Vejen til det umulige


KasperBC
 Share

Recommended Posts

Dragten skal du lade hænge i skabet i et par mdr. endnu. Din krop skal først lære at gebærte sig i vandet og det gør den bedst uden dragt. Dragten kan du begynde at bruge de sidste 14 dage op til forsøget for at finde ud af hvordan den er at svømme i.

Du skal lærer at svømme uden brug af hjælpemidler og ikke kunne svømme udelukkende ved brug af hjælpemidler.

Det var også det jeg tænkte - dog har jeg tidligere prøvet at svømme lidt i dragten, og tror jeg vil bruge lidt mere end 14 dage på tilvending. Synes det er en ret stor forskel.

Men tænker at jeg de næste 3-4 måneder her vil træne uden, også hoppe i den den sidste måneds tid . Lyder det helt i skoven?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det var også det jeg tænkte - dog har jeg tidligere prøvet at svømme lidt i dragten, og tror jeg vil bruge lidt mere end 14 dage på tilvending. Synes det er en ret stor forskel.

Men tænker at jeg de næste 3-4 måneder her vil træne uden, også hoppe i den den sidste måneds tid . Lyder det helt i skoven?

Det lyder fornuftigt, du skal selvfølgelig "lære" at svømme først, men det er også vigtigt at have tilvænning med våddragten specielt når du skal svømme så mange timer.

Jeg forstå ikke reglen om at i ikke må svømme med på hold eller modtage træning af en træner. I svømning har teknik mere at sige end fysikken. Du kan godt blive en nogle lunde cykelrytter uden hjælp fra træner, men gælder ikke for svømning.

30km er rigtig rigtig langt (jeg ville personligt aldrig selv gide at svømme 30km i svømmehal), men stadigvæk ikke så ekstremt igen. det er nævnt tidligere at de til 20 dobbelt ironman svømmede 72km. Hvis det skal være 30km og samle penge ind, skal det være havsvømning f.eks krydsning af Femern bælt, amager rundt eller svømning fra Jylland til Sjælland (de helvedes karle planlægger sådanne en tur til sommer)

Det skal ikke forstås som kritik. Jeg vil have dybeste respekt for alle mennesker der klare sådanne en tur i baljen.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder fornuftigt, du skal selvfølgelig "lære" at svømme først, men det er også vigtigt at have tilvænning med våddragten specielt når du skal svømme så mange timer.

Jeg forstå ikke reglen om at i ikke må svømme med på hold eller modtage træning af en træner. I svømning har teknik mere at sige end fysikken. Du kan godt blive en nogle lunde cykelrytter uden hjælp fra træner, men gælder ikke for svømning.

30km er rigtig rigtig langt (jeg ville personligt aldrig selv gide at svømme 30km i svømmehal), men stadigvæk ikke så ekstremt igen. det er nævnt tidligere at de til 20 dobbelt ironman svømmede 72km. Hvis det skal være 30km og samle penge ind, skal det være havsvømning f.eks krydsning af Femern bælt, amager rundt eller svømning fra Jylland til Sjælland (de helvedes karle planlægger sådanne en tur til sommer)

Det skal ikke forstås som kritik. Jeg vil have dybeste respekt for alle mennesker der klare sådanne en tur i baljen.

Reglen med at modtage hjælp er der fordi hele dette her er sat op som et stort væddemål. Derfor har dem der har væddet imod mig selvfølgelig interesse i at jeg ikke får bedre teknik end den jeg selv kan tillærer mig :).

Det bliver i svømmehal, uden tvivl. Jeg er en kæmpe kylling for koldt vand og kommer derfor aldrig i vandet i Danmark. Derudover så tror jeg er det bliver lige så stor en psykisk udfordring, når det skal foregå på en 25m bane i en hal.

Jeg vil se om det er muligt at samle penge ind - hvis ingen vil støtte op om det - så bliver det "bare" et personligt mål :) .

Link to comment
Share on other sites

Hmm, faldt lige over denne tabel en tabel der siger:

96kg kropsvægt

25min svøm = 2029 KJ

40min svøm = 2952 KJ

50min svøm = 4242 KJ

Dvs. at man rundt regnet forbrænder 1.000 kcal ved 50min i vandet.

