taber mig på spejlet med ikke på vægten


emirates
 Share

Recommended Posts

Hej Mol'ere.

Jeg skriver fordi jeg er lettere frusteret, og ønsker måske et lidt dybere svar, eller måske bare lidt motivation.

For 1,5 år siden vejede jeg 100 kg og var 180 cm høj. Jeg besluttede mig for at der skulle ske noget, og jeg tabte 10 kg på en måned. (tro det eller ej, men det gjorde jeg, og jeg ved godt det ikke er sundt) det meste var nok væsketab.

et år efter har jeg taget det hele på plus lidt mere. Men jeg vejede mig d. 16 april hvor vægten sagde 104. Jeg fik så nok, og tænkte at nu skulle det for alvor være slut. ingen smarte nupokure eller sultekure. Men derimod en livstilsændring. Jeg har siden da trænet 5-6 gange om ugen, hvor 3-4 gange har været spinning, og de andre gange har været cardio efterfulgt af styrketræning. Jeg spiser sundt, men min middag kan jeg ikke selv bestemme, da jeg spiser frokost på mit arbejde. Mine bukser, som var stramme da jeg startede, er løse nu, og jeg skal have lavet flere huller i mit bælte. og jeg kan se i spejlet at min mave er blevet mindre samt brystpartiet. og oveni det, så har jeg det bare bedre med mig selv nu. Jeg stillede mig på vægten igår, hvor den sagde 102 kg? dvs. et vægttab på 2 kg på 3-4 ugers tid.

Jeg talte med én ansat i fitness world, som sagde at det heller ikke ville være sikkert jeg ville tabe mig, da muskler vejer 22 % mere end fedt?

Altså det kan da ikke passe at jeg efter et stykke tid måske er tilfreds med mit udseende, men at vægten ikke har ændret sig betydeligt? eller kan det ? Jeg er jo gået fra ikke at lave noget, til at bevæge mig ret meget, og derfor savner jeg lidt at vægten går nedad, for det er virkelig demotiverende at jeg ikke taber mig på vægten.

jeg vil meget gerne høre fra nogle af jer andre, som måske har været i denne situation eller lign. Jeg har også målt mig, og der går det den rigtige vej selvfølgelig. men jeg synes vægttabet går for langsomt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i samme situation som dig, og jo det er rigtig nok at der ikke sker ret meget på vægten. Det er vigtigt at du ikke fokusere på vægten, men derimod ser på målebåndet og dit spejlbillede for det er der du kan se resultatet! Har selv været igang i 6 uger med træning hver anden dag og har kun lige netop tabt 2kg, men der er derimod røget 7 cm om maven bare :-)

Link to comment
Share on other sites

Dit vægttab går da overhovedet ikke for langsomt, hvis du har tabt dig 2 kilo på 3-4 uger! Det er hvad de fleste stiler efter, hvis de skal undgå at tabe for meget muskelmasse (ved godt det kommer an på udgangspositionen, men som udgangspunkt i hvert fald). Man kan selvfølgelig tabe sig meget mere, men som du selv er inde på, vil meget af de være væske - som du har oplevet før - og faren for at tage alle kilo på igen er enorm ved disse smarte ugeblads-slankekure.

Jeg synes bare du skal fortsætte, hvad du har gang i nu. Det lyder som en fornuftig livsstilsændring. I øvrigt kan du prøve at gange dit vægttab på 2 kg. med 6, så vil du have tabt dig 12 kilo til november. Så bare hold ved - og godt gået i øvrigt! :)

Link to comment
Share on other sites

Det er helt normalt, at vægten kan svinge både op og ned, selvom man træner og spiser fornuftigt og er i kalorieunderskud. Man kan både tage på i væske, ekstra blodmængde pga. bedre kondition, muskelmasse og glykogendepoter. Disse ting kan i perioder overstige tabet af fedtmasse. Derfor, hvis målebåndet siger det går godt, men vægten står stille, så går de ovennævnte ting sikkert ca. lige op med fedttabet. Og det gør ikke noget, bare fortsæt som hidtil, ja faktisk er det vel nærmest det optimale resultat i starten. Ja, muskler vejer mere end fedt, men det er usandsynligt, at du kan tage på i muskelmasse ligeså hurtigt som du kan tabe fedt, hvis du spiser og træner fornuftigt, især fordi muskler ikke vokser særligt godt, hvis man skærer ned på kalorierne for at tabe sig.

