrtrækning mellem reps. Hvis det er squat med mange reps kan det ske at jeg tager to "hyperventilationer" i de sidste reps når jeg kan mærke iltgælden begynder at trykke.

Men ellers ånder jeg ind når vægten sænkes og ud når den presses. Er det tungt, så lukkes læberne til så luften visler ud for at lave bugtryk indtil bevægelsen er godt i gang og så slipper jeg modstanden så luften er ude når vægten er oppe. Er vi ude i en grinder så har jeg en tendens til at holde vejret den første halve rep, men det er ikke godt for blodtrykket. Kan mærke det i benpressen, for så giver det pletter for øjnene bagefter :devil:

Hmm - der ser indviklet ud på tryk. Det kører helt automatisk.

Hvis det er en trøst, så oplever jeg til gengæld jævnligt at jeg begynder at tænke over vejrtrækningen på cyklen i den fase hvor jeg går fra normal respiration til at blive forpustet med det resultet at jeg holder den normale vejrtrækningsfrekvens alt for længe.

At vejrtrækning skulle kunne reducere DOMS må jeg indrømme lyder mystisk. Jeg kan slet ikke se hvad det skulle have af indflydelse på overrivningen af de små muskelfibriller at man trækker vejret uhensigtsmæssigt.

Så skulle man jo kunne træne med for små vægte og alligevel opleve træningsfremgang som ved dem der passer i belastning.

Helt enig med Gregers. Hvis ikke han var kommet først, havde jeg skrevet noget lignende!

"2 timers massage" - det kører da for "Frk. Bredballe" ( som ikke er en hentydning til din fysiognomi - den har vi jo set på det flotte cykelbillede ved en sø - Italien? ). Jeg er bare misundelig - fyssen får aldrig selv "en ordentlig omgang massage" :unhappy:

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Jep, de pokkers kæledyr vinder en stor plads i hjerterne, så alt der har med deres ve og vel at gøre, bliver prioriteret højt hjemme hos mig :wub:

Jeg forsøger at time styrketræning og cykeltræning, så de ligger for tæt på hinanden. Trods det synes jeg stadigt at benene er temmelig mærkede :mad:

De trætte/ømme ben her til morgen er fx. som følge af lørdagens styrketræning.

Kan det virkelig passe???

Heldigvis skal jeg have massage i dag kl. 16,15, så jeg krydser fingre for at Pilfinger (nickname for min massør :w00t: ) kan udrette mirakler med mine lårbasser!

Mht. til DOMS, og om det virkelig kan passe - yes det kan det.

Det peaker mellem 1 og 3 døgn, og kan vare mellem 5 og 7 døgn.

Læs her: http://en.wikipedia.org/wiki/Delayed_onset_muscle_soreness

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Homer er heldigvis nogenlunde ovenpå igen. Godt nok var jeg ude med ham et par gange i nat, men tilgengæld virkede han frisk i morges.

Derfor var der heller ingen hindring for, at jeg kunne køre den faste morgenspinning i dag :bigsmile:

Desværre erfarede jeg, at mine ben stadigvæk er fuldstændig DOMS´ede efter lørdagens styrketræning. Hvordan pokker kan det være at det varer ved så lang tid af gangen?

Jeg overvejer at kvitte lidt af bentræningen, da jeg føler at det hæmmer mig på cyklen. Men måske skal det være skidt før det bliver godt???

Jep, det er en privattur. Jeg skal afsted med to venner, som også begge skal deltage i La Marmotte. Vi satser på at turen bla. kommer til at indeholde et par ture og af Stelvio. Det er godt nok ikke en stigning på 43 km (Doohh), men den er vist sej nok alligevel :crazy:

Forsætter vinteren som nu, bliver det nok svært at nå op på 5000 km, men hvis ikke satser jeg stærkt på at det er realistisk.

Min indstilling er i hvert fald at sikre mig en tilpas træningsmængde, der gør at jeg ikke står og tvivler på egne evner på startstregen. Der kan i realiteten ske mange ting undervejs i løbet, som gør at jeg ikke når mit mål om en guldtid. Men hvis jeg kan se mig selv i øjnene og vide at mine forberedelser har været i top, så tror jeg at jeg vil have lettere ved at acceptere resultatet - hvad end det så må blive :innocent:

Stelvio - har aldrig været der, men vurderet ud fra de billeder jeg har set, samt det afsnit af Top Gear, hvor de kørte Stelvio, så må jeg sige, at jeg er vildt misundelig. Magen til fed opkørsel, skal man vist lede længe efter :4thumbup:

Og så må det da være vildt fedt, at have to venner med samme interesse og cykelmål som du selv!!

