Proteiner - hvad gør jeg ?


maiken
 Share

Recommended Posts

Hey alle,

Hvis man ...som mig ikke spiser ret meget kød eller ost, hvordan sikrer man sig så proteiner nok ? Jeg er på ingen måde vegetar.

Jeg er en pige på 26 år, vejer 54 kg og er 171 cm høj og vil gerne opbygge mine muskler på en fornuftig måde, således at de optræder som markerede.

Jeg træner konditions- og styrketræning 5 gange á 2 timer om ugen, men jeg synes ikke rigtigt at der sker noget i min muskelmasse.....Jeg drikker selvfølgelig den obligatoriske skummet cacaokmælk, efter endt træning :-)

Jeg har læst meget omkring div. proteintilskud, meeen har hørt at man tager på i vægt af dem, hvilket jeg naturligvis ikke er interesseret i.

Any ideas to what I can do ???

De allerbedste hilsner,

maiken :-)

Link to comment
Share on other sites

Hej Maiken!

Du træner ALT for meget! Din krop når ALDRIG at komme sig over al den træning....

Skær ned på træningsvolumen (2 timer er også ALT for meget tid at bruge i træningslokalet!)

Øg dit kalorieindtag generelt.

Drop proteinpulver i første omgang - drik mælk eller kakaomælk - drik gerne 2 liter eller mere om dagen!

spis proteinholdig mad: æg, fisk (tun er godt!) og fjerkræ.

Følg ovenstående så kommer resultaterne 100% sikkert!

hej

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Maiken!

Du træner bestemt ikke alt for meget, du skal blot huske ikke at træne de samme muskelgrupper hver gang, del din krop op i 5 grupper og træn så hver gruppe intensivt en gang om ugen. Mht. til din kost bør du spise 6 måltider om dagen, f.eks.:

Morgenmad   (7.00)  : 200g Havregryn (25g Protein)

Mellemmåltid (10.00): ½L Fromage Freis (40g Protein)

Frokost         (12.00): 200g Kylling/kalkun/1 dåse tun +

                                 150g ris/paste ell. andet carb.

                                 (40g Protein)

Mellemmåltid (15.00): 200g hytteost m. majs

                                 (25g protein)

Aftensmad    (18.00): 200g Kylling/kalkun/1 dåse tun +

                                 150g ris/paste ell. andet carb.

                                 (40g Protein)

Mellemmåltid (21.00): ½Fromage Freis (40g Protein)

Nat mad        (24.00): Gå-i-seng protein shake

                                  (20g Protein)

Samlet Protein indtag : 230g

Hvis ikke du vokser af det træer du ikke intensivt nok, eller får noget katabolsk medicin (f.eks. Tetracyclin)!

Vedr. Proteinpulver er der praktisk talt intet fedt i, et produkt som Designer Protein fra NextNutrition har en utrolig god smag + en MEGET høj kvalitet næsten uden fedt!

Kh.

John

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener umiddelbart også at Maiken træner for meget, men det behøver absolut ikke være tilfældet. Du kan altså ikke generalisere træningsråd Blackice. Det er meget sparsomme oplysninger Maiken giver. Hun siger at hun træner 10 timers kondition og styrketræning i ugen. Hvis hun sagde at hun trænede 2 timers styrketræning 5 gange i ugen, så er det med stor sansynlighed for meget, ligegyldigt hvor god du er til at manipulere træningsvariabler. Hun fortæller jo ikke noget om hvordan fordelingen mellem hendes træning er. Sålænge Maiken ikke har specificeret hvad hun nøjagtig træner for, hvordan hendes træning ser ud, hvordan fordelingen mellem konditionstræning og vægttræning ser ud, så er det svært at sige om det er for meget eller for lidt. Jeg har en god kammerat som er konkurrencesvømmer. Han svømmer i perioder 15 timer i ugen, og styrketræner 3-4 gange i 1 times tid. Tiltrods for hans store træningsvolumen svømmemæsssigt, så bliver han jævnligt stærkere i hans vægttræningsøvelser. Man kan altså ikke generalisere træningsråd. Det er ikke alle som vil være bodybuildere eller styrkeløftere. Maiken nævner noget med mere markerede muskler. Det kan sagtens opnåes på det program hun nævner hvis det er struktureret godt nok. Jeg er ret sikker på at mindre også kunne gøre det, men det er svært at give træningsråd uden et helhedsbillede.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det er gangske logisk at hvis du opdeler dit program i følgende muskelgrupper :

