Baller og baglår af stål


Sofie Sørensen
 Share

Recommended Posts

Her kommer spørgsmålet, som er blevet stillet tusinde gange, men som jeg nu tillader mig at stille igen. Please hjælp!

Nogle der har flere gode øvelser, eller et styrketræningsprogram til hvordan man får balle af stål, og faste baglår. Jeg har styr på træning til det meste af kroppen, men dette volder mig stadig en smule bekymringer.

Det drejer sig om musklerne fra knæhase til lænd (dvs. bl.a. hasemusklen og sædemusklen), og specielt - og især overgang fra baglår til balle er mig stadig en gåde. Synes overhovedet ikke at der sker noget på det punkt. Er det for meget at forlange en fast stram bagdel, når man nu alligevel bruger meget tid på træning, (ca. hver anden dag) og det gælder både cardiotræning og styrketræning.

Please hjælp.. alle råd, tips, ideer og spørgsmål er kærkommen.

P.S. Det jeg er interesseret i, er øvelser som laves uden maskiner, og alle helst nogle man kan lave hvor som helst og når som helst. Squat og Lunges er de velkendte som jeg selv kender til.

Link to comment
Share on other sites

Her får du et par link til en masse øvelser som du sikkert ikke kender i forvejen. Flere af dem kan med lidt kreativitet udføres uden nogen form for udstyr. Da der er tale om de stærkeste muskler i kroppen er det dog for det meste nødvendigt med en eller anden form for udstyr for at øge belastningen.

Balle: http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/dispelling_the_glute_myth

Baglår http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/12_hamstrings_exercises_for_hardasses

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skal du have stramme baller, når du bruger så meget energi og tid på din træning.

Jeg vil anbefale følgende øvelser:

1. Et bens dødløft – helt fantastisk til baglår! Mindre kilo og koncentrer dig om balance..

2. Squat jumps – Stå med 2 vægte i hver din hand ca. 8 kg i hver og hop ca. 10 gange af 4 runder. Lavede dem den anden dag og jeg bliver normalt ALDRIG øm, men danmm mine baglår gjorde ondt..hehe..

  1. Et bens lunge
  2. Et bens walking plank – Stå på et ben, ga ud i en planke og tilbage op at stå på samme ben. Udfør ca. 10 gange på hver ben af 3 omgange... Gar i lår, baller og Core!!! Fantastisk øvelse til balance også.

Hvis du vil have flere øvelser, skriver du bare..

CaMilla

Edited by Morten Z
Reklame fjernet
Link to comment
Share on other sites

Camilla K; Det vil jeg helt sikkert prøve af !! - og det skulle også gerne virke på det sted hvor lår og balle mødes? (så jeg ikke får hænge baller ;) )

Situationen er nu den at jeg er i bangladesh for at arbejde de næste tre mdr, og derfor ikke rigtig har håndvægte ved hånden. Vil forsøge mig med nogle opfyldte sodavandsflasker. Men har du evt nogle øvelser hvor jeg ikke behøver andre rekvisitter end sig selv, eller f.eks. stol, bord, trappe osv. Har luret på din blog, og det ser ud som om du har styr på det :)

Link to comment
Share on other sites

Rumænsk dødløft og kettle bell sving! Det eneste du skal lave!

Køb dig en 16 kg. kettlebell og tag den med til udlandet!

Et-bens dl går for meget i glute mid i forhold til baglår.

MEN mellem linjerne i dit spørgsmål lyder det som om, at du bare er ked af det yderste lag spæk. Måske skal du bare holde dig til masser af kylling og broccoli de tre måneder du er udenlands. Så er det væk, når du kommer hjem

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

  1. Et bens walking plank – Stå på et ben, ga ud i en planke og tilbage op at stå på samme ben. Udfør ca. 10 gange på hver ben af 3 omgange... Gar i lår, baller og Core!!! Fantastisk øvelse til balance også.

CaMilla

Hvordan går det i ballerne??

Og var det mon ikke adductor magnus, der var øm efter dine jumping squats?

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Hej Sofie,

Sikke spændende det lyder mht. job!

Hvis du ikke har adgang til håndvægte, vægtskiver mv. så er det virkelig ikke noget problem! Jeg træner selv KUN med egen kropsvægt, da jeg synes det giver de resultater jeg ønsker og det er sjovere fordi jeg kan gøre det HVOR og NAR som helst! F.eks. på et hotelværelse eller lign.

Jeg er i gang med at lave flere træningsvideoer på min egen blog og i gang med en samarbejde med en ny hjemmeside, vis fundament er træningsvideoer til hjemmebrug!!! Så hold dig opdateret på min blog mv. og i løbet af det næste måned, skulle de første videoer komme!!

Men her får du lige nogle øvelser, som er super til hele kroppen! Som du skriver har du styr på de alm. øvelser, så det bygger jeg videre på i nedstående øvelser!


  1. Alm. lunge position, hvor du står med det ene ben fremme! Udfør denne, hvor du bliver nede i 90 grader, på det samme ben og hop op og ned i 90 grader!

  2. Stå i squat position, 90 grader og for det ene ben op til siden helt strakt!!! Husk at holde din overkrop ret, således at du tænker det er din BALLE, som lofter benet op! Skift højre og venstre!

  3. Alm planke position! Find en sten eller lign og placer den ca. 30 cm ud fra din højre hand. Tag stenen med din venstre hånd, mens du stadig holder planken! Dette aktiverer hele dit CORE og en super øvelse til Tricep og core!

  4. Push ups! Hvis du kan lave en push up på alle 4, så kan du lave alverdens variationer af den!
    Push up, hvor du hopper ind og ud med ben, mens du gar ned i armene
    plus 100vis andre, men kan vare svart at beskrive på tekst! Du far flere at se i mine videoer!! smil..