Lucky you :bigsmile:

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Hmpf, så er der jo desværre meget der tyder på, at jeg må lære leve med DOMS´ede ben -eller springe bentræningen over. Indtil videre kløer jeg forsat (selvfølgelig) på, men der hersker ingen tvivl om, at bentræningen bliver sløjfet så snart jeg trapper op på landevejen.

2 timers massage" - det kører da for "Frk. Bredballe"

@Fyssen, er du lokalkendt i Vejle-området, siden du bruger "Bredballe" ordet i denne sammenhæng?

Du må ofre lidt på dig selv, så du også kan nyde godt af lidt massage i ny og næ. Det er guld værd! Det lyder i øvrigt som et klassisk eksempel, at behandleren er ikke er god til at sørge for behandling af egen krop :nonono:

Stelvio har altid været et af de bjerge, som jeg igennem tiderne har været mest fascineret af. De mange hårnålesving, den golde natur og de mange højdemetre er frygtindgydende - men dog ikke mere end at jeg brænder efter, at prøve mig selv af på bjerget. Det bliver helt ekstremt :w00t: og i øvrigt ikke ringere af at skulle gennemføre det sammen med en af mine aller bedste venner!

Link to comment
Share on other sites

Hmpf, så er der jo desværre meget der tyder på, at jeg må lære leve med DOMS´ede ben -eller springe bentræningen over. Indtil videre kløer jeg forsat (selvfølgelig) på, men der hersker ingen tvivl om, at bentræningen bliver sløjfet så snart jeg trapper op på landevejen.

@Fyssen, er du lokalkendt i Vejle-området, siden du bruger "Bredballe" ordet i denne sammenhæng?

Du må ofre lidt på dig selv, så du også kan nyde godt af lidt massage i ny og næ. Det er guld værd! Det lyder i øvrigt som et klassisk eksempel, at behandleren er ikke er god til at sørge for behandling af egen krop :nonono:

Stelvio har altid været et af de bjerge, som jeg igennem tiderne har været mest fascineret af. De mange hårnålesving, den golde natur og de mange højdemetre er frygtindgydende - men dog ikke mere end at jeg brænder efter, at prøve mig selv af på bjerget. Det bliver helt ekstremt :w00t: og i øvrigt ikke ringere af at skulle gennemføre det sammen med en af mine aller bedste venner!

Hej Jannie!

Nej, jeg er bestemt ikke lokal kendt i Vejleområdet, men ved dog godt, at Bredballe ligger ved Vejle.

"Frk. Bredballe" var bare en hentydning til det område du kommer fra, samt det sjove i, at sådan en lille vims som dig, kommer fra en by der hedder "Bredballe" :laugh:

Jeg har faktisk spurgt massøren på mit nuværende arbejde, om ikke vi kunne lave en aftale til foråret, så jeg med jævne mellemrum kan blive æltet godt og grundigt igennem, da jeg forventer, at de mange km kommer til at give lidt trætte stænger :wink:

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Den med bredballe i ordets bogstavlige forstand fangede jeg godt, jeg tænkte bare at der måske lå mere i det end det.

I Vejle-området går Bredballe nemlig for at være lidt af et velhaver-område, hvilket det også delvist er. Med lidt lokalkendskab, kunne det derfor også have været det du hentydede til.

Fornuftig aftale! Hold endelig fast i den, for det vil du næppe fortryde.

Link to comment
Share on other sites

Den med bredballe i ordets bogstavlige forstand fangede jeg godt, jeg tænkte bare at der måske lå mere i det end det.

I Vejle-området går Bredballe nemlig for at være lidt af et velhaver-område, hvilket det også delvist er. Med lidt lokalkendskab, kunne det derfor også have været det du hentydede til.

Fornuftig aftale! Hold endelig fast i den, for det vil du næppe fortryde.

Hej igen!

