Vand og toiletbesøg


DenBrede.dk
 Share

Recommended Posts

Hey Alle....

Et lidt underligt spørgsmål, men:

Jeg er begyndt at drikke en masse vand i løbet af dagen, og selvfølgelig resulterer det i et par ekstra toiletbesøg i løbet af dagen.... OG NAtten..... Som er problemet.... De fleste nætter vågner jeg nu 1-2 gange grundet at jeg skal på toilet... Det synes jeg bare ikke, er særlig hensigtsmæssigt ift. min nattesøvn.......

Mon der er andre som har været ude for det samme...? Skal jeg drikke mindre sidst på dagen for at undgå disse ufrivillige kummebesøg, der forstyrrer nattesøvnen....... Eller hva?

Man skal jo have en masse vand, skal man........

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfaring (i forbindelse med løbekonkurrencer) at man bør stoppe med at drikke vædske 1 til 1,5 time før løbet for ellers får skal man tisse midt i løbet. Hvis du stopper med at drikke vædske 2 timer inden du skal sove så tror jeg det vil hjælpe. :)

PS: Der er ingen grund til at drikke overdrevet meget vand. Hold dig til anbefalingerne på området. Alt er skadeligt hvis man overdriver - selv vand!

Link to comment
Share on other sites

DenBrede.dk:

som hessel siger, er der ingen grund til det, med mindre man føler tørst.

Men du drikker vel, fordi du mener det er sundt eller som led i at stille sult?

Med andre ord, drikker du vel ikke 10l/dag af tørst?

Problemet vil i nogen udstrækning formentligt med tiden formindskes, så du kun skal op *1, da din blæres kapacitet øges efterhånden som man "stresser" den.

Dette er dog ikke altid ønskværdigt - over 4-500ml er ikke godt!

Link to comment
Share on other sites

"Men spørgsmålsstilleren opfatter det jo som et problem. Jeg ville ikke bryde mig om at skulle op 2 gange pr. nat. "

Korrekt - heller ikke her du!

"Men du drikker vel, fordi du mener det er sundt eller som led i at stille sult?

Med andre ord, drikker du vel ikke 10l/dag af tørst?"

Jeg drikker ca. 3-5 liter fordelt over hele dagen, både pga. det sundhedsmæssige aspekt og på de tidspunkter hvor jeg er på diæt, for at stille sult, ja!!!

Jeg vil prøve at stoppe med at drikke vand 2 timer før sengetid og se om det hjælper.....

Og nej, ikke vanddrivende midler til mig, tak!

Tak for svarene....

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skal man da op og tisse om natten!!

- for ikke så længe siden troede min læge jeg havde sukkersyge fordi jeg skulle på potten så ofte!

Men det er sgu smart - så kan man også lige få lidt at spise om natten :lol:

Link to comment
Share on other sites

Anti Diuretisk Hormon eller vasopressin er et hormon, der stimulerer indsættelse af aquaporiner (proteiner, der virker som vandkanaler) i nyrernes samlerør. Således øges vandreabsorbtionen i nyrerne af ADH, og et mindre volumen urin produceres derfor.

Edited by Sputnik
Link to comment
Share on other sites

nemlig :)

kroppen prod. det hele tiden, men specielt om natten - af den simple årsag, at det er smartest at sove hele natten igennem :)

Hvis ens krop slet ikke prod. ADH, ville man prod. omkring 20liter urin i døgnet - denne tilstand kaldes diabetes insipidus.

Hvis man nu skal op flere gange hver nat og ikke drikker noget videre de sidste par timer inden natten, kan man faktisk afhjlpe problemet med en næsespray med ADH(fx. minirin).

Hvorvidt man reelt benytter det, uden at have en underprod. af ADH, ved jeg ikke, men tag en snak med lægen, hvis det er meget generende :)

Ps. Prisen ligger i størrelsesordenen 4-8kr/nat

Link to comment
Share on other sites

Claus B:

Det gør man, - i hvert fald i udlandet!

Ved sjældne sygdomme som f.eks. interstitiel cystitis m.fl. har man opnået reduceret vandladningsfrekvens og dermed bedre nattesøvn!

Det er dog meget vigtigt, at man i givet fald "kun" anvender næsesprayen en gang i døgnet, da kroppen gerne skulle have skilt sig af med affaldsstofferne!

For at raske mennesker er løsningen selvfølgeligt blot at undlade voldsomt væskeindtag sent på dagen.

Iøvrigt kan man også godt få for meget vand, - hvorfor IKKE blot lade tørsten råde?

TJ:

Nu er du jo også en stor bamse, så udover urinblærens kapacitet er der del også plads til en halv liters penge i badedyret? :o

Edited by JØRGEN STORM
Link to comment
Share on other sites

TJ:

Nu er du jo også en stor bamse, så udover urinblærens kapacitet er der del også plads til en halv liters penge i badedyret?  

hehe...

Men Jørgen, hvis jeg lader tørsten råde, ville jeg få alt for lidt at drikke, tror mit væskeindtag ville ligge mellem 1-2 liter om dagen - samlet (mælk, juice, vand osv.) Det er jo ikke nok.

Jeg bliver sku nødt til at tvinge væske i mig... Kan man få for meget vand ?! :retard:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share