Oplevelse af vægt


Torben F.
 Share

Recommended Posts

Kender i det, når man løfter vægten ud i strakte arme og skal til at køre bænkpres: den ene dag kan 100 kg føles som 1 ton, mens næste uge føles de som 80kg. Bemærk at jeg i første omgang udelukkende taler om når vægten holdes ud i strakte arme og før 1 rep på dagen er påbegyndt.

Nogen der ved hvad det skyldes? Hvilke mekanismer i nervesystemet er på spil? Hvorfor kan en god opvarmning nogle gange ændre denne fornemmelse? Kan man bruge det til noget strategisk, som f.eks. monitorere træningstilstanden?

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror desværre ikke det er noget der kan svares endegyldigt på. Mener at den har været oppe og vende på MOL én gang tidligere uden at der blev givet en endelig konklusion.

Det kan selvfølgelig være at der er kommet nyt på forskningsfronten siden da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror desværre ikke det er noget der kan svares endegyldigt på. Mener at den har været oppe og vende på MOL én gang tidligere uden at der blev givet en endelig konklusion.

Nogle hints til at finde tråden, dvs. søgeord, deltagere, hvor lang tid siden, o.a. Så vil jeg prøve at grave tråden frem..

Link to comment
Share on other sites

Ud over Torben's observation oplever jeg ofte (i tungere compounds), at 1. sæt er væsentligt tungere end 2. sæt. Dette forstiller jeg mig ikke at have noget med den følte intensitet at gøre, men din direkte faktiske styrke.

Kan det være relateret?

Måske opfattes vægten tungere, fordi (for os) ukendte omstendigheder tillader varierende styrke. Som eksempel tænker jeg på blodvolumen i pågældene muskel. Man kunne forstille sig denne kunne være varierende, alt efter dagens øvrige aktiviteter og samtidigt hurtigt øges ved engagering af musklen.

@Torben, min fornemmelse af tungere vægt, sker kun ved første udløft for en given øvelse. Er det også hvad du oplever?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror alle kender det. Når det så er sagt, så oplever jeg det stort set aldrig mere. Det er primært et resutlat af at jeg i dag altid kører normalt relativt lange opvarmnings cykluser hvor jeg ofte har 4-5 sæt inden jeg rammer workset vægten.

Jeg har måtte erkende at det at have "hovedet med", betyder ekstremt meget for kvaliteten af min træning ogmine løft generelt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share