Hst 15 eller 12?


Fistandantilus
 Share

Recommended Posts

(Altså, det er vigtigere, at der er progression hver gang indenfor en micro cycle, end at tage mere vægt første gang i en ny microcycle, end man gjorde sidste gang i forrige microcycle.)

Ikke helt enig. Det er vigtigt at man aldrig går tilbage i vægt. Faktisk burde man gøre som anyone og cil har forslået, og smide alt der hedder mini cyklus og reprange væk, sætte sig ned, tegne 18 trænings pas, med alle ens øvelser, og så sørge for at ramme en god progresion. Det ville være vejen frem. Det kan dog ikke helt lade sig gøre. men teoretisk ville det være perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det på samme måde som BLACKICE mht. 15 rep dødsløft og squat!

Det kan simpelthen ikke lade sig gøre. Når jeg er er færdig med squat er jeg helt svimmel, og har fået kvalme! Hvis jeg så også kører dødsløft, er jeg helt færdig (og min lænd skriger), hvilket går ud over alle andre muskelgrupper.

Så jeg skal i hvert fald ikke køre 15 rep igen!

Mht. til progression så er det nogen gange nødvendigt, at øge undervejs! Min nuværende makker stiger nærmest fra gang til gang i alt. I mandags gik han kold på bænken efter 5x52,5. Så satte vi 50 på og han fik 9+ 1 forced rep! Idag tog han uden problemer 2x10x55... Sådan har det nu gået i 3 uger (Hans dødsløft og squat for 10 rep er begge steget med 20 kg), og det ser ud til at fortsætte!

Link to comment
Share on other sites

Så satte vi 50 på og han fik 9+ 1 forced rep
Hvorfor 1 forced rep? Det hører ikke hjemme i HST.
I mandags gik han kold på bænken efter 5x52,5. Så satte vi 50 på og han fik 9+ 1 forced rep! Idag tog han uden problemer 2x10x55... Sådan har det nu gået i 3 uger (Hans dødsløft og squat for 10 rep er begge steget med 20 kg), og det ser ud til at fortsætte

De vægte han løfter taget i betragtning ser det ud som om han næsten lige er startet. Det forklarer en del. Du vil altid øge kraftigt i starten. Spørg feks VETO hvordan hans fremgang i Dødløft har været.

Link to comment
Share on other sites

Hehe jeg ved godt, at forced rep ikke hører hjemme i hst, eller træning generalt for den sags skyld! Jeg kan, så vidt jeg husker, ikke komme på selv, at have taget en forced rep i over et år, men han insisterer! :rolleyes:

Han er ikke lige startet. Han har trænet i 3,5 måneder, men han er cykelrytter, og var ekstremt pint ned i vægt, da han startede (ligesom mig i sin tid)!

Og det er satme noget der virker på ham, så vi fortsætter med at øge vægten denne hst-cyklus ud!

Link to comment
Share on other sites

Nå BLACKICE, vi skal vist ikke diskutere HST, det er jo hellerikke mig, det går ud over, så jeg kan jo være ligeglad, jeg vil dog stadig hævde, at i læser BH forkert.

M.h.t. træningserfaring: 3,5 måned, Der giver jeg BLACKICE ret. Men det betyder ikke, at man ved alt om HST efter et par runder eller 3.

(BLACIKCE, jeg ved ikke lige, hvor langt du er. Jeg læser kun HST logge, hvis de tilhører kvinder.)

cilius: at man eventuelt mener at vide noget om muskelvækst betyder jo ikke nødvendigvis, at HST bygger på samme viden.

HST bygger på cyklisk progression, og hvis nogen har set et sted, hvor BH siger, at vægten skal stige hele tiden, så vil jeg godt se det. Jeg har som sagt kun set ham sige, at vægten altid skal stige indenfor en mini cyklus, samt at det er en fordel at dekonditionere, selvom det giver styrketilbagegang.