Jeg sidder med sommerudgaven af Cykelmagasinet. På sidste side har Bikebuster en reklame. Er din cykel magen til den der er i øverste hø. hjørne ( Willier Cento 1 Dura Ace DI2 LTD )? Den ligner nemlig den du har afbilledet i din blog ( fed cykel forøvrigt :4thumbup: ).

Hvis det er, passer den da også meget godt til Bredballes velhaver kvater med en tilbuds-pris på 38000kr.( før: 60000 ) :wink: .

I samme blad, er der forøvrigt en artikel om bakker i Danmark. Man er startet i Vejle, hvor man har testet Munkebjerg, Østengård og J. Jepsens Vej.

Kender du dem, og er det nogen du rammer på dine træningsture? De lyder onde :annoyed: men fede :4thumbup:

Hvis du ikke kommer ret meget på landevejen pga det danske vintervejr, hvordan vil du så "bogføre" en spinningtime ift. kilometer-regnskabet?

Personligt forestiller jeg mig, at en spinning-time, hvor man giver den gas, kan sidestilles med en landevejstime så, hvis man kører 30 km/t i snit på landevej, ja så svarer 60 min. spinning til en tur på 30 km.

Lyder det helt ved siden af?

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke abonnement på Cykelmagasinet, så jeg har ikke set annoncen. Dog kunne det godt lyde lidt som noget i stil med min cykel - ramme og geargruppe matcher i hvert fald spot on :bigsmile:

Jep, jeg kender udemærket de bakker som du refererer til. Munkebjerg og Østengård krydser jeg jævnligt på mine træningsture, mens J. Jepsens Vej kun er blevet kørt en enkelt gang. Der ligger et utal af sindsyge bakker inde i Vejle by - bla. Chr. Winthersvej, Kiddesvej, Mølgårdsvej og Gl. Kongevej. Disse bakker ligger alle med procenter på over 20%, så de er pænt seje.

Men har man kørt dem én gang, er det helt fint. Flere af stigningerne er i øvrigt også at finde på den lange distance til Grejsdalsløbet. Så vidt jeg husker ligger både Østengård og Kiddesvej på den sidste del af ruten, som virkelig er tuff fra start til slut.

Jeg vil egentlig helst undgå at medregne mine spinningtimer i kilometer regnskabet, da jeg ikke helt mener at det tæller på samme konto. Men går vi en nov-marts vinter i måde, kan det nærmest blive nødvendigt. I såfald vil jeg regne en spinningtime for 25 km, da mine timer som oftes kun varer 50 min. Hvad med dig?

Jeg satser nu også på, at få kørt min nye mountainbike godt i gang, så den kan træde ind som fuldgod erstatning for raceren her vinteren over. Men igen, er vejret som nu (sne og minus 6 grad c.) så bliver det svært!

Nå, nu vil jeg hoppe i træningstøjet og tage i centret for at styrketræne. Mine ben virker ok i dag, så jeg kan lige så godt smadre dem igen :devil::w00t::crazy:

Rapport fra træningen følger senere.

Link to comment
Share on other sites

I samme blad, er der forøvrigt en artikel om bakker i Danmark. Man er startet i Vejle, hvor man har testet Munkebjerg, Østengård og J. Jepsens Vej.

Skulle du have lyst, giver jeg dig gerne en guidet rundtur :bigsmile:

Og endnu engang kommer jeg lige med en opfordring: "Deltag i Grejsdalsløbet"

Det kunne være sejt med et MOL-hold :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Skulle du have lyst, giver jeg dig gerne en guidet rundtur :bigsmile:

Og endnu engang kommer jeg lige med en opfordring: "Deltag i Grejsdalsløbet"

Det kunne være sejt med et MOL-hold :4thumbup:

Hej igen igen!

"Guidet tur" af en "cykelchick" lyder da fornemt og tiltalende. Har dog ikke lige planer om, at skulle til Vejle og omegn foreløbig, men skulle det ske, giver jeg lyd fra mig :wink:

Jeg deltager gerne i Grejsdalsløbet, men som jeg skrev forleden, skal jeg med cykelklubben på træningslejr i Spanien fra d. 14.-20. maj!

