Hvad er holdningen til en træningslog?


MichaelEbeltoft
 Share

Recommended Posts

Hvor mange af jer BB og styrkeløftere anvender egentlig en træningslog for at overvåge jeres fremskridt over tiden?

Hvad mener i at den ideelle træningslog skal indeholde til hhv BB og Styrketræning?

Er der nogen som kender nogle gode links til sider på nettet hvor man kan downloade træninglogs?

>Thomas J

Du må da næsten anvende træningslog, hvad indeholder din?

Link to comment
Share on other sites

Jeg gør og har gjort det i et År. De fleste prof løftere benytter dem, og de fleste anbefaler at benytte det.

En god Trænignslog skal indeholde øvelser, sæt reps, vægt, tidsforbrug , og tid på dagen træningen er udført, og selvfølgelig dato. Det burde være et must.

Andet man kan tilføje, er om man er træt, stresset, hvad man har spist sådan i store træk, om man er klar til at tilføje mere vægt, eventuelle ting man skal kigge på til næste træning.

Og ja Thommas har en Træningslog, og det mener jeg også milo har, og Xax har ihvertfald også, og mange andre.

Det er uundværligt hvis man skal kunne holde styr på sin træning og eventuelt omstrukturere den. Så er notater guldværd, til at se hvad måske ikke er så vigtigt og hvad der måske stadig halter, og hvor din fremgang er dårlig og hvor den er god.

Man kan eventuelt hver tredje måned, lave sine egen mål, altså egen vægt, bryst mål, arm mål, lår, lænd osv.

Det er faktisk også en vigtig ting.

Link to comment
Share on other sites

Hey SortIs

Hvordan pokker regnede du at jeg også brugte træningslog...?

Af ting som jeg bruger i min log, er f.eks. kort oversigt over måltider før og efter træning, mål for træningspas, oversigt over øvelser og forventede antal kg og vudering af træningspas...

Jeg har dog kun kørt med log i 3 uger nu...

Men jeg skal nok ændre lidt opbygning af loggen, når jeg tager mit nye program i brug i den kommende uge.

Link to comment
Share on other sites

Los: tak for hjælpen - ville have foreslået Michael E at finde tråden og læse den frem for vi skal gentage os selv - men kunne ikke liiiige huske trådens navn ;)

Michael: Hvorfor vil du ha et link til en træningslog??? hvad med bare at investere i en lille notesbog og selv skrive relevante oplysninger (læs "den lille hjælper" + blackice´s & xax´s indlæg hér) ind???

hej...

Link to comment
Share on other sites

Før man går igang med en træningslog skal man vide hvilke informationer man ønsker at kunne trække ud fra den. Jeg mener at de enkelte reps/sæt/vægt ikke altid er de mest relevante, da det (for os styrkeløftere) kun er det enkelte løft til stævnet der betyder noget.

Prøv at inkludere nogle generelle vurderinger omkring jeres tilstand før og efter træningspasset.

Man kan ikke vurdere effekten af de forrrige træningspas, men en kurve som viser øgende træthed/ømme muskler, kan forklare hvorfor den forvente styrke ikke var tilstede på dagen.

Dette giver en meget bedre indsigt i hvordan din krop reagerer på ikke bare træningsstimuli, men også andre faktorer i din hverdag.

Prøv selv at finde nogle faktorer som beskriver hvordan/hvorfor din krop reagere, og giv en vurdering fra 1-10 hver dag. Efter et par måneder kan du så lave nogle grafer og se hvordan de enkelte faktorer indvirker på hinanden. Faktorerne kunne være styrke, ømhed, lyst til at træne, søvn, stress, appetit osv.

Denne type log er nok mere avanceret end den normale træningslog, men svarerne man får er mere effektive.

/Niels

Link to comment
Share on other sites

jeps og så kan du bruge lige så lang tid på din log som på selve din træning.

Jeg forstår stadig ikke hvorfor man skal gøre noget enkelt til noget besværligt.

det bør jo altså ikke kræve en højere eksame at lave en lille trænings log.

Og michael , mht layout, så plejer jeg at grifle det ned på et stykke A4 papir, jeg har stadig ik fået lavet mig et word Dokument på det.

og Xax, det kan jeg huske du har nævt tidligere tror jeg. Ellers er det fordi jeg ikke kunne forestille mig andet.

*s*

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke om den her bliver postet 2 gange. Den postede nemlig ikke første gang jeg sendte.

Jeg ville bare lige pointere til Blackice, at udføreligheden af en træningslog selvfølgelig skal hænge sammen med ambitionsniveauet og det plan man bevæger sig på. Niels er konkurrence styrkeløfter på højt niveau, så det kan godt betale sig for ham, at have et ordentligt analyse værktøj til hans træning. Dette kan kun gøres hvis man kan gå tilbage i tiden og se hvilke fejl man eventuelt har lavet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Blackice, du bruger da garanteret længere tid herinde, end du gør på din træning! :biggrin:

Jeg synes, at Skråstregs-Niels' forslag lyder rigtig godt. Dog vil jeg ikke som ham nedprioritere oplysninger om sæt/reps/vægt, da de er vigtige i logbogens rolle som motivator. Det er sq sjovt at bladre i sine gamle logbøger for at se, hvad man kunne tage dengang osv. :)

Mvh

Morten

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig rigtige Thomas.

uden tvivl.

Men det er jo trods alt også de færreste som er konkurrence løftere.  men det er selvfølgelig klart at det kan være nødvendigt hvis man træner på det nivo. uden tvivl.  det var heller ikke ment sådan.

Men når man er ny, hvad jeg selvfølgelig ikke mener Michael er, men så længe man ikke er pro, er det vel trods alt bedre man brugere mere tid på træning end på den slags spekulationer.

Hmm los, det kunne måske virker sådan. Men nej det gør jeg trods alt ikke.

jeg sidder heldigivis i et job hvor jeg har mulighed for at skrive lidt her ind i mellem.

Men jeg må give dig ret i at jeg også synes det er sjovt at se på rep, sæt, vægt logs fra før i tiden. De giver lidt glæde i sig selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share