1) Bryst & Triceps

2) Ryg & Biceps

3) Mave

4) skuldre

5) Ben

Herefter kunne man gøre følgende på en uge :

Man.:1

Tirs.: 4

Ons.:3

Tor.: 2

Fre.: 5

Det giver hver muskelgruppe en uges restution hvilket er mere end riligt... Så nej blackice, jeg har ingen dårlig smag i munden... det kaldes LOGISK TÆNKNING!!!

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Maiken...

Jeg havde egentligt ikke troet det skulle være nødvendigt at skrive flere svar til din tråd, men efter de sidste par indlæg bli´r jeg sgu NØDT til at knytte en kommentar eller 2.

Vægttræning 5 gange om ugen - SELVOM du skulle vælge at splitte øvelserne/muskelgrupperne op - er rent TRÆNINGSSELVMORD.

1. HVIS du træner INTENSIVT og de RIGTIGE øvelser, hvilket betyder BASISØVELSER vil der helt naturligt være en overlapning af de forskellige muskelgrupper. DERFOR skal du holde hviledage imellem dine træningspas.

HVIS du derimod går hen i Form & Profitness og træner lidt pec-dec og flyes for derefter at træne lidt tricepskickbacks - altså med vægte du NEMT kan klare rep efter rep i en uendelighed (samtidigt med at du snakker med sidemanden..) - ja SÅ kan du sikkert godt træne et bodybuilder spiltprogram 5 dage om ugen uden at køre kroppen ned.. du kan sikkert også overkomme at træne TO træningspas OM DAGEN 5 dage om ugen,  hvis du træner på ovennævnte facon!

Du skal nok ikke regne med VILDT mange resultater, hvilket du nok også finder ud af efter en måned, hvor du nok gerne vil ha lidt mere ud af dit liv end at sidde og spilde tid i et træningscenter - hvorfor det HØJST SANDSYNLIGT ender med at du dropper træningen helt og finder på noget mere fornuftigt... f.eks. at melde dig ind i en bridgeklub - det giver ihvertilfælde LIGE SÅ MANGE resultater rent styrke og muskelmæssigt som førnævnte "bodybuilder"-fremgangsmåde... forskellen er bare, at i bridgeklubben får du da en chance for at bruge hovedet til noget fornuftigt!!

Nu er det ovenstående naturligvis totalt overdrevet og ABSOLUT ikke møntet på dig som person... jeg blev bare nødt til at reagere da jeg så John Smith´s indlæg vedr. din træningsmængde...

Hvis du træner fornuftigt - altså basisøvelser ca. 1. time (inkl. opvarmning/udstrækning) fordelt på et par dage om ugen, INTENSIV træning vel at mærke... ja så er der intet i vejen for at at du også kan træne modereret konditionstræning 30-45 min. 2-3 gange om ugen og på den måde holde kontrol med fedtet!

John Smith foreslår dig, et helt hen i vejret, proteinindtag på 230 g OM DAGEN???  Det er mildt sagt i overkanten af hvad du behøver!

Du skrev at du vejer 54 kg - 1-1.5g protein pr. kg. kropsvægt - så kan du selv sjusse dig frem til hvor meget du MÅSKE behøver.... det kunne jo være du slet ikke behøvede så meget protein for på regelmæssig basis, at øge din styrke og derigennem din muskelmasse!

Mht. kosten har jeg foreslået nogle generelle retningslinier - prøv at holde dig til dem i en periode og se om det ikke fungerer for dig...

