Styrketræning Kontra 100m sprinter!!


Vetö
 Share

Recommended Posts

Jeg har i længere tid gået og tænkt på hvordan i al verden en 100m sprinter periodiserer sit program og om de i høj grad benytter sig af eksempelvis squat i deres træning.

F.eks. squat hvor procentsatserne ligger i mellem 60-80% af RM. Eller om det ser helt anderledes ud.

Generelt ser de utrolig markerede ud, hvilket umiddelbart kan skyldes styrketræning.

Jeg håber der er nogle som ligger inde men sådan en viden, da jeg finder det ret relevant.

;) Vetö ;)

Link to comment
Share on other sites

en typisk 100 meter løber er ca. 180-190cm høj og vejer alt mellem 80 og 90 kg mener jeg :)

vægttræningen er baseret på eksplosiv træning, herunder vægtløftnings og styrkeløft øvelserne, men nok også noget plyometrisk træning. Mener carl lewis var ret stor fan af plyometrisk træning :)

linford christie så jeg også træne selve sprinten med modstand, her brugte han en faldskærm som blev udløst under sprinten.

Men der er sikerkt nok en del der ved lidt mere om det, vi har sikkert også nogle sprintere herinde. Og iøvrigt så træner de nok også en del spurter :bigsmile:

Edited by Prehn
Link to comment
Share on other sites

Prehn er inde på noget af det rigtige. Sprintere benytter sig i høj grad af de olympiske løft,da det har stor øverførsel til deres sport. Derudover løbetræner de selvfølgelig meget ;) Jeg ved at man i USA benytter sig meget af de olympiske løft, samtidig ligner deres squat og dødløft træning meget det som WSB gutterne benytter sig af(ham Louie simmons er slet ikke så dum :lol: )

Derudover benytter sprintere sig af mange "hjælpemidler" for at komme til at løbe hurtigere. Jeg havde en kammerat i USA, som løb 200 og 400 meter på college og han benyttede sig af følgende metoder:

- løb med faldskærm

- løb ned af bakke

- "Overspeed" træning, hvor man bliver slæbt efter en bil som kører hurtigere end man egentlig kan løbe. Kroppen(hjernen) husker så dette til næste gang og men er efter et stykke tid i stand til at løbe hurtigere.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du virkelig vil vide noget om det, i så høj en grad, at du gider sætte dig ind i det, i stedet for at vælge den nemme løsning og bare spørge :tongue: , så tror jeg det bedste bud ville være at gå ind på

http://amazon.com

og søge på navnet Charlie Francis. Han er en af de bedste sprinter-coaches (hvis ikke DEN bedste- han bliver kaldt for sprinttræningens hjernekirurg). Han har skrevet to bøger-Training for Speed og The Speedtrap, som fås derinde. Den første er nok den mest relavante i dit tilfælde.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

"Overspeed" træning, hvor man bliver slæbt efter en bil som kører hurtigere end man egentlig kan løbe. Kroppen(hjernen) husker så dette til næste gang og men er efter et stykke tid i stand til at løbe hurtigere.

Haha... Hvor overdrevent!

Jeg har også hørt, at sprinterne, lige inden de skal løbe, laver et tæt-på-max-squat. Nogen der kan bekræfte dette?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share