  5. Push up på 1 ben

  6. Push up, ven dig pa siden, sa du star i en side planke og gør det samme omvendt side

  7. Stå op og hop ned og ud i en planke, lag kroppen helt ned til gulvet, tag hænder af gulvet, så du aktiverer skulderblade og derfra op at stå igen! Lav en challenge som hedder: Udfør 50 reps på TID??? Det er en KANON øvelse, som du hurtigt vil forbedre dig i mht. tid! Gør det 1 gang om ugen og track din tid!

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Fantastisk!!!! Altid dejligt, naar man kan marke sin traning virker!!!

Du svarer jo ikke på spørgsmålet.

Jeg har kigget lidt på din hjemmeside CaMilla (er du egentlig døbt CaMilla, eller er stavemåden en kunstnernavn?), og den bærer præg af det samme som dine indlæg. Ævl og pladder og Birgitte Nymann. Kropsvægtstræning er et fint værktøj, men det er ikke en hel værktøjskasse. Ikke hvis man vil have mere end bare en lille bitte smule muskelmasse.

Det handler ikke om at "mærke" noget som helst igennem ømhed. Det handler om kvantificerbare resultater.

Link to comment
Share on other sites

Du svarer jo ikke på spørgsmålet.

Jeg har kigget lidt på din hjemmeside CaMilla (er du egentlig døbt CaMilla, eller er stavemåden en kunstnernavn?), og den bærer præg af det samme som dine indlæg. Ævl og pladder og Birgitte Nymann. Kropsvægtstræning er et fint værktøj, men det er ikke en hel værktøjskasse. Ikke hvis man vil have mere end bare en lille bitte smule muskelmasse.

Det handler ikke om at "mærke" noget som helst igennem ømhed. Det handler om kvantificerbare resultater.

Hold op hvor synes jeg det er argeligt, nar folk begynder at kritiserer udfra deres egen holdning til traning!!!! Jeg har et koncept, hvor jeg salger et produkt som er baseret pa kropsvagt traning og hvis du havde last videre, skriver jegf OGSA!!! At det ikke er vejen frem for alle!!! At du er til hardcore styrketraning mv. er fint!!! Det gar jeg jo ikke ind og kritiserer eller hakker ned paa! Sa tag lige og tag din attitude et andet sted hen! Jeg hjalper, motiverer og guider folk og faktum er at ALLE mine kunder har opnaet de resultater de onskede!

Link to comment
Share on other sites

Prøv med lidt flere udråbstegn for den dramatiske effekt!!!!!

Jeg har på ingen måde bragt min træning ind i min kritik af din "filosofi". Men lad os endelig tage den med. Indenfor de sidste fem år har jeg dyrket følgende sportsgrene: atletik, styrkeløft, crossfit, yoga, basketball, maratonløb og (GISP) brugt cirkeltræning med kropsvægt. Hvis du har lyst til at snakke om min træning, så lad os endelig gøre det i min log.

Det jeg skrev var bare at kropsvægtstræning er et fint VÆRKTØJ, ikke en fyldt værktøjskasse. Lidt ligesom kettlebells.

Att TS: At lave alverdens gøglerøøvelser på ét ben giver dig ikke den røv og de hammies du drømmer om. Vejen frem er muskelmasse kombineret med muligvis kropsrekomposition. Du finder ikke bedre øvelser end DL/RDL og squat (evt med pause i bunden).

Link to comment
Share on other sites

Det lugter langt væk af Birgitte Nymann og promovering af egen blog end reel hjælp.

Jeg kan kun tilslutte mig FameBoy, det er ævl det du skriver og anbefaler. Kropsvægtøvelser kan sagtens have sin relevans ift træning, men i dit tilfælde giver det bare ikke mening.

At lave et-ben øvelser er meningsløst, når målet er alt andet end stabilitet og balance.

Derudover vil jeg også ligesom Durden have svar på, hvordan øvelsen du beskriver, i mine øre superman, går i glutes og haser?

Link to comment
Share on other sites

I skal have lov til at kommed med jeres meninger.. Dette forum giver adgang til at folk, som mangler motivation, hjalp og vejledning til deres traning kan stille sporgsmal og komme igang med at trane, holde sig i form mv. ... Fitness har mange vinkler, metoder mv. alt afhangig af hvad malet er! Sofie sogte nogle bestemte ovelser og det gav jeg hende... at i ikke er enige i at kropsvagt ovelser er vejen frem er helt fint! Det er min traningsmetode og har virkert for mig og samtlige andre jeg har tranet med. Jeg kan ikke se at en eneste af jer har givet Sofie nogle brugbare ovelser hun kan bruge, da hun ikke har adgang til et fitness center eller redskaber... I skal da vare mere end velkommen til at komme med bedre ovelser til Sofie...Tror jeg da hun vil satte pris paa!

Ps. beklager de manglende bogstaver.. sidder med en computer uden dansk tastatur!!!

Link to comment
Share on other sites

Det lugter langt væk af Birgitte Nymann og promovering af egen blog end reel hjælp.

Jeg kan kun tilslutte mig FameBoy, det er ævl det du skriver og anbefaler. Kropsvægtøvelser kan sagtens have sin relevans ift træning, men i dit tilfælde giver det bare ikke mening.

At lave et-ben øvelser er meningsløst, når målet er alt andet end stabilitet og balance.

Derudover vil jeg også ligesom Durden have svar på, hvordan øvelsen du beskriver, i mine øre superman, går i glutes og haser?

Nu ævler du jo også selv så måske du skulle tage den lidt med ro før du anklager andre for det samme :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share