Pølsen På Mavsen


Kriller
 Share

Recommended Posts

Hej Mol..

Jeg er en ung gut på 24år 185cm høj og en kampvægt på 90 kg. Jeg er kraftig bygget, sådan med store knogler osv. (dog vil jeg ikke betegne mig selv som SUPER fed)

Jeg træner min. 4 aftener om ugen og gerne mere.

Mit mål er som regel 2 gange spinning og 2 gange styrketræning på en uge.

Jeg er en af de der drengerøve, som bor selv og ikke rigtigt har styr på kosten, jeg prøver at spise sundt,men har sgu svært ved at holde mig til en desideret kostplan.

Dog er jeg nu kommet frem til at jeg gerne vil prøve at gøre noget lidt mere seriøst ved det nu, jeg har droppet alkoholen, (i hvertfald i et par måneder) og vil prøve at skærer ned på slik og sodavand (alt det usunde)

dette gør jeg fordi jeg gerne vil af med min lille mave jeg render rundt med, har en drøm om at jeg til sommer ikke skal være bange for at smide trøjen på stranden osv.

Er der nogen som kan fortælle mig den mest effektive måde at komme af med den lille topmave på?

Nogen specielle træningsformer, noget specielt kost som hjælper mig her,

Det skal siges at jeg er på SU og derfor ikke har ubegrænset mængder at gøre med, dog er jeg villig til at lave at havregryn hvis det er det i mener, vil kickstarte mit projekt med at komme af med tønden ;)

Jeg ved at denne post ligner mange andre, syntes bare ikke jeg har fundet præcis hvad jeg søger andre steder..

På forhånd mange tak, og tak for mange super gode indlæg her på MOL...

Link to comment
Share on other sites

Spis mindre.

Hver gang du laver et måltid, så skær fx. 20% af hvad du normalt ville have spist.

Og spis proteinholdigt / grøntsager, da der ikke er så mange kcal iforhold hvor meget det mætter.

Jeg spiser selv ikke særlig meget = meget lav (omkring 10) fedtprocent (og det gælder nu hvor jeg styrketræner og før hvor jeg intet lavede).

Derudover skader det jo aldrig at få motion :) Begynd at gå mere, tag cyklen til alt der er 10km eller mindre, tag trapper fremfor rulletrapper etc.

Link to comment
Share on other sites

Spis mindre.

Hver gang du laver et måltid, så skær fx. 20% af hvad du normalt ville have spist.

Og spis proteinholdigt / grøntsager, da der ikke er så mange kcal iforhold hvor meget det mætter.

Jeg spiser selv ikke særlig meget = meget lav (omkring 10) fedtprocent (og det gælder nu hvor jeg styrketræner og før hvor jeg intet lavede).

Derudover skader det jo aldrig at få motion :) Begynd at gå mere, tag cyklen til alt der er 10km eller mindre, tag trapper fremfor rulletrapper etc.

Tak for Svaret...

Jeg spiser faktisk ikke ret meget, men min fornemmelse er at jeg spiser forkert,

Er meget lidt kreativ på madlavningsfronten, så måske nogen kan hjælpe med retter hvor der indgår grønsager (gerne uden fisk) og heller ikke noget der koster en mill. da jeg som sagt er pænt broke på SU... :)

Link to comment
Share on other sites

Tak for Svaret...

Jeg spiser faktisk ikke ret meget, men min fornemmelse er at jeg spiser forkert,

Er meget lidt kreativ på madlavningsfronten, så måske nogen kan hjælpe med retter hvor der indgår grønsager (gerne uden fisk) og heller ikke noget der koster en mill. da jeg som sagt er pænt broke på SU... :)

Lån nogle af de utallige kogebøger for fattigrøve på dit lokale bibliotek. Kig evt lidt i næringsstoftabel så du får en ide om energi- og næringsindhold i de ting du spiser. Det kræver en vis viden om mad, at kunne tilberede den.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hvis du begynder at løbe tre gange, 30 min om ugen garanterer jeg at du vil tabe dig. Det er pisse hårdt den første tid, men man kan rent faktisk blive afhængig af det..

Det handler om at forbrænde kcal og der er løb bare bedst.

Det handler om at indtage færre kcal end man forbrænder.

Løb øger appetitten og tre gange om ugen batter ikke det store i det samlede regnskab- vægttab foregår først og fremmest i køkkenet.

