Vejen til det umulige


KasperBC
 Share

Recommended Posts

Hej,

For at se egen fremgang, og efter anbefaling fra andre, så opretter jeg hermed min træningslog mod mit projekt: 30km svømning.

Baggrund for projektet:

Efter jeg tidligere har cyklet rigtig meget ønskede jeg at begive mig ud i noget nyt. Da mit motto er alt eller intet, så blev det hurtigt besluttet at det skulle drives til det ekstreme. Der er blevet stablet et væddemål på benene som selvfølgelig går på om jeg kan gennemføre 30km eller ej.

Derudover har jeg kontaktet Dansk Svømme Union for at høre hvad den nuværende danske rekord lyder på - hvis der er en. Hvis der ikke er, så vil de komme med et udspil til hvor langt der skal svømmes for at det kan betegnes som en rekord.

Jeg agter at tage kontakt til div. lokale virksomheder og prøve at starte en indsamling op til fordel for Kræftens Bekæmpelse - som også er den organisation som jeg har støttet på mine cykelturen rundt i verden. Mere info herom senere.

Regler:

1. Jeg skal svømme 11. Juli 2011

2. Skal være i vandet under hele forløbet og må derfor ikke komme op under en varm bruser f.eks. Dog skal der muligvis laves en regl for toilet besøg.

3. Ingen svømmefødder eller andre hjælpe midler.

4. Briller og våddragt tilladt.

5. Der må ikke ansættes træner eller svømmes på hold - det er udelukkende egen træning!

Min baggrund:

- 20år

- Studerer fysioterapeut

- Arbejder som IT Konsulent

- 102kg

- 190cm

- BMI'en siger let overvægtig.

- Har tidligere dyrket ekstrem cykling,hvor jeg b.la. har cyklet 5.400km på tværs af USA på 26 dage o.l

- Men må siges intet at have lavet siden sidste tur, og derfor har jeg overhoved ingen form.

- Jeg har aldrig gået til svømning og har ikke andre svømme-færdighedder end dem som de fleste har.

Træningen:

Jeg vil forsøge at komme i vandet så ofte som muligt og så længe af gangen som muligt. Men da jeg både studere, arbejder og står og skal være far for første gang til Maj, så skal det hele passes sammen.

Jeg modtager gerne ideer til at fremme træningen!

God træning,

Kasper

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=56264 - link til tråd fra "træningsprogrammer".

Edited by KasperBC
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg kan desværre ikke bidrage konstruktivt. Men jeg kan roligt sige, at jeg vil kigge med fra sidelinjen.

Dejligt vandvittig udfordring.

Lidt høj BMI, det er jo ren Martin Strel så! Husk at få nogle sjusser undervejs :laugh:

Martin Strel er i hvert fald en fantastisk inspiration undervejs - til at holde humøret oppe :) .

- Dog springer jeg sjusserne over ;) .

Rart med nogle der vil følge projektet lidt :) .

Link to comment
Share on other sites

Som sagt meget spændende. Lav evt. et link til den "oprindelige" tråd i dit første indlæg, så du altid kan finde den frem.

Efter du har skrevet at du både studerer, arbejder OG skal være far justerer jeg mine forventninger lidt mere mod det negative, desværre :wink:

Det er en voldsom udfordring du står over for!

Link to comment
Share on other sites

Som sagt meget spændende. Lav evt. et link til den "oprindelige" tråd i dit første indlæg, så du altid kan finde den frem.

Efter du har skrevet at du både studerer, arbejder OG skal være far justerer jeg mine forventninger lidt mere mod det negative, desværre :wink:

Det er en voldsom udfordring du står over for!

Ja, det er desværre alle sammen faktorer der taler imod at det skulle lykkedes - men det giver mig bare endnu mere motivation :).

Glæder mig til at komme igang med træningen!

Link to comment
Share on other sites

Fedt at se at du har lavet en log og dermed kan følge og få andre til at se din træning og fremgang efter i sømmene.

Et forslag fra min siden vil helt klart være at lave en 1 eller 2 km test for at se hvor længe du er om den givne distance, for at få et lille billede af tidsforbruget.