Håber ikke du er totalt forvirret over de mange meninger hér på forummet - men jeg er overbevist om at din egen sunde fornuft fortæller dig hvilken vej du bør gå!

Hej!

Link to comment
Share on other sites

Hmm jeg vil nu ikke råbe i vagt i gevær som milo men jeg må sige jeg ikke helt kan følge John Smith's ræsonnement.

For det første kvinder skal kvinder altså ikke indtage 230gram protein om dagen, det er ikke sådan du falder om og dør af det, men 230 gram er omtrent 3 gange for meget, for en kvinde med din vægt.

Jeg er, ligesom Milo, også uening i John Smiths træningsprogram. Træner du hver dag, bliver du for det første træt af styrketræning efter en måned, og for det andet når musklernes energilagre (ATP & og glykose) ikke at blive bygget op.

Desuden involverer fx skuldertræning også triceps og pectoralis, så mens du nu på andendagen træner skuldrene, smadrer du sådan set muskelhypertrofien (eller restitutionen) i triceps og pectoralis.

I min træningsfilosofi deler man muskelgrupperne op i "trække muskler" (biceps derunder brachialis, latimus, rectus abdominis)    og "skubbe muskler" (triceps, deltoids, pectoralis derunder serratus ant.)

Sagt på dansk laver man to programmer der involverer flere muskelgrupper der har samme funktion (trække/skubbe), i 6-8 øvelser og træner de to programmer 1-2 gange om ugen. Bemærk at dette er min mening og altså ikke nødvendigvis det rigtige.

Det var bare min efterfølgning til Milo :)

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, så kan man ikke råbe vagt i gevær overfor noget man ikke detaljeret har fået beskrevet. Jeg opfattede ikke maikens indlæg som om at hun træner med vægte 5 gange på en uge, men at hun træner i 2 timer 5 gange i ugen samlet. Jeg kunne ikke umiddelbart se hvordan fordelingen er mellem vægttræning og konditionstræning. Men lad os glemme det. Jeg er helt enig i at John Smith´s anbefalinger ikke er gennemtænkte. Du forhindre ikke stress ophobning ved at kun træne en muskelgruppe hver dag. Du undgår helt sikkert "localized overtraining" (overtræning i en bestemt muskel, hvilket kun sker hvis man bruger ekstrem høj volumen, intensitet og frekvens på en bestemt muskel), men John Smith glemmer at der er noget der hedder "systemic overtraining". Dit system som helhed (CNS, PNS, hormonelle, muskulære osv), skal have hvile, og 5 tunge træningsdage i streg er efter min mening for meget. Du kan godt træne 5 dage i streg hvis en eller flere af dagene er lette dage. Mange er dog af den holdning at lette dage er overflødige, men de tjener dog flere formål. Lette dage stimulere musklerne mens nervesystemet restituere (en neuron restituere ca. 7 gange langsommere end en muskelcelle efter ekstrem tung træining), de fremmer restitutionen generelt og er med til at opbygge work capacity.