Men inviterer gerne til Nordjylland og "Nordjylland Rundt" i august 2011 :smile:

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke abonnement på Cykelmagasinet, så jeg har ikke set annoncen. Dog kunne det godt lyde lidt som noget i stil med min cykel - ramme og geargruppe matcher i hvert fald spot on :bigsmile:

Jep, jeg kender udemærket de bakker som du refererer til. Munkebjerg og Østengård krydser jeg jævnligt på mine træningsture, mens J. Jepsens Vej kun er blevet kørt en enkelt gang. Der ligger et utal af sindsyge bakker inde i Vejle by - bla. Chr. Winthersvej, Kiddesvej, Mølgårdsvej og Gl. Kongevej. Disse bakker ligger alle med procenter på over 20%, så de er pænt seje.

Men har man kørt dem én gang, er det helt fint. Flere af stigningerne er i øvrigt også at finde på den lange distance til Grejsdalsløbet. Så vidt jeg husker ligger både Østengård og Kiddesvej på den sidste del af ruten, som virkelig er tuff fra start til slut.

Jeg vil egentlig helst undgå at medregne mine spinningtimer i kilometer regnskabet, da jeg ikke helt mener at det tæller på samme konto. Men går vi en nov-marts vinter i måde, kan det nærmest blive nødvendigt. I såfald vil jeg regne en spinningtime for 25 km, da mine timer som oftes kun varer 50 min. Hvad med dig?

Jeg satser nu også på, at få kørt min nye mountainbike godt i gang, så den kan træde ind som fuldgod erstatning for raceren her vinteren over. Men igen, er vejret som nu (sne og minus 6 grad c.) så bliver det svært!

Nå, nu vil jeg hoppe i træningstøjet og tage i centret for at styrketræne. Mine ben virker ok i dag, så jeg kan lige så godt smadre dem igen :devil::w00t::crazy:

Rapport fra træningen følger senere.

Hej igen igen igen!

Hvordan er det at køre med elektronisk gearskifte?

Jeg kan ikke rigtigt forstå, hvorfor man ikke skulle medregne spinning-timer/"-km"

i km-regnskabet!!

Jeg ved godt mange er kritiske ift. spinning og om man kan bruge det til noget som cykelrytter.

Selvfølgelig kan man det!!

Pulsen lyver ikke. Du får, set fra et fysiologisk synspunkt, et meget effektivt træningspas ( hvis du ellers giver den gas ). Selvfølgelig får du ikke trænet evnen til at manøvrere din racer, din evne til at placere dig rigtigt i feltet osv. osv. Men på denne årstid handler det altså primært om at få holdt cykel-grundkonditionen ved lige, og det kan man med spinning. Så må de andre ting komme til foråret!

Hvis ikke jeg tæller mine spinningtimer med, så har jeg ikke en chance for at nå op i nærheden af de 5500km jeg har planlagt.

60 min. spinning sætter jeg til 30km. En spinning-lektion på 50min. bliver ført ind i træningsdagbogen som 25km.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det at køre med elektronisk gearskifte?

Det spiller bare. Skiftene sker lydløs, gnidningsfrit og lynhurtigt, og så skal du tilmed næsten ikke røre ved skifteknapperne før skiftet er en realitet. Derudover føles det super stabils og trygt at accellerere stående og samtidigt skifte gear. Den følelse har jeg aldrig tidligere haft med min Chorus/Record kombination.

Jeg kan ikke rigtigt forstå, hvorfor man ikke skulle medregne spinning-timer/"-km"

i km-regnskabet!!

Jamen det kan man sikker også godt, i hvert fald på den del der handler om kondition. Men den råstyrke du får ved landevejskilometre, opnåes ikke ved at sidde på spinningcyklen og der er der jeg mener at forskellen ligger.

Kan man holde sig til 20% spin og 80% landevej, så tror jeg at man er ganske godt rustet.

Nå, nu lidt om dagens træning. Det blev til styrketræning i centret og tilmed en højintensiv en af slagsen :tongue:

Første punkt var selvfølgelig opvarmning, som foregik på løbebåndet. De sidste par gange, hvor jeg har været i centret, har jeg faktisk nydt en lille løbetur, så noget tyder på at glæden ved løb stille og roligt vender tilbage :bigsmile:

Efter opvarmning kørte jeg en solid gang full body styrketræning. Benene gik jeg forholdsvis let henover (det var s.. hårdt alligevel), hvorimod bryst, ryg, skuldrer og arme fik en ordentlig tur. Faktisk var jeg så mør efter træningen, at jeg knap nok kunne holde på rattet på vejen hjem i bilen :crazy:

I alt blev det til:

22 min løb - 4 km

1 time og 25 min styrketræning

Tiden i centret gik lynhurtigt, og jeg er faktisk noget forbløffet over, at jeg kunne få så lang tid til at gå med styrketræning. Men som tidligere nævnt, sætter jeg større og større pris på den form for træning. Hvem ved, måske starter jeg snart en BB tråd her på MOL :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hej igen igen igen!

