Tilbage i sadlen - med ben lavet af glas og usselhed


Schroinx
 Share

Recommended Posts

25/6 Squatdag

Warmup: 6:00@1550

Ankelmob: tjek

Chins: 6643

Pistols på boks: -

Single leg squat: 4x6x20

Benchpress: 4x7x70

Mave/hofteøv: 4x9

Military: 2x6x45

SL Goodmornings: 2x8x50

Front Squat: -

SLS fortsat kun med vægtstangen, så jeg kan koncentrere mig om ikke at støtte med højre, når det er venstre der skal have tæv. Gik kold under military og droppede de sidste to sæt.

Det er rart at der ikke er nogle skader og intet at bemærke.

God træning.

Link to comment
Share on other sites

26/6 Roligt løb langs stranden

Kom til at stoppe uret. Gode ben og overskud til at komme godt over høfterne. Løbet som forfod når jeg huskede det. NB1080. Fint træningspas. Ikke de store bemærkninger. Pulsen er måske lidt for høj til at det er rigtig Maffetone med et snit på 140 ud og 153 hjem, men jeg holder for meget af at løbe på stranden, til at jeg vil droppe det. 65% af HRR er 145.

Ankelmobilitet. Tjek.

http://www.movescount.com/moves/move34566829

http://www.movescount.com/moves/move34566831

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

29/6 Roligt løb 6k

Har danderet den siden i torsdags. Dårlig stil.

Var ude og løbe lidt i går. Kunne mærke knæet en anelse. Ikke smerte, men bare at det var der indimellem når jeg hoppede over en sten. Jeg lagde også mærke til at jeg er meget dårlig til at bruge venstre ben lige så aktivt som højre når jeg hopper hen over de små stenhøfter. Mon ikke lidt aktiv fokus på problemet kan være med til at rette det lidt op. Jeg er også begyndt indimellem at fyre venstre ben mere af, når jeg løber, for at få noget fyring i musklerne. Det bør være noget carry over til når at jeg ikke aktiv koncentrerer mig om det.

http://www.movescount.com/moves/move34832462

Link to comment
Share on other sites

30/6 Dødløftdag

Varmop: 6:00@1510

Mobility: tjek

Chins: 5444

Pistols: -

Dødløft: 4x6x110

BOR m lockout: 2x6x50

Single leg calf raises: -

Barbell Lounges: -

Dips: -

Back Squat: -

Lækkert at kunne træne udenfor en dag som i dag. Men svag dag, så jeg blev chicken og daffede hjem for at se til det brød jeg havde til hævning. Piv, selvmedlidenhed, ynk og dårlige undskyldninger.

Link to comment
Share on other sites

4/7 Squatdag

Warmup: 6:00@?

Chins: 6555

Mobility: tjek

Pistols på boks: -

Single leg squat: 4x6x20

Benchpress: -

Mave/hofteøv: -

Military: 4x7x45

SL Goodmornings: -

Front Squat: -

Dårlig dag. Motivation omkring lav. Chins er på vej frem igen og det er jo fint, når målet er 4x10 inden at jeg begynder at komme vægt på...

Link to comment
Share on other sites

Yaicks (hvordan dælen staver man dog til det udbrud???) 4 x 10 er mange. Det var jeg vist ikke engang oppe på i mine velmagtsdage. Men OK - jeg har også generelt kun 2-3 gode sæt i mig, inden jeg visner.

Yikes?

Nu skal du ikke komme og fortælle mig at jeg ikke kan ;-) Det er vel et spørgsmål om at blive ved med at øge antallet i hver af de fire sæt stille og roligt til at man når derop? Da jeg hele tiden har kørt med de fire sæt burde det være ok og kroppen er vænnet til det. Kan du ikke øge antallet af sæt derfra?

Link to comment
Share on other sites

Jamen det kan du sikkert også. Men jeg kan ikke.

Min muskulatur er desværre sådan indrettet fibermæssigt, at jeg brænder ud i de første sæt. Kører jeg tæt op mod fail i de to første sæt, er jeg nede på under de halve antal reps derefter. Sådan er vi jo forskeligt skruet sammen.