Som sagt i den oprindelige tråd så få skudt en video af en god omgange crawl og rygsvømning, så er vi flere der kan komme med feedback på det.

Som Spoer, må jeg nok også sige at det på nuværende tidspunkt ser meget svært ud at nå målet.

Link to comment
Share on other sites

Så fik jeg første træningspas i hus - også alligevel ikke.

- Hvad skal det dog sige?

Jo, jeg ankommer til svømmehallen, virkelig klar til at komme igang med dette projekt. Jeg kommer ind, kommer i badebukserne og kommer ind i hallen. BOOM! Børn overalt. Når man ikke selv har ferie, så glemmer man lige at denne uge er store-vinterferie-uge.

Svømmehallen har valgt at lukke for svømmebanerne , så det hele er bare legeplads.

Dog er jeg fast besluttet på at få noget ud af turen, så jeg hopper i vandet og begynder at svømme langskanten, under og ved siden af alle børnene. Efter et par opvarmningsbaner får jeg gjort lidt plads, så jeg nogenlunde kan komme frem og tilbage - men på ingen måde optimalt.

Nårh, men fik gennemført et mindre program som så ud som følger:

200m opvarmning

500m crawl

4x50m ben m. 30sek pause - brugte en plade at ligge med hænderne på, også udelukkende benspark.

300m bryst

500m crawl

I alt = 1.700m.

De sidste 500m kunne mærkes på pulsen og tagne blev ikke ret gode. Dog må noget også tilskrives at det var svært at komme frem og tilbage.

Jeg fik ikke nogle tid på hvor lang tid jeg var om det - da uret i hallen var slukket.

Kommenter gerne!

Fedt at se at du har lavet en log og dermed kan følge og få andre til at se din træning og fremgang efter i sømmene.

Et forslag fra min siden vil helt klart være at lave en 1 eller 2 km test for at se hvor længe du er om den givne distance, for at få et lille billede af tidsforbruget.

Som sagt i den oprindelige tråd så få skudt en video af en god omgange crawl og rygsvømning, så er vi flere der kan komme med feedback på det.

Som Spoer, må jeg nok også sige at det på nuværende tidspunkt ser meget svært ud at nå målet.

Jeg sørger for at få tid på en 1km næste gang - 2km er måske lige en stor mundfuld på andet træningspas :) .

- Jeg prøver at finde en der vil tage med og skyde en video.

Det bliver helt bestemt svært - men jeg er optimist og tror på at hvis jeg ligger god energi i det :) .

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal gøre hvad jeg kan - måske man skulle anskaffe sig et pulsur :) .

Det næsten ikke brugbart, da bæltet ryger ned hver gang du vil sætte af fra kanten. Skal man benytte pulsur skal man have fat i specielle bøjler og optimalt set lade uret ligge på kanten imens man svømmer. Ikke fedt når der er andre i hallen.

Link to comment
Share on other sites

Nårh, men fik gennemført et mindre program som så ud som følger:

200m opvarmning

500m crawl

4x50m ben m. 30sek pause - brugte en plade at ligge med hænderne på, også udelukkende benspark.

300m bryst

500m crawl

I alt = 1.700m.

Det er bedre end jeg havde frygtet.

Jeg gaar nu fra at vaere overvejende negativ til ret positiv.

Faa skaffet en vaaddragt i en fart og faa tjekket op paa nogle videoer paa nettet.

Skulder rotation og dermed kropsrotation er alfa og omega for at kunne svoemme distancer. Faa styr paa det. Din krop skal tilte om en akse der gaar lige ned igennem kroppen. Du skal have en arm strakt ud foran dig lige under vandlinien hele tiden naar du svoemmer (skiftende for hvert armtag naturligvis). Hvis du ikke kan det saa roterer du for lidt.

Drop bentraeningen med mindre det er for motivationens skyld. Du skal stort set ikke bruge benene paa ekstremt lange distancer som denne.

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Drop bentraeningen med mindre det er for motivationens skyld. Du skal stort set ikke bruge benene paa ekstremt lange distancer som denne.

