chinups - to kippe or not to kippe?


Jaaanie
 Share

Recommended Posts

Hej,

Det næste mål i min række af styrke-mål er at lave chinups. Jeg er der ikke helt endnu, men der er ikke så langt til. Da jeg aldrig rigtig har defineret over for mig selv "hvordan den skal laves", tænkte jeg at jeg måske kunne startet med at kippe.

Det ville være en fantastisk følelse og sejr, kippe eller ej. Og måske det også ville være god overgangstræning? Umiddelbart virker det også i min begrænsede forståelse af trænings fysiologi, som at det primært hjælper "i bunden"? Og at det her ved træner styrken ujævnt?

Lige nu er jeg omkring "15kg" fra at kunne lave en strikt. Så derfor spekulerer jeg på hvor meget momentummet i kippen hjælper en?

Venligst

Jannie

Link to comment
Share on other sites

Du kan sagtens bruge excentriske gentagelser, men bare vær opmærksom på ikke at lave for mange. især når du ikke er vant til at tage pull-ups generelt.

jeg referer til denne artikel af mange, som optaler Rhabdomyolyse. Et kedeligt fænomen der især kan opstå ved mange excentriske bevægelser. såsom excentriske pull-ups.

http://aktivmotion.dk/crossfit-rhabdo-rhabdomyolysis-%E2%80%93-hvad-er-det/

Men bare start forsigtigt ud og føl hvordan din krop reagerer på at lave dem, og som der står i artiklen, hvis du pisser cola dagen efter er det med at komme på sygehus og fortælle hvad du har lavet så de ikke spilder tid. Nu skal det ikke lyde som om jeg maler fanden på væggen, men du skal bare være klar over risikoen ved mange excentriske bevægelser.

Link to comment
Share on other sites

Du kan sagtens bruge excentriske gentagelser, men bare vær opmærksom på ikke at lave for mange. især når du ikke er vant til at tage pull-ups generelt.

jeg referer til denne artikel af mange, som optaler Rhabdomyolyse. Et kedeligt fænomen der især kan opstå ved mange excentriske bevægelser. såsom excentriske pull-ups.

http://aktivmotion.dk/crossfit-rhabdo-rhabdomyolysis-%E2%80%93-hvad-er-det/

Men bare start forsigtigt ud og føl hvordan din krop reagerer på at lave dem, og som der står i artiklen, hvis du pisser cola dagen efter er det med at komme på sygehus og fortælle hvad du har lavet så de ikke spilder tid. Nu skal det ikke lyde som om jeg maler fanden på væggen, men du skal bare være klar over risikoen ved mange excentriske bevægelser.

Ahhhhh rolig nu. Der er sgu ingen der får rhabdomyolysis af at lave excentriske BW pull ups.

Link to comment
Share on other sites

Ahhhhh rolig nu. Der er sgu ingen der får rhabdomyolysis af at lave excentriske BW pull ups.

Ikke nødvendigvis, men det en risiko ligesom så mange andre. og lige mht rhabdomyolysis er det en så alvorlig lidelse at man bliver nødt til at blive gjort opmærksom på det. og der er faktisk nogen der har fået det pga jumping pull-ups hvor den excentriske fase er dominant i forhold til den koncentriske.

Instruktørerne på en LVL1 cert gør også eleverne opmærksom på det, og de nævner selv de excentriske pull-ups som et kendt problem. Men så længe Jaanie bare har hovedet med kan hun sagtens lave dem. Hun skal bare være opmærksom på det når det er så ny en belastning som vil være ret stor når hun siger hun er 15kg fra en almindelig pull-up.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste en sådan "oplysning" vil gøre for Jannie, er at få hende til ikke at træne hårdt nok.

Vi snakker altså kropshævninger, noget alle mennesker burde være i stand til.

Vi snakker ikke excentriske squats til døden med +100 % af 1 RM.

