Overbelastet knæ ved cykling


Charlotte1
 Share

Recommended Posts

Jeg har for to måneder siden overbelastet mit knæ ved cykling. Jeg havde været på to ugers ferie, og troede at jeg kunne cykle så langt som jeg plejede - det fandt jeg så ud af jeg ikke kunne da jeg var et godt stykke fra mit hjem, så måtte cykle hjem på trods af mit knæ gjorde meget ondt.

Jeg har siden har ondt i knæet, det er indeni, og har fået det tjekket ved lægen og der er heller ikke noget udenpå der gør ondt.

Min læge siger så det måske har været en fibersprængning inden i knæet .... ? - MEN, jeg har så fået af vide jeg skal begynde på min træning igen, cykling og evt cross træner.

Jeg er nemlig stoppet med at cykle og alt andet, fordi jeg er bekymret for det skide knæ.

Hvad siger I? Hvad skal jeg gøre :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke læge og derfor skal min ide naturligvis tages med alle mulige forbehold.

Men hvis lægen siger at det er ok at cykle så....

Du kan evt hjælpe det lidt på vej med den "klassiske" løsning fra lægeskuffen:

Cykling ved ikke alt for høj intensitet (= lavt gear) i en halv times tid og derefter en pose frosne ærter på knæet (med et håndklæde/viskestykke imellem) i 15-20 minutter.

Men ellers virkelig underligt at to ugers ferie kan fucke det sådan op - der må næsten også have været noget andet.

Kører du med cykelsko/klamper?

Kører du i (for) højt gear?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke læge og derfor skal min ide naturligvis tages med alle mulige forbehold.

Men hvis lægen siger at det er ok at cykle så....

Du kan evt hjælpe det lidt på vej med den "klassiske" løsning fra lægeskuffen:

Cykling ved ikke alt for høj intensitet (= lavt gear) i en halv times tid og derefter en pose frosne ærter på knæet (med et håndklæde/viskestykke imellem) i 15-20 minutter.

Men ellers virkelig underligt at to ugers ferie kan fucke det sådan op - der må næsten også have været noget andet.

Kører du med cykelsko/klamper?

Kører du i (for) højt gear?

Jeg har prøvet at cykle lidt i træningscenteret, men det gør stadig ondt.

Derfor jeg er bekymret

Ja, jeg hører med cykelsko

Jeg plejer at køre 50 km på sådan en tur, og det kørte jeg ikke engang den dag hvor jeg fik så ondt.

Jeg er jo bare bekymret for at gøre det værre

Link to comment
Share on other sites

Generelt burde cykling være en enorm skånsom form for motion for netop knæene. Det kunne derfor tyde på at der er noget galt. Enten de ting som Gregers nævner, eller måske at din cykel er skidt indstillet.

Hejsa,

Det er bare mærkeligt, for plejer at køre 50 km, og jeg kørte ikke så langt på den tur. Og har aldrig haft ondt ved de andre ture jeg har kørt

Link to comment
Share on other sites

Hvis det stadigvæk gør ondt når du cykler, ville jeg gå til lægen igen!

Hvis dine klamper sidder forkert burde knæproblemerne komme snigende og ikke som lyn fra en klar himmel.

Hvis du plejer at køre 50km, så er det ikke den pause på 2 uger der har gjort det.

Giver dig ret i at det er meget underligt - tvivler på at årsagen bliver fundet men knæet skulle gerne blive brugbart igen.

Bed om tur på sygehuset.

Bare for nysgerrighedens skyld: hvor i knæet gør det ondt og har du fuld bevægelighed i det?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det stadigvæk gør ondt når du cykler, ville jeg gå til lægen igen!

Hvis dine klamper sidder forkert burde knæproblemerne komme snigende og ikke som lyn fra en klar himmel.

Hvis du plejer at køre 50km, så er det ikke den pause på 2 uger der har gjort det.

Giver dig ret i at det er meget underligt - tvivler på at årsagen bliver fundet men knæet skulle gerne blive brugbart igen.

Bed om tur på sygehuset.

Bare for nysgerrighedens skyld: hvor i knæet gør det ondt og har du fuld bevægelighed i det?

Det gør ondt i mit knæ hele tiden. Så når jeg går gør det også ondt. Så derfor har jeg ikke turde lave noget i længere tid, fordi jeg er bange for det bliver værre.

Jeg har ondt inden i knæet. Der er blevet trykket på det osv, og der er ikke noget udenpå der gør ondt, det er simpelthen indeni. Og ja, jeg kan bevæge det som jeg plejer.

Min læge siger bare jeg stadig skal være igang, fordi jeg har droppet at cykle frem og tilbage til skole og arbejde, og så gået i stedet for, men jeg skal åbenbart stadig være igang. Så idag vil jeg prøve cross træning i træningscenteret, og så må jeg se hvad der sker.

Link to comment
Share on other sites

Hvis din læge seriøst mener du har fået en fiberskader inde i knæet, så skal du skifte din læge ud! Du har ikke noget i knæet, der kan få en "fiberskade". Og jeg har aldrig hørt nogen få en fiberskade ifm cykling. Fiberskader opstår ved bremsende, eccentrisk, muskelaktivitet, og det er der ikke noget af i cykling.

Du skal få undersøgt din knæ af en idrætsklinik eller fysioterapeut med forstand på idrætsskader.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share