Hvordan er det at køre med elektronisk gearskifte?

Jeg kan ikke rigtigt forstå, hvorfor man ikke skulle medregne spinning-timer/"-km"

i km-regnskabet!!

Jeg ved godt mange er kritiske ift. spinning og om man kan bruge det til noget som cykelrytter.

Selvfølgelig kan man det!!

Pulsen lyver ikke. Du får, set fra et fysiologisk synspunkt, et meget effektivt træningspas ( hvis du ellers giver den gas ). Selvfølgelig får du ikke trænet evnen til at manøvrere din racer, din evne til at placere dig rigtigt i feltet osv. osv. Men på denne årstid handler det altså primært om at få holdt cykel-grundkonditionen ved lige, og det kan man med spinning. Så må de andre ting komme til foråret!

Hvis ikke jeg tæller mine spinningtimer med, så har jeg ikke en chance for at nå op i nærheden af de 5500km jeg har planlagt.

60 min. spinning sætter jeg til 30km. En spinning-lektion på 50min. bliver ført ind i træningsdagbogen som 25km.

Fyssen

Så vidt jeg har hørt så får man som sådan heller ikke ømme benmuskler af det :smile: Men selvfølgelig, konditionstræning skal man have.

Og nu vi er ved de rundhåndede invitationer, så bliver der d. 29. maj kørt Sjælsø Rundt. Sig endelig til hvis der er nogen der vil være med, så skal jeg se hvad jeg kan gøre :laugh: Man er vel hovedsponsor :wink:

Link to comment
Share on other sites

Yes, så kom der endelig en dag, hvor mine spinningben ikke var fuldstændigt smadrede af DOMS fra den foregående dags styrketræning :4thumbup:

Det føles skønt og betød samtidigt, at jeg kunne træde en masse power under dagens to spinningtimer.

Jeg havde lavet et killerprogram uden lige til den sidste time, som jo er en forsætter time. Først 12 min. opvarmning, så en 13 min. blok med bla. 2 x Tabata intervaller (20 sek. fuld skrald - 10 sek pause x 8).

Sidst på timen blev der kørt en 22 min blok à 4 runder med både enkelttakt siddende og stående, samt tempo siddende samt ligeledes stående. Det blev et pas med masser af konstant høj puls - og slutteligt også nogle noget ristede kunder.

Det er efterhånden en fast kerne der kommer til mine torsdagstimer, og jeg ved hvad de kommer efter. De VIL have hardcore intervaller med mange reps, gerne i kombination med laaange udmattende pas, så det skal de få :blink:

Dagens stats:

1 time og 45 min. spinning gns. puls 89% (Suunto)

BUM, der tikkede sørme lige en rekord ind efter sidste time. Jeg rundede for første gang 500 kcal på en 50 min. lektion - helt præcis 501 kcal :4thumbup: Det skal så også lige siges, at jeg gav ALT på denne time!

I morgen går turen atter i centret. Først skal der styrketrænes og derefter skal jeg køre en afløsertime som instruktør. Det var egentlig ikke min mening at spinne i morgen, men en kollega var blevet syg, så jeg trådte til som afløser.

Link to comment
Share on other sites

Yes, så er det endelig weekend! Egentlig er ugen fløjet afsted, men det gør det heldigvis ikke ringere :bigsmile:

Starten på weekenden blev selvfølgelig fejret med manér - nemlig en god gang træning.

Først styrketræning, som udelukkende bestod af overkrop, og derefter spinning. Bliver det meget bedre??? Øh nej, ikke før foråret melder sin ankomst og jeg suser afsted på sommerraceren......

Nu er jeg jo ikke skide god til at opsumere de øvelser, som min styrketræning består af, hvilket mest af alt hænger sammen med at jeg ikke aner hvad de hedder. Men, der er nu en enkelt øvelse eller to, som efterhånden sidder fast.

