Fra D til B i cykelsporten 2012


Bojsen
 Share

Recommended Posts

Så har jeg prøvet at oprette en online logbog herinde. Lidt om mig:

Jeg går til cykling og har gjort det siden år jeg var 12, men holdt pause i juniorårene. Nu er jeg tilbage, og jeg vil forsøge at komme i B klassen i år, hvilket er et ambitiøst mål.

Ved siden af cyklen går jeg i gymnasiet og til næste år skal jeg hæve enkeltfag på VUC, hvor jeg håber at kunne bruge en del af min tid på cyklingen. Derudover er jeg glad for musik og skriverier af bl.a. artikler.

Man kan også følge mig på min blog AlexanderBojsen.dk, men jeg vil også forsøge at opdatere engang imellem på motion-online.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til. Det er absolut ambitiøst med et spring fra D til B på en enkelt sæson, men absolut ikke umuligt. Frederik Rasmussen fra Ordrup CC gjorde det i sidste sæson. Så hvis du har mulighed for at ligge en del timer, så burde det være et realistisk mål. Specielt når man også tænker på at du har erfaringen.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til. Det er absolut ambitiøst med et spring fra D til B på en enkelt sæson, men absolut ikke umuligt. Frederik Rasmussen fra Ordrup CC gjorde det i sidste sæson. Så hvis du har mulighed for at ligge en del timer, så burde det være et realistisk mål. Specielt når man også tænker på at du har erfaringen.

Mange tak. Og ja, der er flere, der har gjort det.

Jeg håber bare på at rykke op i C så hurtigt som muligt, og så må jeg tage den derfra. Min forberedelse til denne sæson har hvert fald været de bedste nogensinde indtil videre.

Du kører vel selv licens? Hvilken klasse kører du i?

Edited by Bojsen
Link to comment
Share on other sites

Mange tak. Og ja, der er flere, der har gjort det.

Jeg håber bare på at rykke op i C så hurtigt som muligt, og så må jeg tage den derfra. Min forberedelse til denne sæson har hvert fald været de bedste nogensinde indtil videre.

Du kører vel selv licens? Hvilken klasse kører du i?

Jeg havde debut i D klassen sidste år ved Hillerøds løb - desværre også det eneste løb jeg fik kørt sidste år. Så vi ses nok i D startrækkerne til april :smile:

Link to comment
Share on other sites

Øv, øv, øv. På søndag tager jeg på træningslejr, og jeg ville have lavet en før- og efter-test, så jeg kunne se, om jeg havde forbedret mig. Kroppen var desværre ikke med mig, og jeg måtte opgive testen efter 15 minutter. Læs hvorfor her, hvilket er et uddrag fra min blog på AlexanderB.dk.

"

I dag skulle jeg egentlig have lavet en såkaldt FTP-test (functional treshold power-test). Maks gas i 20 minutter og herefter gange resultatet med 0,93. Men mine ben blev tungere og tungere og jeg følte allerede efter 7-8 minutter, jeg led. Selvom jeg havde ligget på under 84% af makspuls. Efter 15 minutter besluttede jeg at afslutte FTP-testen. Resultaterne her var heller ikke lige frem positive. Jeg havde ligger på 316 watt i gennemsnit indtil videre. Jeg kunne måske have presset den op over 320 watt, men det ville have givet en FTP på 297,5. Det er rimelig langt fra de 306 jeg havde i midten af januar.

Der kan selvfølgelig være flere årsager til dette negative resultat.

Først og fremmest var jeg stadig træt i benene, efter jeg havde spillet håndbold. Hvilket er klart, når jeg ikke har løbet i meget lang tid.

Desuden har jeg ikke trænet laktat-træning de seneste 1 1/2 måned. Jeg har primært trænet Vo2-max træning med en masse 3-minutters intervaller og så nogle gode spurt intervaller på banen. Det har nok boostet min form lidt op, men på intervaller over 10 minutter har jeg det stadig lidt svært.

Derudover har jeg ikke kunne træne 2 uger i slutningen af januar, da jeg først fik maveinfektion og derefter forkølelse.

