cable pushdown


FittSmoker
 Share

Recommended Posts

http://www.exrx.net/WeightExercises/Tricep...CBPushdown.html

Jeg hører en del gode argumenterer for at man kører ovenstående anderledes end beskrevet, at man istedet for at have næste 180 grader's vinkel, kun kører ca. 90 grader - fra udstrakt arm til bøjet arm.

Hvad siger i ? er der fordel / ulemper ved kun at køre den 90 grader, og/eller er der fordele/ulemper ved at køre den 180 grader ?

Jeg synes at det er svært at køre samme kg. på de 180 grader, som på den 90 grader - hvoraf jeg kan være stemt for at køre det som to øvelser (de første 90 med een vægt, og de næste 90 med en anden vægt)

(90 og 180 er cirkatal med lidt afvigelser)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg kører den konsekvent fra strakt til 90 grader. Jeg tror, det er for at isolere triceps-momentet i øvelsen. Med andre ord, hvis man kører håndtaget længere op, så kommer der andre muskelgrupper i spil.

I øvrigt er det en af mine favoritøvelser.

Link to comment
Share on other sites

Generelt er det ikke en voldsomt god øvelse, hvis man er interesseret i god triceps masse. Så skal man have fat i øvelser som aktiverer det lange hoved af triceps musklen. Det er stort set inaktivt ved triceps pushdowns. Her tager det laterale hoved størstedelen af slæbet.

Om man laver øvelsen med fuld ROM eller kun til 90 grader, afhænger jo af mange ting. Hvis man er interesseret i at kunne løfte mange kg, så er 90 grader jo ganske glimrende. Hvis man vil forlænge tiden under spænding, så er fuld ROM bedst.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

;) Denne her øvelse har givet en god triceps på mig:

http://www.motion-online.dk/oev_biblio/tri...eps_sitting.htm

Som variation plejer jeg dog at køre øvelse med håndvægt og kun en arm af gangen - siddende i 90 grader- eller stående!!  B)  B)

Jeg har altid kaldt den "en arms stræk" - Den har nok også et andet navn!!

Hvorfor vælger du at køre den i 90 grader/stående? Mister du da ikke presset på din triceps sidst i øvelsen og dermed en stor del af fordelen ved øvelsen?

Personligt sværger jeg til rigeligt med dips med al den vægt mellem benene jeg kan klare. For mig giver det en enorm intensitet og har medført betydelige gains på mine ellers ret spinkle arme.

Link to comment
Share on other sites

Ok tak.

Argumentet var at hvis man lavede de 90 grader var resultatet "små korte muskler", men "lange slanke" hvis jeg lavede fuld ROM ? - er det fis, eller sandt ? - det lyder lidt som fis i mine ører.

Der hvor jeg synes det halter lidt for mit vedkommende, er hvis jeg laver fuld ROM, så bliver jeg nødt til at tage kg af pga. sværhedsgraden (HVIS jeg skal udføre den korrekt) de første 90 grader, men de efterfølgende 90 grader der føler jeg ikke at jeg får noget udaf det - medmindre at vægten er større.

Er det en forkert antagelse ?

Link to comment
Share on other sites

Argumentet var at hvis man lavede de 90 grader var resultatet "små korte muskler", men "lange slanke" hvis jeg lavede fuld ROM ? - er det fis, eller sandt ? - det lyder lidt som fis i mine ører

Det er fis, du kan ikke ændre på udseendet af musklen på den måde, den kan blive større eller mindre.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Ok tak - fordi jeg var lige ved at blive firkantet og sige han var en klovn da vi diskuterede, men glemte for en stund, at jeg selv tror på et par alternativer ;) - men kan langsomt men sikkert godt forstå hvorfor man argumenterer som man gør herinde nogle gange...fordi der er sateme mange dumme centerguruer...dem vil jeg sætte på plads snart !

Men, hvis jeg forøger tiden under spænding - men samtidig bliver nødt til at sætte mindre kg på - betyder det så, at jeg arbejder mere for hypertrofi på denne måde ? og jeg på "min" måde, arbejder for styrke ?

Jeg synes helt klart at de 90 grader er meget hårdere.

Link to comment
Share on other sites

Argumentet var at hvis man lavede de 90 grader var resultatet "små korte muskler", men "lange slanke" hvis jeg lavede fuld ROM ? - er det fis, eller sandt ? - det lyder lidt som fis i mine ører.

Det er den værste gang BULL-CRAP jeg længe har hørt.

De øvelser som jeg anser for værende de bedste til triceps masse, er close grip bænkpres, dips og alle de øvelser som involvere det lange hoved af triceps musklen. Det er alle former for overhead extensions, og extensions hvor der er bevægelse i skulderleddet. Ligeså snart skulderleddet fikseres, så ryger noget af stresset fra det lange hoved. Dette skyldes at det lange hoved hæfter på skulderbladdet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

mdk Indsendt: 3. Mar 2003, 10:02  
(FittSmoker @ 2. Mar 2003, 23:33)

DER er det sgu guld værd, hvis man havde sat sig ind i træningsprincipper.  