Den ene af dem, er den der kaldes biceps curl m. preachers bench. Ufff, hvor er den hård. Men hold nu fast.... Jeg nu gået fra at kunne tage 7,5 kg til 12,5 kg. BUM BUM BUM, siger jeg bare (det må være på sin plads).

Det var dagens optur :4thumbup:

Derefter gik jeg til angreb på mine abbs. Sjældent har de fået så mange tæsk! Jeg kørte 3 runder med 4 forskellige øvelser - jeg talte ikke antal reps, men forsatte til den "absolutte" smertegrænse.

Et par af øvelserne blev tilmed gennemført med ekstra 5 kg over hovedet. Forsætter jeg i dette gear, ender jeg helt bestemt med vaskebræt til sommer (as if) :4thumbup: :4thumbup:

Efterfølgende blev der givet gas i spinninglokalet. Programmet var det samme som i går, så der var knald på fra start til slut. Desværre virkede kunderne ikke helt så veloplagte som gårsdagens hold, og flere sad og hang lidt i bremsen. Men ok, måske plejer fredagstimen ikke blive kørt helt så hårdt :innocent:

Dagens stats:

45 min. styrketræning

50 min. spinning (87% Suunto)

I morgen er absolut træningsfridag. Jeg skal mødes med min søster i Herning allerede kl. 9,30 i morgen, så jeg skal tidligt ud af fjerene. Derefter skal der købes lidt julegaver, inden vi skal ud og have en seriøs mængde drinks i selvskab med vores lillebror.

Og hov forresten, så skal jeg have lavet en lille tatoo i morgen - i øvrigt min første af slagsen.

Egentlig har jeg altid haft et lidt anstrengt forhold til tatoo´s, men efter længere tids overvejelse skiftet jeg ændret mening :blink:

Min søster og jeg har derfor bestilt tid, så vi i fællesskab kan få lavet en form for "søskene" tatoo. Det bliver tre små hjerter. Et for Lena (søster), et for Lars (bror) og et for mig selv.

Søndag satser jeg på en tur på mountainbiken. Iflg. DMI stiger temperaturen til over frysepunktet, og det passer faktisk helt perfekt til min indre termostat :4thumbup:

Hav en god weekend derude....

Link to comment
Share on other sites

OMG, hvor har det bare været hårdt at tage hul på en ny uge. Da vækkeuret ringede kl. 6,20 i morges, var jeg i hvert fald hverken helt eller halvt frisk til at stå op - og det til trods for at jeg gik i seng kl. 20,05 i går aftes :blink:

Ja, nu kan I sikkert regne ud hvor skoen trykker. Tømmermænd - tilmed de klammeste af slagsen :unhappy:

Lørdag aften blev med andre ord temmelig våd, hvilket nedlage mig fuldstændigt i går. Derfor blev det ikke til et eneste minuts motion hverken lørdag eller søndag......

Selvom jeg var rent ud sagt sølle de første fire timer på jobbet i dag, så lykkedes det mig alligevel at fastholde de gode intensioner om træning efter job. Så da klokken blev 16 var der afgang til centret!

Jeg havde tilmeldt mig to spinningtimer. Først en basis og derefter en øvet. Jeg var i god tid til timerne, så jeg lagde ud med lidt mavetræning, hvorefter jeg satter mig ind på cyklen og rullede lidt frem til første times start.

Egentlig var det min mening at rulle mig igennem begge timer med lav intensitet. Men weekendens kropspineri, kombineret med et par veloplagte instruktører, fik mig til at give lidt ekstra. Det var nu ikke fordi at der var specielt meget bund i mit tråd, men jeg gjorde mit bedste baseret på den middelmådige dagsform.

Dagens stats:

2 timer og 5 min - gns puls 78% (Garmin)

Pulsen afspejler ikke helt dagens niveau - trods alt. Både før og mellem timerne, var der nemlig plads til ca. 2 x 10 mins rul med meget lav puls. Jeg stoppede dog ikke uret, så derfor ligger gns. pulsen forholdsvis lav.

I morgen skal jeg agere morgenfrisk, eftersom der står spinning på programmet allerede kl. 6,15. Resten af dagen bliver træningsfri.

Og så er det ellers slut med rå mængder alkohol de næste mange uger, faktisk nærmere måneder!