Det er selvfølgelig ærgerligt og demotiverende inden træningslejren. Men jeg kan glæde mig over, træningenslejren netop kommer til at hjælpe mig i de længere intervaller og booste min form endnu mere. Men jeg regner ikke med at skulle ned og køre fra alt og alle.

Jeg er fortrøstningsfuld.

"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så er jeg kommet hjem fra træningslejr i Malaga. Jeg blev desværre syg dernede og lider stadig under det. Jeg kunne derfor ikke træne onsdag og torsdag, men lørdag nåede jeg at føle mig flyvende :superman: .

Det var første gang jeg kørte i bjerge, men det var fedt, men også rigtig hårdt. Når jeg skal på træningslejr igen til næste år, skal jeg helt sikkert tabe mig noget mere og have en fuldcarbon cykel. Når det gik opad i længere tid, kunne man virkelig mærke, hvordan man kæmpede mod vægten.

Nå, men jeg har også lavet et videodagbogsindlæg. Her snakker jeg bare lidt om træningslejren, træningen inden og den fremadrettede træning.

Du kan se mere inde på AlexanderB.dk.

Link to comment
Share on other sites

Hej, jeg er cykel-begynder (ikke cyklet på måske 3 år) og har godt mærket at når jeg cykler så er min puls meget lavere end hvis jeg løber. Som idag:

1h 37 min cykling

medel-heartrate = 129

Hvis jeg løber er det ikke nogle problemer med at holde et godt tempo med den samme puls hele turen, f.eks:

1h 10 min løb

155 bpm

Og det er på en borg-skale lige så hårdt når jeg cykler. Er det fordi mine ben ikke er vane ved cykling? Når du cykler, må du cykle med den samme heartrate som ved løbe??

Mvh :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej, jeg er cykel-begynder (ikke cyklet på måske 3 år) og har godt mærket at når jeg cykler så er min puls meget lavere end hvis jeg løber. Som idag:

1h 37 min cykling

medel-heartrate = 129

Hvis jeg løber er det ikke nogle problemer med at holde et godt tempo med den samme puls hele turen, f.eks:

1h 10 min løb

155 bpm

Og det er på en borg-skale lige så hårdt når jeg cykler. Er det fordi mine ben ikke er vane ved cykling? Når du cykler, må du cykle med den samme heartrate som ved løbe??

Mvh :smile:

Det er meget naturligt, det er hårdere, når du løbet i forhold til cykling. Der er også en grund til, du kan cykle 4-5 timer, når du træner. Det kan du jo ikke 'bare' når du løber. Der er skrevet flere tråde om det herinde fx den her.

Link to comment
Share on other sites

Nu var det på tide, cyklen blev pakket ud, og jeg kom ud og trille en tur. Jeg troede egentlig ikke, jeg kunne nå at pakke cyklen ud inden drengene kørte fra Nykredit kl. 16.30, men jeg nåede alligevel at møde dem på Englandsvej.

Så troede jeg, vi bare skulle trille en tur med måske et interval. Men det var skam benhård træning. Efter kort opvarmning kørte vi et opvarmningsinterval på godt 10 minutter. Her lå min puls lige fra starten af på 88%, og på det sidste minut måtte jeg slippe.

Derefter lavede vi spurttræning. 6 spurter med lang pause imellem. Det var rigtig hårdt. Især fordi jeg ikke havde lavet spurttræning før i denne sæson. Man skal bare huske på, det ikke gælder om at vinde dem, men om at holde et højt antal watt lige fra starten af. Efter det regnede jeg så med, det var tid til at trille lidt og så hjem. Så fik vi måske kørt lidt over halvanden time.