Her må jeg tillade mig at være uenig. Der er kommet mere og mere fokus på bensparket selv på de lange distancer 10 km åbenvand og lign. Tidligere er det rigtigt at man næsten ikke brugte benene selv på 800 og 1500 meter, men det er stort set alle de store begyndt på i løbet af de sidste år.

Hvis du gerne vil træne dit benspark på en god måde og få gjort det effektivt så er det væk med pladen, stil dig op i vandet, armene ind til brystet og lav lodrette benspark. her får du trænet bensparket i begge retninger og finder en god frekvens og rytme du kan bruge når du skal svømme almindeligt.

Link to comment
Share on other sites

Her må jeg tillade mig at være uenig. Der er kommet mere og mere fokus på bensparket selv på de lange distancer 10 km åbenvand og lign. Tidligere er det rigtigt at man næsten ikke brugte benene selv på 800 og 1500 meter, men det er stort set alle de store begyndt på i løbet af de sidste år.

Men en vaesentlig pointe er, at Kasper i modsaetning til de svoemmere du taler om, kan vaere stort set ligeglad med hastigheden. Han skal have oparbejde en god glidende teknik, hvor bensparket i min optik vil vaere det allersidste sted, der skal fokuseres.

Men jeg tror ikke diskussionen er saa relevant. Hvis vi bare kan faa Kasper til at svoemme nogenlunde om det saa er med eller uden ben, saa maa det vaere maal nok i sig selv.

Kasper>> Og saa en vigtig ting: Du skal laere at lave saltovending + stroemligning. Det vil give dig minimum 5 gratis meter per vending + stoerre hastighed = 6 gratis km ud a de 30. Det skal oeves oeves oeves og du skal i gang NU, for det er ikke saa nemt som det ser ud, men det sparer meget energi for hver gang du vender og giver et meget bedre flow i svoemningen.

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Men en vaesentlig pointe er, at Kasper i modsaetning til de svoemmere du taler om, kan vaere stort set ligeglad med hastigheden. Han skal have oparbejde en god glidende teknik, hvor bensparket i min optik vil vaere det allersidste sted, der skal fokuseres.

Men jeg tror ikke diskussionen er saa relevant. Hvis vi bare kan faa Kasper til at svoemme nogenlunde om det saa er med eller uden ben, saa maa det vaere maal nok i sig selv.

Både ja og nej. Bensparket er en vigtig del i at ligge vandret i vandet, specielt når hjælpemidler ikke er tilladt. En våddragt/svømmedragt kan give noget af det, men er stadig ikke nok til at rette en lav hofte og deraf ben op.

Link to comment
Share on other sites

Det er bedre end jeg havde frygtet.

Jeg gaar nu fra at vaere overvejende negativ til ret positiv.

Faa skaffet en vaaddragt i en fart og faa tjekket op paa nogle videoer paa nettet.

Skulder rotation og dermed kropsrotation er alfa og omega for at kunne svoemme distancer. Faa styr paa det. Din krop skal tilte om en akse der gaar lige ned igennem kroppen. Du skal have en arm strakt ud foran dig lige under vandlinien hele tiden naar du svoemmer (skiftende for hvert armtag naturligvis). Hvis du ikke kan det saa roterer du for lidt.

Drop bentraeningen med mindre det er for motivationens skyld. Du skal stort set ikke bruge benene paa ekstremt lange distancer som denne.

Det var da rart at høre :). Jeg har en våddragt liggende allerede, dog har jeg ikke haft den i brug, da jeg ville have lidt teknik o.l. på plads inden jeg hopper i dragten. Tænkte 2 mdr træningen uden og 3mdr i den - er det helt sort?

Bentræning var mest for lige at lave noget andet 2min, ikke som en reel del af min træning.

Her må jeg tillade mig at være uenig. Der er kommet mere og mere fokus på bensparket selv på de lange distancer 10 km åbenvand og lign. Tidligere er det rigtigt at man næsten ikke brugte benene selv på 800 og 1500 meter, men det er stort set alle de store begyndt på i løbet af de sidste år.