Sikke et postulat at komme med, men pyt, jeg tager udfordringen op :4thumbup: :4thumbup: :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

OMG, hvor har det bare været hårdt at tage hul på en ny uge. Da vækkeuret ringede kl. 6,20 i morges, var jeg i hvert fald hverken helt eller halvt frisk til at stå op - og det til trods for at jeg gik i seng kl. 20,05 i går aftes :blink:

Ja, nu kan I sikkert regne ud hvor skoen trykker. Tømmermænd - tilmed de klammeste af slagsen :unhappy:

Lørdag aften blev med andre ord temmelig våd, hvilket nedlage mig fuldstændigt i går. Derfor blev det ikke til et eneste minuts motion hverken lørdag eller søndag......

Selvom jeg var rent ud sagt sølle de første fire timer på jobbet i dag, så lykkedes det mig alligevel at fastholde de gode intensioner om træning efter job. Så da klokken blev 16 var der afgang til centret!

Jeg havde tilmeldt mig to spinningtimer. Først en basis og derefter en øvet. Jeg var i god tid til timerne, så jeg lagde ud med lidt mavetræning, hvorefter jeg satter mig ind på cyklen og rullede lidt frem til første times start.

Egentlig var det min mening at rulle mig igennem begge timer med lav intensitet. Men weekendens kropspineri, kombineret med et par veloplagte instruktører, fik mig til at give lidt ekstra. Det var nu ikke fordi at der var specielt meget bund i mit tråd, men jeg gjorde mit bedste baseret på den middelmådige dagsform.

Dagens stats:

2 timer og 5 min - gns puls 78% (Garmin)

Pulsen afspejler ikke helt dagens niveau - trods alt. Både før og mellem timerne, var der nemlig plads til ca. 2 x 10 mins rul med meget lav puls. Jeg stoppede dog ikke uret, så derfor ligger gns. pulsen forholdsvis lav.

I morgen skal jeg agere morgenfrisk, eftersom der står spinning på programmet allerede kl. 6,15. Resten af dagen bliver træningsfri.

Og så er det ellers slut med rå mængder alkohol de næste mange uger, faktisk nærmere måneder!

Sikke et postulat at komme med, men pyt, jeg tager udfordringen op :4thumbup: :4thumbup: :4thumbup:

Hej Jannie!

Det lyder som om, at du har haft en fornøjelig weekend ( måske mere lørdag end søndag med tømmermænd :tongue: ).

Hvordan gik det med at få lavet en tatoo - gjorde det ondt - er du tilfreds med resultatet - kan man få lov at se et billede?

Mht. dine pulsværdier - er det % af max. eller % af pulsreserven? Jeg antager at det er % af max. ellers giver du den godt nok gas ( det gør du nu alligevel ). Tit har du træninger med tæt på 90% i snit - vildt - :worship:

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om, at du har haft en fornøjelig weekend ( måske mere lørdag end søndag med tømmermænd ).

Ja, lørdagen var bestemt bedre end søndagen.... De sidste par weekender har være hårde, med masser af fest og farver - det er heldigvis slut nu, så der skal gå lang tid før min næste brandert indfinder sig :blink:

Hvordan gik det med at få lavet en tatoo - gjorde det ondt - er du tilfreds med resultatet - kan man få lov at se et billede?

Nej, det gjorde faktisk slet ikke ondt. Det føltes egentlig mest af alt som en irriterende sviende fornemmelse som strammede i huden. Og ja, jeg er rigtig godt tilfreds. Den er lige som jeg havde håbet på - diskret, enkel og feminin.

Jeg skal forsøge at oploade et billede i aften, men jeg lover ikke noget, da jeg er på samme edb-tekniske niveau som dig :laugh::laugh:

Mht. dine pulsværdier - er det % af max. eller % af pulsreserven? Jeg antager at det er % af max. ellers giver du den godt nok gas ( det gør du nu alligevel ). Tit har du træninger med tæt på 90% i snit - vildt -

Når jeg bruger mit Suunto bælte, hvilket jeg altid gør når jeg er instruktør, så er det % af max. Kører jeg som kunde eller for mig selv, bruger jeg mit Garmin ur, og så er det % af pulsreserven. Der er også tydelige forskelle at spore - se fx. bare mit snit fra i går, hvor jeg brugte mit Garmin ur.