Edited by MamboMads
Link to comment
Share on other sites

Det er netop det jeg skriver at hun ikke skal gøre, men at hun blot skal være opmærksom på Rhabdo. og hvis man kigger lidt i den mængde af info der er omkring rhabdo så finder man også ud af det ikke nødvendigvis er vægten der er den afgørende faktor, men derimod det excentriske arbejde.

men som du selv siger så burde alle kunne lave kropshævninger, men det kan Jaanie nu en gang ikke, så for hende vil det være en anden belastning end for dig og mig.

Link to comment
Share on other sites

Jaaniiieeee,

Som Mambo skriver bør du holde dig til excentriske chinups og kabel pulldowns med smalt neutralt greb indtil du har oparbejdet styrke nok til at lave en almindelig chinup.

At lave strict og kipping er to vidt forskellige øvelser, og kipping chins har i bedste tilfælde meget ringe overførsel til strikte chins. Så hold du dig langt fra dem, med mindre at du vil dyrke CF og derfor ska bevægelse være på dit "repertoire".

Link to comment
Share on other sites

Brugen af elastikker i chinups er ikke særlig effektivt - de hjælper primært der hvor man i forvejen er stærkest hvilket er meget lidt hensigtsmæssigt.

Eksentrisk + pulldowns er vejen frem.......

Rhabdomyolysis er kun et problem hvis man træner som et idiot - man er så langt fra den træningsmængde/belastning som giver resultater at det kun er folk uden træningsviden eller med et bevidst ønske om at ødelægge istedfor at bygge op.

Link to comment
Share on other sites

Lige nu er jeg omkring "15kg" fra at kunne lave en strikt. Så derfor spekulerer jeg på hvor meget momentummet i kippen hjælper en?

Der er afsindigt meget momentum i en kipping pull up ift. en almindelig, i hvert fald, hvis du kan lave kippet rigtigt. Men hvis du ikke skal crossfitte, er der ikke rigtigt nogen pointe i at lære dem.

Som en måde at lave progression henimod en rigtig pull up giver det mere mening at lave et sving pull up i ringe - hvor kroppen svinges strakt frem og tilbage, i fremsvinget trækkes op, benene svinger en ekstra gang tilbage og i efterfølgende fremsving laves en excentrisk (svingende) negativ. Det giver mulighed for at indøve den korrekte bevægelse, og man kan så langsomt lave svinget mindre og mindre indtil man hænger stille, strakt, og har sin første pull up.

Det kræver selvfølgelig ringe i den rigtige højde, og har du ikke det, giver det ingen mening.

Ikke for at tage modet fra dig, men at du 'mangler 15 kilo' siger ikke så meget. Man kan sagtens nå til at mangle 1 kilo og stadig være forholdsvist langt fra at lave en pull up. Maskinen kan nemlig give en snydeeffekt og træne dig til at hive dig op ved at presse kroppen både ned og op. Derfor skal du af og til ud af maskinen og hænge frit.

Min prioritering, når jeg skal lære folk pull ups:

1. sving pull ups i ringe

2. spottede pull ups

3. negativer

4. pull downs

5. maskine, som tager vægten

Spottede pull ups kræver selvfølgelig en (stærk) spotter. Men de er en virkelig god måde at lære pull ups. Du må ud og finde en træningsmakker...

PS. Det er simpelthen noget vrøvl at trække crossfit rhabdogalimatias ind i en snak om excentriske pull ups!

Link to comment
Share on other sites

Du kan sagtens bruge excentriske gentagelser, men bare vær opmærksom på ikke at lave for mange. især når du ikke er vant til at tage pull-ups generelt.

jeg referer til denne artikel af mange, som optaler Rhabdomyolyse. Et kedeligt fænomen der især kan opstå ved mange excentriske bevægelser. såsom excentriske pull-ups.

http://aktivmotion.dk/crossfit-rhabdo-rhabdomyolysis-%E2%80%93-hvad-er-det/

Men bare start forsigtigt ud og føl hvordan din krop reagerer på at lave dem, og som der står i artiklen, hvis du pisser cola dagen efter er det med at komme på sygehus og fortælle hvad du har lavet så de ikke spilder tid. Nu skal det ikke lyde som om jeg maler fanden på væggen, men du skal bare være klar over risikoen ved mange excentriske bevægelser.

