bænk og armstrækkere


Jaaanie
 Share

Recommended Posts

Jeg skal til at igang med det pushup program som Henrik L linker til i en anden tråd. Jeg kører i forvejen et fullbody program 3 gange ugentligt. Her kører jeg både Bænkpress og pushups. Jeg tænker dog nu for en periode at droppe bænkpress for at kunne bruge så meget energi som muligt på armstrækkere, da jeg tænker disse to øvelser ligner meget hinanden.

Giver det god mening, eller er der en god grund til at fortsætte med at bænke i den periode hvor jeg ønsker at fokusere på at blive bedre til armstrækkere?

Mit generelle mål med programmet er at bliver sejt til armstrækkere fordi det er sejt at være sej til armstrækkere. Generelt træner jeg ellers for styrke og for flotte former og som et kompliment til vægttab.

Hvad tænker i, bænkpress eller ej?

Vh

Jannie

Link to comment
Share on other sites

Altså, jeg ville tro, du vil kunne nå lidt højere tal i armstrækkere, hvis du dropper styrketræningen end hvis du også trænede styrke, ja. Men så mister du jo også fremskridt i din bænkpres. Jeg ville selv træne begge. Det med energien, du kan jo altid træne det hver for sig (Morgen/Middag - Mandag/Tirsdag ...).

Edited by JokumS
Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg kan byde ind med og sammenligne lidt med, var at jeg engang ville køre efter at kunne tage mange rep i dips og droppede faktisk i den periode bænk og andre brystøvelser end dips, da jeg testede bænk max efter denne periode løftede jeg flere kg end jeg tidligere havde haft gjort i øvelsen.

Link to comment
Share on other sites

Al respekt til din målrettede tilgang til træning! Tror du kan få den største fremgang i armstrækkere ved at fokusere maksimalt på dem. Hvis din bænkpres træning tager noget af den energi du ellers kunne ha brugt til pushups, vil dette så klart ikke hjælpe på dit mål. Omvendt, en smule bænkpres efter dine pushups, vil næppe skade det helt store. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Al respekt til din målrettede tilgang til træning! Tror du kan få den største fremgang i armstrækkere ved at fokusere maksimalt på dem. Hvis din bænkpres træning tager noget af den energi du ellers kunne ha brugt til pushups, vil dette så klart ikke hjælpe på dit mål. Omvendt, en smule bænkpres efter dine pushups, vil næppe skade det helt store. :bigsmile:

jeg er løbet tør for reps... god damn it!

:laugh:

Link to comment
Share on other sites

Ligesom med pullups og diverse andre øvelser kan frequency method eller greasing the groove bruges med pushups.

Det bør ikke erstatte din normale træning, men i stedet være et supplement. Det er muligt at din træning vil blive svagt påvirket af det indledningsvis, men efterhånden som du vænner dig til det, vil du kunne lave pushups uden at det på nogen måde påvirker din træning negativt.

Jeg har personligt lavet det med GHR, pushups, pullups og pullaparts og synes det er en rigtig god idé.

Link to comment
Share on other sites

Ligesom med pullups og diverse andre øvelser kan frequency method eller greasing the groove bruges med pushups.

Det bør ikke erstatte din normale træning, men i stedet være et supplement. Det er muligt at din træning vil blive svagt påvirket af det indledningsvis, men efterhånden som du vænner dig til det, vil du kunne lave pushups uden at det på nogen måde påvirker din træning negativt.

Jeg har personligt lavet det med GHR, pushups, pullups og pullaparts og synes det er en rigtig god idé.

Okay tak for dit råd, så prøver jeg det. Jeg kan egentlig godt lide at lave bænk, så det passer mig fint at kunne fortsætte med det.

Frequency method det er det som beskrives her?

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=57602&view=findpost&p=1529107

Link to comment
Share on other sites

Okay tak for dit råd, så prøver jeg det. Jeg kan egentlig godt lide at lave bænk, så det passer mig fint at kunne fortsætte med det.

Frequency method det er det som beskrives her?

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=57602&view=findpost&p=1529107

Ja eller "grease the groove" som det også benævnes i det andet indlæg.

Ideen er at lave højfrekvente sæt med masser af overskud.

Link to comment
Share on other sites

err

højfrekvente - altså mange eller ofte?

masser af overskud - lange pauser imellem?

Sorry.

Højfrekvent=ofte.

Høj volumen=mange.

Masser af overskud= eksempelvis halvdelen af maks reps, som der står i det indlæg du linkede.