Der er en fornuftig artikel om enmet andetsteds her på siden:

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/vaegt_og_fedtprocent/samspillet_mellem_motion_og_vaegttab/

Hilsen Rasmus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej og tak for alle jeres brugbare svar.

VIl bare sige det stadig går fremad. Kan passe mine skjorte som jeg ikke kunne passe før.

Jeg har købt en vægt med fedt% måler osv. Jeg stillede mig op på vægten idag, ved en 4 tiden, hvor vægten sagde 104,6. (Men da jeg vejede mig her til aften, efter spinning sagde den 103,4, men jeg har også svedt som en gal)

Men Dvs. jeg ikke har tabt et eneste gram siden jeg begyndte for en måned siden, selvom jeg kan se på spejlet det går den rigtige vej. Jeg træner meget (4-5x spinning) og 2-3 gange styrke om ugen. Men vægten gider bare ikke ned. Jeg tæller mine kalorier, og ligger ca. 700 kcal i underskud (har en iphone app hvor jeg skriver det ind)

Kan vægten sige noget forkert, siden jeg vejede mig her i eftermiddags og ikke om morgenen?

Jeg kan huske at jeg for et par mdr. siden fik målt min fedt% til omkring 31, og da jeg målte den idag viste den 25,7. så på den front er der fremskridt.

Har I nogle råd til hvordan jeg kan gribe alt der her an? Det er jo ikke svært at tabe sig, men når man ikke taber sig på vægten efter 1 måned, er det lidt træls.

Det er heller ikke særlig fedt at veje omkring 100 kg. Skal jo meget gerne ned på 80-85 stykker.

Er der evt. en forklaring til ovenstående? Har I selv været i denne situation før ?

Link to comment
Share on other sites

Vægttabe skal nok komme! Men så længe du kan se fremskridt andre steder end lige vægten, så er vægten ikke det vigtigste. Har selv været igang i snart 2 måneder og har tabt 2,8kg so far, men jeg startede faktisk med at tage 0,7g på efter den første uge og der gik 3 uger inden jeg var under min startvægt, men i samme periode havde jeg tabt næsten 7 cm (og øget overarmene med 1,5 cm). Forsøg for så vidt muligt at glemme vægten og fokusere på dine fremskridt! Og fortsæt med at gøre det du gør nu, for det er super sejt, at du går så meget til den!

Link to comment
Share on other sites

Der er nogle ting du er nød til at få på plads.

For det første. Hold op med at veje dig 117 gange om ugen. Du vejer dig en gang hver uge, på samme uge dag, på samme tidspunkt. Ideelt set vejer du dig feks hver Mandag morgen når du står op, inden du har spist, og naturligvis uden tøj på. Alt andet er spild af din tid, og giver dig ikke noget du kan bruge til noget. Jeg kan sagtens svinge med 1-2 kg hen over en uge afhængigt af mave indhold og væske balance. Helt normalt

For det andet. Du er nød til at have nogle mere langsigtede briller på. Et varigt vægttab tager tid. Hvis dit fysiske udgangspunkt er meget ringe både i forhold til muskel masse og kondition, vil der naturligvis være nogle "beginner gains" når du begynder at aktivere dine muskler. Ligeledes vælter fedtet ikke af dig blot fordi du er begyndt at spinne m.m

Tværtimod oplever mange at de på trods af en kontroleret kost, og cardi , ikke oplevet et specielt stort tab de første måneder. Der er meget lommefilosofi på området, men det korte og lange er at kroppen i nogen grad forsøger at tilpasse sig omstændighederne, og at det derfor godt kan tage lidt tid før vægten begynder at vise resultater.

For det tredje: Du siger at du ikke kan styre din frokost fordi du spiser i kantine. Lur mig om de tvinger dig til at spise noget. Mit bud er at du kan vælge lige præcis at spise og ikke spise hvad du har lyst til. Dvs du via den viden du forhåbentlig har fået om kalorier ved hvad du skal spise meget af, og hvad du skal spise lidt af. Det er ALTID dit ansvar, aldrig nogle andres.

Slutteligt så hold ved. Du er på en god kurs, du har truffet en god beslutning. Du har hverken bedre eller ringere forudsætninger end så mange andre for at komme i mål. Mest af alt, så er det din viljestyrke, og din tålmodighed der skal bære dig. Så klø på, og lur mig om ikke billedet om 8 uger ser anderledes ud.