Lyder det rimeligt, hvis man svømmer med lad os sige 60-70% maks puls?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, faldt lige over denne tabel en tabel der siger:

96kg kropsvægt

25min svøm = 2029 KJ

40min svøm = 2952 KJ

50min svøm = 4242 KJ

Dvs. at man rundt regnet forbrænder 1.000 kcal ved 50min i vandet.

Lyder det rimeligt, hvis man svømmer med lad os sige 60-70% maks puls?

Som så meget andet er det ikke tiden du træner der er væsentlig, men distancen du har gennemført. Ofr hvis du nu bruger 50 min. på 2,5 km og jeg har svømmet 4 km, så skal du ikke sige mig at vi har forbrændt den samme mængde energi.

Regn med at du bruger ca. 1000 kJ/km du har svømmet, det er et klart bedre estimat på dit energi forbrug. Jeg har ikke lige noget dokumentation ved hånden, men husker det ligger deromkring.

Link to comment
Share on other sites

Som så meget andet er det ikke tiden du træner der er væsentlig, men distancen du har gennemført. Ofr hvis du nu bruger 50 min. på 2,5 km og jeg har svømmet 4 km, så skal du ikke sige mig at vi har forbrændt den samme mængde energi.

Regn med at du bruger ca. 1000 kJ/km du har svømmet, det er et klart bedre estimat på dit energi forbrug. Jeg har ikke lige noget dokumentation ved hånden, men husker det ligger deromkring.

Tak - det var noget mere håndgribeligt og brugbart :) .

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes sagtens du kan begynde at træne i våddragt nu. Bare en gang om ugen eller en gang hver anden uge. Der er ret stor forskel på at svømme med/uden, så det er ikke helt tosset så småt at begynde at øve sig.

Godt at det var den sidste gang, for med dit mål er der ikke plads til for mange dage uden træning i vandet. Man kan da sagtens svømme med tømremænd, men det er ikke at anbefale og slet ikke hvis man stadig er beruset.

Ha nej - slet ikke hvis man skal til stævne :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Godt at det var den sidste gang, for med dit mål er der ikke plads til for mange dage uden træning i vandet. Man kan da sagtens svømme med tømremænd, men det er ikke at anbefale og slet ikke hvis man stadig er beruset.

Ja - problemet var bare at jeg var i Aalborg, og derfor ikke havde mulighed for at svømme :).

Den stod på kort træning igår, da hallen lukkede 4 timer før tid - wtf!?

- Nårh, jeg er på den igen idag.

Nej, men det kender hverken du eller jeg jo til :4nope: :beerchug:

Haha :D .

Link to comment
Share on other sites

Så blev dagens pas overstået.

Ca. 1 time og 20 min i vandet. Jeg tabte mit bane-count undervejs og har derfor ikke helt overblik over hvor langt det blev. Men i hvert fald 3km.

Tog tid på de sidste 500m for dagen - 9min 31 sek. Altså efter +2,5km, så det er jeg ok tilfreds med. Dog ved jeg er tiden for 3km ikke er noget vildt, men der blev ikke svømmet til, da jeg ikke lige følte for at give 100% idag.

Hvad siger I? Hvordan ser det ud?

Link to comment
Share on other sites

Så blev dagens pas overstået.

Ca. 1 time og 20 min i vandet. Jeg tabte mit bane-count undervejs og har derfor ikke helt overblik over hvor langt det blev. Men i hvert fald 3km.

Tog tid på de sidste 500m for dagen - 9min 31 sek. Altså efter +2,5km, så det er jeg ok tilfreds med. Dog ved jeg er tiden for 3km ikke er noget vildt, men der blev ikke svømmet til, da jeg ikke lige følte for at give 100% idag.

Hvad siger I? Hvordan ser det ud?

Det kommer meget an på hvordan de andre 2,5 km har set ud også tidsmæssigt.

Lidt spørgsmål, hvordan har du det når du svømmer? Hvilke tanker har du imens? Hvornår kommer den video?

