Mads Vægttab Vol. 1


n0rgaard
 Share

Recommended Posts

d. 04/04-12

Aktivitet: Morgentur med hunden. Mini cykeltur. Eftermiddagstur med hunden.

Spist:

Morgen: 3 dl havregryn + 4 dl skummetmælk (481 kcal)

Frokost:

Eftermiddag:

Aften: 3 små sandwich. (740 kcal)

Efter aften: Et par pandekager uden noget. (350 kcal)

Drukket:

3 kaffe, 2 l. vand, 2 glas saftevand

Kalorier i alt:

1571

Kosttilskud:

Hvordan har jeg det?:

Utilpas. (16.58)

Edited by n0rgaard
Link to comment
Share on other sites

Lige for at slå det fast. Jeg foreslog at du så på principperne for stenalder kost. Altså meget fedt fattigt kød og ikke så meget brød og pasta.

Jeg ville ikke selv kunne holde ud at spise på den måde, men ved at prioritere kød, og generelt spise mig mæt i det, har jeg formået at tabe mig og samtidigt kunne løfte mere, uden at skulle tælle kalori konstant. Så det var ment som et fif til at gøre det nemmer.

Proteiner mætter bedre end brød i det lange løb.

Nu er et motions center jo ikke det eneste sted man kan bevæge sig. Og du får jo også gået nogle gode lange ture med hunden. Du kan jo gå nogle flere ture med den, det vil den sikkert ikke have noget imod, og din krop og psyke har godt at bevæge sig.

Egentligt ville jeg råde dig til dyrke meget mere motion, da det har en dokumenteret effekt på depression, som jeg menere at huske du kæmper lidt med?

Et motions center kan godt være et skrammende sted, men hvis man fx træner et sted som fitness dk ved 9-10 tiden om morgenen er der mange pensionister, der ikke vil dømme dig for dit udseende. Det er faktisk min erfaring at 90% af dem jeg har mødt til træning i diverse centre bare syntes det er fedt når andre deler deres interesse. Selv Ham den store stærke over i hjørnet er ofte en okay type der gerne hjælper.

OG jeg har erfaret at der altid er en der er mere fit en dig, men også en der er mindre fit end dig.

Husk også at dit vægt tab sagtens kan stå stille en uge eller to, selvom du er på kur. Det skal nok hente sig.

Jeg håber du får styr på det hele anyway. Og at du ikke kommer ind i en ond cirkel som en af mine kolleger der startede med at smide 17 kilo, for siden at tage dem på, og nærmest har været på konstant kur osv. Siden.

Link to comment
Share on other sites

Okay - du insisterer på at nøjes med 1700 kcal. om dagen, synes jeg som minimum, at du skal gøre morgenmaden til dit største måltid og derefter trapper du ned i løbet af dagen.

Der var engang en, der sagde, at hvis man vil tabe sig, skal man spise som en konge om morgenen, en prins til frokost og en prinsesse til aften.

Edited by Lav profil
Link to comment
Share on other sites

Lige for at slå det fast. Jeg foreslog at du så på principperne for stenalder kost. Altså meget fedt fattigt kød og ikke så meget brød og pasta.

Jeg ville ikke selv kunne holde ud at spise på den måde, men ved at prioritere kød, og generelt spise mig mæt i det, har jeg formået at tabe mig og samtidigt kunne løfte mere, uden at skulle tælle kalori konstant. Så det var ment som et fif til at gøre det nemmer.

Proteiner mætter bedre end brød i det lange løb.

Nu er et motions center jo ikke det eneste sted man kan bevæge sig. Og du får jo også gået nogle gode lange ture med hunden. Du kan jo gå nogle flere ture med den, det vil den sikkert ikke have noget imod, og din krop og psyke har godt at bevæge sig.

Egentligt ville jeg råde dig til dyrke meget mere motion, da det har en dokumenteret effekt på depression, som jeg menere at huske du kæmper lidt med?

Et motions center kan godt være et skrammende sted, men hvis man fx træner et sted som fitness dk ved 9-10 tiden om morgenen er der mange pensionister, der ikke vil dømme dig for dit udseende. Det er faktisk min erfaring at 90% af dem jeg har mødt til træning i diverse centre bare syntes det er fedt når andre deler deres interesse. Selv Ham den store stærke over i hjørnet er ofte en okay type der gerne hjælper.