Hvis du gerne vil træne dit benspark på en god måde og få gjort det effektivt så er det væk med pladen, stil dig op i vandet, armene ind til brystet og lav lodrette benspark. her får du trænet bensparket i begge retninger og finder en god frekvens og rytme du kan bruge når du skal svømme almindeligt.

Jeg kan se din pointe, men jeg tror at jeg vil vælge at priorritere teknik over ben :).

Men en vaesentlig pointe er, at Kasper i modsaetning til de svoemmere du taler om, kan vaere stort set ligeglad med hastigheden. Han skal have oparbejde en god glidende teknik, hvor bensparket i min optik vil vaere det allersidste sted, der skal fokuseres.

Men jeg tror ikke diskussionen er saa relevant. Hvis vi bare kan faa Kasper til at svoemme nogenlunde om det saa er med eller uden ben, saa maa det vaere maal nok i sig selv.

Kasper>> Og saa en vigtig ting: Du skal laere at lave saltovending + stroemligning. Det vil give dig minimum 5 gratis meter per vending + stoerre hastighed = 6 gratis km ud a de 30. Det skal oeves oeves oeves og du skal i gang NU, for det er ikke saa nemt som det ser ud, men det sparer meget energi for hver gang du vender og giver et meget bedre flow i svoemningen.

Puha, ja det saltovending der. Er du gal det er svært. Jeg har prøvet at eksperimentere en smule med det. Men synes mere det ødelægger min rytme end gaverne den. Jeg bruger alt for meget luft og kommer for dybt i vandet. Men det kræver vel bare øvelse.

Både ja og nej. Bensparket er en vigtig del i at ligge vandret i vandet, specielt når hjælpemidler ikke er tilladt. En våddragt/svømmedragt kan give noget af det, men er stadig ikke nok til at rette en lav hofte og deraf ben op.

Håber på at våddragten kan give mig den nødvendige opdrift :).

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning:

Har ikke så meget tid idag, så valgte at komme i hallen fra morgenstuden inden jeg skulle ud på studiet. Efter opfordring herfra, så tog jeg tid på en 1km og resultatet blev:

Første 500m = 9min

Pause = 45sek

Sidste 500m = 9min 20 sek.

Så i alt rammer jeg 19min og 10 sek.

Hvordan vil i vurdere dette? Har ingen idé om det er ringe, eller ser ok ud ? :)

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning:

Har ikke så meget tid idag, så valgte at komme i hallen fra morgenstuden inden jeg skulle ud på studiet. Efter opfordring herfra, så tog jeg tid på en 1km og resultatet blev:

Første 500m = 9min

Pause = 45sek

Sidste 500m = 9min 20 sek.

Så i alt rammer jeg 19min og 10 sek.

Hvordan vil i vurdere dette? Har ingen idé om det er ringe, eller ser ok ud ? :)

Lidt hurtig hovedregning på dette giver dig 10 timer i vandet og det er uden pause og nu begynder problemerne at komme. Jeg kender ikke mange svømmehaller der har offentligt åbent i min. 10 timer så du kan svømme nonstop. Dertil kommer at dine tider på 500 eller 1000 meter kun bliver langsommere jo længere du kommer ind i dit forsøg. Så du skal nok ud i at opsøge nogle haller og finde ud af om de vil være interesserede i at hjælpe dig med dit forsøg.

Du skal yderligere også finde folk der kan dokumentere hvor langt du har svømmet.

SPØRGSMÅL: Er den en våddragt eller en svømmedragt du har?

Der er stor forskel på de 2 ting, en våddragt er primært lavet til dykning, surfing og ling og har en ens neopren tykkelse over hele kroppen, samt at halsen er høj. Denne type dragt er absolut NO GO. Der er ringe bevægelighed i skuldrene og der river din nakke fuldstændig hudløs fordi den går for højt op.

En svømmedragt har varierende tykkelse forskellige steder på kroppen, hvor mave og lår oftest har op til 5 mm neopren. skuldre og arme har på de fode modeller helt ned til 1 mm neopren omkring skuldrene og har specielle paneler her, som gør at der stort set ikke er nogen modstand i selv skuldren. Dertil kommer at svømmedragten er belagt så vandet ikke trænger så let ind og minimerer vandmodstanden. Disse dragter er stortset kun designet til at svømme crawl i og ikke noget andet, man kan dog godt svømme ryg og bryst, men det er langt fra optimalt for svømmere eller dragten.