Jeg er i det store hele også enig i det meste af det Jens siger. Der er dog en væsentlig fejl, som er en stor misforståelse som tit bringes op i bb tidsskrifter. Jens siger: "Desuden involverer fx skuldertræning også triceps og pectoralis, så mens du nu på andendagen træner skuldrene, smadrer du sådan set muskelhypertrofien (eller restitutionen) i triceps og pectoralis". Man kan ikke terminere et træningsrespons. Hvis du har stillet store krav til din pressestruktur ved at træne bænkpres mandag, så vil du ikke ødelægge noget ved at træne bænk igen tirsdag. Det skaber en længere restitution (da musklen tæskes igennem endnu engang før den er fuldt restitueret), men superkompensations processen kan ikke bare termineres. Grunden til at de fleste mennesker har travlt med at træning først skal udføres på en given muskel når den er restitueret, er fordi de fleste træningsmetoder i bodybuilding er baseret på distributed loading metoden (man træner først når stimuleringen af en tilvækst er aktualiseret). Vægtløftere (også doping frie atleter) har i mange år med stor succes gjort brug af den mere avanceret træningsmetode concentrated loading (som i bund og grund går ud på at man over en kort periode på f.eks 2 uger træner med stor volumen, intensitet og frekvens for så herefter at trække tilbage på workloaden indtil kroppen har reageret på den hårde periode). Det er ikke unormalt at olympiske vægtløftere træner squat 4-5 gange på en uge i en 2 ugers periode, og træner med meget tunge vægte og relativ stor volumen. Efter en 2 ugers periode trækkes der tilbage, og efter et par ugers let træning, er løfterne igen klar til en hård mikrocyklus. Jeg siger ikke at den almene motionist nu skal til at træne som en vægtløfter, men når vægtløftere kan opbygge særdeles stor styrke og muskelmasse, ved ofte at træne før de er restitueret, så kan alle gøre det. Det var bare en forklaring som skulle underbygge min påstand om at et superkompensations processer ikke kan termineres. Træthed kan opspares og reageres på, på et senere tidspunkt. Problemet opstår først hvis man træner på denne måde uge efter uge efter uge. Så bliver man med sikkerhed overtrænet. Det er derfor overtræning ikke har noget med det ugentlige program at gøre, men programmet over flere måneder, set i forhold til ens restitutionsevne.

Jeg er heller ikke 100 % sikker på at ATP og glukose depoterne ikke kan opbygges fra dag til dag. Jeg tror ikke at kroppen skal have en day off specielt til dette formål. Hvordan klare jord og beton arbejdere sig ?? De må da være tappet totalt.

Med det sagt, så vil jeg slå fast at min opfattelse er, at vægttræning for den gennemsnitlige person bør udføres 3-4 gange i ugen i en time eller halvanden. Intensitet og volumen bør varieres med jævne mellemrum, og unload weeks bør inkorporeres jævnligt for at undgå stagnation. Men det er utroligt mange måder at træne på, så det må i sidste ende være optil den enkelte.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg følger dig ikke helt Thomas. Lad os se på definationen "smadre muskelhypertrofien"

Når en muskel restituerer læges den men andre ord. Den læges således at myofibrillerne bliver større og stærkere, denne proces sker vha. muskelprotein MHC.

Hvis musklerne på andendagen under restitutionsprocessen forstyrres kraftigt (det gør de hvis du træner skuldre) forskubbes noget af restitutionsprocessen ganske rigtig som du siger til efter træningen af skuldrene. Kroppen bygger så derfra musklerne op  

Men muskelopbygningen bliver ikke så stor som hvis man trænede triceps/pectoralis i en dag mens man restutuerede den anden dag, for derefter at træne deltoids tredje dag!

Når man derfor har lavet to nøjagtige træningsprogrammer hvor man i det ene har erhvervet større / stærkere muskler end det andet har man i det ene program "smadret muskelhypotrofiprocesserne" efter min defination.

Dertil kommer at da du bl.a. bruger triceps til at holde armene strækt kan du ikke eksekvere skulderøvelserne så godt som hvis det var med en dags restitution.

En anden ting er at John Smiths program IMO medfører overtræning, også selvom det kun er en muskelgruppe der trænes.

Jeg ved godt at overtræning ikke rigtig er videnskabeligt bevist (der er i hvert fald meget få studier der giver klare svar.) Men symptomerne på overtræning skulle være infektioner, ømhed / stivhed i musklerne  samt udløsning af katabolske hormoner som kortisol.

Nu nævner du BB'ere hvilket ikke er helt rimeligt i kontrast til Maikens tilfælde. Proffesionelle BB'ere planlægger hele deres liv efter optimal muskelvækst, og det samme gør at  deres krop, gennem tiden har tilpasset sig en så hurtig restitution, at de efterhånden kan restituere på en nat. Dette er/bliver næppe nogensinde Maikens tilfælde, medmindre hun i den nærmeste fremtid har tænkt sig at blive  proff. kvindelig BB'er.