OG jeg har erfaret at der altid er en der er mere fit en dig, men også en der er mindre fit end dig.

Husk også at dit vægt tab sagtens kan stå stille en uge eller to, selvom du er på kur. Det skal nok hente sig.

Jeg håber du får styr på det hele anyway. Og at du ikke kommer ind i en ond cirkel som en af mine kolleger der startede med at smide 17 kilo, for siden at tage dem på, og nærmest har været på konstant kur osv. Siden.

Det er heller ikke fordi at jeg ikke er glad for at tage imod råd. Det er jo kanon og vil da også gafle al viden til mig. Det er selvfølgelig ikke altid ens betydning med at jeg lige vil bruge alle råd jeg får. Men generelt syntes jeg da selv at jeg lytter til andre. Det er ikke andre's meninger, jeg bekymrer mig om. Det er lidt mere kompliceret end så, men ja ville da gerne at jeg havde "overskudet" til at bevæge mig mere, ved hvad det kan gøre og vigtigst af alt, at jeg burde.

Okay - du insisterer på at nøjes med 1700 kcal. om dagen, synes jeg som minimum, at du skal gøre morgenmaden til dit største måltid og derefter trapper du ned i løbet af dagen.

Der var engang en, der sagde, at hvis man vil tabe sig, skal man spise som en konge om morgenen, en prins til frokost og en prinsesse til aften.

Jeg har ikke sagt at jeg ikke vil spise mere, blot at jeg syntes det virker lidt vildt, bl.a. i forhold til hvor lidt jeg egentlig får lavet. Jeg kan ikke helt tyde om du er sarkastisk eller rent faktisk mener hvad du skriver, mht spis som en konge om morgen etc., beklager. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener alt, hvad jeg skriver, 100%.

Hvis du er bange at spise for meget, så start dagen med eks. en stor portion havregrød med kanel, mandler og bær, efter du har luftet hunden. Spis lidt mindre til frokost og mindst til aften, så du er moderat sulten, når du går i seng. Om natten tærrer kroppen på bl.a. fedtet. Næste morgen starter du forfra.

Lad der gå 12-14 timer mellem aftensmad og morgenmaden. Spis eks. aftensmad kl. 18 og morgenmad kl. 8 næste dag. Det nemmeste tidspunkt at være sulten på er, når du sover.

Edited by Lav profil
Link to comment
Share on other sites

Lidt om havregrød fra iform.dk:

"Miks:

Havregrød lavet af mager mælk, nødder, kanel og æble. Drik et stort glas vand til.

Effekt:

Varm havregrød er meget mættende. Det er blandt andet, fordi du spiser det langsomt. Under kogningen bliver fibrene i grøden opløst, så de virker fra starten af, altså i mavesækken, og ikke først nede i tyndtarmen som ved rå havregryn. Nødder tilføjer sundt fedt og protein, som forlænger mæthedsfornemmelsen. Æbler har et højt indhold af fibre og frugtsukker, som sikrer et stabilt blodsukker."

Link to comment
Share on other sites

d. 05/04-12

Aktivitet: Morgentur med hunden.

Spist:

Morgen: 3 dl havregryn + 4 dl skummetmælk (481 kcal)

Frokost: Påskefrokost (noget tilsvarende 700 kcal)

Eftermiddag:

Aften: Stuvet hvidkål m. frikadeller (600 kcal)

Efter aften: Mandler, rosiner osv + en is (1000 kcal)

Drukket:

1 kaffe, 2 l. vand, 2 glas saftevand

Kalorier i alt:

2781 kcal

Kosttilskud:

Hvordan har jeg det?:

Får gæster, så laver et lækkert frokostbord! (11.41)

Edited by n0rgaard
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener alt, hvad jeg skriver, 100%.

Hvis du er bange at spise for meget, så start dagen med eks. en stor portion havregrød med kanel, mandler og bær, efter du har luftet hunden. Spis lidt mindre til frokost og mindst til aften, så du er moderat sulten, når du går i seng. Om natten tærrer kroppen på bl.a. fedtet. Næste morgen starter du forfra.

Lad der gå 12-14 timer mellem aftensmad og morgenmaden. Spis eks. aftensmad kl. 18 og morgenmad kl. 8 næste dag. Det nemmeste tidspunkt at være sulten på er, når du sover.

