jeg hader det - styrketræning


ahonia
 Share

Recommended Posts

Jeg HADER at styrketræne. Jeg bliver i vildt dårligt humør de dage hvor jeg SKAL - og nogle gange får jeg ikke gjort det - jeg tror ikke jeg er skabt til styrketræning ? Er det ikke en anden måde man kan styrke sine muskler på ? kickboxing ? Jeg er en kvinde på 28 år og jeg er ikke særlig interesseret i at blive "lasket". Jeg kæmper for at tabe mig, så jeg ved godt at muskler forbrænder mer end fedt, men er det absolut nødvendigt at pumpe jern og lave maveøvelser, for at få muskler der kan sætte gang i forbrændingen??

Link to comment
Share on other sites

Er det maskinerne som du hader eller hvilken form for styrketræning dyrker du? (frivægte evt.). Hvis jeg styrketrænede i maskiner, vil jeg hade det ligeså meget som dig, men jeg styrketræner med frie vægter (stænger og håndvægte) med basisøvelser og det synes jeg er noget helt andet. Måske det skyldes at der en del teknik indblandet og det kræver koncentration for at udfører øvelserne.

Link to comment
Share on other sites

Hvis din målsætning "blot" er ikke at blive lasket, er det jo tilstrækkeligt at du udfører konditionstræning (faktisk gir det ikke meget mening at benytte styrketræning til at tabe sig). Jeg formoder du imidlertid også har problemer med at motivere dig til eksempelvis 60 minutters spinning eller anden konditionstræning. Kender iøvrigt udemærket til syndromet, at være uoplagt.

Hvad med noget der samtidig er underholdende i form af holdsport, eller noget hvor man i det mindste er 2 personer (har du forresten en træningsmakker, det hjælper ofte gevaldigt på motivationen). Anyway, jeg nævner i flæng; badminton, håndbold, kampsport af forskellig art (salsa, square dance, skak :w00t: ...maybe not ;)

Nu fremgår det ikke hvor længe du har styrketrænet, men selv med min begrænsede erfaring, synes jeg alligevel jeg har skullet arbejde mig over et dødt stadie. De første mange uger virker det utrolig håbløst (og til stadighed engang imellem), men statistikken vender og på et tidspunkt vil du føle forbedret styrke/udholdenhed og det bliver pludselig rart at træne!. Så uanset hvor træls, så HOLD UD, det skal nok blive fedt! :)

Du behøver ikke fokusere på at pumpe jern. Lav istedet motionstræning, hvor pulsen holdes oppe i perioder på over 30 minutter (læs flere detaljer om optimal cardio træning).

Link to comment
Share on other sites

Jeg HADER at styrketræne.

Blasfemi!!! søg hjælp hos din nærmeste psykiater...

Nej, seriøst, det er massere af alternativer, men hvorfor hader du styrketræning ? Tillad dig selv at blive 'bidt af det' .. jeg lover dig, at når du først begynder at se vægtene stige, og resultaterne i spejlet... så er du hooked... det hjælper også med en godt program, så du har noget variation i træningen, så det ikke er den samme 'rumlen' hver gang..

Link to comment
Share on other sites

Tomcat> Det vil jeg ikke give dig ret i. Motion er fint til at komme af med fedtmasse, men hvis man godt vil være mere "fast" har det ofte noget at gøre med manglende muskelmasse, og dette fås altså bedst ved styrketræning.

Mht til selve træningen, så vil jeg give Watts helt ret, synes også maskintræning er røv kedeligt.

Link to comment
Share on other sites

Dines>> Granted, skal man have det faste look har du ret i der nok skal mere end cardio til. Jeg hæftede mig dog umiddelbart til "lasket" og "Jeg kæmper for at tabe mig" som værende akkut ønske om at smide fedt masse. Jeg ville nok derfor prioritere højst, at få smidt overskydende fedt.

Jeg ved ikke om man med succes kan kombinere begge typer af træning?

Link to comment
Share on other sites

motion skal være så sjovt så hvis du ikke synes styrketræning er sjovt så find en anden sportsgren. Man kan let få en flot atletisk krop uden styrketræning så det skal du ikke være bange for.

Et eksempel er Madonna som dyrker power yoga og hun har da en rimelig atletisk krop

Link to comment
Share on other sites

Ahonia->

3 gange lidt over en time ad gangen, er det virkeligt for meget at forlange?

Har du ikke en makker du kan træne med? Så er det tit lidt lettere at få mandet sig op til det. Og tiden går lidt hurtigere.

Ellers vil jeg anbefale rigtig vægtløftning, da der er lidt mere idræt over det og det somregel foregår på hold, hvor en træner holder folk i ørene.

Og så er der jo også atletik, som faktisk også er fin all-round træning og også foregår på hold.