Link to comment
Share on other sites

Det kommer meget an på hvordan de andre 2,5 km har set ud også tidsmæssigt.

Lidt spørgsmål, hvordan har du det når du svømmer? Hvilke tanker har du imens? Hvornår kommer den video?

Har ikke styr på tiden, på det andet. Men har vel ligget omkring 1 time for de 2,5km. Så overhoved ikke noget hurtigt. Svømmede nogle dyk øvelser, vejrtræningsøvelser o.l. Derfor var det ikke bare svøm ud i et.

Når jeg svømmer har jeg tit problemer med at finde noget at tænke på, og derfor bliver jeg hurtigt frustreret og træt. Når det lykkedes at finde noget, så svømmer jeg bare derudaf og tænker ikke over hvor hårdt det er.

Kender det fra cyklen, de dage hvor man skal cykle 2-300km og f.eks. har glemt sin iPod eller bare ikke har noget at tænke på, så bliver etapen meeeega lang - men så snart der er musik eller tanker om et eller andet, så flyver tiden afsted.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går på mongo-tilt nu! Kommer ned til dagens træning - top tunet og virkelig klar til at give gas.

Da jeg kommer ind i hallen er der god plads på banerne og det hele ser lækkert ud. Efter ldit tid kommer der flere og flere børn og til sidst også lige et vandarobic hold med +80 damer...... Så optog dette alle banerne og jeg måtte forlade vandet efter 1,1km.

ØV!

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning:

Opvarmning: 500m

1km crawl: 18min. 10 sek. (Ny PB)

Nedvarmning: 500m.

I alt: 2.000m.

Dejligt at starte dagen ud med at slå rekorden på 1km crawl med over 1min, og det var første pas med 1km crawl uden ophold. Dejligt at se lidt fremskridt :).

Link to comment
Share on other sites

Udmærket. Hvor træt er du efter den omgang? Dels lige efter og dels hvor lang tid det tager dig at restituere?

Ikke vildt træt, vil tro jeg yder 75-80% på distancen. Men jeg er allerede klar igen efter de 500m nedvarmning. Er ikke træt når jeg kommer ud af hallen - dog er jeg lidt øm i benene idag, men ellers intet at mærke.

Link to comment
Share on other sites

Ikke vildt træt, vil tro jeg yder 75-80% på distancen. Men jeg er allerede klar igen efter de 500m nedvarmning. Er ikke træt når jeg kommer ud af hallen - dog er jeg lidt øm i benene idag, men ellers intet at mærke.

OK det er ret positivt synes jeg. Men det betyder også at du burde få lagt nogle flere meter på hver træning.

Link to comment
Share on other sites

Hej Kasper

Der skal noget mere træning ind i dit program, hvis du ikke har været i vandet siden i lørdags.

SÆT IGANG

Kommer i vandet idag - har slet ikke haft tiden. Har haft skole og 20 overarbejds timer på 3 dage. Så har været booked fra 07:00-22:00 hver dag. Ret stramt.

Satser på at book en 3-4km her til aften. Status følger efter træning.

Link to comment
Share on other sites

... søger derudover råd til hvordan man lære at holde styr på sit banecount? Kan man få ur/bælte eller andet der kan måle meter for mig, ligesom der findes til løb og cykling?

Eller er det bare at sammensætte et decideret program og svømme det?

Link to comment
Share on other sites

... søger derudover råd til hvordan man lære at holde styr på sit banecount? Kan man få ur/bælte eller andet der kan måle meter for mig, ligesom der findes til løb og cykling?

Eller er det bare at sammensætte et decideret program og svømme det?

Program og kugleramme.

Det er i øvrigt ikke dine loglæsere du skal undskylde over for :smile:

Link to comment
Share on other sites

Program og kugleramme.

Det er i øvrigt ikke dine loglæsere du skal undskylde over for :smile:

Øv - ville være top nice med et ur e.l. der kunne lægge baner sammen for en :) .

- Jeg undskylder ikke , har simpelthen ikke haft tiden, så desværre ikke så meget at gøre. Jeg tager revance de næste dage, hvor jeg har mere overskud af tid da skolen kun skal bruge få timer om dagen :) .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share