Link to comment
Share on other sites

Det handler om at indtage færre kcal end man forbrænder.

Løb øger appetitten og tre gange om ugen batter ikke det store i det samlede regnskab- vægttab foregår først og fremmest i køkkenet.

Hej Kriller

Du skal som Christian siger ligge noget mere energi i at forstå energiindholdet i din kost. Du taber dig ganske enkelt ikke fordi du indtager for meget energi.

En god øvelse er at tælle alle de kalorier du indtager over tre dage, vælg mindst en sund dag samt en sædvanlig weekend dag. Jeg er sikker på at det vil være en øjenåbner, og du vil få en fornemmelse af energiindholdet i forskellige madvarer. Det er som om det er nemmere at spise de sunde ting, når man ved hvor meget man skal svede for at komme af med sovsen igen.

Derefter skal du sørge for at spise mindre end du forbrænder. Her på MOL kan du beregne dit energiforbrug (under "sundhed"). For at tabe et kilo fedt skal du forbrænde 9000 kalorier mere end du indtager. Hvis du omsætter 1 kilo fedt til spinningtimer, svarer det til ca. 12 timer på højeste intensitet! Men når man arbejder vil sulten øges, derfor skal man være ligeså standhaftig i køkkenet som i træningslokalet.

Held og lykke med det!

Link to comment
Share on other sites

Hej Kriller

Du skal som Christian siger ligge noget mere energi i at forstå energiindholdet i din kost. Du taber dig ganske enkelt ikke fordi du indtager for meget energi.

En god øvelse er at tælle alle de kalorier du indtager over tre dage, vælg mindst en sund dag samt en sædvanlig weekend dag. Jeg er sikker på at det vil være en øjenåbner, og du vil få en fornemmelse af energiindholdet i forskellige madvarer. Det er som om det er nemmere at spise de sunde ting, når man ved hvor meget man skal svede for at komme af med sovsen igen.

Derefter skal du sørge for at spise mindre end du forbrænder. Her på MOL kan du beregne dit energiforbrug (under "sundhed"). For at tabe et kilo fedt skal du forbrænde 9000 kalorier mere end du indtager. Hvis du omsætter 1 kilo fedt til spinningtimer, svarer det til ca. 12 timer på højeste intensitet! Men når man arbejder vil sulten øges, derfor skal man være ligeså standhaftig i køkkenet som i træningslokalet.

Held og lykke med det!

Tak for de fine svar alle mand, det er super. jeg tror jeg vil prøve det med at kigge lidt mere på hvad der sker i køkkenet, selvom jeg ikke ligefrem er den store mester kok.... bare for at være sikker. når jeg står nede i butikken og kigger på de vare jeg skal købe. så er vi enig om at man kigger efter Kacl indholdet i produktet ? eller er der andet som man skal kigge efter i mit tilfælde?

jeg må sige at jeg fik et chok, da du skrev her at 1 kg fedt tager ca 12 timer på en spinningcykel at forbrænde.. PUHAA så er der satme mange timer før jeg er i mål. ligefør det ikke er til at overskue ;)

når man nu gerne vil have en sund og veltrænet krop, sådan generelt, hvad ville i så ligge størst vægt på ? cadio (spinning og løb) eller styrke træningen med høj intensitet?

Endnu engang mange tak for de gode råd, det er motiverende og mega cool at man kan finde den hjælp og vejleding her her inde.. RESPEKT!

God dag til jer alle

Kriller!! ;)

Link to comment
Share on other sites

Finten er at man ikke behøver at bruge 12 spinningtimer på det, hvis man samtidig nedjustere sit energiindtag. Hvis du kombinerer din træning med nedjustering vil du nemt kunne tabe 0,5 til 1 kg om ugen.

Du skal 100 % sikkert ligge din fokus på kredsløbstræning (cardio), det er her man forbrænder energi og bygger grunden til en sportstrænet krop. Styrketræning vil ikke påvirke dit kredsløb og energiforbrug i nær samme grad, man kan dog bruge cirkeltræning hvor man holder intensiteten så høj at du også får noget kredsløbstræning ud af det også.

Styrketræning giver selvfølgelig også en flot krop hvis musklerne skal vises frem, men lige gyldigt hvor store muskler man har, vil man først kunne se resultaterne nå fedtfrakken er smidt!!

Jeg vil anbefale dig spinning frem for løb. Spinning er mere skånsom mod sener og led (knæ!) og derfor undgå skader, derudover er det 1 time hver gang, det er kanon kredsløbstræning!!!