Link to comment
Share on other sites

Dines>> Granted, skal man have det faste look har du ret i der nok skal mere end cardio til. Jeg hæftede mig dog umiddelbart til "lasket" og "Jeg kæmper for at tabe mig" som værende akkut ønske om at smide fedt masse. Jeg ville nok derfor prioritere højst, at få smidt overskydende fedt.

Jeg ved ikke om man med succes kan kombinere begge typer af træning?

Selvfølgelig kan - og bør - man det, hvis man vil tabe sig. Styrketæningen sæter god gang i stofskiftet - efterforbrændingen er faktisk højere end selv efter højintens cardio. Mere muskelmasse= højere hvileforbrænding=større vægttab ved samme kalorieindtag.

Link to comment
Share on other sites

Kajakroning i den skønne natur under åben himmel mens fuglene synger :) , Power-yoga som tidligere nævnt.

Måske kan holdtræning/Pump være noget for dig?? I Pump laves velkendte frivægts-styrketrænings øvelser, og selvom der er tale om udholdenhedstræning/fedtforbrænding, bliver hele kroppen gennemarbejdet grundigt og du kan godt regne med en vis portion muskeltilvækst oven i den slankende effekt.

I en alder af 28 år, selvom du er ung :) , kan det godt være svært at starte på noget helt nyt især hvad angår holdsport/konkurrence præget idræt hvor teknikken skal læres fra bunden - men husk det er aldrig for sent!

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

motion skal være så sjovt så hvis du ikke synes styrketræning er sjovt så find en anden sportsgren. Man kan let få en flot atletisk krop uden styrketræning så det skal du ikke være bange for.

Et eksempel er Madonna som dyrker power yoga og hun har da en rimelig atletisk krop

Jeg tror madonna er så lækker "bye nature" - jeg er disponibel for fedt på overkroppen, så mon det er nok ?

Jeg dyrker frie vægte, men jeg HADER det. MVP skriver om 3 x lidt over en time er for meget at forlange, og det synes jeg faktisk at det er, som sagt jeg HADER det, jeg kan ikke bare ikke lide det, jeg HADER det. Og jeg har ikke lyst til at træne med andre, så føler jeg bare at jeg er RIGTIG dårlig....

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror madonna er så lækker "bye nature" - jeg er disponibel for fedt på overkroppen, så mon det er nok ?
Yeah right :retard: Prøv at se nogle af hendes tidligere videoer. Der er der sq rigeligt med hvalpefedt og manglende atletisk krop.
Jeg dyrker frie vægte, men jeg HADER det. MVP skriver om 3 x lidt over en time er for meget at forlange, og det synes jeg faktisk at det er, som sagt jeg HADER det, jeg kan ikke bare ikke lide det, jeg HADER det. Og jeg har ikke lyst til at træne med andre, så føler jeg bare at jeg er RIGTIG dårlig....

Jamen lad dog være med at gøre det så! Find et alternativ! Vil du have i pose og sæk eller hvad? Du kan sagtens opnå større muskelmasse på anden vis end vægttræning, men det må ligesom være DIG, der ved hvad DU helst ville lave eller :confused2:

Enten finder du en anden sprot/fritidsaktivitet eller eller også kan du klynke videre over at du hader at træne og bla bla bla.

Hvad vil du helst?

Link to comment
Share on other sites

Det er fint nok at lave anden sport (badminton, løb håndbold osv), hvis du vil tabe dig. MEN prøv som minium at lave styrketræning en gang om ugen. Lav få øvelser (3-5) af de gode klassiske basis øvelser evt Squat, bænkpres. bend over row (Se øvelsesbiblioteket). På denne måde får du trænet hele kroppen effektivt, med minimum tidsinvestering. Få en til at hjælpe dig med udførelsen i starten. Det kræver lidt øvelse at træne med frie vægte. Til gengæld får du nogle bedre resultater end i maskinerne. Registrere hvor mange rep. og kg du arbejder med i en lommebog. Når første du over en periode ser du bliver stærkere og mere markeret er du solgt.

Link to comment
Share on other sites

Multisport> ude med krogen efter nye medlemmer?? ;)

Ahonia ville være den ideele kunde hos en fitnesskæde: Betaler tårnhøje priser for medlemskab+indmeldelsesgebyr, hun bruger kun faciliteterne 1x ugentligt, fortryder hun medlemsskabet efter et par uger...ja så har hun bundet sig for et helt år via PBS. :(

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Til SAS. Nej dette er bestemt ikke mit ærinde. Jeg agitere blot for at uanset hvilken idræt man vælger at dyrke. Så er det vigtigt man samtidig får lavet noget styrketræning ved siden af. Og her mener jeg basisøvelserne er vigtige da man her har mulighed for at opnå en høj funktionel styrke (styrke du kan bruge i den pågældende idræt eller når du bærer dine indkøbsposer hjem). Når jeg skriver en gang om ugen, så er det fordi de fleste kan opnå ganske pæne resultater med en beskeden indsats, hvis man målretter og strukturer sin træning optimalt. Samtidig er det for mange mennesker svært at få 3 styrkepas ind i en træningsuge, hvis de også vil spille fodbold og gå til svømning mv. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg tror madonna er så lækker "bye nature" - jeg er disponibel for fedt på overkroppen, så mon det er nok ?