Link to comment
Share on other sites

9/7 Dødløftdag

Varmop: 6:00@1520

Chins: 6645

Ankelfleks, tjek

Pistols: -

Dødløft: 4x6x110

BOR m lockout: 2x6x50

Single leg calf raises: -

Barbell Lounges: 3x6x30v

Dips: 4x6

Back Squat: -

Varm dag at træne i. Svag i dips og stort set alt andet.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Jamen det kan du sikkert også. Men jeg kan ikke.

Min muskulatur er desværre sådan indrettet fibermæssigt, at jeg brænder ud i de første sæt. Kører jeg tæt op mod fail i de to første sæt, er jeg nede på under de halve antal reps derefter. Sådan er vi jo forskeligt skruet sammen.

Okay. Lavede du ikke chinchallenge med Tinapigen?

Nu må jeg se om jeg kan lykkedes med det, men det er da meget interessant at vide at man kan have en grænse der. Jeg satte den bare ved 4x10 fordi at en eller anden i en artikel inde på T-nation anbefalede at man skulle kunne tage 10 inden at man begyndte med ekstra vægt og andre sjove ting, og det blev i mit hoved til at kunne tage 4x10, men det er selvfølgeligt heller ikke helt det samme :-D

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Jo, men jeg tabte jo også.

Jeg kørte tungere end normalt her forleden

10 reps i første sæt. Jeg vel lave 15 i træningstempo

8 reps i andet sæt med hiv og sving

5 reps i tredje - også kun lige til øllet.

Jeg tænker det lidt er det samme der sker på cyklen. Jeg er ret godt antrit (ikke helt i kermitklasse men kan da udaccelerere de fleste på de første 1-200 meter). Men når jeg har trådt mig op i fart, så er der ikke mere. Min fine acceleration ender i en fesen topfart.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men jeg tabte jo også.

Jeg kørte tungere end normalt her forleden

10 reps i første sæt. Jeg vel lave 15 i træningstempo

8 reps i andet sæt med hiv og sving

5 reps i tredje - også kun lige til øllet.

Jeg tænker det lidt er det samme der sker på cyklen. Jeg er ret godt antrit (ikke helt i kermitklasse men kan da udaccelerere de fleste på de første 1-200 meter). Men når jeg har trådt mig op i fart, så er der ikke mere. Min fine acceleration ender i en fesen topfart.

Men kan du så ikke bare stille og roligt lægge en gentagelse mere på i chins, sådan at du kører fx 6666 og så 7666, 7766, 7776 og så 7777, og så stille og roligt bygge op til 4x10?

Link to comment
Share on other sites

14/7 Motivationsentry - sommerferie

Der er gået mental sommerferie i den, og motivationen til at træne og til at løbe ligger på et lille sted de her dage. Jeg har bestemt mig for at hvis bare jeg kommer afsted et par gange hver uge, så er det ok. Der kommer alligevel nogle uger hvor jeg slet ikke har adgang til et træningscenter. Så strategien handler om lyst og vedligehold de næste fire uger. Vil nok satse på noget fullbody og skære i hjælpeøvelserne. Mobilitetstræningen af venstre ben er helt til rotterne og bliver også først taget op efter sommerferien. Det er for svært at få det til at hænge sammen lige nu.

Link to comment
Share on other sites

Men kan du så ikke bare stille og roligt lægge en gentagelse mere på i chins, sådan at du kører fx 6666 og så 7666, 7766, 7776 og så 7777, og så stille og roligt bygge op til 4x10?

I princippet jo. Men jeg kommer aldrig op på på 4x10. Det er jeg blevet for gammel til.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

29/7 4,5k langs stranden og en tur i bugten

Den sidste uge på Moesgaard vikingetræf med mord, voldtægt, hårdt arbejde, kampdruk og for lidt søvn kunne godt mærkes. Energien var til mere, men styrken var der ikke og pulsen var helt hysterisk. Så sprang i bugten, men den giver ikke meget afkøling længere.

http://www.movescount.com/moves/move36962283

Har modtaget erstatsningsremmen til mit Ambit.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

4/8 Squatdag

Warmup: 6:00@1510

Ankelmobilitet: tjek

Chins: 5554

Pistols på boks: -

Single leg squat: 4x5x20

Benchpress: 4x6x70

Mave/hofteøv: -

Military: 4x45 5x40

SL Goodmornings: -

Front Squat: -

Jeg kan se at sidst træningspas er 9/7, så ikke imponerende. Forbløffende lille formnedgang på de tre uger. Military blev skåret pga noget rod med triceps/bagsiden af overarmen. Det ryger lige på obslisten.