Mht. til glykolysen og de naturlige Adenosin/fosfat forbindelser, skal min kommentar tages med et forbehold. Selvfølgelig bliver det meste af en muskels glykolyse genopbygget på en nat, ellers ville de fleste mennesker have problemer med at stå op om morgenen, men træning efter John Smiths henvisninger gør (IMO) på lang sigt at lagrene ikke bliver 100% fyldt op hvilket gør at man næste dag måske ikke kan træne med hel samme intensitet som hvis msuklerne havde haft længere restitutionstid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi snakker lidt forbi hinanden, for jeg er egentlig enig i meget af det du siger. Jeg er helt enig i at en eventuel skulder/triceps træning dagen efter man træner bryst vil være mindre effektiv end hvis den var placeret et andet sted. Der er dog andre ting jeg ikke er enige i/eller ikke kan svare på. Jeg er udemærket klar over hvordan superkompensationsprocesserne ved muskelhypertrofi forløber, jeg er bare ikke enig i din påstand om at hypertrofi responset bliver mindre fordi det forstyrres. Jeg kan omvendt heller ikke påstå at det er upåvirket, da de atleter som primært bruger concentrated loading, er vægtløftere som ikke er interesseret i optimal hypertrofi (det tror jeg nu egentlig heller ikke maiken er). Jeg forsøgte bare at pointere at hvis du forstyrre kroppens restitutionsprocesser, så kan den sagtens tilpasse sig på et senere tidspunkt, når workloaden mindskes. Den gør det endda med meget stor superkompensation (primært i styrke, men i særdeleshed også i muskelmasse). Ellers ville atleter jo ikke bruge dette værktøj.

Som jeg har sagt en gang, så kan du splitte til højre og splitte til venstre. Det er egentlig ikke splittet som gør et program effektivt, men evnen til at manipulere volumen, intensitet og frekvens så det medfører en fremgang i styrke og muskelmasse. Det nytter ikke noget at træne en muskelgruppe hver dag, og så tro at man kan undgå overtræning. Jeg vil endda påstå at et sådan program fører til lokaliseret undertræning og systemisk overtræning.

Jeg er ikke enig i at man ikke idag ved hvad overtræning er. Det er rigtigt at de symptomer du nævner kan være tilstede ved overtræning, men de kan også være tilstede i en ikke-overtrænet atlet. Den primære indikator er balancen mellem præstationsfremgang og præstationsnedgang. Hvis man har fremgang, så kan der ikke være tale om overtræning. Man snakker om 2 begreber, nemlig overreaching og overtraining. Når man i en periode har trænet med større byrde end man kan restituere sig fra (hvilket i mange tilfælde kan være nødvendigt for at nå næste formniveau. Bill Starr, Strength & Conditioning Coach på John´s Hopkins University i USA sagde tit at overtræning var en nødvendighed for at en atlet kunne nå et højere niveau), så vil man på et tidspunkt nå en nedgang i præstationsevne. Dette kaldes overreaching, og er egentlig ikke overtræning. Overreaching bruges meget i styrkekredse til at stimulere fremgang. Problemet er at man skal reagere på overreaching ret hurtigt, hvis man ikke ønsker at nå det egentlige overtræningsstadie. Man kan eventuelt træne kanon hårdt i en 2-3 ugers periode, hvorefter man træner lidt lettere med lavere volumen og frekvens i 1-2 uger. Det er efter min mening meget få mennesker som bliver decideret overtrænet. Hvis man træner efter et rimeligt struktruret program og lytter til sin krop når den er træt, så er risikoen for overtræning meget lille.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver lige igen, og lad mig her omformulere mit begreb "smadre muskelhypertrofien".