Jeg tror ikke at jeg vil kunne spise på den måde. Jeg vil ikke føle sult. Det gør jeg ikke ligenu, så ofte ihvert fald. :/

Link to comment
Share on other sites

Hej Mads

Dette indlæg handler ikke om at disse de råd du har fået af andre brugere på dette forum... :bigsmile:

Du får en masse råd om kostplaner, at du skal spise morgenmad, at du skal spise specielle madvarer/grupper, at du skal styrketræne osv. osv.

Jeg er enig i, at det generelt er gode råd.

MEN

Jeg er ikke enig i at det er sådan man nødvendigvis SKAL gøre for at tabe sig. Min holdning til ovenstående er, at det let kommer til at tage overhånd og at hele ens liv bliver styret af kostplaner. Mange mennesker løber på sigt sur i at følge en kontrolleret/restriktiv livsstil/kostplan. Jeg siger ikke, at sådan er det for de fleste, for det har jeg ikke facts på, men det jeg vil sige er, at jeg synes det lader til at dén måde du har valgt at håndtere dit vægttab på, fungerer rigtig godt for dig.

Det er super at du har sat dit kcal-indtag op, for jeg vil også mene, at det før lå lidt i underkanten. Og da du ikke taber dig hurtigere end nu, er det nok heller ikke for lavt. Du skal ikke bekymre dig om at du kun har tabt 300 g den ene uge. Nogle uger sker der bare mindre, end andre, det er helt normalt.

Selvfølgelig er det vigtigt at spise varieret, men så gal synes jeg altså heller ikke din kost ser ud.

Jeg synes det er rigtig godt, at du spiser efter dine mæthedssignaler og at du mærker efter hvordan du har det indeni - jeg synes KLART det er den bedste vej til vægttab. Jeg brugte samme metode for nogle år siden(dog uden rigtig at tælle kcal), og jeg har aldrig haft et bedre forhold til mad og mig selv generelt end dengang. Og jeg gjorde helt sikkert det samme nu, hvis jeg altså for pokker bare ikke var så bange for at miste styrke ved at spise "det forkerte". Så jeg synes du skal fortsætte i samme spor, det tror jeg også er vejen frem mht. at holde vægten på sigt; du ønsker virkelig ikke at få et anstrengt forhold til kosten!!

Mht. motion, så tag det i dit eget tempo. Fint at du går ture med hunden og fint at du er begyndt på lidt armstrækkere - du kan altid bygge lidt mere på efterhånden, hvis du har lyst. Én ting ad gangen, så du ikke pludselig løber sur i det og mister motivationen.

Tillykke med vægttabet indtil videre, det er sejt gået! :smilerock:

Link to comment
Share on other sites

d. 06/04-12

Aktivitet: Været rundt omkring ved familien.

Spist:

Morgen: 3 dl havregryn + 4 dl skummetmælk (481 kcal)

Frokost:

Eftermiddag:

Aften: Fedtfattig flødekartofler m. grønt og noget kød, jeg har glemt hvad hedder. (850 kcal)

Efter aften: En lille skål vindruer, æbler, mini styk is, mini stk kage, da jeg blev "skånet" til dessert. haha. (150 kcal)

Drukket:

1 kaffe, 2 l. vand

Kalorier i alt:

1481

Kosttilskud:

Hvordan har jeg det?:

Okay tilpas (22.00)

Edited by n0rgaard
Link to comment
Share on other sites

d. 07/04-12

Aktivitet: Været i byen det meste af dagen og shoppe med damen.

Spist:

Morgen: 3 dl havregryn + 4 dl skummetmælk (481 kcal)

Frokost:

Eftermiddag:

Aften: Lasagne (1000 kcal)

Efter aften: En blomme (43 kcal)

Drukket:

2 kaffe, 1 l. vand, mange glas pepsi max

Kalorier i alt:

1524 kcal

Kosttilskud:

Hvordan har jeg det?:

Ondt i maven. (21.26)

Link to comment
Share on other sites

d. 08/04-12

Aktivitet: Været ved familien hele dagen.