Længden på pauser er for så vidt underordnet, dog er det vigtigt at have med at hvis du laver tre hurtige sæt med kort pause vil det blive hårdere for hvert sæt. Samtlige reps i samtlige sæt skal ligne hinanden i både fart og teknik.

Link to comment
Share on other sites

Sorry.

Højfrekvent=ofte.

Høj volumen=mange.

Masser af overskud= eksempelvis halvdelen af maks reps, som der står i det indlæg du linkede.

Længden på pauser er for så vidt underordnet, dog er det vigtigt at have med at hvis du laver tre hurtige sæt med kort pause vil det blive hårdere for hvert sæt. Samtlige reps i samtlige sæt skal ligne hinanden i både fart og teknik.

Okay mange tak for svar og uddybning :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har jeg ret når jeg antager, at grease the groove tilgangen ikke forårsager nævneværdig hypertrofi?

Mit bud er at du har ret. Hypertrofi stimuleres vel overordnet af træning til udtrætning og med stor volumen. Hele ideen med "grease the groove"/"frequency method" er så vidt jeg ved, uden at have sat mig voldsomt ind i det, sæt med reps omkring 50% af max eller deromkring.

Jeg tror stigningen i max reps som man opnår i denne type programmer, stammer fra neurale adaptationer, hovedsageligt større neuralt drive. Forårsaget af ex. øget fyringsfrekvens, øget exitabilitet af motoriske neuroner og nedsat inhibering af motoriske neuroner grundet hæmning af den antimyotatiske refleks og renshaw celler.

Link to comment
Share on other sites

Mit bud er at du har ret. Hypertrofi stimuleres vel overordnet af træning til udtrætning og med stor volumen. Hele ideen med "grease the groove"/"frequency method" er så vidt jeg ved, uden at have sat mig voldsomt ind i det, sæt med reps omkring 50% af max eller deromkring.

Jeg tror stigningen i max reps som man opnår i denne type programmer, stammer fra neurale adaptationer, hovedsageligt større neuralt drive. Forårsaget af ex. øget fyringsfrekvens, øget exitabilitet af motoriske neuroner og nedsat inhibering af motoriske neuroner grundet hæmning af den antimyotatiske refleks og renshaw celler.

Tror heller ikke at man skal forvente nævneværdig hypertrofi af metoden. Tror dog at fremgangen man oplever, primært skyldes intermusculær koordination (læs teknik!) :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Har jeg ret når jeg antager, at grease the groove tilgangen ikke forårsager nævneværdig hypertrofi?

ikke alt handler om bøffelagtige muskler CBB :nonono:

Nogle ting er bare sejepunktum

Nå ja, mit spørgsmål.

min umiddelbare antagelse ville være at jo flere sæt jeg fik klemt ind pr dag, jo bedre resultater?

Så hvis jeg bare er herhjemme og sidder og læser og arbejder, kunne en god plan måske være en gang i timen eller lign?

Edited by Jaaanie
Link to comment
Share on other sites

Har jeg ret når jeg antager, at grease the groove tilgangen ikke forårsager nævneværdig hypertrofi?

Jeg mener ikke du har ret, og GTG kan godt give nævneværdig hypertrofi, med forbehold for at du mener der skal væsentlig mere til for at gøre det nævneværdigt end jeg gør.

Træningens densitet (kg/tid) og muskulær udtrætning er 2 af mange parametre der påvirker muskelvækst.

Samlet træningsvolumen er en tredje, og denne kan være højere for GTG hvilket må modvirke den lavere effekt af de to andre.

GTG er jo den træningsmæssige ækvivalent til folk med fysisk hårdt arbejde, og det skulle jeg bestemt mene giver muskelvækst.

Link to comment
Share on other sites

teddy: Jeg ved ikke, hvor du har det fra, men min egen erfaring er, at det er meget behersket, hvor stor intensitet, der kræves, for at opnå muskelvækst, og at progression i volumen er tilstrækkelig.

Det kan tænkes, at der kan findes øvelser, hvor det ikke gælder, men jeg vil tro, at det gælder for alle øvelser, som man normalt bruger gtg til.

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke om det er det her program, du hentyder til at jeg har linket til. For der er det jo skemalagt hvordan man kommer op på de 100, og ligner en superstar !superman.gif

Ja det var det program. Men selv om det er skemalagt, er det jo ikke sikkert det virker.

Teddy gav mig et link til en gammel tråd hvor det var blevet testet, og folkhavde tilsyneladende lidt blandede erfaringer med om de kunne følge progressionen i det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share