Kigger man sagligt på ordet "terminering af muskelhypertrofi" har jeg ganske rigtig brugt ordet forkert men det jeg mente var jo ikke at selve muskelopbygningprocessen blev mindre at træning uden restitution men at man i sidste ende fik mindre ud af det fordi:

Punkt 1:

Hvis kroppen skal restituere for to træningsprogrammer på en gang, kan den unægtelig have ligeså mange ressourcer til både at restituere Triceps, pectoralis, og deltoids (medmindre man intager John Smiths 230g protein a'day) som hvis den kun skulle restituere fx triceps.

Punkt 2:

Når man dag 1 har trænet triceps/bryst og derefter skal træne skulder dag 2, er man ikke i stand til at udføre øvelsen så godt som hvis kroppen havde restitueret triceps/bryst. Træningen bliver derfor ikke så god og man får ikke så meget ud af skulder træningen.

Det var hvad jeg (åbenbart) fejlagtigt prøvede at sige, jeg har på intet tidspunkt ment at kroppens respons på træningsstimulien skulle blive mindre af træning to dage i træk.

Med hensyn til overtræningen vil jeg gerne definere de to begreber:

Overreaching:

Hvis man i en given træning, arbejder ved en meget højere intensitet end ens krop kan klare; medfølgende kraftig DOMS.

Overtræning:

Mere intens træning, end ens krop kan klare igennem et langt stykke tid, medførende til progressive niveauer af muskeludmattelse, ofte indikeret af generel udmattelse, søvnløshed, mistet motivation, højere hvilepuls og/eller humørsvingninger.

Den helt store forskel er vel at mærke at overreaching er en trænings filosofi, og overtræning er en fysiologisk syge-tilstand.

Det er rigtigt at de etiologiske rammer indenfor overtræning er kendt som Frederick C. Hatfield i hans Ph.D. afhandling nævner, men som Henrik Duer, Cand.scient. i humanfysiologi nævner i hans studie af overtræning er der ikke nogle standariserede kriterier for overtræning,  man kan derfor ikke bare sige at en person lider af overtræning - og når man ikke kan stille en egentlig diagnose på tilstanden "overtræning" mener jeg heller ikke man endnu ved ret meget om det.

Håber vi begge har forstået hinanden lidt bedre nu :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi er kommet lidt tættere på enighed :)

Jeg er enig i punkt 2.

Jeg er stadigvæk ikke 100 % enig i punkt 1. Ved det du siger, så giver du jo faktisk John Smith lidt ret. Du siger at jo mindre kroppen skal tilpasse sig til fra dag til dag, jo større er responset. Det vil sige at man får mere ud af at træne bryst alene, end ved at træne bryst og triceps sammen, da kroppen så kun skal bruge ressourcer til brystmusklerne. Jeg tror ikke man kan se så simplificeret på det. Jeg tror i det store hele der er ressourcer til at skabe de tilpasninger som kroppen finder nødvendigt. Det er altså ikke sådan at der er en lille konto der hedder idag er der kun råd til at bygge større brystmuskler. Det vil være det samme hvis du får en ordentlig hudafskrabning på knæet, og du så falder og får en ordentlig en på albuen senere på dagen, så skulle sårhelingsdannelsen være langsommere på knæet fordi du har slået albuen. Jeg tror det ikke. Jeg tror nok kroppen skal finde de ressoucer der er brug for, specielt hvis man spiser ordentligt.

Hvad angår dine definitioner på overtræning/overreaching begreberne, så ser det meget ud som om du ser meget muskulært på det.

Du siger: "Hvis man i en given træning, arbejder ved en meget højere intensitet end ens krop kan klare; medfølgende kraftig DOMS".

Det du snakker om er mikrotrauma akkumulering på lokale muskelgrupper. Det er i de fleste tilfælde ikke lokaliseret overtræning/overreaching som sker, men systemisk overtræning/overreaching. Muskler restituere temmeligt hurtigt, og mikrotrauma akkumulering sker kun hvis man træner med ekstrem stor volumen på et bodybuilding program hvor gentagelserne er høje (over 6 reps). Det er oftere andre systemer som bukker under for stresset, f.eks det hormonelle system eller nervesystemet.

