Tempo i øgning af styrke


canoing
 Share

Recommended Posts

De fleste af os ved at en uøved hurtiger stiger i styrke end en der ar styrketrænet i mange år.

Jeg har været af den opfattelse at dette skyldes at en uøved´s fremgang meget skyldes fremgang i nervesystemet (evnen til at rekutere flere MU og fyrings frekvens)

Men mit spørgsmål går så på om en uøved også har en hurtiger fremgang i selv muskelstyrken ( muskeltværsnit) ???

Vi går udfra at "øvede" træner efter alle kunstens regler

Hvis ja - hvorfor så ??

Link to comment
Share on other sites

Men mit spørgsmål går så på om en uøved også har en hurtiger fremgang i selv muskelstyrken ( muskeltværsnit) ???

Vi går udfra at "øvede" træner efter alle kunstens regler

Hvis ja - hvorfor så ??

Jeg går udfra at du mener muskelstørrelsen og ikke muskelstyrken.

Ja det går hurtigere. Jeg ved ikke hvorfor og jeg har ingen gode henvisninger til litteraturen.

Men jo tættere du er på dit max. jo langsommere går det (og det gælder vel i de fleste af livets forhold) - du vokser hurtigere som barn, din styrke stiger hurtigere i starten, din skak-rating stiger hurtigere i starten osv.

Jeg kan ikke huske hvem der opmuntrede mig til MOl2 - men en af de tilstedeværende guru'er sagde at muskelmassen godt kan øges med så meget som 10 kg. det første år efter man starter med at træne - men det er naturligvis kun det første år. (Det gælder så ikke for mig - da jeg er i energiunderskud, - men det er en helt anden side af sagen).

Link to comment
Share on other sites

muskelstørrelse / muskelstyrke - når vi fjerner det neoraleaspekt er det vel det samme da selve muskelfiberens styrke er direkte sammenhængende med tværsnittet. ;)

jeg forestår godt hvorfor din styrke stiger mest i starten - p.g.a. tilvending i nervesytemmet m.m.

Men hvorfor vil muskeltværsnittet øges hurtiger hos en der har trænet 1 år i forhold til en der har trænet i 4 år fx. (hvis dette altså er tilfældet).

Hvis man stadig efter 4 år træner så optimalt som muligt, hvorfor reagere kroppen så ikke med en lige så stor tilvending/ udvikling, som den går når man "kun" har trænet 1 år ??

( vi går her udfra at man ikke efter 4 år har opnået sin genetiske grænse)

Jeg kan godt se de logiske i at øgningen skulle falde når man kommer tættere på sit max, men hvilke mekanismer er det der gør sig gældende her ?

Link to comment
Share on other sites

Det ved jeg ikke - men

professionelle BB'ere øger ikke deres volumen ubegrænset. Selv professionelle personer som er totalt OBS på mad, træning m.m. når et plateu - eller i hvert fald et punkt hvor væksten er virkelig meget langsommere end i starten.

Edited by DaDane
Link to comment
Share on other sites

professionelle BB'ere øger ikke deres volumen ubegrænset. Selv professionelle personer som er totalt OBS på mad, træning m.m. når et plateu - eller i hvert fald et punkt hvor væksten er virkelig meget langsommere end i starten.

1. nu er proffessionelle BB´er ikke det bedste eks. - de har det med at lege kemik´er :D :D :D :D

Jeg er helt med på at det er sådan ude i " den virkelige verden" - jeg var bare nysgerrige omkrig hvorfor det er sådan :o

Jeg prøvede også i spørgsmålet, at gøre det klart at jeg ikke mente folk der havde trænet i mange år og derfor var tæt på deres genetiske formåen.

Men bare den forskel der muligvis er på folk med et par års forskel i trænings erfaring

Link to comment
Share on other sites

Squatfather > Det er jeg med på - men det er ikke helt her jeg vil hen :)

Jeg prøver lige at omformulere mig :)

Hvis vi har to muskelfibre, den ene sidder i bicepsen på en der har trænet et år, og den anden sidder på en der har trænet fx. 4 år.

De modtager begge en optimal stimulens for at vokse (og har optimal tilgang af næringstoffer) er der så en forskel i hvor meget de tilpasser sig / vokser ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil da lige sige, at jeg stort set ikke voksede da jeg startede med at træne, så din start hypotese passer ikke rigtig.

De fleste kan vokse en hel del, hvis de spiser og træner rigtig, hvilket det er de færreste, der gør.

(Måske 2 på MOL, så vidt jeg har gidet læse mig til) (Masse er ikke min hovedinteresse)

Link to comment
Share on other sites

Xjyden> Nu er en forudsætning for denne diskussion vel, at folk træner/spiser rigtigt. ;)

At du ikke har taget muskelmasse på dit første år, fordi du ikke trænet eller spist optimalt, betyder jo ikke, at du ikke havde potentialet B)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share