Argh, er du på vej over til fjendens videnskabelige lejr?? Hvad blev der af jeg-gør-sgu-bare-som-jeg-vil-attituden??

Hmm....jeg SKAL sgu over i videnskabslejren, ihvertfald hvad angår teknik og fundementale principper - og 99% af tingene er jeg også enige i / slubrer i mig - men har 2-3 kæpheste som jeg ikke har fået en fornuftig forklaring på, og så er det generelt debatten om de optimale programmer, som jeg måske kan være lidt uenig i.

Men det basale - altså hvorledes musklerne fungerer (opbygning / nedbrydning) - og hvad effekt teknik har på dette, samt generel øvelse-teknik, det vil jeg såmænd godt lære.

Men attituden "jeg-gør-sgu-som-jeg-vil" lever da stadigvæk, hvad angår mine træningspas - men jeg træner jo også 98% af tiden, efter foreskrifterne idag ;)

Mavetræningen er jeg da langsomt ved at acceptere som værende spild af tid med mange rep, når man kan bruge vægte - hvis man altså husker at kompensere for cardioeffekten.

Der hvor jeg afviger, kan lægges ind under variation; de eneste kæpheste jeg tror jeg ender ud med at have, er armstrækkere samt at "programmer" skal være meget mere afhængig af den individuelle.

Men nu har jeg bestilt en masse læsestof, som jeg vil gnaske mig igennem.

Link to comment
Share on other sites

Hvad blev der af jeg-gør-sgu-bare-som-jeg-vil-attituden??

Nåhhhh, du mener "jeg-fatter-ikke-en-skid-af-det-hele-så-jeg-laver-bare-det-jeg-tror-er-det-bedste-attituden".

Jeg kan i bund og grund ikke forstå at man taler om "fjendens lejr". Det må da være i ens egen interesse at lære de mest fundamentale ting, så man kan undgå de mest tåbelige fejl. På den måde sparer man en masse tid. Men sådan forholder det sig måske ikke i din verden ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

TJ, har du en nudansk ordbog med ordforklaringer? Prøv at slå op under "ironi" og bag efter kan du overveje, hvem det altid er, jeg kommer rendende til med træningsspørgsmål. :)

Når det så er sagt, må jeg da sige, jeg har en vis respekt for folk med stor træningserfaring, som intuitivt træffer nogle valg. Og også respekt for, at de tør kæmpe for deres intuitioner. Ud over alt det fysiologiske er der jo det her kæmpe hav, der hedder motivation, det der virker for den enkelte, psykologiske forhold i den enkelte i forhold til træningen osv osv bla bla bla. Ikke alt ved træning er lige konkret :)

Jeg har nu ikke indtrykket af, at Fitts indtil videre ikke har fattet en skid og lavet en masse fejl.

Link to comment
Share on other sites

Prøv at slå op under "ironi" og bag efter kan du overveje, hvem det altid er, jeg kommer rendende til med træningsspørgsmål
Jeg havde nu regnet ud at det var sagt i ironi :) Men kender jeg dig ret, så ved jeg også der er en smule alvor i det.
Når det så er sagt, må jeg da sige, jeg har en vis respekt for folk med stor træningserfaring, som intuitivt træffer nogle valg.

Jeg er næsten enig. Jeg har en vis respekt for folk med stor træningserfaring, som intuitivt træffer DE RIGTIGE valg. Alle kan træffe intuitive valg. Ikke alle kan træffe de rigtige valg. Og er man ikke så heldig at være udstyret med en særdeles veludviklet træningsintuition, så er det da yderst fornuftigt at man bruger lidt tid på at sætte sig ind i tingene.

Ud over alt det fysiologiske er der jo det her kæmpe hav, der hedder motivation, det der virker for den enkelte, psykologiske forhold i den enkelte i forhold til træningen osv osv bla bla bla.
Mel C. Siff (forfatteren af Supertraining) sagde engang noget i retning af: "du kan køre verdens bedste program, men hvis du ikke tror på det, så får du ikke noget ud af det". Og det er jo ganske rigtigt. Man skal også til en vis grad tro på sit program. Det skal være en glæde at køre det. MEN, det betyder ikke at man SKAL vælge programmer som er decideret forkerte. Der er masser af effektive programmer at vælge imellem.
Jeg har nu ikke indtrykket af, at Fitts indtil videre ikke har fattet en skid og lavet en masse fejl.

Nej, fittsmoker har været heldig. Han har kun lavet nogen små fejl. F.eks tror han at 100 rep armbøjninger giver masse, men det må han jo selv om ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share