Og ja du kalorier svarer til energiindholdet i mad, og er vel den mest populære energienhed når det kommer til kost. kj (= kilojoule) er også en energiendhed (1 kalorie svarer til 4,186 kj.)

Så nu er det bare op på hesten!

Glæder mig til at høre hvordan det går.

Du kan jo poste hvad du spiser torsdag fredag lørdag :-)

Ps har du en smartphone kan jeg anbefale dig en fratis applikation som du med fordel kan anvende.

Link to comment
Share on other sites

Finten er at man ikke behøver at bruge 12 spinningtimer på det, hvis man samtidig nedjustere sit energiindtag. Hvis du kombinerer din træning med nedjustering vil du nemt kunne tabe 0,5 til 1 kg om ugen.

Du skal 100 % sikkert ligge din fokus på kredsløbstræning (cardio), det er her man forbrænder energi og bygger grunden til en sportstrænet krop. Styrketræning vil ikke påvirke dit kredsløb og energiforbrug i nær samme grad, man kan dog bruge cirkeltræning hvor man holder intensiteten så høj at du også får noget kredsløbstræning ud af det også.

Styrketræning giver selvfølgelig også en flot krop hvis musklerne skal vises frem, men lige gyldigt hvor store muskler man har, vil man først kunne se resultaterne nå fedtfrakken er smidt!!

Jeg vil anbefale dig spinning frem for løb. Spinning er mere skånsom mod sener og led (knæ!) og derfor undgå skader, derudover er det 1 time hver gang, det er kanon kredsløbstræning!!!

Og ja du kalorier svarer til energiindholdet i mad, og er vel den mest populære energienhed når det kommer til kost. kj (= kilojoule) er også en energiendhed (1 kalorie svarer til 4,186 kj.)

Så nu er det bare op på hesten!

Glæder mig til at høre hvordan det går.

Du kan jo poste hvad du spiser torsdag fredag lørdag :-)

Ps har du en smartphone kan jeg anbefale dig en fratis applikation som du med fordel kan anvende.

Hej Gollum,

super fedt med så fyldigt et svar.. sætter jeg sgu stor pris på!

jeg er meget bedre til at spinne end til at løbe, så dette passer mig helt fint, i Nov gennemførte jeg et 6 timers spinningmarathon, men blev efterfølgende skadet i en volleyball kamp, så blev sat helt tilbage igen her hen over julen.

Ved spørgsmålet er lidt idiotisk, og meget individuelt, men hvor mange kacl. forbrænder man ca ved en spinningtime, hvor den får fuld skrald?

Jeg vil helt sikkert have med i min overvejelser om jeg skal droppe styrketræningen, da jeg ikke træner for at blive stor og pumpet, men derimod for at få en sund og veltrænet krop, (og komme af med den der LATTERLIGE pølse jeg løber rundt med på maven) eller burde jeg stadig beholde en smule styrke i programmet?

cool med svaret på "menneskegødningen" (maden) ;) jeg kan da allerede fortælle lidt om hvordan min kost plan ser ud nu, inden jeg sådan for alvor tager mig sammen med hensyn til kostomlægningen.

Morgen: havregryn med skummetmælk og en stor kop kaffe

mellemmåltid: Kaffe (2-3 kopper)

Middag: fuldkorns Toastbrød med ost og kartoffelsalami 3 stk.

mellemmåltid: kaffe/ vand (1-2 kopper)

Aftensmad: meget forskelligt, men da jeg som tidl. nævnt er en drengerøv kan den ofte stå på noget kartoffel med kyllinge nuggets, hjemmelavet pizza med gris på, eller hvad der lige er (her er jeg godt klar over det går galt, men prøver at finde inspiration)

Håber på lidt mere af din gode respons..

På forhånd mange tak endnu engang

Kriller ;)

Link to comment
Share on other sites

Aftensmad: meget forskelligt, men da jeg som tidl. nævnt er en drengerøv kan den ofte stå på noget kartoffel med kyllinge nuggets, hjemmelavet pizza med gris på, eller hvad der lige er (her er jeg godt klar over det går galt, men prøver at finde inspiration)

hehe -Godt. Pizza og nuggets er skidt :cry:

Derudover vil jeg overveje rugbrød til frokost, da det har et lavere glykæmisk indeks. Dvs. de omsættes langsommere og derfor holder dit blodsukker mere konstant. Derved forlængder du mæthedsfølelsen ved at holde dit blodsukker mere konstant.

