Puls zoner ved løb og cykling.


NAVYSOLDIER
 Share

Recommended Posts

Maxpulsen er jo forskellig ved diverse idræts former eks. Løb, cykling, svømning osv.

Men hvad med trænings zonerne? Er der forskel på hvordan disse skal indeles?

Og hvad med AT er der forskel på den ved forskellige sport?

Eks.: hvis AT er f.eks. 180 hpm ved cykling, ligger den så også på 180 hpm ved løb?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nu bliver jeg nysgerrig. Hvor har du fået fra, at max-pulsen er forskellig?

Ens hjerte kan jo slå, et max antal slag pr minut og det er jo helt ligeglad med, om du svømmer, cykler eller hopper.

Der hvor jeg kan se, at der kan være en forskel. Er om du eks. skal løbe 200 meter eller 200km. Der er nu nød til at ligge dig, i det rigtige pulszonen. Ret mig endelig, hvis du mener jeg tager fejl.

Link to comment
Share on other sites

Har efter lidt grundigere research fundet frem til svaret på mine spørgsmål.

Men tak for input



Nu bliver jeg nysgerrig. Hvor har du fået fra, at max-pulsen er forskellig?

Ens hjerte kan jo slå, et max antal slag pr minut og det er jo helt ligeglad med, om du svømmer, cykler eller hopper.

Dette er der jo så, om ikke andet to meninger om der ude i ”træningsverdenen” hvilken der er korrekt skal jeg ikke gøre mig klog på. :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Nu bliver jeg nysgerrig. Hvor har du fået fra, at max-pulsen er forskellig?

Ens hjerte kan jo slå, et max antal slag pr minut og det er jo helt ligeglad med, om du svømmer, cykler eller hopper.

Der plejer da at være ret stor enighed om at det ikke er ligegyldigt om

- kroppen er lodret eller vandret.

- aktiviteten der måles maxpuls ved, er vægtbærende eller ej.

Der kan du bare se :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Spændende :happy:

Kan i ikke komme med et link, til hvor man kan læse omkring dette. For har aldrig hørt om, nogle andre fortælle, at der skulle være forskel på ens max puls.

Og har nu prøvet at forhører mig lidt rundt omkring og der er hellere ikke nogel af dem jeg snakker med, der kan genkende, at der skulle være forskel på ens max puls. :music:

Link to comment
Share on other sites

Da jeg finder det meget spænende, har jeg selvfølgelig nu prøvet, har google det. Men kan stadig ikke finde noget, der beskriver at ens max puls skulle være forskellig, alt efter hvilken sport man laver.

Det tætteste jeg kommer, er at hvis man skal finde sin max puls, ska man gøre det i ved den idrætsform, som man er mest vand til. Altså løber man til dagligt, kan man normalt opnå en højere puls ved løb end ved cykling, da kroppen er bedre til at løbe.

Så hvis jeg ikke bare skal betragte dette som en påstand, som ikke rigtig har noget hold i, kunne det være fed med et link :4smartass:

For i min verden, kan hjertet stå x antal slag i minuttet, og om du cykler, svømmer eller gør noget andet, kan hjertet ikke slå hurtigere. Men eller uden ens vægt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke at det er noget videnskabeligt dokumentation, men jeg har fået målt maxpuls ved både løb og cykling - på den helt optimale måde på idrætsmedicinsk.. Og pulsen nåede på hhv 177 og 176 - altså ingen forskel... Men det giver selvfølgelig ingen statistisk sikkerhed for et resultat. Men jeg tænker da der må være noget forskning på dette?

Link to comment
Share on other sites

Tror vi skal indføre begreberne "Relativ Maxpuls" og "Absolut Maxpuls".

RM = Højest mulig puls i en sportsgren

AM = Maximal mulig puls uanset sportsgren

RM er den interessante da den kan opnåes hyppigst og derfor bruges ved forskellige sportsgrene. Ved træning med pulszoner i en bestemt sport, skal RM bestemmes for denne sportsgren og ikke en AM målt engang for 1000år siden.

Link to comment
Share on other sites

Alternativt kunne man ligge de 1000kr det koster at få lavet en laktat-test, så er vi ude over alle problemer og spekulationer.

Omvendt er det som Motta skriver måske slet ikke nødvendigt for dig?

Jamen er laktat "grænsen" ikke det samme som "syregrænsen" (LTHR)??? :4smartass: Skal indrømme at jeg ikke helt er klar over det :unsure:

Så vil sådan en test vel ikke ændre på "tvivlen" / spørgsmålet ang. puls-zoner.

Både Friel's og Coggans zoner går jo ud fra LTHR. De ligger så bare zonerne hver på sin måde.

Det var jo her min tvivl lå, og ville så høre hvad jeres erfaringer med de to herres zoner var

Men pt. kører en en kompination af de to herres metoder/zoner. :shades:

Nok ikke det mest optimale, eller bedste måde :hehe:

Men det ene kan vel være lige så godt som det andet :4smartass: Og det er jo aldrig helt forkert at lytte til sin krop, og rette sig lidt efter den. :1112:

Link to comment
Share on other sites

Tror vi skal indføre begreberne "Relativ Maxpuls" og "Absolut Maxpuls".

RM = Højest mulig puls i en sportsgren

AM = Maximal mulig puls uanset sportsgren

RM er den interessante da den kan opnåes hyppigst og derfor bruges ved forskellige sportsgrene. Ved træning med pulszoner i en bestemt sport, skal RM bestemmes for denne sportsgren og ikke en AM målt engang for 1000år siden.

Ser det her åndssvagt ud?

http://www.timetrialtraining.co.uk/S6MaxHeartRateTests.htm

Link to comment
Share on other sites

Lad os antage at side du skriver til pulszonerne i svømning, cykel og løb. Gætter jeg på, at du skal bruge det til en Ironman eller noget tæt på.

Da jeg selv gennemførte CC IM sidste år. Var det min puls der styrer mit tempo, nu havde jeg sjovt nok svært ved at måle pulsen i vandet og hvis jeg kunne, havde jeg ikke tid til at kigge på uret. Så under svømningen var der 100% min mavefornemmelse der styret det. Derimod på cykel og løb, arbejderne jeg efter den sammen puls, altså jeg lå i den sammen pulszonen.

Grunde til mit valg var enkelt. Sådan gjorde dem jeg snakket med, og det er nogle herre som køre rigtig stærkt.

Om svaret hjælper noget, men det hjælp mig rigtig meget på dagen.

Ps. selvfølgelig kommer pulsen til at stige til sidst:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

AT puls beskrives gerne som middelpuls ved 60 min (nogle gange 30!) maksimalt arbejde med stabil belastning. Denne puls alene er normalt rigeligt til at lave pulszoner. AR plejer at være 65-75% af AT puls. BE på 75-85% og intervaller på 90% til max afhængig af type.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share