Men ak nej. Herefter trillede vi kort, men så lavede vi et cykelløbsinterval over 15 minutter. Jeg troede, jeg skulle til at kaste op. Allerede fra starten af lå min puls på 88%, hvilket ikke var så godt. Jeg regnede med at give op, når det første angreb blev sat ind, men så kom vi op til gruppen foran os. Her kunne jeg få syren ud af benene inden det første angreb kom. Michael angreb kort før skoven, og jeg troede næsten spurten var blevet rykket til ved skoven. Men så gik det i stå. Så angreb Magnus og ingen kunne svare igen. Jeg begyndte straks at få gang i et rulleskift for at mindske hullet, men folk var ikke rigtig interesserede. Flere sprang over og min puls havde ligget alt for højt alt for længe. Så angreb Michael igen og kæmpede sig op til Magnus. Vi prøvede at få rulleskiftet til at fungere, men så gik Bidstrup, der var på TT-cykel, frem og tog en frygtindgydende føring. Da der var cirka 20 meter op til Michael og Magnus trak han ud, og jeg forsøgte at få rulleskiftet igang, da jeg var helt færdig. Men det var åbenbart kun Maxi og jeg, der hang på. Vi kom op til Michael og Magnus, men det gjorde resten fra gruppen også. Så endte det i en spurt, hvor jeg vandt. Retfærdigt nok. Magnus 2'er og Maxi 3'er. Flot af Magnus han alligevel spurtede med. Jeg kunne se ham i øjenkrogen, men ville ikke lade ham vinde.

Det var et rigtig sjovt cykelløbsinterval, der gør, man får lidt ekstra motivation til træningen fremover.

Benene var godt ømme, og jeg var ikke forberedt på at køre så stærkt. Men nu er jeg i gang igen. Nu skal jeg også ud igen i morgen, hvor de har lovet op til 15 grader og solskin. Det er næsten ligesom i Malaga.

Link to comment
Share on other sites

Hvad endte valget med? :bigsmile:

Ja, jeg var jo hook på ACR, faktisk. Dit referat af den træning som er listet under motionstræning gav mig dog lidt kolde fødder, især da jeg på hjemmesiden også fik læst at man ikke rigtig "har noget" for begyndere. OK, det er jeg ikke men er noget rusten, så jeg skal nok lægges i samme bunke.

I stedet begynder jeg i TIK - en motionsklub i Taastrup som har masser af træningstider (synes det er kedeligt at køre alene så det er perfekt med mange muligheder) og har mulighed for at starte op uden at blive tromlet over.

Måske med en afstikker i DBC-T for at udveksle røverhistorier med dem fra banecyklingen.

Når jeg igen har vænnet mig til at sidde på en cykel i mere end 20 minutter, så lægger jeg tirs/tors i Hvidovre. De har opsamling nogenlunde tæt på, kører allerede kl. 17 og man skulle vist få en fornuftig træning også på sub-licens-niveau.

Men her er så mange klubber at vælge imellem at det er ret forvirrende. Man burde næsten tage en rundtur på et tidspunkt for lige at teste dem alle samme i praksis.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg var jo hook på ACR, faktisk. Dit referat af den træning som er listet under motionstræning gav mig dog lidt kolde fødder, især da jeg på hjemmesiden også fik læst at man ikke rigtig "har noget" for begyndere. OK, det er jeg ikke men er noget rusten, så jeg skal nok lægges i samme bunke.

I stedet begynder jeg i TIK - en motionsklub i Taastrup som har masser af træningstider (synes det er kedeligt at køre alene så det er perfekt med mange muligheder) og har mulighed for at starte op uden at blive tromlet over.

Måske med en afstikker i DBC-T for at udveksle røverhistorier med dem fra banecyklingen.

Når jeg igen har vænnet mig til at sidde på en cykel i mere end 20 minutter, så lægger jeg tirs/tors i Hvidovre. De har opsamling nogenlunde tæt på, kører allerede kl. 17 og man skulle vist få en fornuftig træning også på sub-licens-niveau.

Men her er så mange klubber at vælge imellem at det er ret forvirrende. Man burde næsten tage en rundtur på et tidspunkt for lige at teste dem alle samme i praksis.

ACR har skam massere for begyndere, men dem kører jeg ikke med, så ved ikke rigtig, hvordan det foregår. Men jeg håber da, du bliver glad for dit valg af klub.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på ingen måde tilfreds med de første jeg kørte med, så jeg prøver mig lidt frem inden jeg beslutter mig. Men skal jo ikke køre sammen med dig :crazy:

Videodagbog:

1 Copy/paste hele linket fra youtube.

2 Tryk på ikonet med de 3 sider der overlapper hinanden - nr 6 til højre for smileys.

3 Indsæt det kopierede link - pas på der ikke bliver to gange http:// for så virker det ikke.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share