Link to comment
Share on other sites

Hej I to.

Tak for jeres svar ;) Ja jeg vejer mig nok lidt for mange gange om ugen. hehe....

Ja jeg kan jo godt se jeg taber mig cm mæssigt. Men det er faktisk relativt svært at se om det går den rigtige vej uge for uge. For folk herinde siger jo normaltvis man kan tabe sig mellem 0,5 og 1 kg om ugen. Det gør jeg ikke, og derfor er det virkelig demotiverende.

Når, men hvor lang tid tror I det vil tage mig at komme ned på en fedt% der hedder 15 stykker? VEd godt det er et åndsvagt spørgsmål. Men snakker vi 1 år eller 5 år ;)

Og nej, der er ingen der tvinger maden i mig, men det jeg mente var lidt at jeg ikke selv kan bestemme hvad der er. Jeg spiser altid meget salat/grøntsager, og sørger for at få lidt kød og en grovbolle.. Men nogle gange er der gryderetter, hvilket jeg forestiller mig er mega usundt;)

Link to comment
Share on other sites

Du har da aaalt for travlt tag en slapper og nyd hvad du ser i spejlet og ikke hvad vægten siger.

og som udgangspunkt er gryderetter ikke mere usundt end en bolle med kød pålæg, de kan være lige fyldt med kemi og E-nummere

hvis det er fordi du er bange for gryderetterne er mere kalorierige så spis mindre af den og ha en pose med friske grønsager med og spis ved siden af. får du 600 gram grønt om dagen ? prøv at veje det af og se hvor meget der faktisk skal til

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Ja jeg havde alt for travlt. Det er dejligt at man kan se det går fremad lige så stille og roligt. Ja jeg får faktisk 600 gram grønt om dagen. min frokost består altid af en halv tallerken grønt, og resten af tallerkenen består af "dagens" ret. får også frugt, da vi har fri frugtordning. Men stadig. Vægten må gerne gå ned :) tror ikke den har ændret sig endnu. Det er bare mærkeligt

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke lige læst alle kommentarerne, men jeg husker at BS Christiansen, under optagelserne med de kvindelige basser, sagde noget i retning med "mange som taber sig, bliver ofte frustreret under deres vægtab, da deres vægt pludselig ikke forandres, eller måske begynder at gå op ad, men det skyldes at de begynder at opbygge muskelmasse, og det er det som de tager på af"

Jeg ved ikke om mit svar var relateret til dit spørgsmål, men det kan nok bruges, hvis du senere skulle stille dig selv det spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det lyder som en rigtig fornuftig livstilsændring du har tillagt dig. Som det er nævnt lidt tidligere, vil jeg også anbefale dig at tage mål af mave, ben, arme, brystkasse (og hvad du nu ellers vil måle) og så sammenligne dem efterhånden som tiden går.

Udover det, så vil jeg tværtimod anbefale dig at veje dig HVER dag. Af den simple årsag, at din vægt kan variere en hel del fra dag til dag (hvis du ikke ved meget nøjagtigt hvad du indtaget og dets fordeling af protein, kulhydrat og fedt).

Lad os eksempelvis stille følgende eksempel op. Dage angivet med H betyder at det er en dag hvor din vægt topper. Dage angivet med L angiver de dage hvor din vægt er lavest. Lad os sige at du vejer dig torsdag i hver uge (en gang om ugen er det typisk anbefalede).

Uge 1: Uge 2:

Mandag: L Mandag: L

Tirsdag: L Tirsdag: L

Onsdag: H Onsdag: L

Torsdag: L (jubi, jeg har tabt mig lidt) Torsdag: H (øv jeg har taget på)

Fredag: H Fredag: L

Lørdag: H Lørdag: H

Søndag: L Søndag: H

Havde du altså vejet dig om onsdagen i Uge 2, havde du nok tænkt "yes, jeg har tabt mig". Det kan derfor være meget tilfældigt hvordan du opfatter dit vægttab, hvis du blot vejer dig en gang om ugen, da du i princippet kan ramme "forkert" flere uger i træk. Jeg vil derfor råde dig til at veje dig hver dag og NOTERE vægten ned i logbog eller lignende. Efter en måned, så kan du sammenligne med resultaterne fra dag 1 og forhåbentlig konstatere at du er på rette kurs.

