Gamle kampaport myte?


xeyelessx
 Share

Recommended Posts

Man høre tit divs. Bokse/MMA trænere tale om at man får "stærke" mavesmukler af at køre fx frontspark på hinanden eller ved at slå medicin bolde i maven mens men laver crunches.

I omklædningsrummet i går kom gutterne og jeg så il at snakke om dette fænomen og om det egentlig holder vand....

Snes at jeg har læst nogle steder at det er en myte og ingen egentlig effek her, kan dog ikke lige umidbart se hvorfor det ikke bør have det.

Eftersom man jo spænder op i maven når slaget kommet, hvilket aktivere neverbanerne (1) derudover formoder jeg at et slag må resultere i Micro fiber ødelæggelser. (1) begge ting er nødvendige for muskelvækst.

Regner selv med at denne form for træning har minimal effekt, men har lidt svært ved at udlede hvorfor det forholder sig således :)

(1) Morten Zacho artikel om hvad får en muskel til at vokse artikel 1+2

Link to comment
Share on other sites

Det handler vel om at lære at spænde op i muskulaturen.? Jeg mener at Pavel Tsatsulini, bruger "tricket" at slå på en muskel for at få bedre føling med den.

Og jeg tænker det er vel lidt samme effekt som at Vacuum absne i ex. bodybuilding, en ting som jo også kan trænes - Her træner man bare for noget praktisk i den pågældede sport, hvor i bb er det rent æstetisk.

Arnold Swarzenegger, talte også om at 'training by flexing', eller noget i den dur (Kilde mangler :ninja: ).

- Jeg har selv gået til diverse kampsport og det hjalp psykologisk rigtigt meget, med både sparring med fuld kontakt og slag i maven.

Edited by KRF
Link to comment
Share on other sites

Så du tror også at du ville få større muskler hvis jeg nu gennemtævede dig tre gange om ugen?

som sagt, siger ikke at jeg mener at det bør have nogen effekt, prøver at finde ud af HVORFOR der ingen effekt er der ved det... Det er jo altid nemt at forkaste noget med argumentet som... Det er et dumt spørgsmål.... Mens et reelt svar på spørgsmålet hvorfor det er sådan, er langt mere komplekst at besvare, men man lære til gengæld også mere af det :P

Link to comment
Share on other sites

Kroppen skal lære at håndtere den smerte det er at blive slået, når det nu er en væsentlig del af den sportsgreb man dyrker.

Kroppen skal også lære hvordan den spænder op i f.eks. mavemusklerne for at mindske effekten af slag og spark.

På grund af ovenstående virker det som en "god" idé for en bokser/MMA-fighter at øve sig i at få nogle tæsk, kort sagt. :smile:

At nævnte metode skulle give objektivt stærkere muskler er måske tvivlsomt, men jeg kan ikke afvise det.

At øve at tage imod slag liggende imens man laver crunches giver måske mening for en MMA'er ift gulvkamp, men næppe så meget for en bokser, der så vidt jeg ved sjældent ligger ned når de bliver slået på. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share