Link to comment
Share on other sites

Lidt hurtig hovedregning på dette giver dig 10 timer i vandet og det er uden pause og nu begynder problemerne at komme. Jeg kender ikke mange svømmehaller der har offentligt åbent i min. 10 timer så du kan svømme nonstop. Dertil kommer at dine tider på 500 eller 1000 meter kun bliver langsommere jo længere du kommer ind i dit forsøg. Så du skal nok ud i at opsøge nogle haller og finde ud af om de vil være interesserede i at hjælpe dig med dit forsøg.

Du skal yderligere også finde folk der kan dokumentere hvor langt du har svømmet.

SPØRGSMÅL: Er den en våddragt eller en svømmedragt du har?

Der er stor forskel på de 2 ting, en våddragt er primært lavet til dykning, surfing og ling og har en ens neopren tykkelse over hele kroppen, samt at halsen er høj. Denne type dragt er absolut NO GO. Der er ringe bevægelighed i skuldrene og der river din nakke fuldstændig hudløs fordi den går for højt op.

En svømmedragt har varierende tykkelse forskellige steder på kroppen, hvor mave og lår oftest har op til 5 mm neopren. skuldre og arme har på de fode modeller helt ned til 1 mm neopren omkring skuldrene og har specielle paneler her, som gør at der stort set ikke er nogen modstand i selv skuldren. Dertil kommer at svømmedragten er belagt så vandet ikke trænger så let ind og minimerer vandmodstanden. Disse dragter er stortset kun designet til at svømme crawl i og ikke noget andet, man kan dog godt svømme ryg og bryst, men det er langt fra optimalt for svømmere eller dragten.

Det er en ironman våddragt - husker ikke lige mærket. Den burde vel være en sådan som du omtaler til svømning?

Der ligger en hal i Glostrup der har åbent fra 06:30 - 22:00 , så måske kan det lige lade sig gøre. Dog er mine tanke at henvende mig til div. haller og høre om nogle vil "deltage" i projektet.

Jeg skal selvfølgelig have nogle til at tælle baner, der burde dog kunne findes et sæt venner der vil være behjælpelig med dette :) .

Link to comment
Share on other sites

Det er en ironman våddragt - husker ikke lige mærket. Den burde vel være en sådan som du omtaler til svømning?

Der ligger en hal i Glostrup der har åbent fra 06:30 - 22:00 , så måske kan det lige lade sig gøre. Dog er mine tanke at henvende mig til div. haller og høre om nogle vil "deltage" i projektet.

Jeg skal selvfølgelig have nogle til at tælle baner, der burde dog kunne findes et sæt venner der vil være behjælpelig med dette :) .

Det lyder fortrøstningsfuldt at det er en reel svømmedragt du har og ikke en våddragt fra Netto til 250 kroner

Link to comment
Share on other sites

Skal man have en ordentlig svømmedragt er det de priser man skal op i, min egen kostede "kun" 4500, men jeg ville også have toppen og poppen.

Hehe, ja det fandt jeg ud af :).

- Det var også bare for at sige den ikke var fra Netto ;) .

Men back to topic:

Vil du anbefale at træne i dragten allerede nu, eller vil det være godt at træne lidt uden for så senere at træne med den på?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja det fandt jeg ud af :).

- Det var også bare for at sige den ikke var fra Netto ;) .

Men back to topic:

Vil du anbefale at træne i dragten allerede nu, eller vil det være godt at træne lidt uden for så senere at træne med den på?

Dragten skal du lade hænge i skabet i et par mdr. endnu. Din krop skal først lære at gebærte sig i vandet og det gør den bedst uden dragt. Dragten kan du begynde at bruge de sidste 14 dage op til forsøget for at finde ud af hvordan den er at svømme i.

Du skal lærer at svømme uden brug af hjælpemidler og ikke kunne svømme udelukkende ved brug af hjælpemidler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share