Det vigtigste måltid på dagen! (Morgenmaden)


Holm84
 Share

Recommended Posts

Hey folkens jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om hvor vigtig morgenmaden er for en. Hvad "skal" man spise og hvor meget?

Er et enkelt æble og en kop cappucino nok eller skal der et stort måltid til? Skal man bare lige igang med lidt mad så maven kommer igang eller hvordan?

Hilsen Steffen

Link to comment
Share on other sites

For de fleste er der gået mindst otte-ni timer siden sidste måltid og efter morgenmaden går der måske yderligere fire-fem timer før næste måltid.

Så det handler om at give kroppen noget at leve af - proteiner, kulhydrater og noget fedt.

For mig virker grovvalsede havregryn og mandler + juice og kaffe godt. Men jeg napper også tit en omelet med noget laks til

Link to comment
Share on other sites

Det skal jo bare hænge sammen med resten af din kost, og dit mål. Så hvis du gerne vil tage på, så kan det jo være en fordel at spise morgenmad der indeholder en god portion kcal, Hvis du Feks. har svært ved at få spist nok mad henover dagen.

Men det er jo op til dig selv. Hvis du har svært ved at spise noget om morgenen, så vent.

Nogle gange spiser jeg morgenmad, andre gange gør jeg ikke. Alt efter hvad kroppen siger. Jeg søger dog bare for at jeg rammer det antal kcal jeg nu har sat mig for.

Link to comment
Share on other sites

Det skal jo bare hænge sammen med resten af din kost, og dit mål. Så hvis du gerne vil tage på, så kan det jo være en fordel at spise morgenmad der indeholder en god portion kcal, Hvis du Feks. har svært ved at få spist nok mad henover dagen.

Men det er jo op til dig selv. Hvis du har svært ved at spise noget om morgenen, så vent.

Nogle gange spiser jeg morgenmad, andre gange gør jeg ikke. Alt efter hvad kroppen siger. Jeg søger dog bare for at jeg rammer det antal kcal jeg nu har sat mig for.

Er der ikke noget med man hvis man ikke spiser morgenmad ødelægge man ens stofstifte, og kan få svært ved at tabe sig? Det er noget jeg har læst andensteds på nettet.

Hilsen Steffen

Link to comment
Share on other sites

Er der ikke noget med man hvis man ikke spiser morgenmad ødelægge man ens stofstifte, og kan få svært ved at tabe sig? Det er noget jeg har læst andensteds på nettet.

Hilsen Steffen

Jeg er ikke den store videnskabsmand på området, men vil ikke mene at du ødelægger dit stofskifte ved ikke at spise morgenmad.

Jeg tror på at vores krop kan klare lidt af hvert, og at man skal gøre hvad der passer en personligt.

Min far har aldrig spist morgenmad, eller særlig meget frokost men til gengæld aftensmad i store mængder og han lever i bedste velgående i en alder af snart 70, og fysisk på toppen. Derfor kan han selvfølgelig godt være "usund indeni", eller have et ødelagt stofskifte - who knows.

Personligt har jeg i mange år ikke spist morgenmad. Jeg følte mig ikke sulten, og synes det var ubehageligt at klemme ned. Det har ændret sig nu, måske i forbindelse med træning - skal ikke kunne sige det.

Mange motionister er begyndt at faste, så de ikke spiser mad i store dele af døgnet, men så spiser igennem i et vist tidsrum.

Der er mange muligheder.

Selv indtager jeg gerne rester fra aftensmaden dagen før, og hvis der intet er, står den ofte på røræg med pandestegte champignon og mandler til. Dertil et stort glas vand, og evt lidt frugt. Det fungerer for mig.

Spis hvad du føler for og efter hvad dit mål ersmile.gif

Link to comment
Share on other sites

Hey folkens jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om hvor vigtig morgenmaden er for en. Hvad "skal" man spise og hvor meget?

Er et enkelt æble og en kop cappucino nok eller skal der et stort måltid til? Skal man bare lige igang med lidt mad så maven kommer igang eller hvordan?

Hilsen Steffen

æble og kaffe lyder ikke specielt smart. Du får ikke megen god ernæring på den måde. Havre- eller byggrød efter foretrukken opskrift er fint. Og så måske noget sort kaffe. Og spis blot æblet også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share