Spist:

Morgen: 3 dl havregryn + 4 dl skummetmælk (481 kcal)

Frokost:

Eftermiddag: Rugbrødsmader (550 kcal) Sukkerfri is. (100 kcal)

Aften: En lille portion lasagne. (500 kcal)

Efter aften: 2 blommer (86 kcal)

Drukket:

2 kaffe, 2 l. vand

Kalorier i alt:

1717 kcal

Kosttilskud:

Hvordan har jeg det?:

Tilpas (19.51)

Link to comment
Share on other sites

d. 09/04-12

Aktivitet: Eftermiddagstur med hunden. MO's løbeprogram for begyndere uge 1 (21,51 minutter)

Spist:

Morgen: 3 dl havregryn + 4 dl skummetmælk (481 kcal)

Frokost:

Eftermiddag: 2 blomme (86 kcal)

Aften: 3 rugbrødsmader m. salat+kyllingepålæg (450 kcal)

Efter aften: Yoghurt 250 gr (200 kcal) og et par bolsche (50 kcal)

Drukket:

2 kaffe, 2 l. vand

Kalorier i alt:

1267

Kosttilskud:

Hvordan har jeg det?:

Ok. (11.14) Puha, været ude og løbe. Det var hårdt. (18.19)

*** HAR VEJET MIG SELV IDAG: 108,8, ET VÆGTTAB PÅ 1,5 KG!! **** :D

Edited by n0rgaard
Link to comment
Share on other sites

d. 09/04-12

Aktivitet:

Spist:

Morgen: 3 dl havregryn + 4 dl skummetmælk (481 kcal)

Frokost:

Eftermiddag:

Aften:

Efter aften:

Drukket:

2 kaffe, 2 l. vand

Kalorier i alt:

Kosttilskud:

Hvordan har jeg det?:

Ok. (11.14)

*** HAR VEJET MIG SELV IDAG: 108,8, ET VÆGTTAB PÅ 1,5 KG!! **** :D

Sådan!!

Godt at se du holde motivationen og vægt tabet igang...

Link to comment
Share on other sites

Hej Mads

Dette indlæg handler ikke om at disse de råd du har fået af andre brugere på dette forum... :bigsmile:

Du får en masse råd om kostplaner, at du skal spise morgenmad, at du skal spise specielle madvarer/grupper, at du skal styrketræne osv. osv.

Jeg er enig i, at det generelt er gode råd.

MEN

Jeg er ikke enig i at det er sådan man nødvendigvis SKAL gøre for at tabe sig. Min holdning til ovenstående er, at det let kommer til at tage overhånd og at hele ens liv bliver styret af kostplaner. Mange mennesker løber på sigt sur i at følge en kontrolleret/restriktiv livsstil/kostplan. Jeg siger ikke, at sådan er det for de fleste, for det har jeg ikke facts på, men det jeg vil sige er, at jeg synes det lader til at dén måde du har valgt at håndtere dit vægttab på, fungerer rigtig godt for dig.

Det er super at du har sat dit kcal-indtag op, for jeg vil også mene, at det før lå lidt i underkanten. Og da du ikke taber dig hurtigere end nu, er det nok heller ikke for lavt. Du skal ikke bekymre dig om at du kun har tabt 300 g den ene uge. Nogle uger sker der bare mindre, end andre, det er helt normalt.

Selvfølgelig er det vigtigt at spise varieret, men så gal synes jeg altså heller ikke din kost ser ud.

Jeg synes det er rigtig godt, at du spiser efter dine mæthedssignaler og at du mærker efter hvordan du har det indeni - jeg synes KLART det er den bedste vej til vægttab. Jeg brugte samme metode for nogle år siden(dog uden rigtig at tælle kcal), og jeg har aldrig haft et bedre forhold til mad og mig selv generelt end dengang. Og jeg gjorde helt sikkert det samme nu, hvis jeg altså for pokker bare ikke var så bange for at miste styrke ved at spise "det forkerte". Så jeg synes du skal fortsætte i samme spor, det tror jeg også er vejen frem mht. at holde vægten på sigt; du ønsker virkelig ikke at få et anstrengt forhold til kosten!!

Mht. motion, så tag det i dit eget tempo. Fint at du går ture med hunden og fint at du er begyndt på lidt armstrækkere - du kan altid bygge lidt mere på efterhånden, hvis du har lyst. Én ting ad gangen, så du ikke pludselig løber sur i det og mister motivationen.