Jeg er blevet obs på at jeg ofte bruger mit dominante højre ben til at stå på etc, så sammen med det andet prøver jeg bevidst at aktivere venstre mere ved fx trappegang, løb, når jeg står, for at få mere balance mellem de to ben.

Nu Skanderborg, så træningen kommer nok først rigtig i gang igen om en uges tid. Jeg håber dog at få et pas ind onsdag, men det er nok naivt :-D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dårlige nyheder. Jeg har sandsynligvis forstuvet venstre fod på Skanderborg. Jeg må lige se det an et par dage, men det er ret smertefuldt og hævet på ydersiden af anklen, samt smerter/ømhed ved achillessenen. Det sidste kan være relateret til noget krampe i læggen, jeg ofte har haft til festival. Men når jeg vågner hver gang jeg skal vænne mig om natten er det lidt irriterende. Træning lidt på hold.

Link to comment
Share on other sites

Tak. Jeg ved ikke lige hvorfor at festival flere gange har ledt til lægkramper, om det er dehydrering eller at sove på en luftmadras/telt. De optræder som regel om natten og er ret kraftige.

Fandt lidt skriv om ankeltraumer:

https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/knogler-muskler-og-led/sygdomme/laeg-ankel-fod/ankelskade/

RICE fik jeg ikke noget af, og jeg ved ikke om der er overrevne ledbånd, eller brud. Kan se at de anbefaler let mobilisering efter 48 timer.

Link to comment
Share on other sites

Lidt gode nyheder. Jeg var ved doktoren i torsdags, og hun kunne hurtigt konstatere at der er tale om en hel almindelig forstuvet fod, og det er det forreste ledbånd på ydersiden af foden der er blevet foretrukket. Og så er en del væv omkring leddet blevet maltrakteret og det er det som giver smerterne. Hun tjekkede også achillessenen, som er øm, men fandt ikke at det var noget i vejen med den. Så i gang med vippebrætet. Ud over at ledbåndet er forlænget er ledsansen også nedsat, så feedback fra ledbåndet er ukorrekt.

Hendes besked var at jeg må træne så meget jeg vil, så længe jeg kan gøre det uden at tage smertestillende og har tapet foden på, så ledbåndet aflastes. Og så gang i vippebrættet.

Så ingen undskyldninger for ikke at tage ned i ÅCF i morgen.

"Den bedste øvelse er led-sans-træning på balancebræt. Det kan normalt starte 1-3 uger efter skaden. Træningen bør gennemføres i 10 minutter 5 gange per uge i 10 uger.

Sådan udføres øvelsen: Stå på et ben på et vippebræt med det andet ben løftet og med ret vinkel i knæleddet, mens armene holdes over kors over brystet. Til at begynde med kan øvelsen være vanskelig at klare, mens man står på gulvet.

For at gøre det vanskeligere kan man lukke øjnene, mens man står på gulvet, eller vælge at stå barfodet på en skumgummimadras eller et andet ustabilt underlag. Siden kan man træne på vippebræt eller balancebræt. Denne øvelse kan gøres lettere eller vanskeligere ved henholdsvis at vælge blødere og stivere underlag. Ellers kan man træne gang og senere jogging på fladt underlag lige frem. Efter nogen tid kan man begynde at foretage øvelser med retningsskift og at efterligne den idræt, man normalt dyrker. Man kan benytte tape eller ortose (stivere støttebandage) ved øget aktivitet og belastning."

Link to comment
Share on other sites

22/8 Dødløftdag

Varmop: 6:00@1475

Mobiliy ankel: Ikke så godt

Chins: 6443

Pistols: -

Dødløft: 677x100 4x120

BOR m lockout: 4x6x50

Single leg calf raises: avs

Barbell Lounges: -

Dips: 4x7

Back Squat: -

Jeg kom afsted. Yay! Startede med at gå i gang kreatinen igen, og tape fussen op efter lægens anbefalinger. Det store problem er ikke så meget det ledbånd der er forstrukket, men smerter omkring achillessenen der hvor de fleste skos hælkappe ender. Uden sko er det fint, men når hælkappen trykker ind gør det nas. Mindre nu heldigvis. Men jeg kom afsted og havde valgt dl dagen, da den ikke er så hård ved anklen. Ud over at jeg var slap og at jeg blev svimmel når lavede dl, var det fint.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share