Det irriterer mig lidt, at Suunto systemet kun kan vise % af max, da jeg mener at % af pulsreserven er mere korrekt. Men sådan er det nu engang, og så længe man er klar over forskellen er det vel ok alligevel.

Link to comment
Share on other sites

Lidt træning er det sørme også allerede blevet til i dag, nemlig morgenspinning.

Da jeg gik i seng i går aftes, var motivationen til tidlig motion absolut ikke tilstede, og det holdt da også noget hårdt med at komme op kl. lort i morges.

Bedre blev det heller ikke da jeg så endelig kom afsted. Jeg endte nemlig med at sidde fast på vej ned af vores vej :devil:

Af en eller anden grund er vores vej nemlig ikke blevet ryddet, og kombinationen af masser af sne samt omslag i vejret (+1 grad c), gjorde vejen til en ordentlig gang brun sæbe.

Heldigvis var Christian hurtig til at komme ud af sengen, så med lidt mas og hiv og sving kom jeg fri og afsted til centret. Behøver jeg sige, at det her vejr hænger mig langt ud af halsen???? :devil::devil::devil:

Morgenspinningen bar præg af trætte ben ovenpå gårsdagens timer i sadlen. Benene føltes stive og det rullede ikke rigtigt for mig. Men timen blev gennemført, godt hjulpet på vej af nogle morgenfriske kunder :tongue:

Dagens stats:

45 min spinning - gns. 83% (Suunto)

Resten af dagen kommer til at foregå i en nedskruet tempo - både på job og efter job. Dejligt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Den træning med pulssnit på 78% har været god. Det har jo virkelig fungeret som rigtig intervaltræning hvor man sørger for at komme HELT ned i tempo mellem intervallerne. Jeg vil næsten påstå at din træning med 78% har været bedre end de gange du har trænet med 90% :cool: Hvorfor ved jeg egentlig ikke, jeg er ikke så fysiologisk anlagt, men umiddelbart baserer jeg det på at kroppen har fået den hvile der har været behov for for at kunne klare intervallerne 100%, i modsætning til hvis man ikke kommer langt nok ned mellem intervallerne. Derudover tænker jeg at pulsen bliver mere udfordret når den skal hives op fra 60% af max til 90-95% af max, fremfor fra 80 til 90.

Har du i øvrigt fået luftet MTB'en, eller står den pænt derhjemme og venter? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kermit, vær opmærksom på at mine træninger hvor jeg nærmer mig 88-90% er baseret på % af maxpuls, hvorimod gårsdagens træning er baseret på % af pulsreserven.

Det er den forskel der er på centrets Suunto system og mit eget Garmin ur.

Den reelle forskel er altså ikke helt så stor som den ser ud :blink:

Men du har helt ret i, at træning omkring 75-80% er langt mere brugbart i mit tilfælde. Derfor holder jeg også intensiteten nede, når jeg ikke selv sidder på podiet som instruktør. Som instruktør bliver jeg dog nød til at gå all in sammen med kunderne.

Hmmm, ja min mountainbike samler pt. støv derhjemme. Det ligner ikke mig, men dårligt vejr og ikke mindst tømmermænd har spillet ind. Den kommende weekend er dog helt uden planer pt, så der SKAL den luftes :tongue: Og jeg glæder mig helt vildt :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Der skulle vel ikke være en af jer, der har Contador vs. Schleck duellen fra sommerens Tour liggende på dvd eller harddisk?

Jeg skal køre et spinningevent i starten af januar, og synes det kunne være fedt (og hårdt) at fyre duellen af på storskærm.

Hvis ikke, ved I så hvordan den kan erhverves?

Link to comment
Share on other sites

Der skulle vel ikke være en af jer, der har Contador vs. Schleck duellen fra sommerens Tour liggende på dvd eller harddisk?

Jeg skal køre et spinningevent i starten af januar, og synes det kunne være fedt (og hårdt) at fyre duellen af på storskærm.

Hvis ikke, ved I så hvordan den kan erhverves?

Har det på min HDD. Så skal det være turen op af Tourmalet, der hvor Andy sætter Alberto, der hvor Andy taber kæden eller der hvor de begge to næsten holder stille hvor Menchov og Sanchez kører væk? :cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share