Et par spørgsmål omkring Dips.


Nexus
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige et par spørgsmål omkring dips, som jeg håber i kan hjælpe mig med. Jeg har fået lidt avs i skulderen, og dips er under mistanke (og som følge deraf holder jeg lidt pause fra dips - men det er ikke med god vilje). Men jeg har gået og leget lidt med tanken om vinklen dips kan uføres i - og det forekom mig, at øvelsen bliver mere naturlig når man har en vinkel på ca. 120 grader fra udgangs stangen. Vil denne evt. ændring flytte det spændingsmæssige fokus væk fra triceps. Jeg er lidt nygerrig da jeg helst ikke vil ofre dips, jeg synes det er en god øvelse

Jeg har lavet en lille illustration (af tvivlsom kvalitet ganske vist - men hey).'

Til venstre i billedet ses den nuværende position jeg træner fra - paralel

Til højre ses den evt. ændring som jeg selv synes virker mere naturligt for bevægeapparatet (?) - hvad siger i???

post-3-1043438528.jpg

Edited by Nexus
Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst et sted, at jo mere dine albuer peger ud fra kroppen des mere går øvelsen i brystet, altså i stil med TJ's artikel om korrekt udført bænkpres. Så albuer/arme helt indtil kroppen lig meget triceps, albuer/arme udfra kroppen lig med mindre triceps. Vinklen har helt sikkert også noget at sige, men i hvilken retning ved jeg ikke, ligesom din kropsholdning også har en indflydelse. Da det så vidt jeg kan forstå er dine skuldre, der knager, tror jeg ikke du skal øge vinklen, da mit bud vil være at de derved presses mere.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Jeg har helt klart de bedste erfaringer med dips..

Jeg har aldrig haft decideret dårlige skuldre, men har da lagt mærke til at hvis jeg ikke har kørt dips i et stykke tid, er jeg rimelig svag i bunden...

Jeg kører dips primært for at træne mine presse-funktion mellem to "genstande", da jeg synes det er en rimelig væsentlig ting at kunne.. Derfor er jeg ikke så opmærksom på om det nu går i bryst eller triceps eller hvad.. Men jeg har dog lagt mærke til at jeg er stærkest i denne øvelse, hvis jeg holder albuerne rimelig tæt på kroppen og bare fokuserer på at presse igennem...

Nu ved jeg ikke om du kører med ekstra belastning, men hvis du gør det kunne du evt sættte belastningen en del ned og så køre rimelig langsom ned, holde en lille pause i bunden og så op igen..

Mht til det at holde armene i en vinkel ud fra kroppen.. Jeg har dårlige erfaringer med at holde armene for langt udaf. Jeg prøvede det en gang fordi at jeg troede at jeg var stærkere i den position, men det viste sig faktisk at jeg var en del svagere, og at det var meget hårdere ved mine kære smith-stativ-engang-kvæstede skuldre...

Men prøv lige at beskriv hvordan du får ondt... Da det er rimelig væsentligt!!

Link to comment
Share on other sites

Og ja, har da lagt mærke til at mine hænder gerne vil dreje lidt udaf, når jeg køre dips - hvilket jo kunne tyde på at de 120° måske var mere naturligt for kroppen!

Problemet er bare at 99% af alle dips-stationer er paralelle.. Men det kan jeg nu godt leve med. he he :D

Link to comment
Share on other sites

Problemet er bare at 99% af alle dips-stationer er paralelle.. Men det kan jeg nu godt leve med.

tja, ingen tvivl om at der er mange der har paralel - men jeg har også set mange hvor det modsatte var tilfældet, altså med noget der ligner den omtalte vinkel - bla. i HSK :poking:

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder albuerne bagud og delvis ind til kroppen og holder ikke om stængerne, men ligger håndroden ovenpå med fingrene lidt fremad og udad og tommelen indenfor.

Det virker bare uanset om det er et dipsstativ eller seated dips mellem 2 stole...

Iøvrigt er vinkelen i køkkenbordet fantastisk til dips når benene bøjes bagud i knæene.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart forbinder jeg ikke skulderproblemer med dips... med mindre man har en svag rotatorcuff og dermed en dårlig stabilitet i skulderledet!

Hvis dette ikke er sagen, så skal du måske kigge nærmer på andre af de øvelser du laver - laver du f.eks. military pres i smith-stativet? Denne øvelse kan være ret så led ved skulderen hvis den ikke udføres 100% korrekt!

Jeg laver selv dips hver dag - nogle dage med 20 kg mellem benene og andre dage makser jeg bare ud. Jeg har aldrig oplevet problemer med skulderen, kun lidt overanstrengt albue!!!

Link to comment
Share on other sites

Vandpyt> Jeg kører som regel med albuerne lidt ud fra kroppen, men ikke meget - jeg tænker egentligt ikke synderligt over det, men gør hvad der føles naturligt. Jeg kører mine dips så dybt at min skulder næsten rører hænderne og altid i et kontroleret tempo - det har fungeret vildt godt for mig i mange år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anser øvelsesformen for at være det største problem!

