Inc. bænkpres vs. alm. bænkpres


jarvig13
 Share

Recommended Posts

Skal snart igang med en HST-cyklus. I den forbindelse ville jeg egentlig hellere kører inc. bænkpres istedet for alm. bænkpres. Dette skyldes min "brystkasse-facon". Jeg har desuden udeladt military :cry_ani: - så det passer jo fint.

Men så er der detaljen. Vil jo gerne kunne lege med i stigning på 1rm i bænkpres (det er altid sjovt, og en god motivator at teste 1rm :bigsmile: ). Så mit spørgsmål er:

Hvor god er overførligheden fra inc. bænkpres til alm. bænkpres, hvis man i 8 uger kun træner inc. bænkpres?

Jeg vil naturligvis øge min 1rm i inc. bænkpres. Men hvor "lidt" af dette vil man tage over i den alm. bænkpres? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

jeg er ikke sikker, men jeg mener at man anbefaler incline som støtteøvelse til almindeligt bænkpres, hvis man mangler bundstyrke, da man får en større ROM i den del af bevægelsen, hvor brystmuskelen tager størstedelen af slæbet. Så der skulle være god overførlighed, særligt hvis en klistrepunkt sidder langt nede.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

men nu hvor jeg lige tænker over det, så viser EMG'er fra studier, at aktiveringen af det sternale hoved er noget lavere (60% i forhold til fladt pres) i incline.....

Men det kan være den ekstra bund ROM kompenserer for dette...

Nå, men jeg tror altså ikke at det går ud over dit almindelige bænkpres at køre skråpres.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det kommer an på hvilken træningsform du indtil nu har trænet, for hvis du har satset meget på neurale tilpasninger = styrketræning, så vil du nok miste en del der, da denne styrke er meget specifik for øvelsen. Men hvis din styrke primært er baseret på muskelstørrelsen (hypertrofi træning), så tror jeg incog. har ret, og at du ikke vil miste nævneværdig styrke ved at træne incline.

Link to comment
Share on other sites

i virkeligheden tror jeg at 10 graders incline håndvægt pres med pause er bedst.... Der har man meget tæt på optimal aktivering i begge hoveder af brystet samtidigt med at man kan træne noget bundstyrke og får et stræk i bundstillingen som måske/måske ikke kan hjælpe til med at inducere noget hypertrofi.

Link to comment
Share on other sites

Jamen, jeg er skam også selv af den opfattelse at inc. BP er bedst i hypertrofi-øjemed. Grunden til "min reservation" var jo bare, hvor meget min alm. BP ville tage skade af det.

I det hele taget er inc. BP optimalt for mit program. Har taget upright row med i stedet for military, da military primært går efter Anterior Deltoid, mens upright row primært går efter Lateral Deltoid.

Og så passer inc. BP jo perfekt fordi den også lige giver Anterior Deltoid en omgang tæsk. :devil: :D :kj:

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

I det hele taget er inc. BP optimalt for mit program. Har taget upright row med i stedet for military, da military primært går efter Anterior Deltoid, mens upright row primært går efter Lateral Deltoid.

Military går altså primært i det laterale hoved, hvis du sørger for at tage lidt bredere fat, end du øjensynligt gør nu. Hvis du prøver, at tage fat med lillefingeren på ringene eller bredere.

Rent empirisk, kan jeg attastere, at det eneste jeg er blevet decideret øm i sidehovedet af, har været rene prestræningspas. Hvis du prøver, at tage de første uger med et meget bredt greb, fx pegefingeren på ringene, kan du altid flytte dem lidt ind, som vægten bliver tungere, gentagelserne falder, og skulderen ikke vil være med til helt så bredt greb.

Link to comment
Share on other sites

jarvig-> Det kommer an på hvordan du laver den. Selvfølgeligt bliver det anteriore hoved også ramt, men du kan sagtens blive øm i det laterale hoved, uden at føle nogen DOMS i det anteriore.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share