Yeah right :retard: Prøv at se nogle af hendes tidligere videoer. Der er der sq rigeligt med hvalpefedt og manglende atletisk krop.

Jeg dyrker frie vægte, men jeg HADER det. MVP skriver om 3 x lidt over en time er for meget at forlange, og det synes jeg faktisk at det er, som sagt jeg HADER det, jeg kan ikke bare ikke lide det, jeg HADER det. Og jeg har ikke lyst til at træne med andre, så føler jeg bare at jeg er RIGTIG dårlig....
Jamen lad dog være med at gøre det så! Find et alternativ! Vil du have i pose og sæk eller hvad? Du kan sagtens opnå større muskelmasse på anden vis end vægttræning, men det må ligesom være DIG, der ved hvad DU helst ville lave eller :confused2:

Enten finder du en anden sprot/fritidsaktivitet eller eller også kan du klynke videre over at du hader at træne og bla bla bla.

Hvad vil du helst?

Hold da kæft hvor er du bare strid!

Jeg klynker ikke - hvis man klynker leder man efter medlidenhed - det gør jeg IKKE.

Jeg forstår ikke hvad du mener med om jeg både vil have i pose og sæk ?? Jeg vil gerne have en flot krop men jeg HADER at styrketræne. Hvis der ikke er anden udvej end at styrketræne, så må jeg jo vælge udfra det - men det er åbenbart forbudt at hade den sport du elsker ? Gør det ikke ondt i dine tæer at gå i så små sko ?

Jeg skrev her for at spørge om der var andre alternativer (og hvilke) og du rakker bare ned og skriver at jeg selv bedst må vide hvad jeg har lyst til - det er jo bare ikke sikkert at det jeg har lyst til, giver mig en fastere krop, så jeg ville spørge nogle som var klogere end mig......... heldigvis er der mange der er søde at give nogle svar jeg kan bruge til noget - fremfor dig der bare spiller smart! [et ord fjernet af Admin]

Edited by Morten Z
Link to comment
Share on other sites

(faktisk gir det ikke meget mening at benytte styrketræning til at tabe sig).

Naa, jamen saa forklar lige hvorfor min mave bliver flad som en pandekage 12 timer efter jeg har squattet?? :confused2:

Det er min erfaring at squats har vist sig at være særdeles effektiv når øvelsen udføres på toilettet :confused2:

Allerede efter få sekunder i opnåes den eftertragtede flade mave samt at alment velbefindende!

Link to comment
Share on other sites

Yeah :devil: her er gang i den (Øv nej jeg har jo lovet Arne at jeg vil opføre mig ordentligt, så det må jeg hellere holde :smashtard: )

Til Ahonia

Bare rolig det er helt normalt at mange giver op efter 5-6 trænings pas, de fleste forventer jo at der sker mirakler, og når de så udebliver så mister "folk" lysten.

Du har i det mindste ikke givet op endnu, så hvis du vil se mirakler så skal du bare hænge i, om 1 til 3 månedere så kan du se stor! fremgang i spejlet, såvel som i din styrke forøgelse, og når det sker så får din motivation et boost (det vil jeg love dig)

hvis man ser kontant på det så kræver det kun 3X om ugen i (lad os sige) 2 måneder = 28-30timers samlet arbejdes insats , før du kan begynde at se miraklerne, og det er jo ikke så slemt enda.

Mit råd. lær den mentale del af styrketræningen det giver motivation, og så bid de næste par måneder i dig så skal motivationen nok følge med, når først du ser de fantastiske resultater du kan opnå med en rimelig begrænset arbejdsinsats.

For min del kan jeg sige. Jeg elsker vægttræning :afro:

Edited by Tonny_Juhl
Link to comment
Share on other sites

Jeg klynker ikke - hvis man klynker leder man efter medlidenhed - det gør jeg IKKE.

Jeg forstår ikke hvad du mener med om jeg både vil have i pose og sæk ?? Jeg vil gerne have en flot krop men jeg HADER at styrketræne. Hvis der ikke er anden udvej end at styrketræne, så må jeg jo vælge udfra det - men det er åbenbart forbudt at hade den sport du elsker ? Gør det ikke ondt i dine tæer at gå i så små sko ?