Tillykke med vægttabet indtil videre, det er sejt gået! :smilerock:

Det er jeg sgu glad for at høre! Mange tak skal du ha' JAAB :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, way to go med vægttabet- det er super godt4thumbup.gif

Kan se, at du er gået i gang med at løbe lidt. Rigtig fedt. Jeg har desværre selv været afholdt fra at løbe i 1,5 år pga en skade, men vil helt sikkert i gang igen når jeg en dag er i stand til det (skal lige føde et barn først, he he). Men, da jeg løb, var jeg faktisk tit ude med hunden, og lavede lidt interval-agtig træning ved at løbe, lade hunden snuse mens jeg lavede knæløft, squat osv, og løbe igen. Det var super sjov og hyggelig træning og kan kun anbefales wootdance.gif

Fortsat god fornøjelse

Link to comment
Share on other sites

d. 10/04-12

Aktivitet: Morgentur med hunden.

Spist:

Morgen: 3 dl havregryn + 4 dl skummetmælk (481 kcal)

Frokost:

Eftermiddag: 2 blomme (86 kcal) 1 pak Lakerol (50 kcal)

Aften: Kartoffelbåde m. et eller andet kød + bearnaise sovs (omkr. 1000 kcal)

Efter aften: Lidt bolscher (100 kcal)

Drukket:

2 kaffe, 2 l. vand

Kalorier i alt:

1717

Kosttilskud:

Hvordan har jeg det?:

Ok. (13.10) Jeg skal ha' fundet mig et alternativ til snacks istedet for de bolscher osv. Det sgu trals! (22.59)

Edited by n0rgaard
Link to comment
Share on other sites

Ja, way to go med vægttabet- det er super godt4thumbup.gif

Kan se, at du er gået i gang med at løbe lidt. Rigtig fedt. Jeg har desværre selv været afholdt fra at løbe i 1,5 år pga en skade, men vil helt sikkert i gang igen når jeg en dag er i stand til det (skal lige føde et barn først, he he). Men, da jeg løb, var jeg faktisk tit ude med hunden, og lavede lidt interval-agtig træning ved at løbe, lade hunden snuse mens jeg lavede knæløft, squat osv, og løbe igen. Det var super sjov og hyggelig træning og kan kun anbefales wootdance.gif

Fortsat god fornøjelse

Mange tak skal du ha :)

Ah ja, det lyder egentlig ikke så dumt. Er nemlig træt af at jeg ikke kan ha min hund med, han stopper op hele tiden hehe.

Link to comment
Share on other sites

d. 11/04-12

Aktivitet: Morgentur med hunden. Eftermiddagstur med hunden. God gåtur til byen og tilbage.

Spist:

Morgen: 3 dl havregryn + 4 dl skummetmælk (481 kcal)

Frokost: 1 pak lakerol (46 kcal)

Eftermiddag: 2 rugbrød m. en dåse makrel i tomat. (439 kcal)

Aften: Tærte (800 kcal)

Efter aften: Vindruer (150 kcal) og nogle gulerødder (50 kcal)

Drukket:

4 kaffe, 2 l. vand

Kalorier i alt:

1966

Kosttilskud:

Hvordan har jeg det?:

Rimlig fint i mavsen. (14.50) Jo mere jeg spiser des mere sulten bliver jeg åbentbart idag. (22.29)

Edited by n0rgaard
Link to comment
Share on other sites

d. 12/04-12

Aktivitet: Morgentur med hunden. God løbetur idag MO's løbeprogram uge 1 (21,31 min)

Spist:

Morgen: 3 dl havregryn + 4 dl skummetmælk (481 kcal)

Frokost:

Eftermiddag: 1 kop kaffelatte (155 kcal)

Aften: Rød risret (600 kcal)

Efter aften: 1 pak lakerol (55 kcal)

Drukket:

4 kaffe, 2 l. vand

Kalorier i alt:

1291

Kosttilskud:

Hvordan har jeg det?:

Ok (08:55) Mig og kæresten var ret så udmattet efter en ellers dejlig løbetur! (18.50)

Edited by n0rgaard
Link to comment
Share on other sites

d. 13/04-12

Aktivitet: Morgentur med hunden.

Spist:

Morgen: 3 dl havregryn + 4 dl skummetmælk (481 kcal)

Frokost: En håndfuld rugfras (80 kcal)

Eftermiddag:

Aften: 3 stk. hjemmelavet pizza (1000 kcal)

Efter aften:

Drukket:

2 kaffe, 1,5 l. light saftevand vand, flere glas pepsi max

Kalorier i alt:

1561

Kosttilskud:

Hvordan har jeg det?:

Ganske udemærket (11.54) Fino's (22.10)

Edited by n0rgaard
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share