1 spinning time på 60 min ligger i intervallet 600-800 kal. med stigende forbrug alt efter med øget kropsvægt, med din vægt ligger du øverst i intervallet.

Link to comment
Share on other sites

hehe -Godt. Pizza og nuggets er skidt :cry:

Derudover vil jeg overveje rugbrød til frokost, da det har et lavere glykæmisk indeks. Dvs. de omsættes langsommere og derfor holder dit blodsukker mere konstant. Derved forlængder du mæthedsfølelsen ved at holde dit blodsukker mere konstant.

1 spinning time på 60 min ligger i intervallet 600-800 kal. med stigende forbrug alt efter med øget kropsvægt, med din vægt ligger du øverst i intervallet.

jeg er helt sikkert klar over det er skidt med pizza og nuggets, i aften står den på kylling med frisk chilli og hvidløg.. samt friske kartofler med lidt krydderier på.. så det går stille og roligt frem ad ;)

Fed info med rugbrød, var ikke klar over at det holdte blodsukkeret mere konstant, skal bare høre når jeg ikke føler mig sulten eller spiser andet før aftensmaden.. er den grove toast så dårligere ?? (kan sagtens være jeg spørger dumt, og bestemt ikke fordi jeg ikke vil høre på dig) er bare mere til toast ;) hehe

Jeg takker endnu engang for de kanon gode råd, det er høj klasse og jeg suger hver en information du skriver til mig ;)

Kriller ;)

Link to comment
Share on other sites

hehe -Godt. Pizza og nuggets er skidt :cry:

Derudover vil jeg overveje rugbrød til frokost, da det har et lavere glykæmisk indeks. Dvs. de omsættes langsommere og derfor holder dit blodsukker mere konstant. Derved forlængder du mæthedsfølelsen ved at holde dit blodsukker mere konstant.

1 spinning time på 60 min ligger i intervallet 600-800 kal. med stigende forbrug alt efter med øget kropsvægt, med din vægt ligger du øverst i intervallet.

Hvor går du til spinning hvor timeren er 60 min? i FW er det 48 eller 50 min.

Det er meget forskelligt hvor meget man forbrænder på en spinnings "time" det er meget som spiller ind, vægt, alder, puls osv.

Selv om man tror man giver sig fuldt ud er det ikke sikkeret at snit pulsen er så høj.

Link to comment
Share on other sites

Hvor går du til spinning hvor timeren er 60 min? i FW er det 48 eller 50 min.

Det er meget forskelligt hvor meget man forbrænder på en spinnings "time" det er meget som spiller ind, vægt, alder, puls osv.

Selv om man tror man giver sig fuldt ud er det ikke sikkeret at snit pulsen er så høj.

Som svar på ovenstående:

Det er vel underordnet hvor man går til spinning henne, så længe jeg angiver energiforbruget pr 60 min, så kan du selv regne det ud. Hvis dine spinningtimer i FW (og jeg må medele dig at der er andre træningscentre end FW) er 50 min skal du dividere med 60 og gange med 50 for at få det justeret ned!

Og ja det er da soleklart at det er forskelligt hvor meget hvert individ forbrænder, det afhænger af 1000 ting. Man skal bare gå grueligt meget igennem for at få målt sit energiforbrug, det kræver et human fysiologisk laboratorium med præcis måling af ind/udåndingsluften under arbejdet. Dette er den eneste måde at få et godt tal for energiforbruget under så kort en periode som en der er tale om. Puls ure etc. anvender også gennemsnits tal som er lagt ind i algoritmer og på baggrund af din puls estimerer dit energiforbrug, men det er også temmelig unøjagtig og vil stadig blot være en estimeret værdi. Derfor synes jeg at det er rimeligt at angive et interval som estimat for hvor meget man kan forvente at forbrænde på 60 min "for fuld skrald" som Krissser skriver....

Mvh.

Edited by Gollum
Link to comment
Share on other sites

Hvad så er der blevet talt nogen kalorier?

Hej Gollum...