Du siger, at du ligger i kalorieunderskud med 700 kalorier. Hvad har du beregnet dit ligevægtsindtag til at være?

Dbh. Mikkel

Edited by SimpelMikkel
Link to comment
Share on other sites

Hej Mikkel.

Tak for svar. altså vejede mig idag. og der er røget 1 kg siden i lørdags (blev nødt til at veje mig, fordi jeg havde lyst idag) men ellers plejer jeg kun at veje mig om lørdagen. Min fedt% er gået fra 27,5 til 26,5.

siden jeg begyndte at måle mig selv( som er for 2-3 uger siden) så har jeg tab 3 cm om maven og 5 cm om brystet.

Men alt i alt har jeg kun tabt ca. 1 kg på vægten :S

Har regnet mit ligevægtsindtag til 2646. Dette er vel og mærke uden nogen motion.

min vægt SKAL bare ned nu. Så derfor købte jeg igår nogen proteinpulver. Ved ikke om det var dumt gjort. Men tænker at spise MEGET LIDT aftensmad, også supplere op med en shake senere, så jeg ikke bliver mega sulten :) Den vægt skal altså bare ned.

Er også startet på at løbe lidt. Tror det er sundt at kombinere spinning, løb og styretræning (det siger mit hoved og velvære ihvert fald) ;)

God aften

Link to comment
Share on other sites

Måske nogen kan finde anvendelse for dette råd: jeg vejer mig og måler livvidde hver dag, men det gør jeg primært for at se på ugens gennesnit hvor jeg kan se formen i forhold til forrige uge. Måske andre kan have glæde af at tænek på den måde. Hvis du kun vejer dig en gang om ugen kan du ikek vide hvordan du egentlig lige lå den dag og hvor sigende det dermed var. Med et ugesnit er du mere på den sikre side - man skal bare ikke hænge sig i daglige udsving.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen SimpelMikkel..

Læste til i en anden tråd du er gået fra 96 til 80.

Har du nogle fif i ærmet, som er gode under et vægttab? Hvor lang tid tog det for dig at tabe de ca. 16 kg.?

og hvilken træning lavede du, og frekvens ?

Hey! Nu kender jeg ikke din specifikke situation. Det jeg gjorde, var at udregne mit ligevægtsindtag (husk også at du skal gange det med din aktivitetsfaktor - læs mere om hvordan du gør her). Så trak jeg 500 kalorier fra mit ligevægtsindtag. Energifordelingen lod jeg blot være: 40% af energien kom fra protein og 40% fra kulhydrat og de sidste 20% fra fedt.

Så vejede jeg ALT min mad, så jeg præcist vidste hvor mange kalorier jeg havde indtaget i løbet af dagen - dette er essentielt! For det er hvor meget energi du indtager i løbet af dagen, som er af betydning. Derfor kan man ikke vurdere om det er godt eller skidt, om du nu er begyndt at drikke proteinpulver. Spiser du som før og supplerer udover dette med proteinpulver vil du altså indtage flere kalorier, og derved vil vægttabet gå langsommere. Fra 83 til 80 kg arbejde jeg med en personlig træner fra USA i det jeg også dyrker rigtig meget bodybuilding. At få en træner på, er noget af det bedste jeg nogensinde har gjort! Stadig i dag (ca. 8 måneder efter jeg ramte mit mål på 80 kg) har jeg stadig den samme træner:)

Mit råd til dig er, at at tjekke linket ud og udregn dit ligevægtsindtag inklusiv din aktivitetsfaktor. For synes godt nok, at det lyder lidt vildt hvis dit ligevægtsindtag er på 2646 kalorier UDEN din aktivitetsfaktor er indregnet (men det kan selvfølgelig godt være). Så træk 500-800 kalorier fra dette og hav en fordeling på 40/40/20 og vej al din mad:) Det lyder måske lidt besværligt, men det er slet ikke så slemt. Faktisk syntes jeg, og syne stadig, at det er sjovt at se ens fordeling i løbet af en hel dag.

Edited by SimpelMikkel
Link to comment
Share on other sites

Du lyder som om vægten betyder alt ligesom en med anoreksi DEN SKAL BARE NED AF (jeg kender godt til det da jeg selv HAR det) måske skulle du smide vægten ud og have det bedst med et målebånd tro på dig selv og lad som om du vejer det du vil (ingen opdager det ud over dig selv)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share