I den ekstreme yderstilling taler vi om en sårbar biomekanisk position, så udover at huske også at træne andre strukturer såsom rotator cuffs mm., så er det af afgørende vigtighed, at man IKKE smider sig ned i yderstillingen i fuld fart, men derimod under FULD kontrol sænker sig roligt ned.

Når bevægelsen reverseres, bør det heller IKKE ske med det sædvanligvis sete ryk, men som en naturlig, rolig og totalt kontrolleret fortsættelse af den nedadgående bevægelse.

Man kan desværre komme rigtigt galt afsted i dips, hvis man IKKE betjener sig af perfekt form og/eller anvender for tunge vægtbælter etc., - så parker ego´et andetsteds og anvend kun belastninger, der tillader udførelse af øvelsen i kompromisløs og perfekt form!

PS:

En ordentlig dipbar tillader justering af vinklen og er udført af en fornuftig diameter rør, - og IKKE af de latterlige nærmest fingertynde stykker rundjern, som almindeligvis sviner vores centre til!

Man kan tilsyneladende godt bruge 100.000 på en åndssvag Technogym maskine, men IKKE 3.000 på en ordentlig dipbar!

Go figure!

:teachingfinger: :teachingfinger: :teachingfinger:

Edited by JØRGEN STORM
Link to comment
Share on other sites

PS:

En ordentlig dipbar tillader justering af vinklen og er udført af en fornuftig diameter rør, - og IKKE af de latterlige nærmest fingertynde stykker rundjern, som almindeligvis sviner vores centre til!

Derved antyder du også, at der er en korrekt måde at udføre dips på. Jeg udfører selv dips med ansigtet mod væggen, baren er lidt breddere end skuldrene, albuerne bevæger sig ud fra kroppen og jeg læner mig en smule fremad. Jeg kan kun mærke overbelastning i skulderen, hvis jeg som det er nævnt "kommer for langt ned" i øvelsen. Jeg er som tidligere anført, blevet overbevist om at øvelsen derved belaster brystet mere end hvis albuerne bevægede sig langs kroppen, men det er jo set før, at jeg har taget fejl.

Skal baren være i skulderbredde eller længere fra kroppen?

Er der forskel på om albuerne bevæger sig langs kroppen eller udfra?

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Skal baren være i skulderbredde eller længere fra kroppen?

Er der forskel på om albuerne bevæger sig langs kroppen eller udfra?

Jeg ville mene, at det afhænger af den muskel, man vil træne, hvis man vil træne så meget triceps som muligt, skal baren være i skulderbredde, og så bevæger albuerne sig naturligt langs kroppen. Hvis man vil lægge mere focus på bryst, skal baren være længere fra kroppen, og så er albuernes naturlige bevægelsesretning udfra kroppen.

Man skal være meget opmærksom på, at man ikke kan gå lige så langt ned i "tricepsdip", som i "brystdip", gr. en mindre udslagsvinkel i skulderleddets ekstensionsretning, når armen er helt adduceret som når man holder dipsbarren i skulderbredde.

Link to comment
Share on other sites

Som JS siger, så kan man meget nemt få skader ved at træne dips.

Det betyder ikke, at man skal begrænse ROM i øvelsen, men at man skal bruge øvelsen forsigtigt.

Der bør ikke være problemer, hvis man ikke bevæger mere i skulderen, end hvis man trænede armbøjninger.

Hvis man ikke går længere ned end til der er 90 graders vinkel mellem overarme og underarme, så kan man ligesågodt droppe øvelsen efter min mening.

Det er jo netop i bunden, at dips kan give en masse styrke.

Min begrænsede erfaring er, at problemer med skuldrene meget oftere skyldes bænkpres

Jeg skal dog gerne prøve at genindføre dips, for at checke checke, om det giver miig mit skulderproblem tilbage.

Forøvrigt er der vinkel mellem håndtagene på alle dipststiver, jeg har mødt på det sidste.

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart forbinder jeg ikke skulderproblemer med dips... med mindre man har en svag rotatorcuff og dermed en dårlig stabilitet i skulderledet!

Det er nok der hunden ligger begravet, jeg har simpelthen ikke anset det for at være nødvendigt at træne Rotatorcuff, fordi jeg aldrig har haft problemer <_<

Men det som var den egentlige katalysator til det her skulderpjat, var at jeg lå fuldstændigt mærkeligt en morgen - men jeg er ved at komme mig, og er også gået i gang med at træne Rotator. Jeg mener, den kan jo ikke passe, jeg har trænet weighted dips og milipres i lang tid uden problemer...........eller udsigt til problemer.

Men tak for jeres kommentarer.

VH - Kenneth

Edited by Nexus
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share