God humor

:laugh: :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Brugen af elastikker i chinups er ikke særlig effektivt - de hjælper primært der hvor man i forvejen er stærkest hvilket er meget lidt hensigtsmæssigt.

Eksentrisk + pulldowns er vejen frem.......

Rhabdomyolysis er kun et problem hvis man træner som et idiot - man er så langt fra den træningsmængde/belastning som giver resultater at det kun er folk uden træningsviden eller med et bevidst ønske om at ødelægge istedfor at bygge op.

Kan du uddybe det? Jeg troede faktisk at elastikker var en udemærket måde at få fremgang i sine pull ups.

Link to comment
Share on other sites

Brugen af elastikker i chinups er ikke særlig effektivt - de hjælper primært der hvor man i forvejen er stærkest hvilket er meget lidt hensigtsmæssigt.

Eksentrisk + pulldowns er vejen frem.......

Rhabdomyolysis er kun et problem hvis man træner som et idiot - man er så langt fra den træningsmængde/belastning som giver resultater at det kun er folk uden træningsviden eller med et bevidst ønske om at ødelægge istedfor at bygge op.

Min betragtning er, at de fleste er svagest i bunden, svarende til dead-hang, af deres chin-ups / pull-ups, og her vil elastikken også være strammest = det sted i bevægebanen, hvor elastikket hjælper dig mest.

Hvad er din betragtning?

Link to comment
Share on other sites

Nej, hvor I komplicerer det for hende!

En nyfødt baby er stærk nok til at lave en pull-up, så fis nu bare ned i centeret og prøv at tage nogle. "Hop" op, så du får lidt hjælp, lav excentriske, brug elastikker - det er fucking ligemeget, bare du laver øvelsen... Der går en uge eller to, så kan du lave din første!

Jeg kan sige, at da jeg vejede 106 kg, og kun kunne tage én(!), der lavede jeg bare 2-3 excentriske når jeg var nede og træne, og efter ca. 3 træningspas kunne jeg tage 3 strict... Det går VIRKELIG stærkt!

Link to comment
Share on other sites

Nej, hvor I komplicerer det for hende!

En nyfødt baby er stærk nok til at lave en pull-up, så fis nu bare ned i centeret og prøv at tage nogle. "Hop" op, så du får lidt hjælp, lav excentriske, brug elastikker - det er fucking ligemeget, bare du laver øvelsen... Der går en uge eller to, så kan du lave din første!

Jeg kan sige, at da jeg vejede 106 kg, og kun kunne tage én(!), der lavede jeg bare 2-3 excentriske når jeg var nede og træne, og efter ca. 3 træningspas kunne jeg tage 3 strict... Det går VIRKELIG stærkt!

Jeg kan ikke forestille mig du har holdt en nyfødt med den kommentar. Nyfødte kan ikke en skid lave pullups. :laugh:

Deres grebsstyrke er stærk nok til at de skulle kunne holde deres egen vægt (som jo er ganske beskeden på det tidspunkt) og deres griberefleks stærk nok til at det kan lade sig gøre at teste, men hvis ungen er din egen er det nok ikke et forsøg du har lyst at lave alt for meget.

At gå fra 1 til 3 pullups er også en væsentlig lettere opgave end at skulle gå fra "mangler 15 kg" til at lave den første, plus vores kære spørger er en kvinde, så det med styrkeudvikling gør bare lidt langsommere.

Når det er sagt er jeg tilbøjelig til at være enig i din tilgang.

Lav hold i toppen, hæng i bunden, excentrisk, med elastik osv.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Min betragtning er, at de fleste er svagest i bunden, svarende til dead-hang, af deres chin-ups / pull-ups, og her vil elastikken også være strammest = det sted i bevægebanen, hvor elastikket hjælper dig mest.

Hvad er din betragtning?

Den modsatte naturligvis - svagest i den øverste halvdel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share