Lidt spørgsmål - Svar søges ! :)


Ung-Gut88
 Share

Recommended Posts

Hey !

For god ordens skyld, vil jeg lige ligge ud med at nævne at jeg er en gut på 23 år, ca 185cm og vejer omkring 78-79 kg.

Har efterhånden "trænet" i 5 år +- (Hvoraf de først 3½-4 år var ren "Teenage/hygge træning", hvorimod det seneste år har været mere seriøst..

Dog føler jeg alligevel at resultaterne kommer for "langsomt" i forhold til andre jeg ser træne i centeret..

Et eksempel på at jeg synes min træning går for "langsomt" er f.eks bænkpress, der startede jeg med 20kg+stang i september sidste år, og ligger lige nu "kun" på 50-55kg+stang.

Formål med træningen:

Mit formål med min træning er primært at blive "markeret", jeg er en slank fyr, og ønsker på INGEN måde at komme til at ligne en rigtig "Brian"..

Derudover ville det være skønt med et par kilo mere på skelettet :)

Så her kaster jeg lige et par spørgsmål ud af ærmet:

1) Ernæring:

Har i nogle gode råd til mellemmåltider mm?

Hvad spiser I før/efter træning ?

På mit arbejde har jeg 2 x 15 min + 1 x 30 min pause, lige PT består min mad på arbejdet af, et par fuldkorns boller m/tun eller Makrel, lidt frugt hist og her og nogle nødder..

Jeg ved godt at min kost ikke er 100% OPTIMAL, dog er min kost blevet forbedret væsentligt det seneste stykke tid (har ligeledes taget omkring 8-9kg på siden januar måned).

Kan sagtens beskrive min kost mere detaljeret hvis det ønskes.

2) Motivation!:

Ja det siger vel næsten sig selv, hvordan holder i motivationen ved lige ?

Hvordan holder i jeres energi oppe, efter en lang arbejdsdag ?

Personligt så har jeg ofte problemer med motivationen og det resulterer jo selvfølgelig i at træningen ikke bliver optimeret de dage.

Tror primært det skyldes mangel på energi (Tager på arbejde kl.6.30 og er først hjemme fra træning omkring kl.18)

3) Programmet/øvelserne:

Mit program består af 4 trænings dage, alle øvelser køres som 3 x 10 reps.

Tirsdag/Torsdag: Bryst,Biceps,Ryg,Mave

Onsdag/Fredag: Ben,Triceps,Skulder.

(Hvis det ønskes, kan en mere præcis beskrivelse af træningsprogrammet/øvelserne sagtens ordnes)

Ud fra min "grove" beskrivelse, virker det så fornuftigt ?

Ved godt man ikke kan sige hvilken mængde Reps/sets som er BEDST, men hvad mener i ?

Jeg ønsker både styrke & udholdenhed.

4) Motionen:

Er motion en vigtig faktor for god og stabil fremgang i ens træning?

Jeg cykler ca 10 km dagligt (til/fra arbejde).

Bør jeg dyrke mere motion end det?

5) Musklernes størrelse:

Er det normalt at muskler i samme gruppe ikke nødvendigvis vokser ens, har forskellig størrelse mm?

For mit vedkommende så er mit venstre bryst tydeligt større end mit højre, kan det afhjælpes her og nu, eller kommer det med tiden?

Ligeledes er "problemet" det samme med Biceps, dette kan vel næsten kun skyldes at jeg er stærkest i den arm jeg bruger mest :)?

På forhånd mange tak !

/Morten

P.S Alle former for "mundlort" eller irrelevante indlæg bedes i holde for jer selv! :)

P.P.S Smid gerne links til artikler/andre tråde hvis i mener jeg har misset en vigtig artikel/tråd :)

Link to comment
Share on other sites

Lige for at få det skåret ud i pap så vi ikke er tvivl: De 8 kg - er det primært fedt, så?

Derudover:

Skift øvelser, skift reptal - hvis du har trænet 5 år på 3x10 kan du ikke forvente at der sker meget mere og bliv ved at variere det løbende. Drik ½ matilde eller en proteinshake med lidt carbs lige efter træning.

Motion er absolut ikke nødvendigt i dit projekt. Men ganske sundt, så hold bare fast i den - om du vil hælde mere på, styrer du efter lyst.

At du ikke er lige stor i begge sider er helt normalt - med måde, naturligvis.

P.S: Jargonen på mol includerer gerne en masse mundlort og irrelevante kommenterer. Hvis man lever med det får man gerne de bedste råd med på vejen :wink:

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Mange tak for dit svar !

Altså har trænet i 5 år, men årene med "teenage/hygge træning" har på ingen måde gavnet, ingen ordentlig kostplanlægning, intet program osv :)

Nej jeg synes bestemt ikke at de 8 kg kun er kommet som fedt, men vil sige at størstedelen er..

Dog har det sat sig nogle steder hvor der manglede lidt fedt..

Ud af de 8 kg føler jeg bare ikke at der er kommet nok muskelmasse/markeringer :/

Link to comment
Share on other sites

3) Programmet/øvelserne:

Mit program består af 4 trænings dage, alle øvelser køres som 3 x 10 reps.

Tirsdag/Torsdag: Bryst,Triceps, Mave, Skulder

Onsdag/Fredag: Ben, Ryg, Biceps, .

(Hvis det ønskes, kan en mere præcis beskrivelse af træningsprogrammet/øvelserne sagtens ordnes)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share