Overtrænings definitionen er ok. Overtræning sker når man har trænet med ekstrem workload i lang tid, og ikke reageret på nedgangen i præstationsevnen.

Jeg tror i bund og grund vi er mere enige end vi er uenige, men en lille sund debat skader jo ikke. Det kunne jo være vi begge to blev klogere :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det er klart det indebærer at man spiser ordentligt og får nok protein. Men det har egentlig ikke så meget med den oprindelige diskussion at gøre. Spørgsmålet gik på om de fysiologiske processer som bliver stimuleret ved træning, kan forstyrres ved at træne før man er restitueret. Jeg mener ikke det er tilfældet. Når jeg siger der er ressourcer nok til at klare de krav man stiller til kroppen (indenfor rimelighedens grænser selvfølgelig), så er det selvfølgelig med det udgangspunkt at kroppen bliver forsynet med det den har brug for ernæringsmæssigt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Allesammen

Hvis jeg skal være helt ærlig, tror jeg faktisk at Maiken er blevet lidt forvirret. Det er tydeligt at der er mange forskellige meninger inden for styrketræning :smile2:

John Smith´s kostråd: Har du under dine udregninger, fundet ud af hvor mange kalorier Maiken får i løbet af en dag? Jeg har ikke selv udregnet det, men jeg tror ikke det bliver nemt for hende at klemme alt den mad ned.

Hun ønsker ikke at tage på, og hvis hun skal øge sit indtag af både protein og kulhydrater så kraftig, så tror jeg ikke kun det er muskelmasse hun får på kroppen.

Det er jo som bekendt ikke kun fedt der feder. Hun skal have sin kalorieindtag til at passe med sin behov (som du ikke har fået oplyst).

Alt i alt, hvis hun holder vægten med den kost og motion hun får nu, så vil hun også tage på hvis hun øger sit indtag af kalorier uden at øge sin fysiske aktivitet.

MVH Carsten Chr

Link to comment
Share on other sites

For lige at afslutte vores diskussion med et blødt indlæg:

Definitionen på overreaching er hvad jeg kan forstå den generelle definition, i hvert fald iflg. den lokale cand scient idræt. Jeg tænker ikke nødvendigvis på overreaching af enkelte muskelgrupper men overreaching ved brug af det meste af kroppen, måske min defenition passer bedre uden det sidste, "medfølgende DOMS", som jeg tog med for at understrege kraftigheden i overreaching.

Mht. min oprindelige post havde jeg nu også kroppens muskelproteinlager (MHC) i tankerne, og at dette ikke skulle være en fysiologisk proces har jeg svært ved at se.

Altså self. gælder mit eksempel ikke for en vegetar, men jeg tror at dagstræning (to-tre dage i træk) vil mindske kroppens effektivitet i erhvervning af MHC, således at muskelhypertrofien også den vej blev formindsket.

Hygge!

-Jens Andersen

P.S. Morten Z - hvis du når til bunds i denne post, vil du så ikke lige åbne op for GIF-animationer større end 100kb, jeg kan godt forestille mig at MO-serveren ikke ligefrem har terrabytes til rådighed, men man får altså ikke mange GIF-billeder for 100kb.

Jeg ved godt at du også har haft d/l tiden i tankerne men de Gif'ferne bliver trods alt downloadet tili de lokale cacher. Vil du ikke nok sætte grænsen op til 250kb plz plz plz :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Jens,

Jeg tror ikke vi skal køre alt for meget i petittesse definitioner, for vi er i bund og grund enige. Jeg ser bare mere overordnet på træningstilpasninger, og ikke kun muskulært.

Jeg er lidt nysgerrig, er du selv idrætsstuderende, siden du nævner cand.scient i idræt ??

Hvad angår GIF billederne, så skal jeg passe på hvad jeg roder mig ud i, da jeg ikke er nogen computer wizz. Men kan du ikke bare tilpasse dit ønskede billede i et billederedigeringsprogram ?? Mit billede fyldte også mere end 100 kb, men jeg tilpassede det, så det overholdte kravene ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share