Link to comment
Share on other sites

Nå BLACKICE, vi skal vist ikke diskutere HST, det er jo hellerikke mig, det går ud over, så jeg kan jo være ligeglad, jeg vil dog stadig hævde, at i læser BH forkert.
Det behøver vi skam heller ikke. Vi kan jo bare spøre, Cil, Anyone, TJ, topper, og alle de andre som har læst HST. Jeg er rimelig overbevist om at de vil give mig ret.
M.h.t. træningserfaring: 3,5 måned, Der giver jeg BLACKICE ret. Men det betyder ikke, at man ved alt om HST efter et par runder eller 3.

Trænings erfaring er en ting. HST erfaring er en anden ting. Det her er min knapt 3 gang jeg kører HST. Og de resultater jeg har nået denne gang taler for sig selv.

cilius: at man eventuelt mener at vide noget om muskelvækst betyder jo ikke nødvendigvis, at HST bygger på samme viden.
Well faktisk jo. Fordi de handler om hvordan man stimulerer muskel vækst. Så nytter det ikke noget at man skruer et program sammen på en måde som ikke følger den viden man har i dag om dette.

HST er perfekt til hypertrofi, hvis man kører det rigtigt.

HST bygger på cyklisk progression, og hvis nogen har set et sted, hvor BH siger, at vægten skal stige hele tiden, så vil jeg godt se det. Jeg har som sagt kun set ham sige, at vægten altid skal stige indenfor en mini cyklus, samt at det er en fordel at dekonditionere, selvom det giver styrketilbagegang.

Det er korrekt at man kører SD efter endt cyklus. Men ikke efter endt mini cyklus. Men efter 8 uger.

Det er også korrekt at HST bygger på Progresion. Men hvis du går tilbage i vægt er der absolut heller ikke progresion. Og så vil effekten aftage totalt. Hvis du går ned i reps, og ned i vægt samtidig. Det vil være hul i hovedet.

Hvis du feks kører 12--8-4- Negativ

Så skal du så vidt muligt have løbende progresion gennem alle tre REP ranges.

Link to comment
Share on other sites

cilius: at man eventuelt mener at vide noget om muskelvækst betyder jo ikke nødvendigvis, at HST bygger på samme viden.

Det er vist på tide i lige læser skidtet igen - link - og læs bare det HELE inkl. de første 5 sider i debatforummet. Derudover er FAQ virkelige lækker...

HST er jf Haycock, en logisk udledning fra eksisterende forskning... så fandme om det bygger på samme viden!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst de artikler, der har været, men jeg vil da prøve at kigge i deres forums, så kan jeg måske finde underbyggelse for jeres argumenter omkring progression.

til BLACKICE: Jeg sagde cyklisk progression. Det er ikke det samme som kontinuert progression.

Link to comment
Share on other sites

Fra hst faq:

When setting up your HST cycle with the proper increments, you may notice that the first workouts of a new microcycle (rep range) uses lighter loads than the last workouts of the previous microcycle. This is what we call "zig-zagging".

Zig-zagging is fine as long as the general trend over time is upwards. If not, the conditioning of the muscle (which is to say, the resistance of the tissue to the mechanical strain of a given weight load) will catch up with you, and your growth will plateau.

Edited by nilo
Link to comment
Share on other sites

nu fandt jeg artiklen (zig-zagging), men den modsiger jo sig selv.

Do not sacrifice the size of the increments to reduce the overlap/zig-zag - it is better (to some extent) to repeat two (or even three) workouts at the same loads. Some people's RMs are so close together that this is needed.

at sætte increment til 0 en gang eller to, det ville jeg da kalde "sacrifice".

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

at sætte increment til 0 en gang eller to, det ville jeg da kalde "sacrifice".

Kontra at wave workloaden - nej.

Hvor er RBE størst:

1. ved en vægt du tog sidste gang

2. ved en vægt der er 5 kg lettere end sidste gang

Edited by cilius
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share