Det bedste styrkeløfter program


Guest Infestedass
 Share

Hvilken en var bedste for dig  

89 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Det kunne være intressant hvad folk synes har været bedste system. Og hvad de har haft af fremgang med systemet???

Selv kan jeg ikke rigtig svare, pga manglende erfaring med systemerne, men indtil videre synes jeg TJ cyklussen er et mesterværk, evt kombineret med at man står på forhøjning.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Når det så er sagt, så har du helt og holdent ret. Alle programmer bør tilpasses den enkelte person. Selvom jeg har stor fremgang bare på at anvende et almindelig standard Sheiko program, så kan jeg se en del ting i dette program, som skal tilpasses efter mine egne præmisser, og i sidste ende forhåbenlig også vil resultere i bedre resultater. :devil:

Link to comment
Share on other sites

I tråden Supertraining - spørgsmål og svar er der blevet diskuteret lidt om "strength deficit" ... ved hjælp af denne forskel kan man så finde ud af hvordan man skal tilpasse sin træning for at få mest mulig fremgang... I Supertraining bruger Mel Siff et hop som eksempel men er det muligt at lave samme forsøg i de 3 store løft og hvordan ville man evt gøre dette??? håber I synes det har relevans her i tråden ellers flytter jeg det gerne.. det var bare fordi jeg så I snakkede om individuelle forskelle... det ville jo være det optimale hvis man ved hvordan man skal træne grundlæggende for at få mest fremgang på et given tidspunkt... det undrer mig egentlig også at de i Rusland udelukkende træner Sheiko på landsholds-plan (sådan har jeg ihvertfald forstået det.. ret mig hvis jeg tager fejl)... bliver Sheiko også rettet til efter den enkelte løfter eller hvordan foregår det??? ;)

Link to comment
Share on other sites

Sheiko er en af flere trænere på det russiske landshold.Der var 4 løftere med fra hans klub ved sidste VM. Der er sikkert mange som træner noget lignende, da det bygger på vægtløftningsteorier, og de har ikke rigtigt andet derovre.

Du kan ikke overføre strength deficit fænomenet hertil, da styrketræningen og konkurrencen er samme disciplin.

/Niels

Link to comment
Share on other sites

Jeg har svært ved at se at man indenfor det første år som styrkeløfter kan sige at noget program er det "bedste", da det man får mest ud af (i det lange løb ) er at fokuserer på teknikken i de tre løft. Jeg har dødløftet i 8 måneder nu og har stadig ikke lært at gøre det ens hver gang. Derfor hvis jeg begav mig ud i et program, hvor jeg skal løfte et træningspas med 70% af min max, så skal jeg være mig bevidst om at det ikke er mit 1RM max jeg skal tage fra, men derimod det max, hvor jeg kan udføre øvelsen i rimelig stil.

Pointen er at hvis ikke at teknikken kommer i højsædet, opbygger man ikke på længere sigt det fundament der skal til for at løfte de RIGTIG tunge vægte.

Kommentarer?

Edited by Watts
Link to comment
Share on other sites

Der kan sagtens være en forskel på de forskellige programmer, også selvom man er nybegynder. Du siger selv at selv at teknikken i starten bør være det vigtigste. I så fald så lægger du allerede op til et program som hovedsageligt fokuserer på løftene, og mindre vægt på f.eks. hjælpeøvelser.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke overføre strength deficit fænomenet hertil, da styrketræningen og konkurrencen er samme disciplin.

Gider du forklare det for mig Niels.. tror ikke helt jeg fatter hvorfor??? :blink: og da du siger det ikke kan lade sig gøre hvordan finder man så ud af hvilken måde man skal tilrettelægge sin træning på hvis man er havnet i en stagnation??? det virker lidt for tilfældigt til mig "bare" at skulle prøve sig frem det må da kunne lade sig gøre at finde ud af det på videnskabelig vis oder was?? ;)

Link to comment
Share on other sites

Squatfather -> Kan du ikke bare skrive lidt om hvad principperne i sådan en sheiko-cyklus er? Jeg synes det er meget uoverskueligt (og extremt tidskrævende) at kigge sådan en logbog igennem. Desuden kan jeg jo højst sandsynligt ikke løfte det samme som XAX :lol: så jeg kan op ikke kopiere hans program...

Men hvad indebærer sådan en sheiko-cyklus? Hvilke principper køres der efter?

Link to comment
Share on other sites

Gider du forklare det for mig Niels.. tror ikke helt jeg fatter hvorfor???  og da du siger det ikke kan lade sig gøre hvordan finder man så ud af hvilken måde man skal tilrettelægge sin træning på hvis man er havnet i en stagnation??? det virker lidt for tilfældigt til mig "bare" at skulle prøve sig frem det må da kunne lade sig gøre at finde ud af det på videnskabelig vis oder was??

Det interessante i squat er jo ikke hvor stor kraft man kan præstere, men hvor meget vægt man kan løfte.

Man kører jo ikke squat med pause i bunden til konkurrencer?

Individuelle forskelle i fibertyper, kropsbygning, træningstilstand, kropsvægt mv. gør at man ikke kan vide præcis hvordan man skal løfte. Generelt er neural styrke at foretrække overfor hypertrofy induceret styrke, for relativ styrke.

/Niels - nu skal jeg vist snart til at have min Supertraining hjem igen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun prøvet singles cycle og Hatfield, og det har været med beherskede resultater hver gang, men jeg tror, det er en god ide at have et program eller en fast strategi at følge op til hvert max-forsøg.

Det er så nok mindre vigtigt hvilket program, man følger. Dog sådan at der nok er nogle programmer, der ligger bedre til en end andre. F.eks. er singles cycle meget god til mig, da jeg ikke rigtig gider løfte tungt, og da jeg hellerikke bryder mig om DOMS (=store variationer i workload). Hatfields er mindre god på disse punkter.

Link to comment
Share on other sites

Har svaret ”andet”, da et program lavet specifikt til en selv, må være det optimale. Det er da ok at køre Sheiko eller andet, men et individuelt program må da være det mest effektivt. Det er da fint at en russisk landstræner har lavet nogle programmer som folk herhjemme synes det er sjovt at efterligne – fred være med det – med ens personlige fejl og svagheder kan Boris Sheiko jo ikke korrigere hjemme fra hans lille domicil i Moskva, eller hvor han nu befinder sig. Derfor, få lavet et indivuduelt program af en kompetent træner.

Link to comment
Share on other sites

Det er da fint at en russisk landstræner har lavet nogle programmer som folk herhjemme synes det er sjovt at efterligne – fred være med det – med ens personlige fejl og svagheder kan Boris Sheiko jo ikke korrigere hjemme fra hans lille domicil i Moskva, eller hvor han nu befinder sig

Det er sjovt du siger dette, for selv Boris Sheiko mener at hans programmer ikke er andet en skabelon, som bør tilpasses den enkelte løfter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share