Jeg syntes jeg prøver at gøre lidt ved det, her i weekenden, stod den på ingen alkohol, hvilket allerede er et stort skridt for mig, da jeg ellers plejer at lukke og slukke Århus hver weekend... ;) med hensyn til maden, har jeg så været knap så sej, jeg har haft et par "ædeflip" hvor jeg har spist alt for meget i løbet af weekenden.og bagefter er jeg SÅ flov og træt af mig selv at jeg har lyst til bare at grave mig ned. (jeg ved godt inden jeg åbner en pose haribo at det er dumt, men alligevel gør jeg det og så er følelsen af at være den største klovn i hele DK der ligeså snart jeg har smidt den i hovedet)

Altså mangler jeg måske lige en form for motivationsfaktor, eller stop klods. som kan sige til mig. at alt den træning osv. er ubrugelig hvis jeg ikke stopper med at spise alt det crap..

jeg kan sidde her og blive helt sur på mig selv, over at jeg ikke bare kan tage mig sammen.. men det er sgu ikke bare sådan lige til syntes jeg ikke...

Jeg er Ligeledes UTROLIGT glad for sodavand, prøver at drikke Cola Zero hvergang fristelsen bliver for stor, men det er vel stadig en ufornuftig måde at drikke på?

Håber i kan hjælpe med en god gang motivation og gode råd om hvordan jeg bliver mere diciplineret med hensyn til min PSYKO spisevaner :)

Tak

Kriller ;)

Link to comment
Share on other sites

Låner lige tråden her da det er nogenlunde samme problemstgilling jeg står med.

Kan nogen helt basalt forklare mig hvordan man tæller div ting for at optimere kosten?? Hvad er det man skal kigge efter i madvarer (hvad er godt og hvad er skidt) Samt hvordan kan jeg tælle mine spisevaner nu for at finde ud af hvor jeg ligger?

Håber det giver bare lidt mening og at det er ok jeg lige lånte tråden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestemte mig for et "lettere" liv d. 3. januar, har omlagt min kost og træner 4 gange om ugen. Indtil videre har jeg smidt 3,5 kg og er ufattelig stolt af mig selv, men der er lang vej endnu til de 15 kg, mit første mål er :bigsmile:

Men jeg kan varmt anbefale www.madlog.dk den holder styr på hvad jeg indtager af kalorier og hvad jeg forbrænder. Så behøver man ikke rende og kigge så meget på hvad enkelt madvare, indholder af kalorier. Jeg indtaster det jeg har tænkt mig at spise og ser det fornuftigt ud, så spiser jeg det :smile: Den er ikke gratis, men til at overskue 10 uger for 99,- kr.

Link to comment
Share on other sites

@Krisser

Ja det kan være svært at få gang i den rigtige kost, men det er DIG der skal vende skuden rundt. Her er nogen ting der erfaringsmæssigt gør det nemmere at få hul på fedtbylden:

1. Det er når du er sulten du er nem at knække, så lad vær med at blive alt for sulten. Dvs. spis ofte, sørg for at have sunde snacks ved hånden, groft knækbrød, gulerødder, sherrytomater. (Personligt plejer jeg at æde 5 skiver hamburgryg hvis jeg får ædeflip det tager toppen af) Derudover så mætter grove produkter længere og mere. Protein er også kendt for at give nogenlunde samme gode effekt.

2. Du må ikke være sulten når du handler ind, på den måde ryger der ikke alt muligt junk i vognen.

3. Det er forbudt at have slik og sukkerdrikke (sodavand, saftevand etc.)i huset, så ud med det hele!!!!! :cry: Fordi når man bliver sulten er man svag og kan ikke sige nej hvis der ligger noget i skabet. Så hjælp dit svage "jeg" når du er mæt ved 1. ikke at købe noget slik, og 2. smide alt slikket ud af skabet.

4. Bliv klogere på din mad gennem at tælle dine kalorier. Det her er den for mange en god løsning, da man ligepludselig fatter hvorfor man ikke skal drikke sodavand. Brug gerne software til dette (hvis man har iphone, jeg plejer at anbefale "shapeup caloriecounter")

@KANielsen.

Undersøg under fanen sundhed på motiononline hvad dit energiforbrug er.

Du skal bruge en køkkenvægt og så veje din mad. Derefter ser du på varedeklaretionen (eller slår op i en database i det software du bruger) for at få energiindholdet. Derefter regner du ud hvad det samlede energiindhold er.

Det er vigtigt at du ikke indtager mere end hvad dit energiforbrug er! Et energiunderkud på ca. 500 kalorier om dagen, giver ca. et ugentligt vægttab på 0,5 kg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share