Jeg skrev her for at spørge om der var andre alternativer (og hvilke) og du rakker bare ned og skriver at jeg selv bedst må vide hvad jeg har lyst til - det er jo bare ikke sikkert at det jeg har lyst til, giver mig en fastere krop, så jeg ville spørge nogle som var klogere end mig......... heldigvis er der mange der er søde at give nogle svar jeg kan bruge til noget - fremfor dig der bare spiller smart! [et ord fjernet af Admin]

Man kunne da godt forveksle dit sure opstød med klynkeri, men måske var det bare PMS agressioner eller noget lignende? Hvis man vil have en flot krop, så er vægttræning en god ting, men det gider du jo ikke, da du jo hader det. Du må da gerne hade at træne med vægte, men hvorfor så gøre det :retard: Især hvis det, som jeg også skrev, ikke er nødvendigt!

Så mit forslag til dig var: Enten dyrk noget som du kan lide at lave, eller fortsæt med vægttræning og klynk/bitch eller hvad du nu ellers vil kalde det du gør. Derudover skrev jeg at du kunne komme med nogle forslag til motionsarter, som du IKKE hader at dyrke, da det ville gøre det noget lettere at råde dig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg klynker ikke - hvis man klynker leder man efter medlidenhed - det g? jeg IKKE.

Jeg forst? ikke hvad du mener med om jeg b?e vil have i pose og s? ?? Jeg vil gerne have en flot krop men jeg HADER at styrketr?e. Hvis der ikke er anden udvej end at styrketr?e, s?m?jeg jo v?ge udfra det - men det er ?enbart forbudt at hade den sport du elsker ? G? det ikke ondt i dine t?r at g?i s?sm?sko ?

Jeg skrev her for at sp?ge om der var andre alternativer (og hvilke) og du rakker bare ned og skriver at jeg selv bedst m?vide hvad jeg har lyst til - det er jo bare ikke sikkert at det jeg har lyst til, giver mig en fastere krop, s?jeg ville sp?ge nogle som var klogere end mig......... heldigvis er der mange der er s?e at give nogle svar jeg kan bruge til noget - fremfor dig der bare spiller smart! [et ord fjernet af Admin]

Man kunne da godt forveksle dit sure opst? med klynkeri, men m?ke var det bare PMS agressioner eller noget lignende? Hvis man vil have en flot krop, s?er v?ttr?ing en god ting, men det gider du jo ikke, da du jo hader det. Du m?da gerne hade at tr?e med v?te, men hvorfor s?g?e det :retard: Is? hvis det, som jeg ogs?skrev, ikke er n?vendigt!

S?mit forslag til dig var: Enten dyrk noget som du kan lide at lave, eller forts? med v?ttr?ing og klynk/bitch eller hvad du nu ellers vil kalde det du g?. Derudover skrev jeg at du kunne komme med nogle forslag til motionsarter, som du IKKE hader at dyrke, da det ville g?e det noget lettere at r?e dig.

Ved du hvad der virkelig kan gøre mig pisse sur ? påstande om PMS agressioner - det er bare SÅ plat! Det kan godt være at styrketræning kan få dig til at vokse - men det er vist kun udenpå!

Link to comment
Share on other sites

Yeah :devil: her er gang i den (? nej jeg har jo lovet Arne at jeg vil opf?e mig ordentligt, s?det m?jeg hellere holde :smashtard: )

Til Ahonia

Bare rolig det er helt normalt at mange giver op efter 5-6 tr?ings pas, de fleste forventer jo at der sker mirakler, og n? de s?udebliver s?mister "folk" lysten.

Du har i det mindste ikke givet op endnu, s?hvis du vil se mirakler s?skal du bare h?ge i, om 1 til 3 m?edere s?kan du se stor! fremgang i spejlet, s?el som i din styrke for?else, og n? det sker s?f? din motivation et boost (det vil jeg love dig)

hvis man ser kontant p?det s?kr?er det kun 3X om ugen i (lad os sige) 2 m?eder = 28-30timers samlet arbejdes insats , f? du kan begynde at se miraklerne, og det er jo ikke s?slemt enda.

Mit r?. l? den mentale del af styrketr?ingen det giver motivation, og s?bid de n?te par m?eder i dig s?skal motivationen nok f?ge med, n? f?st du ser de fantastiske resultater du kan opn?med en rimelig begr?set arbejdsinsats.

For min del kan jeg sige. Jeg elsker v?ttr?ing :afro:

Hvad får dig til at tro at jeg kun har prøvet 5-6 gange ? prøv med 3 mdr.

Link to comment
Share on other sites

Kom med en liste over sportsaktiviteter du sætter pris på (banko tæller ikke :D)

Det vigtigeste med sport i forbindelse med vægttab er at det er konsistent - dvs. begynder du til noget som du ikke gider, så bliver intensiteten og effekten derefter... nå, men kom med listen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share