Gå fra 4 sæt til 3?


Krellebab
 Share

Recommended Posts

Hej Motion-Online,

Nu har jeg kørt med med 4 sæt af 8 i 3 måneder, kan jeg godt gå ned og køre 3 sæt nu? eller ville det være en dårlig ide?

Grunden til at jeg blandt andet gerne vil dette, er at det i den sidste enden tager en del ekstra tid at tage det 4 sæt i alle øvelser.

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Det er umuligt at sige. Hverken 3 eller 4 sæt er i sig selv specielt meget. Jeg kører ofte 8-10 sæt, men den information er i sig selv ikke meget værd.

Jeg tror vi skal se dit samlede trænings program, og så skal vi vide hvad dit mål med træningen er. Så er der større chance for at vi kan sige noget klogt

Link to comment
Share on other sites

#1 kører primært "back to basis" dog med nogle ændringer. Der står bare 4 sæt, så det er det jeg har kørt.

Er også lige kommet på en andet spørgsmål, hvad er mest optimalt når man træner, at køre to maveøvelser i træk eller putte nogle andre øvelser ind i mellem dem?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender ikke back to basic, så det tør jeg ikke sige. Du nedsætter i sagens natur din totale volume hvis du fjerner et sæt i alle øvelser. Så det kan selvfølgelig have en effekt.

Jeg tror ikke du skal bekymre dig sindsygt meget om du laver to mave øvelser i træk, eller en øvelse i mellem.

Link to comment
Share on other sites

Personligt ville jeg kun gå ned på 3 sæt hvis jeg øgede den totale volume (fx gik fra 8 gentagelser til 12 gentagelser i hvert sæt), men som blackice skriver så er det svært at sige noget om uden information om dine mål og dit nuværende program.

Et alternativt til at sænke antalet af sæt kan også være at supersette. Dvs. kører 2 forskellige øvelser lige efter hinanden med minimal pause. På den måde burde du kunne komme hurtigere igennem dit program og opretholde din volume (det vil dog være hårdere)

Link to comment
Share on other sites

Et alternativt til at sænke antalet af sæt kan også være at supersette. Dvs. kører 2 forskellige øvelser lige efter hinanden med minimal pause. På den måde burde du kunne komme hurtigere igennem dit program og opretholde din volume (det vil dog være hårdere)

Altså køre et sæt af hver øvelse skiftevis?

Link to comment
Share on other sites

At skifte mellem to øvelser uden pause mellem sæt 1 i øvelse A og sæt 1 i øvelse B kaldes superset. Så ja, et sæt af hver øvelse skiftevis, og pauserne holdes mellem hvert andet sæt , så man sparer tid der

Du mener to øvelser for samme muskelgrupper eller? Hvis så kan man jo også dele sin træning op i mindre cirkler f.eks. 1 pushups, ryg og squat. 2 Pullups, mave og lægmuskler osv.

Mvh Søren

Link to comment
Share on other sites

Altså jeg træner overhovedet ikke for at blive bodybuilder, jeg træner egentlig bare for at have en pæn figur, være markeret, blive stærkere og fordi jeg godt kan li det - at have nogle mål. Så det er ikke total seriøst, men jeg prøver da at træne en 3-4 gange i ugen.

Link to comment
Share on other sites

Du mener to øvelser for samme muskelgrupper eller? Hvis så kan man jo også dele sin træning op i mindre cirkler f.eks. 1 pushups, ryg og squat. 2 Pullups, mave og lægmuskler osv.

Mvh Søren

Nej ikke for samme muskel, for så når muskulaturen ikke at komme sig inden næste sæt.

Link to comment
Share on other sites

Nej ikke for samme muskel, for så når muskulaturen ikke at komme sig inden næste sæt.

Frederic Delavier beskriver supersæt som to øvelser f.eks squat og bækkenløft hvor formålet netop er at udmatte i det her tilfælde ballemusklerne. jeg mener også at have set det i forbindelse med biceps curls og row øvelser.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share